Hur bocka rör..

Germax
3 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Tänkte bocka ett rör i en simpel bockningsmaskin med press och undrar hur man ska gå tillväga för att få de så bra som möjligt utan större deformationer på röret. Tänkte om man värmer röret blir de bättre då? Om man bara värmer utsidan (av radien) tex lr hela röret?

Röret är 45x2.5 och ska bli en huvudbåde i en bilbur.

Senast redigerat av JapMax (3 mars 2009)

von_blad
3 mars 2009 · 461 Inlägg

Värma på utsidan (av radien)? då drar sig ju röret åt motsatt håll när du bockar, så det låter ju inte så bra.. Men jag är ju ingen expert.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Germax
3 mars 2009 · 12 086 Inlägg

von_blad skrev:
Värma på utsidan (av radien)? då drar sig ju röret åt motsatt håll när du bockar, så det låter ju inte så bra.. Men jag är ju ingen expert.

Sant.. men jag tänkte medans man pressar, så de sträcker sig lättare.
Jag är ingen expert jag häller tongue Så om någon expert kunde svara ist big_smile

von_blad
3 mars 2009 · 461 Inlägg

JapMax skrev:

von_blad skrev:
Värma på utsidan (av radien)? då drar sig ju röret åt motsatt håll när du bockar, så det låter ju inte så bra.. Men jag är ju ingen expert.

Sant.. men jag tänkte medans man pressar, så de sträcker sig lättare.
Jag är ingen expert jag häller tongue Så om någon expert kunde svara ist big_smile

Om jag har förstått rätt så vill du få så lite märken som möjligt från bockningen? Och ska helst inte vara minsta deformation på röret?

Det är de som du är ute efter?

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
JockeRX7 KTM 660
3 mars 2009 · 537 Inlägg

Så länge inte röret är för tunt i materialet så är det nog bara att bocka, vanliga avgassystems bitar funkar inte att bocka då dom blir platta. Men vid lite tjockare material än sånna så borde det bli bra. Dom ggr ja har gjort det har det inte varit några problem iaf

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Germax
3 mars 2009 · 12 086 Inlägg

von_blad skrev:

JapMax skrev:

von_blad skrev:
Värma på utsidan (av radien)? då drar sig ju röret åt motsatt håll när du bockar, så det låter ju inte så bra.. Men jag är ju ingen expert.

Sant.. men jag tänkte medans man pressar, så de sträcker sig lättare.
Jag är ingen expert jag häller tongue Så om någon expert kunde svara ist big_smile

Om jag har förstått rätt så vill du få så lite märken som möjligt från bockningen? Och ska helst inte vara minsta deformation på röret?

Det är de som du är ute efter?

Jag ska bocka ca 70-75 grader, radie 15cm och får va ovalt med ett förhållande på minst 0.9.
Märken lär jag väl inte få men det ovala jag vill undvika på bästa sätt.

Germax
3 mars 2009 · 12 086 Inlägg

JockeRX7 skrev:
Så länge inte röret är för tunt i materialet så är det nog bara att bocka, vanliga avgassystems bitar funkar inte att bocka då dom blir platta. Men vid lite tjockare material än sånna så borde det bli bra. Dom ggr ja har gjort det har det inte varit några problem iaf

Röret har ju 2.5 i godstjocklek. De är ju inte tunt men inte särskilt tjockt häller.. hmm
Blir de skit är ju hela röret åt helvete tongue Men de är väl bara att testa antar jag..

Pleter
3 mars 2009 · 67 Inlägg

antigen går du till en svetsare som kan hjälpa dig, hade faktiskt rekomenderat det för att säkerställa att det blir bra.

annars får du vara noga med värmningen när du ska bocka,sen använd nåt att dra den emot, och hälst va 2 pers , en som böjer & en som värmer.
För mycket värme gör att röret kläms ihop för lätt, och för lite värme gör bra motstånd och kan deformera röret me.

i nödfall: skaffa lite skrotbitar & testa lite så ser du hur det kommer att fungera.

EDIT: vart i sverige finns du?

Senast redigerat av Pleter (3 mars 2009)

von_blad
3 mars 2009 · 461 Inlägg

JapMax skrev:

von_blad skrev:

JapMax skrev:

Sant.. men jag tänkte medans man pressar, så de sträcker sig lättare.
Jag är ingen expert jag häller tongue Så om någon expert kunde svara ist big_smile

Om jag har förstått rätt så vill du få så lite märken som möjligt från bockningen? Och ska helst inte vara minsta deformation på röret?

Det är de som du är ute efter?

Jag ska bocka ca 70-75 grader, radie 15cm och får va ovalt med ett förhållande på minst 0.9.
Märken lär jag väl inte få men det ovala jag vill undvika på bästa sätt.

Jobbar ju på ALWA AB - lic. svets och rörmontage.. hörde med en riktigt duktig gubbe om detta.

Han sa att du kan behöva ett don i röret, alltså du kan behöva en riktigt bra maskin för att bocka det bra. Alternativt svetsar du dit tubkrökar, då får du det riktigt bra. Vilket han också trodde skulle bli bäst.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
3 mars 2009 · 2 203 Inlägg

Om du vill bocka men behålla rundheten på röret så ska du fylla det med sand. Sanden håller emot innifrån och gör att röret inte trycks ihop i radien/böjen.

von_blad
3 mars 2009 · 461 Inlägg

Ja, sandfylla nämnde även han jag frågade. Glömde det.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Germax
3 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Ok.. givetvis kan man ju bocka felfritt i en maskin för någon miljon. Men nu har jag ingen sådan maskin. Och företaget jag köpte rören av ville ha 1500kr för att bocka 4 krökar. Och jag va för snål för de..
Alltså vi får inte bli för seriösa, det är ingen hjärtoperation tongue jag vill bara i bästa mån undvika att röret blir för ovalt. Eftersom ett förhållande på 0.9 är tillåtet så får röret va tex 42.5x47.5

Turbkrökar är uteslutet då det är en burkonstruktion där det inte är tillåtet.
Sand skulle ju gå, röret är iofs 3.34cm långt men de går väl tongue
Jag testar med sand och ingen värme. Ska försöka få de gjort ikväll, återkommer med resultat.

Pleter
3 mars 2009 · 67 Inlägg

sand och ingen värme?
då måste du vara skapligt stark om du ska bocka ett rör utan värme.

kolvas
3 mars 2009 · 4 001 Inlägg

Burrör skall vara kalldragna så du får inte värma när du bockar dom, det ska dessutom vara osömmade rör om den ska vara godkänd enligt SBF.
Jag tror att det billigaste är att köpa ett färdigt rör ifrån någon burtillverkare

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
von_blad
3 mars 2009 · 461 Inlägg

JapMax skrev:
Ok.. givetvis kan man ju bocka felfritt i en maskin för någon miljon. Men nu har jag ingen sådan maskin. Och företaget jag köpte rören av ville ha 1500kr för att bocka 4 krökar. Och jag va för snål för de..
Alltså vi får inte bli för seriösa, det är ingen hjärtoperation tongue jag vill bara i bästa mån undvika att röret blir för ovalt. Eftersom ett förhållande på 0.9 är tillåtet så får röret va tex 42.5x47.5

Turbkrökar är uteslutet då det är en burkonstruktion där det inte är tillåtet.
Sand skulle ju gå, röret är iofs 3.34cm långt men de går väl tongue
Jag testar med sand och ingen värme. Ska försöka få de gjort ikväll, återkommer med resultat.

Jaha, du menar 0.9cm?! Man brukar ju tala i mm när man pratar rör... Då lär de ju bli mycket enklare än vad jag tänkte mig. Då ska du ju inte behöva någon proffsmaskin för det! smile

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Germax
3 mars 2009 · 12 086 Inlägg

von_blad skrev:
Jaha, du menar 0.9cm?! Man brukar ju tala i mm när man pratar rör... Då lär de ju bli mycket enklare än vad jag tänkte mig. Då ska du ju inte behöva någon proffsmaskin för det! smile

Nej, ett förhållande på 0.9 Jag tolkar det som 42,5/47,5=~0,9

Germax
3 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Pleter skrev:
sand och ingen värme?
då måste du vara skapligt stark om du ska bocka ett rör utan värme.

Jag har ju en bockmaskin, en sån här hydralisk från Jula tongue

von_blad
3 mars 2009 · 461 Inlägg

JapMax skrev:

von_blad skrev:
Jaha, du menar 0.9cm?! Man brukar ju tala i mm när man pratar rör... Då lär de ju bli mycket enklare än vad jag tänkte mig. Då ska du ju inte behöva någon proffsmaskin för det! smile

Nej, ett förhållande på 0.9 Jag tolkar det som 42,5/47,5=~0,9

Okej, nu jag är med.. tänkte lite snett.

De borde ju bli bra med sandfyllning då iaf.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Germax
3 mars 2009 · 12 086 Inlägg

kolvas skrev:
Burrör skall vara kalldragna så du får inte värma när du bockar dom, det ska dessutom vara osömmade rör om den ska vara godkänd enligt SBF.
Jag tror att det billigaste är att köpa ett färdigt rör ifrån någon burtillverkare

Rören är godkända, va 18 mil o köpte dessa igår tongue
Jag vet att rören inte får varmbockas.. frågan är vem som skulle märka det, och frågan är hur pass hållbarheten sjunker pga varmbockning? Jag är beredd att fuska där.. tongue

Som jag skrev tidigare så ville dom ha 1500kr för att bocka en båge, alternativt 500kr om jag kom dit med bilen. Vilket skulle kosta mig en månadshyra. Så bockar jag rören kalla med sand och håller mig inom gränsen så ser ja inga regelbrott.

Senast redigerat av JapMax (3 mars 2009)

kolvas
3 mars 2009 · 4 001 Inlägg

JapMax skrev:

kolvas skrev:
Burrör skall vara kalldragna så du får inte värma när du bockar dom, det ska dessutom vara osömmade rör om den ska vara godkänd enligt SBF.
Jag tror att det billigaste är att köpa ett färdigt rör ifrån någon burtillverkare

Rören är godkända, va 18 mil o köpte dessa igår tongue
Jag vet att rören inte får varmbockas.. frågan är vem som skulle märka det, och frågan är hur pass hållbarheten sjunker pga varmbockning? Jag är beredd att fuska där.. tongue

det är ganska lätt att se på ett rör om det varit värmt, jag har hört siffror på att hållfastheten sjunker med 40% men jag är inte säker alls på hur det stämmer, det beror säkert på hur länge och vilken värme/avkylning osv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang