Angående: Drifting Hudiksvall

JPalm
19 februari 2009 · 338 Inlägg

hehe, Alltid bra, eller så har vi bara mer yta att bygga bana på bara ;P

Nissan 200sx S13
Jockefors
19 februari 2009 · 961 Inlägg

JPalm skrev:
hehe, Alltid bra, eller så har vi bara mer yta att bygga bana på bara ;P

jaa de är bara fördelar me stor bana wink

Pure DieselPower
JPalm
19 februari 2009 · 338 Inlägg

Hehe, får lite mer att bygga på big_smile

Nissan 200sx S13
LimitedJags
19 februari 2009 · 141 Inlägg

pars skrev:
pars - "Kossan"
Om det blir i senare delen av maj eller efter d.v.s.

Kunde du inte hitta på nått finare namn till din pärla? tongue inte så värst snällt tongue Kommer annars att filma lite, men jag skulle behöva någon som kan hantera en extra kamera.

okej! vi får se om vi pallar att vänta så länge. det kommer nog klia fint i fingrarna när våren kommer tongue

ja mig kan du inte lita på när det gäller sånna saker tyvär tongue men det borde finnas nån! smile

Senast redigerat av LimitedJags (19 februari 2009)

"pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en jaguar än i en buss"
LimitedJags
19 februari 2009 · 141 Inlägg

JPalm skrev:
Kan ju säga att de är större än platsen som vi körde hälsinge drift battle på ! Kommer gå att bygga fram en klockren bana där ju !

men vad bra! big_smile men vi har ju lite tid att spåna på banformen. är det nån som har många konor i skuffen? tongue

"pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en jaguar än i en buss"
pars Operatör
20 februari 2009 · 346 Inlägg

Här finns det ett klipp som man ser ungefär hur stort det är där.

[video]http://www.garaget.org/video/4drfq4e6ok7b#4drfq4e6ok7b[/video]

Översiktsbild:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61250/575300_407vtp.jpg

Banan är ca: 30m bred och runt 1,3km lång.

Konor är ganska dyrt att köpa nytt (~100:-/st) så det skulle man behöva låna... Men risken är ju att de går sönder.

Senast redigerat av pars (20 februari 2009)

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
LimitedJags
20 februari 2009 · 141 Inlägg

ser bra ut! man kan nästan se mitt hus på bilden tongue

men om man lånar konor av nån som har sen får man väl ersätta dom konor man kör sönder. är det nån som vet vem som har konor?

"pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en jaguar än i en buss"
pars Operatör
20 februari 2009 · 346 Inlägg

Ja de borde väl gå. Men vem kan tänkas ha konor då?
De jag kan tänka mig är fotbolls klubbar och de som anordnat hälsinge drift battle.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
LimitedJags
20 februari 2009 · 141 Inlägg

pars skrev:
Ja de borde väl gå. Men vem kan tänkas ha konor då?
De jag kan tänka mig är fotbolls klubbar och de som anordnat hälsinge drift battle.

jo precis, jag ska höra med min flickväns pappa som är vaktmästare på kungsvallen i hög (högs fotbollsplaner) om han har några.

"pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en jaguar än i en buss"
KHRacing
20 februari 2009 ·

Ghost-ST skrev:
Det behöver vara ett slutet (avstängt för allmänt nyttjande) område, så att inte allmänhet kan passera på "körområdet" under anvisad körning.

Ambulans, finnas på plats eller förvarnad, beror på hur långt bort det ligger, så svaret är som ovan att dem måste finnas på "stand-by", beroende på vad som skall köras, samt hur motorstarka fordon det gäller.

Det är vad jag har fått höra då jag frågat efter förr, därmed inte sagt att det är så nu, men det borde ju inte ha ändrats så mycket.

Arrangör skall motorsportsförsäkras och förarna skall licensförsäkras.

Tänk även på att en improviserad "tävling" mellan privatpersoner, utgör tävling i lagens mening och till tävling räknas t.ex träff, där man "jämför" varandras förmåga och fordons prestanda i någon körbar form.

Det skulle dock vara mycket trevligt med detta samt fler arrangemang! smile Så, hoppas detta blir verklighet denna vår/sommar! smile

Med Vänlig Hälsning

det räcker med avspärningsband & lämpligt antal vakter.

resten utav reglerna du nämner faller under SBF´s reglervekr.

Det jag syftade på var SMA. www.svenskamotorsportalliansen.se

Som har tok mkt bättre / enklare m.m.m
& de kräver ingen licens alls.
bara en tecknad ( & betald) personförsäkring.. som även denna gäller för 1, 2,3 part. vilket inte SBF´s licens gör alls.

tänk dig dilemmat med att en bil sladdar av & krossar två mopeder & ett hus..

då gäller SMA försäkringen för allt detta. SBF´s gäller enbart föraren.

Jag har under mina tävlingsår aldrig någonsin hört talas om att tillsånd/försäkrningar skall vara olika beroende på vad medverkande fordon har för effekt. låter enbart korkat.

lite rörigt. men jag hoppas jag förklarat lite bättre nu smile

KHRacing
20 februari 2009 ·

LimitedJags skrev:
Nu pojkar har ja gjort en liten undersökning!

Efter att inte hittat nått vettigt telefinnummer så gjorde jag en utflyckt till Hudiksvalls flygplats (eller föredetta). Där fick jag prata med en gubbe vid namn Harry och frågade snällt om det var möjligt att vi skulle få vara på flygplatsen till våren och...
det var inga som helst problem! big_smile han brydde sig inte i om vi tillhörde nån klubb eller liknande utan det enda som krävs är att jag skriver lite papper med han och vi får betala 1500kr för den dagen. men det sker längre fram i vår.

Eftersom vi inte skall ha någon publik så blir det både billigare och lättare.

Så nu är det bara att invänta våren och vi får tagga vidare. Men nu har vi iaf en plats att vara på och det största problemet är löst big_smile

/ Tom Svendsen

Flygplatsfolket ser detta som en enkelt sätt att tjäna pengar på.
MEN

enligt svensk lag är det inte så enkelt.. då alla som vistas inom för ändamålet avsett motorfordonstrafik område.. är OFÖRSÄKRADE..

Så gör mig & alla andra en sjysst tjänst... Ring Fredrik på SMA - www.svenskamotorsportalliansen.se & fråga hur ni skall göra.

hälsa från mig !
mvh K

Jockefors
20 februari 2009 · 961 Inlägg

KHRacing skrev:

LimitedJags skrev:
Nu pojkar har ja gjort en liten undersökning!

Efter att inte hittat nått vettigt telefinnummer så gjorde jag en utflyckt till Hudiksvalls flygplats (eller föredetta). Där fick jag prata med en gubbe vid namn Harry och frågade snällt om det var möjligt att vi skulle få vara på flygplatsen till våren och...
det var inga som helst problem! big_smile han brydde sig inte i om vi tillhörde nån klubb eller liknande utan det enda som krävs är att jag skriver lite papper med han och vi får betala 1500kr för den dagen. men det sker längre fram i vår.

Eftersom vi inte skall ha någon publik så blir det både billigare och lättare.

Så nu är det bara att invänta våren och vi får tagga vidare. Men nu har vi iaf en plats att vara på och det största problemet är löst big_smile

/ Tom Svendsen

Flygplatsfolket ser detta som en enkelt sätt att tjäna pengar på.
MEN

enligt svensk lag är det inte så enkelt.. då alla som vistas inom för ändamålet avsett motorfordonstrafik område.. är OFÖRSÄKRADE..

Så gör mig & alla andra en sjysst tjänst... Ring Fredrik på SMA - www.svenskamotorsportalliansen.se & fråga hur ni skall göra.

hälsa från mig !
mvh K

ok de är alltså frågor om försäkringar då ? för om vi säger om farbror blå kommer dit så kan dom sätta dit oss för att vi kör "oförsäkrat" då ?

Pure DieselPower
LimitedJags
20 februari 2009 · 141 Inlägg

jag har varit i kontakt med denne trevlige Fredrik och fick reda på allt samma.

det finns 2 st olika försäkringar, Arrangörsförsäkring och förarförsäkring.

Vi kan välja mellan att jag tar en försäkring som arrangör för 1000kr och då är både ni som förare och publik skyddade. Detta gäller under 1 år. alltså ingen "åker dit för något" och allt är lagligt.

sen kan jag som arrangör ta en försäkring för 500 kr och då köper jag förarförsäkringar till er som kommer att delta som jag sedan säljer till er. jag köper dom för 100 kr och sedan säljer jag dom för 150 kr till er. fast då gäller det bara under den helgen.

positiva saker: Vi behöver inte oroa oss för att polisen kommer och stör men det viktigaste är att framförallt jag blir skyddad om det händer något, te x att någon kör på en annan och den personen blir skadad. alltså tredje parten.

Negativt: Det finns egentligen inget negativt förutom att det kostar pengar och kräver lite engagemang men den frågan vi kan ställa oss är hur stor risken egentligen är att vi ska lyckas sabba det på något sätt?
Ja menar om vi är förnuftiga och ställer alla bilar och vi som är där en bit bort från banan eller vi inte gör banan så man på något sätt blir riskerad att bli överkörd. Det finns inga som har tillträde till banan förutom vi och vi kommer inte ha någon publik.

Ni som förare behöver egentligen inte oroa er för det är jag som drar det längsta strået om det händer något. Jag brukar (mestadels) vara på rätt sida av lagen så det känns lite konstigt att göra detta utan försäkring. Jag uppskattar såklart om någon annan vill ta på sig att stå som ansvarig över hyrningen av banan.

Liknande evenemang sker för jämnan utan någon som helst försäkring eller liknande. Men jag vill veta vad ni tycker.

Tom Svendsen

"pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en jaguar än i en buss"
Jockefors
20 februari 2009 · 961 Inlägg

LimitedJags skrev:
jag har varit i kontakt med denne trevlige Fredrik och fick reda på allt samma.

det finns 2 st olika försäkringar, Arrangörsförsäkring och förarförsäkring.

Vi kan välja mellan att jag tar en försäkring som arrangör för 1000kr och då är både ni som förare och publik skyddade. Detta gäller under 1 år. alltså ingen "åker dit för något" och allt är lagligt.

sen kan jag som arrangör ta en försäkring för 500 kr och då köper jag förarförsäkringar till er som kommer att delta som jag sedan säljer till er. jag köper dom för 100 kr och sedan säljer jag dom för 150 kr till er. fast då gäller det bara under den helgen.

positiva saker: Vi behöver inte oroa oss för att polisen kommer och stör men det viktigaste är att framförallt jag blir skyddad om det händer något, te x att någon kör på en annan och den personen blir skadad. alltså tredje parten.

Negativt: Det finns egentligen inget negativt förutom att det kostar pengar och kräver lite engagemang men den frågan vi kan ställa oss är hur stor risken egentligen är att vi ska lyckas sabba det på något sätt?
Ja menar om vi är förnuftiga och ställer alla bilar och vi som är där en bit bort från banan eller vi inte gör banan så man på något sätt blir riskerad att bli överkörd. Det finns inga som har tillträde till banan förutom vi och vi kommer inte ha någon publik.

Ni som förare behöver egentligen inte oroa er för det är jag som drar det längsta strået om det händer något. Jag brukar (mestadels) vara på rätt sida av lagen så det känns lite konstigt att göra detta utan försäkring. Jag uppskattar såklart om någon annan vill ta på sig att stå som ansvarig över hyrningen av banan.

Liknande evenemang sker för jämnan utan någon som helst försäkring eller liknande. Men jag vill veta vad ni tycker.

Tom Svendsen

tyckre vi kör på den för 1000 som gällde 1 år , då har vi ju möjlighet att eventuellt köra fler gånger utan att behöva betala in en summa för varje gång de blir körning , delar man på kostnaderna så blir de ju inte så farligt , förutsatt att de blir några då som är med .. angående koner måste man väl kunna kolla med nå sportlager om dom har så man kan få mängdrabatt eller nå ? ligger JO sport kvar i stan ?

Pure DieselPower
LimitedJags
20 februari 2009 · 141 Inlägg

ja vi måste ta reda på om det finns intresserade.
jag ska höra med kommunen för dom kan man tydligen låna konor av.

"pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en jaguar än i en buss"
Jockefors
20 februari 2009 · 961 Inlägg

LimitedJags skrev:
ja vi måste ta reda på om det finns intresserade.
jag ska höra med kommunen för dom kan man tydligen låna konor av.

låter bra de , måste försöka få ihop fler intresserade nu , vore grymt om de kom 15- 20 bilar eller nå cool

Pure DieselPower
LimitedJags
20 februari 2009 · 141 Inlägg

talibangran skrev:

LimitedJags skrev:
ja vi måste ta reda på om det finns intresserade.
jag ska höra med kommunen för dom kan man tydligen låna konor av.

låter bra de , måste försöka få ihop fler intresserade nu , vore grymt om de kom 15- 20 bilar eller nå cool

Ja vi är 7 st just nu vad jag vet, men oklart om alla ska köra. men ja tycker vi max är 12 st annars blir det inte mycket man får köra utan mest stå i kö. men ja tror det inte kommer fler än så heller.

"pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en jaguar än i en buss"
Jaguar Mark 10 "Kungens mammas Jagga" (1965)
Jockefors
20 februari 2009 · 961 Inlägg

LimitedJags skrev:

talibangran skrev:

LimitedJags skrev:
ja vi måste ta reda på om det finns intresserade.
jag ska höra med kommunen för dom kan man tydligen låna konor av.

låter bra de , måste försöka få ihop fler intresserade nu , vore grymt om de kom 15- 20 bilar eller nå cool

Ja vi är 7 st just nu vad jag vet, men oklart om alla ska köra. men ja tycker vi max är 12 st annars blir det inte mycket man får köra utan mest stå i kö. men ja tror det inte kommer fler än så heller.

tycker jag låter bra oxå smile ... tror de kommer bli lätt att skrapa ihop resterande 5 ja .. NU vill ja ha sommar !!!!

Pure DieselPower
Smookey
20 februari 2009 · 39 Inlägg

Kommer nog att dyka upp med cossie killern, så skriv upp mej på listan med

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang