Centrum Ringar!!

daniel_k3 Bilförsäljare
23 mars 2006 · 51 Inlägg

Tjena!
Har en liten fråga ang centrum ringar, är det samma sak som centrerings ringar? ( jag pratar om de plast ringar man får med fälgar för att fälgen ska passa navet ordentligt!)

åter till frågan: är detta något som har ågon påverkan på fälgen även under körning eller är det bara för att underlätta vid montering'? jag fick fel storlek till min bil men har monterat fälgarna ändå,, utan dom alltså,, något som kan skada?!

/ Daniel

Daniel Birgersson, S2000
Tidigare Bilar
Audi A3 1,8 T (S - line) , 9-3 Aero
Honda S2000 (2003)
Noll8an
23 mars 2006 · 7 Inlägg

Hej! Jag har jobbat på däckfirma i åtta år. Ska försöka beskriva det så tydligt som möjligt.

Centreringsringarna eller centrumringarna som de även kallas, är till för att fälgen ska bli centrerad på navet. På äldre bilar centrerades fälgen på bultarna men i dag behövs en högre precision och därav centrerar man fälgen på navet idag.
Det är viktigt att du har dessa ringar för att få en bra balans i hjulen. Har du inte dessa ringar så är risken större(säger med andra ord inte att det blir så) att du får obalans och därav skakningar i ratten eller i hela bilen. Har du vibrationer i bilen sliter du ut hjullager, däck, leder och bussningar fortare än nödvändigt. Med andra ord så är ringen en billig investering(ca. 200kr/4st).
Du behöver alltså ringen för att montera hjulet helt centrerat så ja du behöver ringen när du kör också.

Mvh Sebbe

Man lever bara en gång!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang