Bas bygge i Volvo 740, Kicker eller Rockford?

TT-Avant
18 februari 2009 · 6 851 Inlägg

Jag frågar ist. vad du kan tänka dej lägga på ett steg?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
eriksson87
18 februari 2009 · 590 Inlägg

Jag har knölat in 2st DD 10" i bagaget på min bil. Har satt basarna och porten mot ryggstödet, och porten riktad genom skidluckan. Är okej tryck iallafall men tycker mest att allt vibrerar smile

Glömde säga att man ska nog försöka täta runt baslådan o inte ljudet försvinner bakåt.

Senast redigerat av eriksson87 (18 februari 2009)

Hannu_ en armad bandit
18 februari 2009 · 63 Inlägg

tt-avant : än så läge vet jag inte då jag inte. vad får man ge för ett bra steg till någon av dom basarna?

tack för svaren smile

blomisen
19 februari 2009 · 735 Inlägg

740_Hannu skrev:
tt-avant : än så läge vet jag inte då jag inte. vad får man ge för ett bra steg till någon av dom basarna?

tack för svaren smile

ska du ha 2 st rockford p1 så funkar det med ett Rockford Fosgate Punch 300W för 2500 kr.
"livin loud" finns det väl ingen kickerbas som heter eller? hmm har inte jag sett/hört om iaf. smile

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.
Volvo V60 "Ocean race" (2015)
Hannu_ en armad bandit
19 februari 2009 · 63 Inlägg

blomisen ok tack för svaret smile
Vet inte men han som ägde kicker basarna sa att dom heter så, själv vet jag inte :p

blomisen
19 februari 2009 · 735 Inlägg

740_Hannu skrev:
blomisen ok tack för svaret smile
Vet inte men han som ägde kicker basarna sa att dom heter så, själv vet jag inte :p

hehe okej.. jag "skulle gissa" att det är kicker "måtto" big_smile ...

Senast redigerat av blomisen (19 februari 2009)

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.
Volvo V60 "Ocean race" (2015)
Lonefox Bad music kills good sound
19 februari 2009 · 7 241 Inlägg

Livi'n Loud är en slogan Kicker har haft i många år.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
rredline
19 februari 2009 · 39 Inlägg

Bygg en låda som passar in i utrymmet inne i skuffen, rikta två 10or bakåt och dra upp portningsrör genom hatthyllan. man får såga lite men de e de värt! blir riktigt bra basljud!

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
evilaudio
19 februari 2009 · 16 195 Inlägg

rredline skrev:
Bygg en låda som passar in i utrymmet inne i skuffen, rikta två 10or bakåt och dra upp portningsrör genom hatthyllan. man får såga lite men de e de värt! blir riktigt bra basljud!

som e helt galet.. du kommer bara få en massa "muller" i cupén från portarna å all snärt i basen försvinner ut i skuffen-

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
johan1989
12 mars 2009 · 215 Inlägg

Byt bil innan du bygger ljud, det skramlar bara i en 740!

Lonefox Bad music kills good sound
12 mars 2009 · 7 241 Inlägg

dunka_dunka skrev:
Byt bil innan du bygger ljud, det skramlar bara i en 740!

*suck* Skramlar en bil med stereo i så har man misslyckats med dämpningen big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
dbjanoz
13 mars 2009 · 1 785 Inlägg

dunka_dunka skrev:
Byt bil innan du bygger ljud, det skramlar bara i en 740!

Du har fina prylar i din 740 men tyvärr har ju installationen inte blivit helt lyckad. Det är ju inte bilens fel.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
johan1989
13 mars 2009 · 215 Inlägg

A jag vet att det är fina prylar och att lådan står fel väg. Men det finns bilar som det går få mycket bättre ljud i men som inte kräver ens halva jobbet. Jag hade en annan låda tidigare till 740 som stod rätt väg och det lät bättre och skramlade mindre men det var långt ifrån perfekt ändå, orkar inte plocka ner hela bilen för att det ska bli tyst.

Lonefox Bad music kills good sound
13 mars 2009 · 7 241 Inlägg

dunka_dunka skrev:
A jag vet att det är fina prylar och att lådan står fel väg. Men det finns bilar som det går få mycket bättre ljud i men som inte kräver ens halva jobbet. Jag hade en annan låda tidigare till 740 som stod rätt väg och det lät bättre och skramlade mindre men det var långt ifrån perfekt ändå, orkar inte plocka ner hela bilen för att det ska bli tyst.

Det får man göra med alla bilar om man skall göra det seriöst ändå så......ditt argument håller inte wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
thulle1
13 mars 2009 · 733 Inlägg

Lonefox skrev:

dunka_dunka skrev:
Byt bil innan du bygger ljud, det skramlar bara i en 740!

*suck* Skramlar en bil med stereo i så har man misslyckats med dämpningen big_smile

Eller så har man helt enkelt inte dämpat heller? som jag t.ex. Det är inte alla som vill dämpa/lägga penmgar på det :p

Min bil är ändå ett hopplöst fall då det inte bara är plåt som rör sig. Mina sidorutor och framruta gör nästan mer oljud inne i bilen än vad plåten gör :p hehe

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
johan1989
13 mars 2009 · 215 Inlägg

På min bil är det väldigt lite plåten som skramlar, det är mest plasten, speglarna, tanklocket. Själva koffertluckan var största skurken innan jag dämpade den med fogskum. Reg skylten var inte heller helt oskyldig men bakom den satt jag en bit av ett sittunderlag.

VolvoXet Bas älskare
15 mars 2009 · 716 Inlägg

Kicker ska du ha, nej ingen 12a i hatthyllan, jo det går att få bra ljud, skaffa dörrhögtalare fram, 6*9 + slutsteg i hatthylla o baslåda (kicker) så får du ett jävla ljud smile

Volvo 744 (1988)
Lonefox Bad music kills good sound
15 mars 2009 · 7 241 Inlägg

VolvoXet skrev:
Kicker ska du ha, nej ingen 12a i hatthyllan, jo det går att få bra ljud, skaffa dörrhögtalare fram, 6*9 + slutsteg i hatthylla o baslåda (kicker) så får du ett jävla ljud smile

Jaja alla har vi olika krav wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
kalle_kalle
15 mars 2009 · 2 914 Inlägg

men visst är det bäst om man vill ha ljudkvalitet att satsa på en sluten låda (och en bas som vill ha det) och därifrån försöka få in ljudet i cupen på nåt jävla vis?

mrblue89 Team Erixzzon
15 mars 2009 · 54 Inlägg

740_Hannu skrev:
Tack för alla svar smile
Har tänkt bygga en likadan låda som Xelion visade fast me basarna mot ryggstödet och sen ett basröret genom sidoluckan lr vad den nu heter. Tror ni de kommer och bli bra tryck i då?
Vill kunna spela högt och det ska vara bra tryck på hög och låg volym.
Ni får gärna skriva era åsikter om kicker och rockford. Även andra basar i ungefär samma pris klass som dom basarna.

Är tacksam för alla svar smile

du e det inte bättre å ta basröret upp genom hatt hylan?? de hade ja funderingar på istället men köpte mig en nyare bil istället:P hehe

Volvo S80 "Pärsson" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang