Vad betalar ni i försäkring??

Ellertz Norrlänning
12 april 2008 · 1 453 Inlägg

tkd_rille skrev:

Martin 9-3 skrev:
Det är ju en sak med bilar men när det blir MC börjar det hända grejor i pris.

Som ex när jag ringde och kollade vad det skulle kosta att försäkra hojjen, en ny honda 600/1000rr.

If försäkringar skulle ha 74/89.000.- på helförsäkring på helår.

Nu blev det  till att halvförsäkra hos folksam vilket blev 1200:- mån den är påställd.

Det finns ju ingen anledning att helförsäkra. Halvförsäkring täcker ju stöld mm och blir jag påkörd gäller andra parts försäkring.

Krashar man sin egen bil är det bara skylla sig själv och betala det. Med vettig körning och ansvar skulle inte en enda helförsäkring säljas.

Jag tänker inte vara den ansvariga i en olycka där min bil förstörs så helförsäkring är inget att tänka på.

Lika med hojjen. Jag vet att det bara är att punga ut med 135.000:- för en ny om jag krachar den så tro inte att man leker mycket då!

Det skulle nog köras mycket lugnare och folk visste att deras nya V70 för 250lök är borta om de frontar eller att det kostar 50papp om den hämnar i diket.
Många familjers ekonomi skulle nog inte tåla ett sånt bakslag så idiotomkörningar av alla stressade jävlar skulle nog minska drastiskt...

du har inte mycket hum om försäkringar märker vi smile
varför inte helförsäkra en hoj om den kostar över 50 papp? de är dyrt som fan att reparera en motorcykel om man ramlar vilket är väldigt simpelt.

helförsäkring på en nyare bil som används dagligen som man är i behov av är ett tvång ? hade jag valt halvförsäkringen hade jag fått betala hela min viltolycka i princip själv.

"jag tänker inte vara den ansvariga i en olycka"  vad fan vet du om vad som kan hända? du kan göra tabben att köra ut framför någon, somna i bilen, något annat kan hända elelr ?

tror fan inte de skulle köras lugnare ändå.

PRECIS ! vem som helst kan ha oturen att få en älg utspringande framför sig.. och vem som helst kan ha oturen att bromsa sent en dag de är lite halt tongue men är man "perfekt" så behövs ju inte de..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Muttley
12 april 2008 ·

Ellertz skrev:

tkd_rille skrev:

Martin 9-3 skrev:
Det är ju en sak med bilar men när det blir MC börjar det hända grejor i pris.

Som ex när jag ringde och kollade vad det skulle kosta att försäkra hojjen, en ny honda 600/1000rr.

If försäkringar skulle ha 74/89.000.- på helförsäkring på helår.

Nu blev det  till att halvförsäkra hos folksam vilket blev 1200:- mån den är påställd.

Det finns ju ingen anledning att helförsäkra. Halvförsäkring täcker ju stöld mm och blir jag påkörd gäller andra parts försäkring.

Krashar man sin egen bil är det bara skylla sig själv och betala det. Med vettig körning och ansvar skulle inte en enda helförsäkring säljas.

Jag tänker inte vara den ansvariga i en olycka där min bil förstörs så helförsäkring är inget att tänka på.

Lika med hojjen. Jag vet att det bara är att punga ut med 135.000:- för en ny om jag krachar den så tro inte att man leker mycket då!

Det skulle nog köras mycket lugnare och folk visste att deras nya V70 för 250lök är borta om de frontar eller att det kostar 50papp om den hämnar i diket.
Många familjers ekonomi skulle nog inte tåla ett sånt bakslag så idiotomkörningar av alla stressade jävlar skulle nog minska drastiskt...

du har inte mycket hum om försäkringar märker vi smile
varför inte helförsäkra en hoj om den kostar över 50 papp? de är dyrt som fan att reparera en motorcykel om man ramlar vilket är väldigt simpelt.

helförsäkring på en nyare bil som används dagligen som man är i behov av är ett tvång ? hade jag valt halvförsäkringen hade jag fått betala hela min viltolycka i princip själv.

"jag tänker inte vara den ansvariga i en olycka"  vad fan vet du om vad som kan hända? du kan göra tabben att köra ut framför någon, somna i bilen, något annat kan hända elelr ?

tror fan inte de skulle köras lugnare ändå.

PRECIS ! vem som helst kan ha oturen att få en älg utspringande framför sig.. och vem som helst kan ha oturen att bromsa sent en dag de är lite halt tongue men är man "perfekt" så behövs ju inte de..

nej han är perfekt så att älgarna får rött ljus när han kör smile sen så kör han säkert inte när de är halt hoppas jag smile

Tengu1969
13 april 2008 · 1 396 Inlägg

tkd_rille skrev:

Ellertz skrev:

tkd_rille skrev:

du har inte mycket hum om försäkringar märker vi smile
varför inte helförsäkra en hoj om den kostar över 50 papp? de är dyrt som fan att reparera en motorcykel om man ramlar vilket är väldigt simpelt.

helförsäkring på en nyare bil som används dagligen som man är i behov av är ett tvång ? hade jag valt halvförsäkringen hade jag fått betala hela min viltolycka i princip själv.

"jag tänker inte vara den ansvariga i en olycka"  vad fan vet du om vad som kan hända? du kan göra tabben att köra ut framför någon, somna i bilen, något annat kan hända elelr ?

tror fan inte de skulle köras lugnare ändå.

PRECIS ! vem som helst kan ha oturen att få en älg utspringande framför sig.. och vem som helst kan ha oturen att bromsa sent en dag de är lite halt tongue men är man "perfekt" så behövs ju inte de..

nej han är perfekt så att älgarna får rött ljus när han kör smile sen så kör han säkert inte när de är halt hoppas jag smile

E så jävla trött på den flöjten, samma sak varenda gång han skriver något!

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
mrcelica
13 april 2008 · 1 639 Inlägg

Ställde på bettan nu, fick ge 3700 för helförsäkring helår... Hade fått ge 500 kr mindre om inte farbror Reinfelt lagt 30% skatt på trafikförsäkringen men jag överlever....

Senast redigerat av mrcelica (13 april 2008)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Tigerofsweden
13 april 2008 · 1 231 Inlägg

haha detta jävla snack om att ha på andra och inte ha på andra och ha råd och inte ha råd , vafan låt folk ha sina bilar på vem fan dom vill , vad är problemet egentligen ?
om dom vill ha det på sin 98åriga mormor så låt dom har det. dom betalar ju ändå för skiten. vem fan bryr sig. tror det är MÅNGA som skriver på sina famlijemedlemar.
bara för man inte skriver på sig själv så är man tydligen pantad enligt många här.
herregud säger jag bara. vilken jävla tur att ni är såååååååååååååååååå rika.

Martin 9-3 Fisketokig
13 april 2008 · 2 997 Inlägg

Visst kan alla råka ut för olyckor. Viltolyckor ligger rätt nära till hands här med naturen så nära inpå.

Som exempel på en vanlig sportigare MC på 600cc.

Inköp på 90.000:-

Ett försäkringsbolag värderar den knappast så högt om det skulle hända något med tanke på att det är bus-cykel som alldeles för ofta körs hårt.

Skillnaden på en rättvist jämförd hel och halvförsäkring är ca 2600-2800:- månaden under säsong den är påställd. Åker man Maj-Oktober så blir det 6 månader och totalt minst 15600:- om året i skillnad.
Skulle jag behöva utnyttja försäkringen så tillkommer en självrisk som är i mitt fall 6000:- men på sporthojjar kan det ligga högre än så på endel förs-bolag.

Detta blir att jag har på ett år betalat in 21600:- för att försäkra och utnyttjat den en gång och de kanske värderar MCn till 60-70 på pappret?! + att man åker upp i premie när man utnyttjar försäkring och allt tjafs med anmälningar och sånt som tillkommer.

Om man utrustar den med krachpuckar mm så kommer man mycket billigare undan än försäkringskostnaderna om man skulle lägga omkull MCn.

Räknat på 3 år blir det 46.800:- Skulle man då totalkvadda hojjen och lägga ut 6000:- självrisk och bolaget har nervärderat cykeln till 50.000:- - 60.000:- plus att man rasar i ev ihopsamlad preimeklass

Räkna då in att man kanske kör ett par-tre hundra mil om året, åker fina dagar. Vilka risker man tar mm.
Då finns det inte en chans att man kör helförsäkrat med de kostnadera.

Visst är det helt annat när det gäller bil men poängen som alla missade var att det ska vara dyrare att vara vållande i olycka. Du kan idag vara orsaken till olycka och få ut en ny bil för 3000:-eller dyl.

NiclasT: får väl tycka precis vad du vill, fattade du inte poängen så tråkigt för dig. Kollade för kul din projekttråd och redan efter 1a och 2a bilden har jag en uppfattning om dig kan du tro.

Men nu är det inte personliga påhopp och pajkastning som tråden går ut på. Ha en bra dag smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Ellertz Norrlänning
13 april 2008 · 1 453 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Visst kan alla råka ut för olyckor. Viltolyckor ligger rätt nära till hands här med naturen så nära inpå.

Som exempel på en vanlig sportigare MC på 600cc.

Inköp på 90.000:-

Ett försäkringsbolag värderar den knappast så högt om det skulle hända något med tanke på att det är bus-cykel som alldeles för ofta körs hårt.

Skillnaden på en rättvist jämförd hel och halvförsäkring är ca 2600-2800:- månaden under säsong den är påställd. Åker man Maj-Oktober så blir det 6 månader och totalt minst 15600:- om året i skillnad.
Skulle jag behöva utnyttja försäkringen så tillkommer en självrisk som är i mitt fall 6000:- men på sporthojjar kan det ligga högre än så på endel förs-bolag.

Detta blir att jag har på ett år betalat in 21600:- för att försäkra och utnyttjat den en gång och de kanske värderar MCn till 60-70 på pappret?! + att man åker upp i premie när man utnyttjar försäkring och allt tjafs med anmälningar och sånt som tillkommer.

Om man utrustar den med krachpuckar mm så kommer man mycket billigare undan än försäkringskostnaderna om man skulle lägga omkull MCn.

Räknat på 3 år blir det 46.800:- Skulle man då totalkvadda hojjen och lägga ut 6000:- självrisk och bolaget har nervärderat cykeln till 50.000:- - 60.000:- plus att man rasar i ev ihopsamlad preimeklass

Räkna då in att man kanske kör ett par-tre hundra mil om året, åker fina dagar. Vilka risker man tar mm.
Då finns det inte en chans att man kör helförsäkrat med de kostnadera.

Visst är det helt annat när det gäller bil men poängen som alla missade var att det ska vara dyrare att vara vållande i olycka. Du kan idag vara orsaken till olycka och få ut en ny bil för 3000:-eller dyl.

NiclasT: får väl tycka precis vad du vill, fattade du inte poängen så tråkigt för dig. Kollade för kul din projekttråd och redan efter 1a och 2a bilden har jag en uppfattning om dig kan du tro.

Men nu är det inte personliga påhopp och pajkastning som tråden går ut på. Ha en bra dag smile

Vad ska du med en sporthoj till om du tänker köra som en kärring bara för att du har halvförsäkring ? Då kan du lika gärna köpa en moppe..

och vad äre för fel på niclasT:s projekt tråd ? De lär ju vara ett av de mäktigaste byggena här på gorg ! big_smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Tengu1969
13 april 2008 · 1 396 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Visst kan alla råka ut för olyckor. Viltolyckor ligger rätt nära till hands här med naturen så nära inpå.

Som exempel på en vanlig sportigare MC på 600cc.

Inköp på 90.000:-

Ett försäkringsbolag värderar den knappast så högt om det skulle hända något med tanke på att det är bus-cykel som alldeles för ofta körs hårt.

Skillnaden på en rättvist jämförd hel och halvförsäkring är ca 2600-2800:- månaden under säsong den är påställd. Åker man Maj-Oktober så blir det 6 månader och totalt minst 15600:- om året i skillnad.
Skulle jag behöva utnyttja försäkringen så tillkommer en självrisk som är i mitt fall 6000:- men på sporthojjar kan det ligga högre än så på endel förs-bolag.

Detta blir att jag har på ett år betalat in 21600:- för att försäkra och utnyttjat den en gång och de kanske värderar MCn till 60-70 på pappret?! + att man åker upp i premie när man utnyttjar försäkring och allt tjafs med anmälningar och sånt som tillkommer.

Om man utrustar den med krachpuckar mm så kommer man mycket billigare undan än försäkringskostnaderna om man skulle lägga omkull MCn.

Räknat på 3 år blir det 46.800:- Skulle man då totalkvadda hojjen och lägga ut 6000:- självrisk och bolaget har nervärderat cykeln till 50.000:- - 60.000:- plus att man rasar i ev ihopsamlad preimeklass

Räkna då in att man kanske kör ett par-tre hundra mil om året, åker fina dagar. Vilka risker man tar mm.
Då finns det inte en chans att man kör helförsäkrat med de kostnadera.

Visst är det helt annat när det gäller bil men poängen som alla missade var att det ska vara dyrare att vara vållande i olycka. Du kan idag vara orsaken till olycka och få ut en ny bil för 3000:-eller dyl.

NiclasT: får väl tycka precis vad du vill, fattade du inte poängen så tråkigt för dig. Kollade för kul din projekttråd och redan efter 1a och 2a bilden har jag en uppfattning om dig kan du tro.

Men nu är det inte personliga påhopp och pajkastning som tråden går ut på. Ha en bra dag smile

Japp, en helt vanlig kille som kan bjuda på sig själv utan att behöva vara så pk man bara kan bli i alla situationer smile


(PK= Politiskt korrekt. Men det lärde väl du dig innan du kunde gå ) wink

Senast redigerat av NiclasT (13 april 2008)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
13 april 2008 · 2 252 Inlägg

Betalar, 1500kr helår för skotern, billigare att ha den påställd året om än att ställa på o av på sommaren
sen har vi 700kr helförsk på moppe lol ajja transport medel måste man han... sen när jag ställer på volvon bår jag betala 9360kr halvförsk..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
mrcelica
13 april 2008 · 1 639 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Det är ju en sak med bilar men när det blir MC börjar det hända grejor i pris.

Som ex när jag ringde och kollade vad det skulle kosta att försäkra hojjen, en ny honda 600/1000rr.

If försäkringar skulle ha 74/89.000.- på helförsäkring på helår.

Nu blev det  till att halvförsäkra hos folksam vilket blev 1200:- mån den är påställd.

Det finns ju ingen anledning att helförsäkra. Halvförsäkring täcker ju stöld mm och blir jag påkörd gäller andra parts försäkring.

Krashar man sin egen bil är det bara skylla sig själv och betala det. Med vettig körning och ansvar skulle inte en enda helförsäkring säljas.

Jag tänker inte vara den ansvariga i en olycka där min bil förstörs så helförsäkring är inget att tänka på.

Lika med hojjen. Jag vet att det bara är att punga ut med 135.000:- för en ny om jag krachar den så tro inte att man leker mycket då!

Det skulle nog köras mycket lugnare och folk visste att deras nya V70 för 250lök är borta om de frontar eller att det kostar 50papp om den hämnar i diket.
Många familjers ekonomi skulle nog inte tåla ett sånt bakslag så idiotomkörningar av alla stressade jävlar skulle nog minska drastiskt...

Skulle aldrig våga halvförsäkra min hoj.... Fick första året gratis från Kawasaki när man köpte ny hoj, men i år blir det att lätta på lädret.... Hade hel på R1'an o VFR'en oxå, bor i håla och är 24+ så det blir inte så himla blodigt... Om man däremot sätter hojen i ett rådjur eller dylikt och bara har halvförsäkring kan det bli riktigt dyrt... Har man inte möjlighet att helförsäkra sin hoj kan man lika gärna skaffa en som är billigare att försäkra, men det är bara min åsikt det.....

Senast redigerat av mrcelica (13 april 2008)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
johan1989
14 april 2008 · 215 Inlägg

Håller med helt och hållet. Min bil står i pappas namn, om jag inte skulle kunna ha den i hans namn skulle jag inte kunna ha nån bil eller så köra oförsäkrat. Man borde göra som nån sa att man får betala försäkringskostnaden efter hur mycket otyg man har hittat på och om man har varit med i olyckor.
Jag är 19 år och haft körkort i drygt ett år och har klarat mig från all skit så det skulle nog bli billigare för mig om man ändrade systemet:)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
14 april 2008 · 5 753 Inlägg

jag har ingen bil.. men mamma har därimot en sierra 2,8 och en mercedes 190 roll och hmmf hon betalar strax över 200kr på mercan och ca 300kr på sierran i månaden roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
twin_cam Smålänning
14 april 2008 · 7 877 Inlägg

Pyntar 1500 i halvåret i helförsäkring för saaben på mig (19 år)...

Men bara till augusti när prova-på försäkringen upphört, sen blir det 7000/år i halvförsäkring igen... sad

Dyrt att ha bil... sad men men

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
zeter
14 april 2008 · 24 Inlägg

Betalar omkring 7700kr på min Audi och den står på mej wink

Allt Är MjÖö
FirebirdFidde
16 april 2008 · 93 Inlägg

Jag betalar 6000:- i trafiksförsäkring för min.

Sound like a V8 and your my mate
Jolle87
16 april 2008 · 1 585 Inlägg

Jag betalar 500kr månaden halvförsäkring på min. Och då står bilen inte på mej utan på fassan.
Drygt 5400kr om året om jag inte minns fel. Ska uppgradera mig till helförsäkring så fort jag har råd att betala så mycket:P

dabby född blåvit
16 april 2008 · 624 Inlägg

typ 4000/år för halvfärsäkring för min 855 glt.

Kollade med 6-7 bolag och det skilde som fan, det dyraste var MER än dubbelt så dyr yikes

Unknown_Hummer Matros
16 april 2008 · 57 Inlägg

Om ja hade haft helförsäkring på Lincolnen så hade den kostat mig 37000 om året, jävla idioter, pickupen skulle "bara" ha kostat 28000

* Nothing Beats Cubic Inches *
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
16 april 2008 · 6 479 Inlägg

1184kr helförsäkring helår för min pontiac big_smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Brandis Diktator
16 april 2008 · 968 Inlägg

runt 4000 för jettan i trafik om året för mig som är 20 år

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang