Kapa fjädrarna själv ?

Jiimpa
4 mars 2009 · 767 Inlägg

Klart han ska kapa fjädrarna om han känner att han inte har råd med sänksats för tillfället.
2 varv är ju inget att tveka på heller. har ju både fjädring kvar plus att den sitter fast i fram utan några åtgärder.

Bara hissa upp bilen på pallbockar så bägge framhjulen hänger i luften sen i med vinkelslipen. ta ett halv varv åt gången.

r3zz1 mulle mek
4 mars 2009 · 679 Inlägg

Jiimpa skrev:
Klart han ska kapa fjädrarna om han känner att han inte har råd med sänksats för tillfället.
2 varv är ju inget att tveka på heller. har ju både fjädring kvar plus att den sitter fast i fram utan några åtgärder.

Bara hissa upp bilen på pallbockar så bägge framhjulen hänger i luften sen i med vinkelslipen. ta ett halv varv åt gången.

okej tongue dämparna i fram behöver väll inte ha nån slangklämma runt ? eller måste den svetsas fast ?
hur blir det bak då ? det är ju bara fjädern tongue plockar man ur fjäder lr hur får man ur den så det går o kapa ?

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Volvo_Mannen Volvoskadad
4 mars 2009 · 6 017 Inlägg

Jag fäste fjädrarna fram med klämmor för att de inte skulle bli lösa. (Kapade 2.5 varv)

Men att kapa bak är ju bara att hissa upp sen ta väck hjulet. Man bör oxå värma lite på fjädern och bocka till den så den blir "platt" längst ner så den passar i fjädergummit.

Jonas
vw___tompa Avstängd
4 mars 2009 · 386 Inlägg

Ja körde me kapade fjädrar på golf 4an och det funkade fint i en hel sommar men nu sitter det coilovers där.

Ricky
4 mars 2009 · 1 062 Inlägg

gör så här, du åker till biltema köper 2stycken fjäder spännare, spänner ihop fjädern, kapar av så många varv som du tycker är lagom. sen släpper du på spärnarna, klart. så skulle jag iaf gjort.

YeahBitch
4 mars 2009 · 730 Inlägg

Kapade 3 varv fram 3.5 bak på min 740.. Tog bara vinkelslipen och kapade så att de bara va lite gods kvar, sen tog ja en slägga och slog av dem. Man behöver inte ens ta av hjulen.

Hur kör ni egenligen när fjädrarna hoppar ur ? :S
Ja har inte satt fast mina fjädrar på något vis. Och ja har gasat ganska frikt över stockar o stenar utan att de hoppar ur läge. :S

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
r3zz1 mulle mek
4 mars 2009 · 679 Inlägg

Ricky skrev:
gör så här, du åker till biltema köper 2stycken fjäder spännare, spänner ihop fjädern, kapar av så många varv som du tycker är lagom. sen släpper du på spärnarna, klart. så skulle jag iaf gjort.

okej tongue ska kolla om jag får låna hem fjäder spännare från skolan tongue men blir väghållningen  mycket sämre lr bara lite grann ?

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
NxV ElectroRaggare
4 mars 2009 · 883 Inlägg

Kapa fjädrar är aldrig rekomenderat!  Bilprovningen slår ner på det om de ser dom. Kapar man för mycket så finns risken att de hoppar ur kopparna, och sätta sitt liv på en avgasklämma är inte okej.

Dock är det ju ett bättre alternativ än AGAsänkning, vilekt är helt åt helvete.  Men gör ni som ni vill, bara ni inte sladdar in i min bil, för då blir jag förbannad.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
YeahBitch
4 mars 2009 · 730 Inlägg

Tyckte väghållningen blev bättre efter att ja kapade.. De va ju som o köra en stor båt innan..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Kesler
4 mars 2009 · 3 650 Inlägg

r3zz1 skrev:

Ricky skrev:
gör så här, du åker till biltema köper 2stycken fjäder spännare, spänner ihop fjädern, kapar av så många varv som du tycker är lagom. sen släpper du på spärnarna, klart. så skulle jag iaf gjort.

okej tongue ska kolla om jag får låna hem fjäder spännare från skolan tongue men blir väghållningen  mycket sämre lr bara lite grann ?

väghållningen blir garanterat bättre! komforten blir dessvärre sämre

my740is-fantastic
4 mars 2009 · 284 Inlägg

Åh, *******.. Köra okapad 740 är ju fan obehagligt, väghållningen blir lätt bättre om man nu inte tar bort hela jävla fjädern men han ska ju bara kapa ett par varv, så då lär den knappast hoppa ur heller.. Besiktning är inga problem sålänge fjädern sitter fast..
Kapade min 745 4 varv fram och 3,5 varv bak häromveckan, utan en massa fjäderspännare, nerplockning av fjäderben och diverse prylar, det yrde kapskivor till höger och vänster men fort går det minsann! smile 3 par handskar, hörselkåpor (för smällen) och skyddsbrillor så äre bara köra igång.
Sänksatser är för mesar, dessutom blir det inte ens lågt...

Senast redigerat av my740is-fantastic (4 mars 2009)

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..
NxV ElectroRaggare
4 mars 2009 · 883 Inlägg

my740is-fantastic skrev:
Åh, *******.. Köra okapad 740 är ju fan obehagligt, väghållningen blir lätt bättre om man nu inte tar bort hela jävla fjädern men han ska ju bara kapa ett par varv, så då lär den knappast hoppa ur heller.. Besiktning är inga problem sålänge fjädern sitter fast..
Kapade min 745 4 varv fram och 3,5 varv bak häromveckan, utan en massa fjäderspännare, nerplockning av fjäderben och diverse prylar, det yrde kapskivor till höger och vänster men fort går det minsann! smile 3 par handskar, hörselkåpor (för smällen) och skyddsbrillor så äre bara köra igång.
Sänksatser är för mesar, dessutom blir det inte ens lågt...

*suck roll

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
my740is-fantastic
4 mars 2009 · 284 Inlägg

NxV skrev:

my740is-fantastic skrev:
Åh, *******.. Köra okapad 740 är ju fan obehagligt, väghållningen blir lätt bättre om man nu inte tar bort hela jävla fjädern men han ska ju bara kapa ett par varv, så då lär den knappast hoppa ur heller.. Besiktning är inga problem sålänge fjädern sitter fast..
Kapade min 745 4 varv fram och 3,5 varv bak häromveckan, utan en massa fjäderspännare, nerplockning av fjäderben och diverse prylar, det yrde kapskivor till höger och vänster men fort går det minsann! smile 3 par handskar, hörselkåpor (för smällen) och skyddsbrillor så äre bara köra igång.
Sänksatser är för mesar, dessutom blir det inte ens lågt...

*suck roll

mhm, jeffla volvoraggare..

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..
snoddas
4 mars 2009 · 1 142 Inlägg

NxV skrev:
Kapa fjädrar är aldrig rekomenderat!  Bilprovningen slår ner på det om de ser dom. Kapar man för mycket så finns risken att de hoppar ur kopparna, och sätta sitt liv på en avgasklämma är inte okej.

Dock är det ju ett bättre alternativ än AGAsänkning, vilekt är helt åt helvete.  Men gör ni som ni vill, bara ni inte sladdar in i min bil, för då blir jag förbannad.

men avgasklämman är ju bara till för att inte fjädern ska hoppa ur... den kommer inte ju inte direkt få nå stora spänningar på sig... och dessutom tror ja den klarar av rätt mycket me.


sladdar man bara för att man sänker?

MHperformance CNC operatör
4 mars 2009 · 280 Inlägg

Moral kärringar. bara sänk på!! när du skärt igenom 2 tredjedelar av fjädern så släpper du ner den så fort det går så smäller det till den har fjärdern brustit. tror inte livet hänger på en avgasklämma, skulle den släppa blir den bara lite lägre och inget livsfarligt  lol

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
NxV ElectroRaggare
4 mars 2009 · 883 Inlägg

snoddas skrev:

NxV skrev:
Kapa fjädrar är aldrig rekomenderat!  Bilprovningen slår ner på det om de ser dom. Kapar man för mycket så finns risken att de hoppar ur kopparna, och sätta sitt liv på en avgasklämma är inte okej.

Dock är det ju ett bättre alternativ än AGAsänkning, vilekt är helt åt helvete.  Men gör ni som ni vill, bara ni inte sladdar in i min bil, för då blir jag förbannad.

men avgasklämman är ju bara till för att inte fjädern ska hoppa ur... den kommer inte ju inte direkt få nå stora spänningar på sig... och dessutom tror ja den klarar av rätt mycket me.


sladdar man bara för att man sänker?

Inte i teorin, men jag har sett så många idiotsänkta 200/700 bilar som sladdar i varenda kurva, så jag spyr snart på dom!  Vi förlorade en firmabil förförra veckan just pågrund av sladdande umgdom i onämnd volvo.

Dock! ska jag påpeka att jag själv har haft en kapad 740 i min ungdom, och den hade alla attribut som jag idag hatar att se i trafiken. Man lär sig av sina misstag, men likförbannat är det så tråkigt att se folk göra samma misstag år in och år ut.     

https://www1.garaget.org/gallery/archive/21942/237005_qwxio4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/21942/237006_ukh1mc.jpg
(BTW. mina fjädrar hoppade ur bak efter denna rundan i en grusgrop)

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
blacklin3 Ugglan-racing
5 mars 2009 · 362 Inlägg

NxV skrev:
Kapa fjädrar är aldrig rekomenderat!  Bilprovningen slår ner på det om de ser dom. Kapar man för mycket så finns risken att de hoppar ur kopparna, och sätta sitt liv på en avgasklämma är inte okej.

Dock är det ju ett bättre alternativ än AGAsänkning, vilekt är helt åt helvete.  Men gör ni som ni vill, bara ni inte sladdar in i min bil, för då blir jag förbannad.

vadå slår ner på det?? det är inte olagligt så de kan dom inte göra.. bara fjädrarna sitter fasst och att genomslags gummina inte ligger emot så kan dom skita sig i näven!

How does dust taste sucker??
blacklin3 Ugglan-racing
5 mars 2009 · 362 Inlägg

NxV skrev:

snoddas skrev:

NxV skrev:
Kapa fjädrar är aldrig rekomenderat!  Bilprovningen slår ner på det om de ser dom. Kapar man för mycket så finns risken att de hoppar ur kopparna, och sätta sitt liv på en avgasklämma är inte okej.

Dock är det ju ett bättre alternativ än AGAsänkning, vilekt är helt åt helvete.  Men gör ni som ni vill, bara ni inte sladdar in i min bil, för då blir jag förbannad.

men avgasklämman är ju bara till för att inte fjädern ska hoppa ur... den kommer inte ju inte direkt få nå stora spänningar på sig... och dessutom tror ja den klarar av rätt mycket me.


sladdar man bara för att man sänker?

Inte i teorin, men jag har sett så många idiotsänkta 200/700 bilar som sladdar i varenda kurva, så jag spyr snart på dom!  Vi förlorade en firmabil förförra veckan just pågrund av sladdande umgdom i onämnd volvo.

Dock! ska jag påpeka att jag själv har haft en kapad 740 i min ungdom, och den hade alla attribut som jag idag hatar att se i trafiken. Man lär sig av sina misstag, men likförbannat är det så tråkigt att se folk göra samma misstag år in och år ut.     

http://www1.garaget.org/gallery/archive … qwxio4.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … ukh1mc.jpg
(BTW. mina fjädrar hoppade ur bak efter denna rundan i en grusgrop)

den ser ju inte ens sänkt ut:S

How does dust taste sucker??
Volvo_Mannen Volvoskadad
5 mars 2009 · 6 017 Inlägg

NxV skrev:
Kapa fjädrar är aldrig rekomenderat!  Bilprovningen slår ner på det om de ser dom. Kapar man för mycket så finns risken att de hoppar ur kopparna, och sätta sitt liv på en avgasklämma är inte okej.

Dock är det ju ett bättre alternativ än AGAsänkning, vilekt är helt åt helvete.  Men gör ni som ni vill, bara ni inte sladdar in i min bil, för då blir jag förbannad.

Ja det blir ju så sjukt stora belastningar på klämman... roll Klämman har man ju bara för att fjädern inte ska hoppa ur läge när man hissar upp bilen. Vid normal körning fjädrar det ju aldrig ur så pass mycket att fjädern riskerar att hoppa ur!

Jonas
H3dlund Med lem
5 mars 2009 · 1 127 Inlägg

NxV skrev:
Kapa fjädrar är aldrig rekomenderat!  Bilprovningen slår ner på det om de ser dom. Kapar man för mycket så finns risken att de hoppar ur kopparna, och sätta sitt liv på en avgasklämma är inte okej.

Dock är det ju ett bättre alternativ än AGAsänkning, vilekt är helt åt helvete.  Men gör ni som ni vill, bara ni inte sladdar in i min bil, för då blir jag förbannad.

Suck på dig själv du..

Avgasklämman är som tidigare användare skrev för att förhindra att fjädern hoppar ur läge när man hissar upp bilen. Lite jobbigt att peta rätt den i tallriken då varje gång.

Kapa fjädrar är det inga som helst fel med, vet du hur ens hur en fjäder fungerar om du påstår att det är skit? Jag har varit riktigt sugen på att skriva en tråd om detta, hur många som hellst som uttalar sig men inte vet nånting.

En linjär fjäder blir hårdare ju mer man kortar den, samt fjädringsvägen blir ju givetvis kortare. Funkar bra till en viss gräns, några cm fjädringsväg är ju ett måste att ha för att bilen ska bli körbar på gata. Men inte fan blir en fjäder förstörd av att kapas, 740 har rätt mjuka fjädrar original så till dessa blir fjädrar som är kapaded 2-3 varv nästan perfekt. Lite för mjuka fram t o m.

För de sänknings/sport fjädrar till bilar är totalt meningslösa om man vill ha lite väghållning, de till 740 är mjukare änn originalfjädrarna, men mindre fjädringsväg. Känns som man har bättre väghållning kanske, men går som original om inte sämre i kurvorna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang