Återkallelse av körkort. Vad gäller??

trippelturbo Trucker
17 februari 2009 · 2 710 Inlägg

Hej,

Fick hem papper igår om att antingen drar dom in mitt körkort eller att jag får en varning.
Orsaken till detta ska vara att jag blev tagen av snuten för att ha hållit för kort avstånd till framförvarande under oktober -08 (körde in i en gubbe som tvärnitade), men för detta fick ja böta 2000kr och trodde att allt var över.

Det jag inte förstår mig på är att jag bara åkt dit för fortkörning en gång (hade haft körkort i 6-7månader) o nu detta med avstånd (hade haft körkort i 2.5år). Har ju fått böta på båda två, o har inte åkt dit för nånting annat än dessa "brott". Hur ligger det till i mitt fall nu? Nån som har erfarenheter från ett liknande fall? Sökt iprincip överallt på nätet för att hitta info, men hittar inte ngt som kan göra mig lite "smartare" i fallet..

Tacksam för hjälp smile)

Mvh

Fart missbrukare
Thorssa
17 februari 2009 ·

Länsstyrelsen gör precis som de vill, anser de att du inte är lämplig att ha körkort så drar de tillbaka det. Bara för dig att skriva ett brev och övertyga dem om att du ska komma undan med en varning.

trippelturbo Trucker
17 februari 2009 · 2 710 Inlägg

Jag o många andra i min närhet tycker inte att jag gjort något grovt för att det ska återkallas.. Och det har inte heller gjort.

Finns väl lagar man går efter även i detta fall, dom lagar jag läst på säger att om körkörtshavaren gjort sig skyldig till grova trafikbrott såsom rattfylleri, kört mot rött, ej stannat vid stopp-skylt osv.. Finns ingen lag som säger att det skall återkallas så "lätt"

Fart missbrukare
SunnyLaX
17 februari 2009 · 12 Inlägg

Efter mer än 2 år i trafiken borde man lära sig lite framförhållning. Som Thorssa sa är det bara att kontakta de o be.

Janneutanb
17 februari 2009 · 7 272 Inlägg

Att inte kalla det för ganska grovt är väl ändå lite fel.

Tänk om han hade fått whiplashskador pga att du inte kände för att hålla rätt avstånd.

Du kan skriva ett snyftbrev till länsstyrelsen och säga att du behöver körkortet till jobbet eller så, ibland så kortar dom ner återkallelsen någon månad.
Men det är nog ganska sällan att dom inte drar inte körkortet alls.

D_MAN ?
17 februari 2009 · 1 038 Inlägg

Av vilken anledning tvärnitade gubben, ett ut springade djur/barn eller för att du låg för nära??

Du har ju bara fått hem papper på vad som kanske händer med ditt körkort dvs du blir av med det eller en varning, när länsstyrelsen har bestämt sig kommer du fått nytt brev om vad dem beslutat då du kan överklaga om det skulle vara så att dem tar det.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
Hammarslag Inläggskritiker
17 februari 2009 · 990 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Hej,

Fick hem papper igår om att antingen drar dom in mitt körkort eller att jag får en varning.
Orsaken till detta ska vara att jag blev tagen av snuten för att ha hållit för kort avstånd till framförvarande under oktober -08 (körde in i en gubbe som tvärnitade), men för detta fick ja böta 2000kr och trodde att allt var över.

Det jag inte förstår mig på är att jag bara åkt dit för fortkörning en gång (hade haft körkort i 6-7månader) o nu detta med avstånd (hade haft körkort i 2.5år). Har ju fått böta på båda två, o har inte åkt dit för nånting annat än dessa "brott". Hur ligger det till i mitt fall nu? Nån som har erfarenheter från ett liknande fall? Sökt iprincip överallt på nätet för att hitta info, men hittar inte ngt som kan göra mig lite "smartare" i fallet..

Tacksam för hjälp smile)

Mvh

Har svårt att tro att dom drar kortet för du låg för nära, men å andra sidan så har du väl ingen prövotid kvar så du får ju tillbaka kortet efter 3mån. så inget o gnälla om smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Janneutanb
17 februari 2009 · 7 272 Inlägg

Hammarslag skrev:

BMWgrabben skrev:
Hej,

Fick hem papper igår om att antingen drar dom in mitt körkort eller att jag får en varning.
Orsaken till detta ska vara att jag blev tagen av snuten för att ha hållit för kort avstånd till framförvarande under oktober -08 (körde in i en gubbe som tvärnitade), men för detta fick ja böta 2000kr och trodde att allt var över.

Det jag inte förstår mig på är att jag bara åkt dit för fortkörning en gång (hade haft körkort i 6-7månader) o nu detta med avstånd (hade haft körkort i 2.5år). Har ju fått böta på båda två, o har inte åkt dit för nånting annat än dessa "brott". Hur ligger det till i mitt fall nu? Nån som har erfarenheter från ett liknande fall? Sökt iprincip överallt på nätet för att hitta info, men hittar inte ngt som kan göra mig lite "smartare" i fallet..

Tacksam för hjälp smile)

Mvh

Har svårt att tro att dom drar kortet för du låg för nära, men å andra sidan så har du väl ingen prövotid kvar så du får ju tillbaka kortet efter 3mån. så inget o gnälla om smile

Med tanke på att han körde in i bilen framför så blir han antagligen av med körkortet.

alain www.bimmerpower.org
17 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Har polisen bevis att du låg för nära eller kom dom efter?
säg att det var halt på vägen
Nu, det är många bilkrock på grund av halka.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Janneutanb
17 februari 2009 · 7 272 Inlägg

alain skrev:
Har polisen bevis att du låg för nära eller kom dom efter?
säg att det var halt på vägen
Nu, det är många bilkrock på grund av halka.

Då har han fortfarande legat för nära...
Man ska anpassa hastighet och avstånd efter situationen.

bernersennen
17 februari 2009 · 70 Inlägg

Brains skrev:

alain skrev:
Har polisen bevis att du låg för nära eller kom dom efter?
säg att det var halt på vägen
Nu, det är många bilkrock på grund av halka.

Då har han fortfarande legat för nära...
Man ska anpassa hastighet och avstånd efter situationen.

Är väl bara att instämma..

gamlingen
17 februari 2009 · 5 198 Inlägg

man får inte köra fortare/närmare än man hinner stanna... även om det knappt är gångfart

trippelturbo Trucker
17 februari 2009 · 2 710 Inlägg

Det var inte halt väglag. Det var som sagt under oktober månad, ingen snö alls (inte i västerås iaf) Det var fartkontroll, o gubben blev stannad för att ha kört fort (vägen är 50) och då tvärnitade han, o i följd blev det att jag körde in i honom.

Det handlar inte om att jag kommer bli av med kortet under visstid eller få varning. det jag vill komma fram till är att RÄTT SKALL VARA RÄTT, och jag har som sagt inte åkt  dit för några grova brott i trafiken, och inte alls ngt i annat fall.. Det jag åkt dit för i trafiken har jag fått böta. det har då varit mildare grejer. Jag ser inte påkörning som en grov sak, men däremot ser jag rattfylla som en grov sak.

Står ingenstans i lagen om att nån i mitt fall ska kunna bli av med kortet.. OM inga grova brott som sagt. Mitt s.k. brott anses ej som grov ..

Fart missbrukare
Pleter
17 februari 2009 · 67 Inlägg

om han nitar för att han kör för fort, så då måste du ha kört för fort du me, vilket innebär trafikbrott där.
plus att du legat förnära.

OBS! bara lite funderingar, drar inte slutsatser

Machin Fartmissbrukare
17 februari 2009 · 1 302 Inlägg

du är inte ensam...

Verkar som om länsstyrelsen gjort ett massutskick idag, fick även jag ett brev av dom idag om körkortsindragning

det som ligger till grund är :

*underlåtenhet att vid färd använda bilbälte x2
*brukat fordon utan registrerings skylt
*onödig och störande körning vid bostadsbebyggelse
*otillåtet antal passagerare i bil

detta har inträffat mellan 2008-02 och 2009-01

har inget arbete där ja behöver bilen och inget annat behov, så frågan e om de ens är lönt att skriva någon bön lr om jag bara ska vänta och se vad som händer... vad tror ni?

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
trippelturbo Trucker
17 februari 2009 · 2 710 Inlägg

Pleter skrev:
om han nitar för att han kör för fort, så då måste du ha kört för fort du me, vilket innebär trafikbrott där.
plus att du legat förnära.

OBS! bara lite funderingar, drar inte slutsatser

Ja jag vet att jag körde för fort. Men polisen har/hade inga bevis och därför fick jag inga böter på detta..
Som sagt, har bara fått en fortkörningsbot och har haft kortet nu i snart 3 år..

Fart missbrukare
krutmats
17 februari 2009 · 1 892 Inlägg

Herregud!!!   de varnar att dra in ditt körkort.. sen finns de i Sveriges värsta bilförare som har sina kort kvar.. ojojoj
Skandal!

trippelturbo Trucker
17 februari 2009 · 2 710 Inlägg

Machin skrev:
du är inte ensam...

Verkar som om länsstyrelsen gjort ett massutskick idag, fick även jag ett brev av dom idag om körkortsindragning

det som ligger till grund är :

*underlåtenhet att vid färd använda bilbälte x2
*brukat fordon utan registrerings skylt
*onödig och störande körning vid bostadsbebyggelse
*otillåtet antal passagerare i bil

detta har inträffat mellan 2008-02 och 2009-01

har inget arbete där ja behöver bilen och inget annat behov, så frågan e om de ens är lönt att skriva någon bön lr om jag bara ska vänta och se vad som händer... vad tror ni?

Detta kanske låter lite taskit från mitt håll, men i ditt fall är det väl en annan sak.. Som det står i kap 5 § 4 o 3 så ska ditt dra in under en viss tid (beroende på hur länge du haft ditt). Men det som står där har absolut inget med "mina brott" o göra.

Ps. hoppas du ej missförstår Ds.

Fart missbrukare
Jani Hast
17 februari 2009 · 213 Inlägg

Machin skrev:
du är inte ensam...

Verkar som om länsstyrelsen gjort ett massutskick idag, fick även jag ett brev av dom idag om körkortsindragning

det som ligger till grund är :

*underlåtenhet att vid färd använda bilbälte x2
*brukat fordon utan registrerings skylt
*onödig och störande körning vid bostadsbebyggelse
*otillåtet antal passagerare i bil

detta har inträffat mellan 2008-02 och 2009-01

har inget arbete där ja behöver bilen och inget annat behov, så frågan e om de ens är lönt att skriva någon bön lr om jag bara ska vänta och se vad som händer... vad tror ni?

Har alla dom sakerna sket under 4 olika tillfällen ??
I såfall ses du som återfalls förbrytare och dom anser att du ska ha KK.

gamlingen
17 februari 2009 · 5 198 Inlägg

De skulle ju knappt få sitta som passagerare ju

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang