Fototävling: Inför Årets Gorg-fotograf 2010! TEMAOMRÖSTNING! sid. 42

2002tii KOMETFOTO
11 december 2009 · 2 247 Inlägg

Jo jag ska sätta in en bild även om tävlingen i princip är klar.
Tycker att fototävlingen skulle få mer plats så att fler får upp ögonen för den.Vore bra med en liten notis på garagets framsida.Då skulle kanske tävlingen få lite högre status med.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
jagarbosse Bilentusiast
12 december 2009 · 489 Inlägg

Norde skrev:
Okej, då tar jag tystnaden som att intresset för tävlingen inte längre finns. Hoppas att ni alla väljer att skicka in en allra sista bild iaf innan den sista deadlinen

jag är mer än gärna med nästa säsång. tror det är lite kyligt i intressebåset nu i vinter.
Men lägg absolut inte ner! smile

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
Grabber Dagdrömmare
12 december 2009 · 2 836 Inlägg

Jag kan vara med om jag bara får tummen ur...
En BRA bild skadar inte heller...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
12 december 2009 · 4 418 Inlägg

Norde skrev:
Okej, då tar jag tystnaden som att intresset för tävlingen inte längre finns. Hoppas att ni alla väljer att skicka in en allra sista bild iaf innan den sista deadlinen

Jodå.. Det ska vi ordna smile

eastmotorsport -sommar ska de va....
12 december 2009 · 4 524 Inlägg

Vill bara ställa en fråga , då det är fritt tema , ska det ändå handla om fordon (bilar) ?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
2002tii KOMETFOTO
12 december 2009 · 2 247 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Vill bara ställa en fråga , då det är fritt tema , ska det ändå handla om fordon (bilar) ?

Ja naturligtvis.
Reglerna står på första sidan och observera att bilden ska vara tagen under 2009.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Urkas Kräsen grafiker
12 december 2009 · 1 775 Inlägg

Ja intresset finns ju såklart, jag själv har bara inte hunnit skriva nåt här för jag har varit för busy den senaste tiden. :\
Största "problemet" är väl ändå att det är så döööött mellan inlämningarna och omröstningarna. Har iofs nada förslag på vad man skulle kunna "fylla ut" med under den tiden.
Iofs beror nog en del av dödheten och det låga antalet medverkanden till stor del beror på den här härligt inspirerande vintern.. ;/

Det här om regler o så tycker jag iaf har varit ganska bra och tydligt, med undantag för det där med vad folk tycker är manupilation o så.
Jag själv tycker i alla fall att en stor del av bilden tillverkas i datorn med hjälp av t ex photoshop. För visst, vi skulle kunna ha en tävligt med jpgs direkt ur kameran, men då är det till stor del den som har störst kamera, ballast utrustning och roligast objekt (frågan är iofs hur många som röster efter det atm?) som vinner hela tiden.
Jag tycker hellre den som har koll på hela pipen och har lite skillz som ska ha störst möjlighet att vinna. Eller såklart den som råkar ha tur o få en riktig pangbild med sin mobilkamera. tongue
Kan i alla fall säga att JAG lägger oftast ner större tid i photoshop än vad jag gör när jag tar själv bilden. För det går att göra en tråkig bild mycket roligare genom att dra lite i några reglage (och det utan att behöva använda nåt penselverktyg över huvud taget för att göra masker o så).
Så alltså, vem är det som tar bilderna, kameran eller personen med lite skicklighet? Jag tycker alternativ två.

(Och kan ju då poängtera också att jag säger inte att jag har mest skillz av alla eftersom jag bara talar om vad jag gör, utan att det är ni som ska säga det genom att rösta på mina astuffa bilder!! tongue)

Och för övrigt lär mitt bidrag komma in nångång under dan!

Whine whine!
eastmotorsport -sommar ska de va....
12 december 2009 · 4 524 Inlägg

2002tii skrev:

eastmotorsport skrev:
Vill bara ställa en fråga , då det är fritt tema , ska det ändå handla om fordon (bilar) ?

Ja naturligtvis.
Reglerna står på första sidan och observera att bilden ska vara tagen under 2009.

Tack för svaret med då det stod fritt tema kan man ju misstolka det och tro det gäller även annat än fordon.
Men då är jag med på banan , och att den ska vara tagen under 2009 smile

Sen vad det gäll ps;ade bilder eller ej. Det heter ju Fototävling så nog vore det ballare om inte den som behärskar ps eller andra bilbehandlingsprogram också skulle känna sig välkommen. Annars tror jag man skrämmer bort vanliga dödliga enkla fotointresserade. Men det är kanske bara vad jag tror.


//Mvh Urban

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Urkas Kräsen grafiker
12 december 2009 · 1 775 Inlägg

Fast det handlar ju iaf inte om ren bildmanipulering, typ byta ut fälgar, göra en röd bil blå osv, utan förskönande av bilden som helhet typ. Vill man pimpa rides så finns ju photoshop-tråden för det.

Whine whine!
Goran_R
13 december 2009 · 169 Inlägg

Först vill jag tacka Norde för ett bra initiativ, Tack !

Jag missade själv att lämna in till den senaste omgången men tycker att det vore synd om det inte blir någon fortsättning nästa år.
Hade fixat en bild men var lite för långsam i November.

När det gäller en eventuell fortsättning så tycker jag att bildbehandling i PS eller dyligt nuförtiden ingår i fotograferandet om man vill ta mer än snapshots.
Sen kan sätta en gräns att endast en ursprungsbild får användas. Från den får man inte ta bort eller lägga till vitala element på bilen men att ta bort detaljer från bakgrunden tycker jag är ok i detta forum.
Att ändra fälgar skulle med det var otillåtet men att ta bort en åskådare i bakgrunden och att fixa lite stenskott är ok. Hänger ni med på vad jag menar ?
Att justera nivåer, kontrast, mättand med mera ser jag som det konstnärliga friheten och borde vara fritt inom rimliga gränser.
Det är ju bilderna som tävlar inte vilka bilar som man har tillgång till.

My 2 cents,
Göran R

eastmotorsport -sommar ska de va....
13 december 2009 · 4 524 Inlägg

Frågan är bara vem som kan bedömma om , och hur mycket bilden är behandlad i PS eller liknande program.
Blir väl isåfall lika bra att släppa alla regler och låta alla behandla , förbättra eller förvränga bilderna som dom vill.
Men då blir det bara en mindre skala personer som deltar , nämligen dom som kan bildbehandling.
Jag kan det inte utan försöker leta mig fram till bra fotoställen med fint ljus etc istället för att ta en bild på ett ställe och sen byta bakgrund till något flashigare.
Så i mitt fall kommer jag nog inte att delta i en sådan tävling. Men som sagt , vem tar på sig ansvaret att kolla hur bilderna är framtagen , det får ju inte heller bli en tävling på liv och död , det är ju ändå på skoj.    //  Ubbe


Goran_R skrev:
Först vill jag tacka Norde för ett bra initiativ, Tack !

Jag missade själv att lämna in till den senaste omgången men tycker att det vore synd om det inte blir någon fortsättning nästa år.
Hade fixat en bild men var lite för långsam i November.

När det gäller en eventuell fortsättning så tycker jag att bildbehandling i PS eller dyligt nuförtiden ingår i fotograferandet om man vill ta mer än snapshots.
Sen kan sätta en gräns att endast en ursprungsbild får användas. Från den får man inte ta bort eller lägga till vitala element på bilen men att ta bort detaljer från bakgrunden tycker jag är ok i detta forum.
Att ändra fälgar skulle med det var otillåtet men att ta bort en åskådare i bakgrunden och att fixa lite stenskott är ok. Hänger ni med på vad jag menar ?
Att justera nivåer, kontrast, mättand med mera ser jag som det konstnärliga friheten och borde vara fritt inom rimliga gränser.
Det är ju bilderna som tävlar inte vilka bilar som man har tillgång till.

My 2 cents,
Göran R

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
2002tii KOMETFOTO
13 december 2009 · 2 247 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Frågan är bara vem som kan bedömma om , och hur mycket bilden är behandlad i PS eller liknande program.
Blir väl isåfall lika bra att släppa alla regler och låta alla behandla , förbättra eller förvränga bilderna som dom vill.
Men då blir det bara en mindre skala personer som deltar , nämligen dom som kan bildbehandling.
Jag kan det inte utan försöker leta mig fram till bra fotoställen med fint ljus etc istället för att ta en bild på ett ställe och sen byta bakgrund till något flashigare.
Så i mitt fall kommer jag nog inte att delta i en sådan tävling. Men som sagt , vem tar på sig ansvaret att kolla hur bilderna är framtagen , det får ju inte heller bli en tävling på liv och död , det är ju ändå på skoj.    //  Ubbe


Goran_R skrev:
Först vill jag tacka Norde för ett bra initiativ, Tack !

Jag missade själv att lämna in till den senaste omgången men tycker att det vore synd om det inte blir någon fortsättning nästa år.
Hade fixat en bild men var lite för långsam i November.

När det gäller en eventuell fortsättning så tycker jag att bildbehandling i PS eller dyligt nuförtiden ingår i fotograferandet om man vill ta mer än snapshots.
Sen kan sätta en gräns att endast en ursprungsbild får användas. Från den får man inte ta bort eller lägga till vitala element på bilen men att ta bort detaljer från bakgrunden tycker jag är ok i detta forum.
Att ändra fälgar skulle med det var otillåtet men att ta bort en åskådare i bakgrunden och att fixa lite stenskott är ok. Hänger ni med på vad jag menar ?
Att justera nivåer, kontrast, mättand med mera ser jag som det konstnärliga friheten och borde vara fritt inom rimliga gränser.
Det är ju bilderna som tävlar inte vilka bilar som man har tillgång till.

My 2 cents,
Göran R

Ska det bli en PS tråd då tänker inte jag vara med.Jag är fotograf och tänker inte sitta och roa mej med att byta miljö och himmel på bilderna bara för att jag inte har klarat av att ta bilden rätt från början.
Följ fotosidans regler angående manipulation så blir det bra.
Dom som gillar att modda i PS kan vara med i PS tävlingen.
Det är min åsikt.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Goran_R
13 december 2009 · 169 Inlägg

Jag menade INTE att man ska få byta bakgrunden på en bild, bara EN grund bild får användas. Att byta himmel eller bakgrund är ett stort ingrepp i bilden och kräver att man kopierar in material från en annan bild. Det kallas ofta för montage när flera del bilder fogas samman, det ska inte vara tillåtet!
Att clona bort mindre detaljer som stör är en annan sak. Det är till exemple vanligt att man förändrar eller förvränger nummerskyltarna eller tar bort stenskott och mindre märken.

PS tråden är snarare att man gör ett montage som förställer en bil som inte finns IRL. Och det är ett helt annat ämne.

/Göran R

2002tii skrev:

eastmotorsport skrev:
Frågan är bara vem som kan bedömma om , och hur mycket bilden är behandlad i PS eller liknande program.
Blir väl isåfall lika bra att släppa alla regler och låta alla behandla , förbättra eller förvränga bilderna som dom vill.
Men då blir det bara en mindre skala personer som deltar , nämligen dom som kan bildbehandling.
Jag kan det inte utan försöker leta mig fram till bra fotoställen med fint ljus etc istället för att ta en bild på ett ställe och sen byta bakgrund till något flashigare.
Så i mitt fall kommer jag nog inte att delta i en sådan tävling. Men som sagt , vem tar på sig ansvaret att kolla hur bilderna är framtagen , det får ju inte heller bli en tävling på liv och död , det är ju ändå på skoj.    //  Ubbe


Goran_R skrev:
Först vill jag tacka Norde för ett bra initiativ, Tack !

Jag missade själv att lämna in till den senaste omgången men tycker att det vore synd om det inte blir någon fortsättning nästa år.
Hade fixat en bild men var lite för långsam i November.

När det gäller en eventuell fortsättning så tycker jag att bildbehandling i PS eller dyligt nuförtiden ingår i fotograferandet om man vill ta mer än snapshots.
Sen kan sätta en gräns att endast en ursprungsbild får användas. Från den får man inte ta bort eller lägga till vitala element på bilen men att ta bort detaljer från bakgrunden tycker jag är ok i detta forum.
Att ändra fälgar skulle med det var otillåtet men att ta bort en åskådare i bakgrunden och att fixa lite stenskott är ok. Hänger ni med på vad jag menar ?
Att justera nivåer, kontrast, mättand med mera ser jag som det konstnärliga friheten och borde vara fritt inom rimliga gränser.
Det är ju bilderna som tävlar inte vilka bilar som man har tillgång till.

My 2 cents,
Göran R

Ska det bli en PS tråd då tänker inte jag vara med.Jag är fotograf och tänker inte sitta och roa mej med att byta miljö och himmel på bilderna bara för att jag inte har klarat av att ta bilden rätt från början.
Följ fotosidans regler angående manipulation så blir det bra.
Dom som gillar att modda i PS kan vara med i PS tävlingen.
Det är min åsikt.

Urkas Kräsen grafiker
13 december 2009 · 1 775 Inlägg

Det handlar ju inte om att "modda" omgivningen/bilen/bilden helt o hållet till nåt som inte alls liknar det som man såg i sökaren (typ photoshoptävlingstråden), utan att försköna och förfina lite extra.

Men sen spelar det väl ändå inte sådär jättestor roll HUR själva slutbilden har blivit till, utan hur den faktiskt ser ut?
Uppenbarligen har 2002tii klarat sig bättre än mig i den här tävligen, även fast jag (troligtvis) har gått en betydligt större vända i PS än vad han har.
Så som det har funkat och dom bilderna jag laddat upp det här året tycker jag har funkat bra iaf. Ska vi däremot gå på t ex fotosidans så kommer iaf inte jaaaag vara med längre då nästan alla mina bilder där är "manipulerade" enligt deras regler.

Whine whine!
eastmotorsport -sommar ska de va....
13 december 2009 · 4 524 Inlägg

Kanske bäst att göra det enkelt. Släpp allt fritt och låt detta vara en tävling på kul. Det är ju inte direkt något VM eller så. Men det vore kanske läge att inlämnade bidrag fick en rad att berätta om hur bilden tagits / redigerats .


Urkas skrev:
Det handlar ju inte om att "modda" omgivningen/bilen/bilden helt o hållet till nåt som inte alls liknar det som man såg i sökaren (typ photoshoptävlingstråden), utan att försköna och förfina lite extra.

Men sen spelar det väl ändå inte sådär jättestor roll HUR själva slutbilden har blivit till, utan hur den faktiskt ser ut?
Uppenbarligen har 2002tii klarat sig bättre än mig i den här tävligen, även fast jag (troligtvis) har gått en betydligt större vända i PS än vad han har.
Så som det har funkat och dom bilderna jag laddat upp det här året tycker jag har funkat bra iaf. Ska vi däremot gå på t ex fotosidans så kommer iaf inte jaaaag vara med längre då nästan alla mina bilder där är "manipulerade" enligt deras regler.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
sirmiro Double-Unicorn Rider
13 december 2009 · 2 486 Inlägg

Jag såg denna tråd under en tidig vår och satt och funderade om man skulle våga skicka in ett bidrag. Det stod ju tydligt att manipulering inte var tillåten så jag tolkade det som att man tar en bild och sen får man skicka in den. Tog mig 5 deltävlingar innan jag tyckte det var okej, då allt verkade vara en grupp för inbördes beundran där man behövde en ordentlig systemkamera för att ens tänka tanken att delta.
När jag sen väl skickar in en bild tappar jag all lust när jag med mina otränade ögon ser hur mycket som är förvrängt på bilderna som deltar. Många har sett med liknande ögon som mig, man kan öka lite kontrast och andra riktigt små saker, men att ta bort personer, kamerastativ, färger etc? Jag tycker det är galet!
Får man med stativet på bild ska man inte få ta bort det, folk ska se att man klantat sig. Det handlar om "årets fotograf" inte "årets bild". Lyckas man inte ställa kameran utanför bilden så har man gjort en miss, samma sak om man inte tar tillfället när folk i bakgrunden är borta. Då får man vänta nån minut eller skrika åt folket att försvinna. Att flytta bort dem i datorn är galet.
Samma sak med stenskott - välj ett motiv utan stenskott eller låt dem vara kvar om bilden lämnas till en tävling. Annars kan man lika gärna byta färg på bilen, byta fälgar och sätta vita/svarta blinkers som inte stör. Objektet på bilden finns ju inte.
En bra fotograf ska inte behöva vara expert på bildredigering, en bra fotograf lyckas fånga sakerna redan i sökaren. Den bra fotografen ser småfelen på plats och tar bilden i en vinkel där de inte syns.
Men är man en mindre bra fotograf (som mig) så är bildredigering det alternativ som finns för att få ett hyggligt resultat.
Vad för kamera som nyttjas spelar ingen större roll i denna tävling, då rösterna sätts av de "små" bilder som finns i tråden. Större delen av folk som röstar går inte in och granskar allt utan ser bilden i helhet i forumet och bestämmer sig, med andra ord kan en bra fotograf ta en vinnarbild med en bra mobiltelefon. Sen att det blir lättare och att samma fotograf får en ännu bättre bild med en bra kamera är givet, men ni ser principen. Dessa bilder ska inte tryckas i en tidning, de ska visas i ett forum - det ska gå att vara med bara man har ett fotointresse.
Då ska man inte behöva sitta 10timmar med en bild och pilla i ett bildredigeringsprogram, då får vi klubben för inbördes beundran.
Var istället uppfinningsrika. Ta inredningsdelen där man inte fick tona rutor, då tittar ett par personer på hur man får effekten utan att modifiera. En tar alla blixtar han hittar och får allt utanför att bli vitt, en annan släcker allt ljus i en lokal och ser till att det blir svart - det är jobbet av en bra fotograf. Just att hitta den vinkeln/ljuset som inte finns utan att skapa det i datorn.

Så hur ska reglerna och tävlingens namn vara:

"Årets fotograf" och väldigt strikta regler
eller
"Årets bildmakare" där alla småfel får rättas till?

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
13 december 2009 · 4 418 Inlägg

sirmiro skrev:
En bra fotograf ska inte behöva vara expert på bildredigering, en bra fotograf lyckas fånga sakerna redan i sökaren. Den bra fotografen ser småfelen på plats och tar bilden i en vinkel där de inte syns.
Men är man en mindre bra fotograf (som mig) så är bildredigering det alternativ som finns för att få ett hyggligt resultat.

Vissa tycker det ja .. Men hur är det i det verkliga livet? JO där är den som är kung med kameran OCH kung på PS den som får sina bilder sålda och blir en framgångsrik fotograf... så är det bara...

sirmiro Double-Unicorn Rider
13 december 2009 · 2 486 Inlägg

Jill skrev:

sirmiro skrev:
En bra fotograf ska inte behöva vara expert på bildredigering, en bra fotograf lyckas fånga sakerna redan i sökaren. Den bra fotografen ser småfelen på plats och tar bilden i en vinkel där de inte syns.
Men är man en mindre bra fotograf (som mig) så är bildredigering det alternativ som finns för att få ett hyggligt resultat.

Vissa tycker det ja .. Men hur är det i det verkliga livet? JO där är den som är kung med kameran OCH kung på PS den som får sina bilder sålda och blir en framgångsrik fotograf... så är det bara...

Den personen säljer bilder och är vanligen frilansande.

En person som får de bra bilderna som inte behöver redigeras är mer attraktiv på arbetsmarknaden.

Urkas Kräsen grafiker
13 december 2009 · 1 775 Inlägg

sirmiro skrev:

Jill skrev:

sirmiro skrev:
En bra fotograf ska inte behöva vara expert på bildredigering, en bra fotograf lyckas fånga sakerna redan i sökaren. Den bra fotografen ser småfelen på plats och tar bilden i en vinkel där de inte syns.
Men är man en mindre bra fotograf (som mig) så är bildredigering det alternativ som finns för att få ett hyggligt resultat.

Vissa tycker det ja .. Men hur är det i det verkliga livet? JO där är den som är kung med kameran OCH kung på PS den som får sina bilder sålda och blir en framgångsrik fotograf... så är det bara...

Den personen säljer bilder och är vanligen frilansande.

En person som får de bra bilderna som inte behöver redigeras är mer attraktiv på arbetsmarknaden.

Talar du av erfarenhet eller gissar du?

Meeeen var tycker ni gränsen går då? En jpg direkt från kamera? Raw-konvertering i acr? Kontrasta upp bilden i PS okej? Kontrasta en del av bilden med hjälp av en mask man har målat lite snabbt? Lokala kontraster med hjälp av en highpass (samma sak som clarity i ACR fast med lite mer kontroll)? Dra en hue/saturation och dra ner mättnaden på t ex enbart dom blåa delarna i bilden? Vaaar går gränsen?



Men ta den här bilden tex:
https://www1.garaget.org/archive/3/2757/22776/22776-1537560.jpg

Tror det är sammanlagt 4-5 blixtbilder som jag lagt ihop till en. En blixt är ju billigare än flera. Sen har jag dragit ner färgmättnaden på själva bilen ganska mycket för att få min vita bil vit och så har jag snabbmaskat bakgrunden och mörkat ner den hyfsat mycket för att få mer fokus på själva bilen.
För man jobbar ju ändå med det man har? Jag har en blixt, inte hundra. Jag jobbar ju med dom begränsningar jag har. Sen att photoshop hjälper mig komma runt en del begränsningar är väl ändå bara bra?

Jag skulle säkert kunna ta en hyfsat liknande bild om jag hade massvis med blixtar o grejer också, vilket skulle göra att jag skulle lägga ner en timme innan jag tog bilden, istället för att lägga ner en halvtimme efter jag tagit bilden.
Så vad tycker folk om det? Är det manipulering? Vad är manipuleringen i så fall? Att det är flera bilder? Att jag dragit en mask för att mörka ner bakgrunden? Maskat ut bilen för att dra ner mättnaden?
Kan iaf säga att jag har inte dragit så här hårt på nån av bilderna jag har tankat upp so far, men jag skulle i alla fall inte dra mig för att bidra med en väldigt liknande bild i den här tävlingen då jag inte anser att den är manipulerad.
Manipulerad är den när man börjar ta bort eller byta ut vitala saker i bilden imo.



Men oavsett, regler suger. Ju fler regler desto fler är det som inte kommer orka för det är för mycket att rätta sig efter. Har jag en känsla av i alla fall. Att hålla sig inom månadens Tema och att det är bilar som ska fotas tycker jag räcker väldigt långt. Det är väl upp till var och en hur man vill ta sin bild. Och sen är det ju såklart så att sunt förnuft alltid är bra.
Och såklart, det är ju ingen blodig tävling, allt är bara för skojs skull ändå (eller pja, jag tycker det är skoj iaf big_smile)!

Whine whine!
Norde fotointresserad
14 december 2009 · 2 307 Inlägg

Kul att diskussionen har kommit igång! Jag kan tänka mig att köra den här tävlingen igen nästa år men då måste vi tillsammans ha kommit fram till klara regler så att jag slipper sitta och ta en massa skit sen, för det kommer jag inte att orka.

Och regler tycker jag absolut att vi ska ha. Kommer vi att släppa det och ha ett fritt regelverk så tycker jag att vi tappar strukturen i tävlingen.

För mig som utbildar mig till bildjournalist så är just frågan om bildmanipulation jätteaktuell. Vi har haft flera diskussioner och föreläsningar med fotografer om just detta. Och när jag hör ordet bildmanipulation utgår jag ifrån det journalistiska, och det är att trovärdigheten ska sättas främst. Alltså att bildbehandligen ska motsvara det man som fotograf upplevde och såg på platsen när bilden togs och därför inte bildbehandlas på ett onaturligt eller överdrivet sätt.

Trovärdigheten är jätteviktig när det kommer till bilder för mig. Jag skulle därför aldrig kunna klona bort personer, stenskott eller annat i bilden som stör eftersom trovärdigheten mot betraktaren är som en grundsten för mig när det gäller bilder. Skulle jag se saker som kommer att störa i bilden eftersträvar jag att ta bilden så att dessa förhoppningsvis inte kommer med, allt för att betraktaren ska uppleva samma sak som mig. När det gäller att vi tillät att redigera bort kamerautrustning som en regel, gjorde vi det för att anpassa oss efter en ”ny” fototeknik som kommer allt mer just nu, nämligen bilfotografering med hjälp av rigg. Där går det knappt att ta bilder utan att utrustningen syns nämligen.

Däremot ser jag inga fel i att dra i reglage i Photoshop. Man måste ju helt enkelt få kompensera för ex. Skärpan och kontrasten som man tappar genom kameran. Den största frågan jag ser när det gäller att dra i reglage är just det här med svartvitt och helt bortmättade färger.

Men hur kommer man runt problemet med manipulering då? Skickar med en råfil och har fler personer i en jury..? Jag vet inte jag.. Kan bli omständigt samtidigt också.

Det jag vill uppnå med den här tävlingen är att få en samlad plats för oss bilfotografer där vi tillsammans kan njuta av varandras bilder och få igång en diskussion om just bilder. Helt enkelt en plattform där vi kan se, tänka och utvecklas som fotografer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang