Dilemma angående försäljning av bil.

FreddeK
20 februari 2009 ·

Hej jag har fått ett stort huvudbry. Jo jag har en golf kombi jag ska sälja men jag har inte satt ut någon annons ännu, det är nämligen en kille på mitt jobb (en chaufför som besöker oss ibland) som är sugen på bilen och vill hämta den imorgon.

priset som vi satte var 5500kr i det skicket den var, men idag har jag fixat fläktreglaget som jag köpte på skroten och då sa jag till honom att det kosta 300kr...tog mig hela dagen att fixa detta. ja då skulle han ju givetvis pruta på detta och sa 5700kr och jag godkände det.

men nu får jag en sån jäkla ångest för att jag aldrig kan stå emot folks tjat osv...Bilen är vär mer än så...säkert runt 8000-10000kr så den är besiktad i december och skatten betald i måndags.

Bilen det handlar om är en golf3 kombi med 17000k på mätaren...funkar prima men dock ej världens vackraste.

Så vad tycker ni erat samvete skulle säga? sälja den till någon annan för några tusen till eller sälja den till honom och få ångest för man skänker prylarna man har?

Egentligen är det ju inte så mycket pengar men blir ju en shysst cd-spelare utöver dom där 5700kr om jag säljer till någon annan.

Mvh Fredde

Niklas1987 NO
20 februari 2009 · 2 182 Inlägg

Säg att du fått ett bud på 8000:- så ger han kanske lite mer.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Hamilton
20 februari 2009 · 8 865 Inlägg

Har ni redan kommit överens om att han får köpa den så anser jag att man ska hålla sitt ord.
Jag tolkar det som att ni har ett muntligt avtal då du skriver
Citat:
"priset som vi satte var 5500kr i det skicket den var" och även här "skroten och då sa jag till honom att det kosta 300kr...tog mig hela dagen att fixa detta. ja då skulle han ju givetvis pruta på detta och sa 5700kr och jag godkände det."

Fotograf på tierpidag.se
Aruzo Ace Ventura
20 februari 2009 · 1 240 Inlägg

Jag vet inte jag hade nog blitt ganska sur om jag vart han som skulle köpa den, Men din bil du bestämmer...

Men risken finns ju att den blir stående åxå om ingen annan köpare dyker upp, Snålheten har bedragit visheten förut! (Nu menar jag inte att du är snål men)

Men gör de du själv känner är bäst!

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
FreddeK
20 februari 2009 ·

Niklas1987 skrev:
Säg att du fått ett bud på 8000:- så ger han kanske lite mer.

är en snikig jävel som pruta på mitt fasta pris...suck vad man faller i fällan. Men ja du har en poäng!

FreddeK
20 februari 2009 ·

Hamilton skrev:
Har ni redan kommit överens om att han får köpa den så anser jag att man ska hålla sitt ord.
Jag tolkar det som att ni har ett muntligt avtal då du skriver
Citat:
"priset som vi satte var 5500kr i det skicket den var" och även här "skroten och då sa jag till honom att det kosta 300kr...tog mig hela dagen att fixa detta. ja då skulle han ju givetvis pruta på detta och sa 5700kr och jag godkände det."

Jo så sant det också! men samtidigt så kommer jag få en sketastor ångest när jag sålt bilen...vågskål där!

Senast redigerat av Freddeponken (20 februari 2009)

Hamilton
20 februari 2009 · 8 865 Inlägg

Freddeponken skrev:

Niklas1987 skrev:
Säg att du fått ett bud på 8000:- så ger han kanske lite mer.

är en snikig jävel som pruta på mitt fasta pris...suck vad man faller i fällan. Men ja du har en poäng!

Ja ljuga brukar fungera det med.......

Fotograf på tierpidag.se
FreddeK
20 februari 2009 ·

oj helt plötsligt startar inte bilen...då kanske han drar sig undan? dagen efter kastar man ut en annons? haha usch näää

jocke_gronberg
20 februari 2009 · 4 586 Inlägg

säg till han att du lägger ut bilen på blocket istället eller så får han köpa den för 7000:-

Casy vinnarskalle!
21 februari 2009 · 907 Inlägg

Säg att du drog ett förhastat beslut bara. Det är klart att du ska sälja bilen på blocket om du tror att du får mer där. Jag själv är väldigt kinkig på pengar.. det är klart att man vill få så mycket pengar som möjligt när man säljer nåt.

BMW M3 "Crisis" (2002)
Bobzza
21 februari 2009 · 273 Inlägg

Säg att du tycker det är för lågt bud och att du vill prova blocket två veckor först och nappar ingen så får han det priset han ville ge

KHRacing
21 februari 2009 ·

Ett avtal är ett avtal... sälj bilen  för det sagda priset.

Ja vet hur det är att bli blåst totalt av ett företag som jag hade muntligt avtal med.

INGE KUL:

itouch
21 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Billigt säljer man bara om man har snabbt behov av pengar, har du inte något sådant problem så har du alltid rätt att säga att du velar och tycker den går för billigt. Få ut så mycket som möjligt så blir du nöjd i slutändan.

FreddeK
21 februari 2009 ·

har bestämt mig för att sälja den för det sagda priset men det tar fan emot men samvetsmässigt så är det nog bäst. men kommer inte tanka den om han tror det, han kommer till macken=)

Får skylla mig själv ännu en gång!

FreddeK
21 februari 2009 ·

itouch skrev:
Billigt säljer man bara om man har snabbt behov av pengar, har du inte något sådant problem så har du alltid rätt att säga att du velar och tycker den går för billigt. Få ut så mycket som möjligt så blir du nöjd i slutändan.

Jo du har rätt i det också...shit vad jobbigt det blev...haha

sand3rs
21 februari 2009 · 182 Inlägg

Freddeponken skrev:

itouch skrev:
Billigt säljer man bara om man har snabbt behov av pengar, har du inte något sådant problem så har du alltid rätt att säga att du velar och tycker den går för billigt. Få ut så mycket som möjligt så blir du nöjd i slutändan.

Jo du har rätt i det också...shit vad jobbigt det blev...haha

Nu vet jag inte ditt ekonomiska läge, men jag hade hellre skrotat bilen än sålt den till någon som diskuterar hundralappar i en bilaffär. Jag hade aldrig gett honom nöjet.

FreddeK
21 februari 2009 ·

sand3rs skrev:

Freddeponken skrev:

itouch skrev:
Billigt säljer man bara om man har snabbt behov av pengar, har du inte något sådant problem så har du alltid rätt att säga att du velar och tycker den går för billigt. Få ut så mycket som möjligt så blir du nöjd i slutändan.

Jo du har rätt i det också...shit vad jobbigt det blev...haha

Nu vet jag inte ditt ekonomiska läge, men jag hade hellre skrotat bilen än sålt den till någon som diskuterar hundralappar i en bilaffär. Jag hade aldrig gett honom nöjet.

Är väl ingen kaos i ekonomin, därför jag egentligen inte vill sälja den för det priset men man är så lättövertalad men äsch bilen är ju inte så vacker...vit med rost lite här och där...men du har rätt i det du säger!

Jolle87
21 februari 2009 · 1 585 Inlägg

Jag hade nog sålt bilen om jag varit i dina skor, För det första kostar det ganska mycket att lägga ut en bil på blocket. Sen kanske det inte är någon som nappar på bilen och det tar lång tid. Vilket gör att du får sänka priset och ha dig. Sen är det svåra tider just nu vilket gör det lite svårare att sälja bilen. Men det är upp till dig är du i behov av pengar och känner att du vill bli av med bilen så sälj den till honom. Annars så testa lägg ut en annons på blocket och hoppas på det bästa att du får ett bud på kanske 8000kr och att du blir av med den lika snabb:)

Lycka till i alla fall!

sand3rs
21 februari 2009 · 182 Inlägg

Då hade jag nog tyckt att detta är ett alldeles utmärkt tillfälle för dig att träna på att stå på dig och få övertaget på andra. Du ska ju aldrig vara rädd för att säga nej, det är ju din bil, du som betalt den.

sand3rs
21 februari 2009 · 182 Inlägg

Jolle87 skrev:
Jag hade nog sålt bilen om jag varit i dina skor, För det första kostar det ganska mycket att lägga ut en bil på blocket. Sen kanske det inte är någon som nappar på bilen och det tar lång tid. Vilket gör att du får sänka priset och ha dig. Sen är det svåra tider just nu vilket gör det lite svårare att sälja bilen. Men det är upp till dig är du i behov av pengar och känner att du vill bli av med bilen så sälj den till honom. Annars så testa lägg ut en annons på blocket och hoppas på det bästa att du får ett bud på kanske 8000kr och att du blir av med den lika snabb:)

Lycka till i alla fall!

Kan det inte vara lättare att sälja en bil i den prisklassen just pga tiderna som råder nu. Kan väl vara många som inte vill ta lån eller casha upp sina besparingar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang