Volvo s40 startar inte ????

marcus1
16 februari 2009 ·

Min s40 har stått orörd i garaget i 3 dagar och nu startar den inte ? när ja vrider om nyckeln så låter de som att nånting slår jättesnabbt,. Kan batteriet vara urladdat? har 2 neonrör inkopplade självklart har dom varit avständga men dosan till dom lyser hela tiden, kanske dragit ur strömmen ? eller nån som vet vad som kan vara felet? har ganska lite me soppa i den men startmotorn ska väl tända endå ? inte slå?

freddy_82 Truckreparatör
16 februari 2009 · 221 Inlägg

Hej
Batteriet är slut! testa med startkablar! brukar slå i startmotorn när den inte får tillräckligt med ström.

MVH
freddy

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
marcus1
16 februari 2009 ·

freddy_82 skrev:
Hej
Batteriet är slut! testa med startkablar! brukar slå i startmotorn när den inte får tillräckligt med ström.

MVH
freddy

Okej tack!, ska testa de när andra bilen kommer hem.

marcus1
16 februari 2009 ·

s40macke skrev:

freddy_82 skrev:
Hej
Batteriet är slut! testa med startkablar! brukar slå i startmotorn när den inte får tillräckligt med ström.

MVH
freddy

Okej tack!, ska testa de när andra bilen kommer hem.

Har testat med startkablar nu men den startade inte endå? om batteriet är helt urladdat kanske de inte går med startkablar ?? sen undrar jag hur kablarna ska sitta ? blev många olika version ikväll om av polarna.    + till +  minus från hjälpbil till karossen i min bil ?? är de rätt ?

saab_9
16 februari 2009 · 117 Inlägg

kör +till+ ... -till -  och strunta i hjälpen från karossen så kommer den starta .

marcus1
16 februari 2009 ·

saab_9 skrev:
kör +till+ ... -till -  och strunta i hjälpen från karossen så kommer den starta .

+ till +
- till -   

Starta Hjälpbilen och sen starta min bil???

Zeno_ Sladdgalning
16 februari 2009 · 297 Inlägg

s40macke skrev:

saab_9 skrev:
kör +till+ ... -till -  och strunta i hjälpen från karossen så kommer den starta .

+ till +
- till -   

Starta Hjälpbilen och sen starta min bil???

precis

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89
jocket4
16 februari 2009 · 189 Inlägg

Kan ha blivit kortslutning i batteriet också.. Hände så med min pappas Mercedes SLK230 för några veckor sedan när han skulle starta den i garaget när hans kompis var hemma och skulle kolla på den..
Då slog det bara från startmotorn och inget hände med startkablar heller. När vi sedan köpte ett nytt batteri till den så vips starta den som vanligt..

Drönirettab
16 februari 2009 · 21 761 Inlägg

s40macke skrev:
Min s40 har stått orörd i garaget i 3 dagar och nu startar den inte ? när ja vrider om nyckeln så låter de som att nånting slår jättesnabbt,. Kan batteriet vara urladdat?

Mest troligt är det batteriet, som de andra har skrivit, då brukar det låta så där på lite nyare bilar.

När/om du har fått igång bilen, då bör du sätta batteriet på laddning med en batteriladdare i åtminstone ett helt dygn. Använd helst en laddare som övergår till underhållsladdning när batteriet har blivit fulladdat. smile

När batteriet är uppladdat igen så kan du göra några mätningar och se ifall det är nogonting som drar tjuvström, det är ju onödigt att råka ut för samma sak igen.

Vet du hur gammalt batteriet är?

D. Runbom
16 februari 2009 · 148 Inlägg

s40macke skrev:

saab_9 skrev:
kör +till+ ... -till -  och strunta i hjälpen från karossen så kommer den starta .

+ till +
- till -   

Starta Hjälpbilen och sen starta min bil???

Kollat verkligen så att kablarna satt riktigt på polerna? hade prolem på min bil för ett tag sen å den gick inte igång heller. provade flera gånger men sen till slut fick jag riktigt med kontakt och den hoppade igång...låter kanske lite långsökt men så var det iaf, hoppas du får igång den! mvh daniel

Torger Tok i sina bästa dar
17 februari 2009 · 386 Inlägg

du verkar ju inte så intresserad av hjälp då du inte skriver va du har provat dig fram med och va du har fått ut av andra svar som du fått...

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
marcus1
17 februari 2009 ·

jocket4 skrev:
Kan ha blivit kortslutning i batteriet också.. Hände så med min pappas Mercedes SLK230 för några veckor sedan när han skulle starta den i garaget när hans kompis var hemma och skulle kolla på den..
Då slog det bara från startmotorn och inget hände med startkablar heller. När vi sedan köpte ett nytt batteri till den så vips starta den som vanligt..

Funkade lampor, stereo och sånt i den ?

marcus1
17 februari 2009 ·

Drönirettab skrev:

s40macke skrev:
Min s40 har stått orörd i garaget i 3 dagar och nu startar den inte ? när ja vrider om nyckeln så låter de som att nånting slår jättesnabbt,. Kan batteriet vara urladdat?

Mest troligt är det batteriet, som de andra har skrivit, då brukar det låta så där på lite nyare bilar.

När/om du har fått igång bilen, då bör du sätta batteriet på laddning med en batteriladdare i åtminstone ett helt dygn. Använd helst en laddare som övergår till underhållsladdning när batteriet har blivit fulladdat. smile

När batteriet är uppladdat igen så kan du göra några mätningar och se ifall det är nogonting som drar tjuvström, det är ju onödigt att råka ut för samma sak igen.

Vet du hur gammalt batteriet är?

Har fått tag på en billaddare nu så ska sätta batteriet på laddning om jag inte får igång den utan. Men hur länge ska ja ladda batteriet ? Ingen aning hur gammalt batteriet är

marcus1
17 februari 2009 ·

Torger skrev:
du verkar ju inte så intresserad av hjälp då du inte skriver va du har provat dig fram med och va du har fått ut av andra svar som du fått...

Inte haft tid till att svara på allting, visste inte att man hade tidspress på sig...........

torpis Forummoderator
17 februari 2009 · 10 576 Inlägg

s40macke skrev:
Har fått tag på en billaddare nu så ska sätta batteriet på laddning om jag inte får igång den utan. Men hur länge ska ja ladda batteriet ? Ingen aning hur gammalt batteriet är

Du laddar det generellt "över natten"  dvs 12timmar minst.

ett ytterst normalt batteri är på 60Ah (Amperetimmar) och en ytterst normal laddare är på 10A (Ampere)  det tar alltså laddaren 6h (timmar) att ladda i 60Ah.  Nu laddar den dock inte med 10A hela tiden utan strömmen sjunker i takt med att batteriet fylls. de första 80% går fort de sista 20 tar tid och det är de sista 20% som du vill toppa av med din laddare, det är liksom sällan man kör bilen 10 timmar i rad så den sista skvätten blir aldrig full.

så ladda batteriet 12timmar minst, det kan ej överladdas, men väl udnerurladdas. ett batteri som blivit tömt blir aldrig sig självt igen, hur gärna man än vill eller hur dyr C-tek man än köpt. Blyackar tål helt enkelt inte djupurladdning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
marcus1
17 februari 2009 ·

torpis skrev:

s40macke skrev:
Har fått tag på en billaddare nu så ska sätta batteriet på laddning om jag inte får igång den utan. Men hur länge ska ja ladda batteriet ? Ingen aning hur gammalt batteriet är

Du laddar det generellt "över natten"  dvs 12timmar minst.

ett ytterst normalt batteri är på 60Ah (Amperetimmar) och en ytterst normal laddare är på 10A (Ampere)  det tar alltså laddaren 6h (timmar) att ladda i 60Ah.  Nu laddar den dock inte med 10A hela tiden utan strömmen sjunker i takt med att batteriet fylls. de första 80% går fort de sista 20 tar tid och det är de sista 20% som du vill toppa av med din laddare, det är liksom sällan man kör bilen 10 timmar i rad så den sista skvätten blir aldrig full.

så ladda batteriet 12timmar minst, det kan ej överladdas, men väl udnerurladdas. ett batteri som blivit tömt blir aldrig sig självt igen, hur gärna man än vill eller hur dyr C-tek man än köpt. Blyackar tål helt enkelt inte djupurladdning.

okej så även fast jag laddar upp de så kommer de bete sig konstigt och inte innehålla samma styrka ? Kanske bäst att köpa nytt då? Sen en annan fråga som jag funderade på igårkväll. Batteriet dog HELT igår ingenting på ström funkade, men jag kunde låsa bilen? går inte de på ström ?

torpis Forummoderator
17 februari 2009 · 10 576 Inlägg

Ja du bör nog köpa ett nytt batteri.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
marcus1
18 februari 2009 ·

torpis skrev:
Ja du bör nog köpa ett nytt batteri.

nu startade den! de va mina startkablar som hade gjort sitt men de tog endå en timme att få igång den. Men de får bli ett nytt batter i till sommaren iallefall, va ska man köpa för batteri ? vill kunna ha stereon på i sommar ett bra tag utan att den dör

torpis Forummoderator
19 februari 2009 · 10 576 Inlägg

Optima Yellow är ett av de bättre, men inte heller det gillar djupurladdning även om det står det på dem...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
marcus1
19 februari 2009 ·

torpis skrev:
Optima Yellow är ett av de bättre, men inte heller det gillar djupurladdning även om det står det på dem...

Nejmen de är inget krav, de hände nu bara för jag inte hade nån strömbrytare till neonet så de stod o drog ström i 4 dagar. Men hur länge kan man ha tänningen på i en bil med nytt batteri utan att de börjar svikta ? bara ungefär...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang