vässa motorn, b230f

Erik__85
20 mars 2006 · 2 Inlägg

Om man är sugen på att vässa motorn lite (240, -89, b230f), vad ska man göra då? Om man nu bortser från effektsystem och sportluftfilter. Är det typ vassare kam som gäller? Har pratat med Volvo och de skulle kunna "fabrikstrimma" bilen så den fick runt 160hk eller nåt, men det skulle kosta en 12tusen..jag värderar min bil till en 18tusen så då känns det inte direkt värt det.

Förresten..låter det mkt om man byter till ett tvåtums avgassystem? Jag vill att min bil ska se så original ut och låta så lite som möjligt med. Det ska inte va nån "bonneförti"?

Gloremir hmmmm
20 mars 2006 · 1 094 Inlägg

ja byta av kam är en rätt bra ide om du vill ha mer effekt. priser kan variera mkt beroende på vad du vill ha, annars kan du ju alltid byta hela toppen mot någe värre. om du bara vill ha lite värre ljud i den kan du ju alltid bara byta dämparen längst back + skippa "kroken" på utblåset

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
BoraV6
21 mars 2006 · 677 Inlägg

http://www.kgtrimning.com/

Här har du massa volvo skoj! Sen tro det eller ej men den här manen kan chippa den för typ 2000kr men det ger väl knappast så mycket. Beror ju på lite hur långt den gått och så!

Kammar och insug kan ju ge en del eller som sagt en hel topp.
Sen så kan det ju vara vettigt att plocka bort remmfläkten och sätta i en elfläkt. Allt som drivs av motorn stjäl ju effekt.

Senast redigerat av BoraV6 (21 mars 2006)

mr_loffe
21 mars 2006 · 272 Inlägg

BoraV6 skrev:
http://www.kgtrimning.com/

Här har du massa volvo skoj! Sen tro det eller ej men den här manen kan chippa den för typ 2000kr men det ger väl knappast så mycket. Beror ju på lite hur långt den gått och så!

Kammar och insug kan ju ge en del eller som sagt en hel topp.
Sen så kan det ju vara vettigt att plocka bort remmfläkten och sätta i en elfläkt. Allt som drivs av motorn stjäl ju effekt.

Elfläkten stjäl oxå effekt. den drivs av motorn via generatorn så tror inte det har så stor betydelse. Det bästa är att ha en elfläkt som sätts på när bilen går långsamt..

BoraV6
21 mars 2006 · 677 Inlägg

Precis vad jag menade, man tjänar ju dessutom soppa och slitage genom att fläkten börjar gå när bilen behöver det och inte när bilen e kall. Du får alltså snabbare upp arbetstemp.

mr:speed
21 mars 2006 · 51 Inlägg

lämna in toppen på portning å planing å vassare kam d ska vell göra gött lr va tror ni?tongue

jag Gasar tills det rasar
IMÅP4CT
23 mars 2006 · 36 Inlägg

Det volvo har ger inte 160 hk utan 136 hk vilket består av 531 topp och wx3 kamaxel

dr_weber Senator
27 mars 2006 · 323 Inlägg

för 12.000 kanebas kan du ju få en turbo eller en redig weber maskin=) snacka med nån som trimmar privat så blir det bra mkt billigare... om du nu ska typ porta, plana, mirafräsa ventiler med mera med mera..

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang