Ännu en fråga om baslåde bygge.

fredriko666
2 mars 2009 · 157 Inlägg

Hej. Tänkte försöka bygga min första baslåda, har en ritning jag fått som ska vara optimal till dom basar jag har och till den musiksmak och bil jag har. Men Har läst att man ska dela upp baslådan med en skiljevägg för att basarna inte ska störa varandra. Men hur gör jag detta isåfall? bara att såga ut en del i rätt storlek och sätta ner den precis i mitten och täta ordentligt eller? Det står inte heller i beskrivningen att jag ska göra så...

Och vilket typ av silikon ska jag använda för att täta?
ska jag placera porten mitt emellan elementen?
ska jag använda precis den längd på port det står i beskrivningen?

Är nybörjare så ha överseende med mina frågor o bekymmer...

Mvh

Miramithe
2 mars 2009 · 573 Inlägg

portad låda som drivs av ett steg behöver inte skiljevägg, har du ett steg till varje bas så kan de vara bra
med skiljevägg för att man ska vara säker på att dom inte spelar olika.

Silikon kan du använda vanligt byggsilikon funkar prima.
porten/portarna placeras normalt mellan elementen ja.
porten kan behövas va kortare eller längre beroende på vilken avstämning lådan ska ha. men har du ett mått så använd det.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
fredriko666
3 mars 2009 · 157 Inlägg

Okej tack då mycket! då är det bara en sak till. I beskrivningen står det att jag ska ha två st portar vid mkt effekt, men vad räknas till mkt effekt? Basarna tillsammans ligger på 320 rmsw och jag tänkte driva dom i 2Ohms last, då ger mitt steg 600 rmsw....
Och hur dämpar lådan på bästa sätt? ska man bara lägga in dämpmaterial poröst i hela lådan, eller ska man täcka väggarna etc... Och vilken dämpmaterial är det bästa? Gärna från brl då jag bor väldigt nära...

Senast redigerat av fredriko666 (3 mars 2009)

fredriko666
3 mars 2009 · 157 Inlägg

Inte menat att "lyfta" tråden, vill bara veta för tänkte börja bygga under morgondagen:)

fredriko666
3 mars 2009 · 157 Inlägg

ingen? 

Är det något fel på dämpmaterialet som man kan köpa på biltema och vilket av dom som finns där är bäst? biltema.se  Art: 31-604    Art: 31-605     Art:

Senast redigerat av fredriko666 (3 mars 2009)

Drönirettab
3 mars 2009 · 21 761 Inlägg

fredriko666 skrev:
Okej tack då mycket! då är det bara en sak till. I beskrivningen står det att jag ska ha två st portar vid mkt effekt, men vad räknas till mkt effekt?

Jag kan inte ge något svar på vad som räknas som "mkt effekt", men är du osäker så använd två rör eftersom du ändå har fått förslag på det.

fredriko666 skrev:
Och hur dämpar lådan på bästa sätt? ska man bara lägga in dämpmaterial poröst i hela lådan, eller ska man täcka väggarna etc... Och vilken dämpmaterial är det bästa? Gärna från brl då jag bor väldigt nära...

Tex polyestermatta eller så kallad "taggmatta" är lämpligt att dämpa basreflexlådor med, rekommendationen är att sätta fast dem på väggarna inuti lådan när det gäller basreflexlåda. BRL har båda varianterna, de heter "GAS dämpull 300g" och "Visaton NG42 dämpmatta". smile

Dämpmaterial är inte ett "måste", det är ofta en smaksak.

fredriko666
3 mars 2009 · 157 Inlägg

tack så mkt! En fråga till sen ska jag inte fråga nåt mer:P Hur gör ni som brukar bygga när ni klär in era lådor på lättast sätt, spraylim etc. Eller är det lättare att spackla för skruvhål och så och måla lådan sen?

Miramithe
3 mars 2009 · 573 Inlägg

fredriko666 skrev:
tack så mkt! En fråga till sen ska jag inte fråga nåt mer:P Hur gör ni som brukar bygga när ni klär in era lådor på lättast sätt, spraylim etc. Eller är det lättare att spackla för skruvhål och så och måla lådan sen?

lättast att klä den i tyg, men de kan vara bra att vara 2 då så man får de helt rakt, så kan en hålla tyget och en sprayar på lim.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
evilaudio
3 mars 2009 · 16 195 Inlägg

använd INTE silicon när du tätar .. såga rakt å kör me trälim men skulle de va så att de inte blir tätt så kör me latexfog.. silicon har man när man när man tätar i badrum elle när man ska "forma om" brudar..wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Soderqvist
3 mars 2009 · 660 Inlägg

fredriko666 skrev:
tack så mkt! En fråga till sen ska jag inte fråga nåt mer:P Hur gör ni som brukar bygga när ni klär in era lådor på lättast sätt, spraylim etc. Eller är det lättare att spackla för skruvhål och så och måla lådan sen?

Det är faktiskt skitlätt att klä en låda!

Gjorde det för första gången förra året och det blev skit bra!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/109976/large/584666_53c36d.jpg
Så såg den ut!

Där använde vi bara spraylim från MDS samt MDS tygmatta och självklart en mattkniv!


//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Miramithe
3 mars 2009 · 573 Inlägg

evilaudio skrev:
använd INTE silicon när du tätar .. såga rakt å kör me trälim men skulle de va så att de inte blir tätt så kör me latexfog.. silicon har man när man när man tätar i badrum elle när man ska "forma om" brudar..wink

vad skulle de vara för fel på byggsilikon? det tätar bättre än trälim, trälim bygger inte, det gör silikon, man tar bara och kör en sträng i skarven från insidan så vet man att det är tätt.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
evilaudio
3 mars 2009 · 16 195 Inlägg

Miramithe skrev:

evilaudio skrev:
använd INTE silicon när du tätar .. såga rakt å kör me trälim men skulle de va så att de inte blir tätt så kör me latexfog.. silicon har man när man när man tätar i badrum elle när man ska "forma om" brudar..wink

vad skulle de vara för fel på byggsilikon? det tätar bättre än trälim, trälim bygger inte, det gör silikon, man tar bara och kör en sträng i skarven från insidan så vet man att det är tätt.

såga rakt så behövs ingen mer tätning än lim..tongue   får att silicon e HOPPLÖST, skulle man nångång få för sig att man måste lacka om bilen så kan du ge dig fan på att du får "fiskögon" även fast du bara kört me silicon på insidan av lådan tex..   elle kör me settlim, de både limmar å tätar.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Miramithe
3 mars 2009 · 573 Inlägg

evilaudio skrev:

Miramithe skrev:

evilaudio skrev:
använd INTE silicon när du tätar .. såga rakt å kör me trälim men skulle de va så att de inte blir tätt så kör me latexfog.. silicon har man när man när man tätar i badrum elle när man ska "forma om" brudar..wink

vad skulle de vara för fel på byggsilikon? det tätar bättre än trälim, trälim bygger inte, det gör silikon, man tar bara och kör en sträng i skarven från insidan så vet man att det är tätt.

såga rakt så behövs ingen mer tätning än lim..tongue   får att silicon e HOPPLÖST, skulle man nångång få för sig att man måste lacka om bilen så kan du ge dig fan på att du får "fiskögon" även fast du bara kört me silicon på insidan av lådan tex..   elle kör me settlim, de både limmar å tätar.

ja sågar man rakt så behövs det inte, men att det är helt fel att använda är de inte. det funkar till det man har det till.
finns flera varianter av lim som både tätar och limmar, men vanligt trälim ska man inte behöva i en baslåda.
som jag skrev silikon i kanterna under dämpmaterialet så kan de ju inte lossna så mkt...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
evilaudio
3 mars 2009 · 16 195 Inlägg

Miramithe skrev:

evilaudio skrev:

Miramithe skrev:

vad skulle de vara för fel på byggsilikon? det tätar bättre än trälim, trälim bygger inte, det gör silikon, man tar bara och kör en sträng i skarven från insidan så vet man att det är tätt.

såga rakt så behövs ingen mer tätning än lim..tongue   får att silicon e HOPPLÖST, skulle man nångång få för sig att man måste lacka om bilen så kan du ge dig fan på att du får "fiskögon" även fast du bara kört me silicon på insidan av lådan tex..   elle kör me settlim, de både limmar å tätar.

ja sågar man rakt så behövs det inte, men att det är helt fel att använda är de inte. det funkar till det man har det till.
finns flera varianter av lim som både tätar och limmar, men vanligt trälim ska man inte behöva i en baslåda.
som jag skrev silikon i kanterna under dämpmaterialet så kan de ju inte lossna så mkt...

ska man inte ha trälim när man bygger en baslåda??   de e ju limmet som håller ihop den..


elle e du som så många andra som sätter "femhundrafemtioelva" skruv i lådan??   själv stiftar ja ihop mina lådor me "listpicka".. de e ju limmet som ska hålla ihop lådan... INTE skruven.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Miramithe
3 mars 2009 · 573 Inlägg

evilaudio skrev:

Miramithe skrev:

evilaudio skrev:

såga rakt så behövs ingen mer tätning än lim..tongue   får att silicon e HOPPLÖST, skulle man nångång få för sig att man måste lacka om bilen så kan du ge dig fan på att du får "fiskögon" även fast du bara kört me silicon på insidan av lådan tex..   elle kör me settlim, de både limmar å tätar.

ja sågar man rakt så behövs det inte, men att det är helt fel att använda är de inte. det funkar till det man har det till.
finns flera varianter av lim som både tätar och limmar, men vanligt trälim ska man inte behöva i en baslåda.
som jag skrev silikon i kanterna under dämpmaterialet så kan de ju inte lossna så mkt...

ska man inte ha trälim när man bygger en baslåda??   de e ju limmet som håller ihop den..


elle e du som så många andra som sätter "femhundrafemtioelva" skruv i lådan??   själv stiftar ja ihop mina lådor me "listpicka".. de e ju limmet som ska hålla ihop lådan... INTE skruven.

limmar aldrig lådorna sätter skruv med 5 cm ifrån varandra, funkar fin fint. tätt och bra.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
evilaudio
3 mars 2009 · 16 195 Inlägg

Miramithe skrev:

evilaudio skrev:

Miramithe skrev:

ja sågar man rakt så behövs det inte, men att det är helt fel att använda är de inte. det funkar till det man har det till.
finns flera varianter av lim som både tätar och limmar, men vanligt trälim ska man inte behöva i en baslåda.
som jag skrev silikon i kanterna under dämpmaterialet så kan de ju inte lossna så mkt...

ska man inte ha trälim när man bygger en baslåda??   de e ju limmet som håller ihop den..


elle e du som så många andra som sätter "femhundrafemtioelva" skruv i lådan??   själv stiftar ja ihop mina lådor me "listpicka".. de e ju limmet som ska hålla ihop lådan... INTE skruven.

limmar aldrig lådorna sätter skruv med 5 cm ifrån varandra, funkar fin fint. tätt och bra.

limmar du så lovar ja att de kommer både bli tätare å stabilare..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Miramithe
3 mars 2009 · 573 Inlägg

evilaudio skrev:

Miramithe skrev:

evilaudio skrev:

ska man inte ha trälim när man bygger en baslåda??   de e ju limmet som håller ihop den..


elle e du som så många andra som sätter "femhundrafemtioelva" skruv i lådan??   själv stiftar ja ihop mina lådor me "listpicka".. de e ju limmet som ska hålla ihop lådan... INTE skruven.

limmar aldrig lådorna sätter skruv med 5 cm ifrån varandra, funkar fin fint. tätt och bra.

limmar du så lovar ja att de kommer både bli tätare å stabilare..

bygger man i MDF så blir de bättre med skruv, limmet är bara onödigt

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
k1mm0 tokfrans
3 mars 2009 · 982 Inlägg

bygger man i MDF så blir de bättre med skruv, limmet är bara onödigt

FEL

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
evilaudio
3 mars 2009 · 16 195 Inlägg

Miramithe skrev:

evilaudio skrev:

Miramithe skrev:

limmar aldrig lådorna sätter skruv med 5 cm ifrån varandra, funkar fin fint. tätt och bra.

limmar du så lovar ja att de kommer både bli tätare å stabilare..

bygger man i MDF så blir de bättre med skruv, limmet är bara onödigt

kan inget annat än å säga SUCK!!..  antar att du inte e snickare iaf..

finns INGET som limmar trä bättre än just trälim..


har byggt säkert 3-400 baslådor sen ja börja me bilstereo å i början skruva ja ihop dom när ja inte visste bättre.. men limmet e SÅÅÅÅ mycke bättre.. såga rakt,stifta ihop de, skruv e bara omständigt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
k1mm0 tokfrans
3 mars 2009 · 982 Inlägg

jag har nu inte byggt lika många lådor som örjan.. men ett 50tal har de nog blivit, och jag använder bara skruv så de håller ihop lådan under tiden som limmet torkar.. 

att säga att de funkar bättre med bara skruv är som att säga att bilen går fortare om man kör utan luft i däcken och utan drivmedel eftersom detta väger.

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang