Saab 900, kokar och ingen värme

Dessie
13 februari 2009 · 15 Inlägg

Var ute ett ärende igår och efter ca 7 km så sa det pling-plong och temperaturmätaren stod på rött. Stannade och lossade på glykol-locket. Kokade som fasen där inne!
Bilen fick kyla ner sig till normal temp (då sa den att jag skulle fylla på mer kylvätska). Åkte liten bit till innan jag fyllde på.  På hemvägen så höll sig tempen bra.
Hade ingen värme i bilen. Har itne haft det de senaste 2 körningarna heller.

Den jag köpte bilen av fyllde på glykol innan jag hämtade den.
Funderar på om det var mer vatten i blandningen än glykol.... Utetempen här liggen mellan 10-20 minusgrader.

Vad tror ni är felet?

Saab 900 2.0T "Kärleken" (1998)
turboforssen Telge Drifting Team
13 februari 2009 · 5 398 Inlägg

fruset värmepaket

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Dessie
13 februari 2009 · 15 Inlägg

Elda skrev:
Funkar fläkten?

Japp men bara kalluft kommer

Tillägger att det är en -95a

Saab 900 2.0T "Kärleken" (1998)
Torger Tok i sina bästa dar
13 februari 2009 · 386 Inlägg

kan komma kalluft fast värmepaketet e fryst eller om de är skit där i prova spola ur de de ja o en polare fick göra de på min saab

tjooolihoo
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Dessie
13 februari 2009 · 15 Inlägg

Torger skrev:
kan komma kalluft fast värmepaketet e fryst eller om de är skit där i prova spola ur de de ja o en polare fick göra de på min saab

ok...hur gör man det då?  roll

Saab 900 2.0T "Kärleken" (1998)
Torger Tok i sina bästa dar
13 februari 2009 · 386 Inlägg

sitter 2 slangar som går in o torped väggen sitter jääääävligt trångt till man lossar ena satt den hänger fritt sen tar man o kopplar på en slang till den andra fyller slangen me vatten o tar tryckluftsmunstycke och en trasa så man får tätt o spolare igenom flera gånger, sen köpte vi kylar rent o koppla ihop dom 2 slangarna o hade en liten spolarvätske motor som fick dra runt kylarrent en halvtimme sen spola ur de sen satte vi ihop o hade en varm fin bil smile hoppas du fatta litte kladdigt skrivet tongue

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
Crozzfire Avstängd
13 februari 2009 · 512 Inlägg

Och du har vatten i den? Annars brukar värmen komma när termostaten öppnar, ser du slangarna som viker in i kupen? de skall kännas varma bägge två om du har cirkelation, kör in bilen i värmen om värmepaket frysit.

vw_performance Greve
13 februari 2009 · 1 058 Inlägg

lättaste sättet att tina värmepaketet på är genom att hitta lufttillströmningen till kupefläkten, och blåsa med värme pistolen rakt ner där samtidigt som du har fläkten och motorn på. försök avskärma så den inte suger någon kallluft, utan bara tar den varma luften. den varma luften tinar cellpaketet på ett par minuter och får igång flödet på kylarvätskan, se till efter det att fylla på ordentligt med glykol!

EDIT, detta är ingen gissning, har själv gjort det och det fungerar..

Senast redigerat av vw_performance (13 februari 2009)

PoLoud =D
Andreas0
13 februari 2009 · 177 Inlägg

Hade samma fel på tjejens ng900.
Fick stå i varmgarage i 2 dagar, sen kokade den inte och värmen kom.

Senast redigerat av VonPluring (13 februari 2009)

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
Dessie
13 februari 2009 · 15 Inlägg

Tack för alla svar! Ska ställa in bilen i garaget i morgon och se om det tinar upp lite. wink
(Ska bara orka skotta fram infarten först) hmm

Saab 900 2.0T "Kärleken" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 februari 2009 · 13 807 Inlägg

tror oxå på ispropp

bara ställa bilen igång någon timme så brukar problemet lösa sig själv
har hänt några gånger när man åkte volvo smile
det var aldrig så noga så man kanske hade glykol i och när det blev askallt var det bara is av alla slangar
då var det bara fint att köra motorn varm så den nästan kokade sen gå in i 20-30minuter ut igen starta skiten låta den stå och gå tills den började bli för varm igen och uppreppa detta tills den slutade koka och sen var det bara att låta den stå och brumma tills isproppen hade löst sig i fläktpaketet smile

det är oxå då man kan få mer eller mindre otrevliga överraskningra så som spräckt värmepaket tex smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
vw_performance Greve
14 februari 2009 · 1 058 Inlägg

inte alltid det hjälper att köra den varm. i och med att vattnet inte cirkulerar i slangarna till värmepaketet så är det inte säkert det kommer tina även om du låter den gå ett tag. jag körde över 15 mil utan att värmen kom tillbaka i min bil. först när jag tvångs tina med värmepickan som det kom tillbaka.

PoLoud =D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang