Sleten koppling på 740 m47 ?

Zorg
17 februari 2009 · 120 Inlägg

hallå, har fått en konstig symtom på min 740. kopplingen tar inte som den ska, trögt att lägga i växlar 1,2,3  är värst, backen går inte alls låter inte alls bra. kopplingen är inte så slut så den slirar på den höga växlar. tror att lammelen kan vara bränd lukatar spårvagn om bilen var gång man kör. vad kan de vara?   jag va å skysterskruven innan den blev dålig i tro att den skulle kunna hugga bättre men blev värre. har du satt den läget som är mäst körbar i.

undrar om de är samma lammel samt tryckplatta till m46

Volvo_Mannen Volvoskadad
17 februari 2009 · 6 017 Inlägg

Du jag tror din koppling inte mår så bra, den lukten du beskriver är slirande koppling. Är du säker på att kopplingen inte är kass? Testa att köra typ 70 sen koppla ur, varva upp rätt mycket sen släpp kopplingen, då ska de hugga direkt (inget slir).

Borde vara samma tryckplatta och lamell på lådorna.

Senast redigerat av Volvo_Mannen (17 februari 2009)

Jonas
Zorg
17 februari 2009 · 120 Inlägg

nja om man gasar up och släppaer så visst slirar de men inte så mkt. har haft värre bilar och lådan är trög, jag tror inte att koppligen tar riktigt när jag trycker ner pedalen

Rooth07 Lindahls Gräv AB
17 februari 2009 · 716 Inlägg

Ja de tär samma koppling på M46 och M47. dock ska du se till så kopplingen är till just ditt svänghjul

Hilmer
17 februari 2009 · 1 789 Inlägg

Kan vara lamellen som går otroligt trögt på splinesen på ingående axel i lådan.
När man trampar ner pedalen så frigörs ju själva lamellen och den lägger sig mellan svänghjul och tryckplatta och går fri. Om lamellen går väldigt trögt på axeln så ligger den ju emot antingen svänghjul eller tryckplatta och frikopplar således inte som det är tänkt och växlarna blir svåra att få i, samtidigt som den kan hålla emot tryckplattan en aning som får en att tro att kopplingen är slut när det är på andra hållet.

Volvo_Mannen Volvoskadad
17 februari 2009 · 6 017 Inlägg

Hilmer skrev:
Kan vara lamellen som går otroligt trögt på splinesen på ingående axel i lådan.
När man trampar ner pedalen så frigörs ju själva lamellen och den lägger sig mellan svänghjul och tryckplatta och går fri. Om lamellen går väldigt trögt på axeln så ligger den ju emot antingen svänghjul eller tryckplatta och frikopplar således inte som det är tänkt och växlarna blir svåra att få i, samtidigt som den kan hålla emot tryckplattan en aning som får en att tro att kopplingen är slut när det är på andra hållet.

Ja smörja på axeln bör man göra när man har ner lådan

Jonas
twin_cam Smålänning
17 februari 2009 · 7 877 Inlägg

Har du lekt en del eller? Har sett flera som spräckt tryckplattan...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Zorg
17 februari 2009 · 120 Inlägg

Hilmer skrev:
Kan vara lamellen som går otroligt trögt på splinesen på ingående axel i lådan.
När man trampar ner pedalen så frigörs ju själva lamellen och den lägger sig mellan svänghjul och tryckplatta och går fri. Om lamellen går väldigt trögt på axeln så ligger den ju emot antingen svänghjul eller tryckplatta och frikopplar således inte som det är tänkt och växlarna blir svåra att få i, samtidigt som den kan hålla emot tryckplattan en aning som får en att tro att kopplingen är slut när det är på andra hållet.

njo låter inte otroligt men man märker att den inte tar som den ska gasar man upp till ca 40 på 1an och sen trycker ner kopplingen så motorbromsar den. frågan är ju om de finns nått att göra utan att måste plocka ner lådan och allt?

Hilmer
18 februari 2009 · 1 789 Inlägg

Zorg skrev:

Hilmer skrev:
Kan vara lamellen som går otroligt trögt på splinesen på ingående axel i lådan.
När man trampar ner pedalen så frigörs ju själva lamellen och den lägger sig mellan svänghjul och tryckplatta och går fri. Om lamellen går väldigt trögt på axeln så ligger den ju emot antingen svänghjul eller tryckplatta och frikopplar således inte som det är tänkt och växlarna blir svåra att få i, samtidigt som den kan hålla emot tryckplattan en aning som får en att tro att kopplingen är slut när det är på andra hållet.

njo låter inte otroligt men man märker att den inte tar som den ska gasar man upp till ca 40 på 1an och sen trycker ner kopplingen så motorbromsar den. frågan är ju om de finns nått att göra utan att måste plocka ner lådan och allt?

Det du beskriver själv stämmer med det jag skrivit ovan ju!??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang