Vad ska man ha för trimm till volvo s70 2.5t -99

Nicklas_
17 februari 2009 · 14 Inlägg

Lite funderingar kring mera klös i kärran smile

Har redan ett ATM steg 1 och 3" hela vägen med race katt.
Tänkte lite på om man skulle bytt till annan turbo, spridare m.m. Någon som har nått bra förslag?

Volvo s60 2.5t "Autotech" (2004)
TurbOla Reservdansk
17 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Hur mycket pengar vill du lägga ut?

Hur mycket effekt vill du få ut?
Du har 2,5t vilket innebär att du har 83mm borrning.
Inte den bästa motorn att trimma, men det går till en viss gräns. smile

Om du vill klättra över 300-350hk och 1,2bars laddtryck rekommenderas starkt nya vevstakar, och nya vev och ramlager är en bra idé...

Det rinner snabbt iväg pengar. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Nicklas_
17 februari 2009 · 14 Inlägg

Nej jag valde nog fel motor från början sad men men..
Bilen rullar ju varje dag så den ska ju vara driftsäker. Några större grejer som stakar och sånt har jag egentligen ingen lust att byta. Det är ju vad man kan göra med den, till den gränsen tongue

Jo pengarna rullar iväg fort smile

Volvo s60 2.5t "Autotech" (2004)
TurbOla Reservdansk
17 februari 2009 · 6 271 Inlägg

På Autotechs hemsida finns steg 4 beskrivet.

315hk 435Nm

Omprogramering av styrbox, sportluftfilter, 3" Ferrita framrör med race kat, 2,5” rostfritt Ferrita avgassystem från kat. och bak, Spridare, uppgraderad turbo

Till en kostnad av 33 000kr.

Du kan säkert klara av den effekten genom att hitta en större turbo, typ 18T eller 19T, alu-IC, större spridare och motsvarande LMM, och en mappning och större downpipe och racekat.

19T kostar ca 7000kr ny, IC kostar ca 2500, spridare kan man hitta begagnade, mappning kostar mellan 5-10 000, downpipe kostar säkerligen 7000 om du köper en färdig med racekatalysator.

Håller du dig under 1,2bar kan du säkert få ut en 320hk eller mer.
Men du får byta koppling i varje fall... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Nicklas_
18 februari 2009 · 14 Inlägg

Jo har vart inne och kollat lite där oxå, men som sagt det blir snabbt mycket pengar. Finns ju ändå en slant att spara om man gör det mesta jobbet själv smile vad är det för spridare, LMM och koppling som gäller då?

Volvo s60 2.5t "Autotech" (2004)
TurbOla Reservdansk
18 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Nicklas_ skrev:
Jo har vart inne och kollat lite där oxå, men som sagt det blir snabbt mycket pengar. Finns ju ändå en slant att spara om man gör det mesta jobbet själv smile vad är det för spridare, LMM och koppling som gäller då?

Du får anpassa spridare efter vad för effekt du ska ha, sen får du anpassa LMMen i storlek mot spridarna. smile

R-koppling brukar många använda, men en tumregel är att när man går över 300-320hk så vill R-kopplingen börja slira.

Sam's säljer förstärkta kopplingar t.ex.
Den jag har är begagnad, och har gått minst 4000 mil i Freddes 340hk 850R, men var lika fin som den originalkopplingen jag hade innan, och som enbart gått 300mil.

Det är bara bolt-on så det är rätt bra med en rejäl koppling. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Nicklas_
18 februari 2009 · 14 Inlägg

Jaha okej, men är det universal med LMMen då? Skulle det kunna funka med spridare från s70 r eller är det större som gäller?

gött att det är bolt on smile Men kan jag ha koppling från tex 850 r eller måste jag ha från s70 r?

Men vad tror du att man kan ha för effekt utan att man får börja att stakar å grejer?

Volvo s60 2.5t "Autotech" (2004)
TurbOla Reservdansk
18 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Nicklas_ skrev:
Jaha okej, men är det universal med LMMen då? Skulle det kunna funka med spridare från s70 r eller är det större som gäller?

gött att det är bolt on smile Men kan jag ha koppling från tex 850 r eller måste jag ha från s70 r?

Men vad tror du att man kan ha för effekt utan att man får börja att stakar å grejer?

S70R har nog dubbelmasse-svänghjul, så du får nog först byta till 850-svänghjul, om du ska ha 850-koppling.

Tar du spridare från en S70R får du räkna på hur mycket större de är procentuellt jämfört med original, och sen öka LMM-arean med samma % som du ökade på spridarna. smile

Du kan nog gå upp emot 350hk, men inte mer än 1,2bars laddtryck som mest, det är väl det som först knäcker vevstakarna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Nicklas_
18 februari 2009 · 14 Inlägg

Kollade lite på sam´s kopplingar, är det lamell och tryckplatta man får byta? skilland på organisk och sinterlamell?

Hmm okej, börjar bli lite invecklat lol kollat runt lite på olika spridare, det här med olika cc, är det hur mycket dom flödar  då? tongue
Okej, men finns det LMM som redan är anpassade efter vissa spridare?

Volvo s60 2.5t "Autotech" (2004)
TurbOla Reservdansk
18 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Ja, lamell och tryckplatta och antagligen svänghjulet med.

Skillnaderna på lamellerna kan jag dock inte svara på... tongue

Ja, flödet är i cc/minut.

Jag vet faktiskt inte om man kan bara flytta över spridare och LMM-hus från en annan bil.
Det måste ju stämma matematiskt också. tongue
Det är ju inte själva LMM-mätaren du är ute efter, bara huset.

Finns andra som kan svara med bättre formler för hur man ska räkna detta.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Nicklas_
18 februari 2009 · 14 Inlägg

Okej, men nu har jag iaf lite hum om hur jag ska gå tillväga smile Tack för alla hjälp!

Volvo s60 2.5t "Autotech" (2004)
Janneutanb
18 februari 2009 · 7 272 Inlägg

Måste man verkligen gå samma % i spridare jämfört med LMM huset?
Tänkte att sålänge man vet storleken på bägge och säger det till sin mappare så bör väl han kunna ta hand om resten?
Eller om man köper ett redan färdigt chip som är anpassat efter just det LMM huset och dom spridarna.

Nicklas_
18 februari 2009 · 14 Inlägg

Inte en aning, har ju ingen jätte stor koll på det tongue


jo tänkte på det med LMM, nån som har koll på vad det är för storlek orginal på s70 2.5t -99? Och vart man kan få tag på ett större isf?

Volvo s60 2.5t "Autotech" (2004)
K-JACK
21 april 2009 · 13 Inlägg

Steg 4 ska vara bra..



Rör på sig iaf smile

TurbOla Reservdansk
21 april 2009 · 6 271 Inlägg

Brains skrev:
Måste man verkligen gå samma % i spridare jämfört med LMM huset?
Tänkte att sålänge man vet storleken på bägge och säger det till sin mappare så bör väl han kunna ta hand om resten?
Eller om man köper ett redan färdigt chip som är anpassat efter just det LMM huset och dom spridarna.

Även om både du och mappare vet att det är ändrat, vet inte bilen det...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang