Hur bocka rör..

bollen1986
3 mars 2009 · 3 714 Inlägg

Använd sand när du bockar så slipper du deformationer på röret

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
740addon
3 mars 2009 · 336 Inlägg

fyll med sand!

volvo 740:)
expect1991
3 mars 2009 · 1 814 Inlägg

JapMax skrev:

kolvas skrev:
Burrör skall vara kalldragna så du får inte värma när du bockar dom, det ska dessutom vara osömmade rör om den ska vara godkänd enligt SBF.
Jag tror att det billigaste är att köpa ett färdigt rör ifrån någon burtillverkare

Rören är godkända, va 18 mil o köpte dessa igår tongue
Jag vet att rören inte får varmbockas.. frågan är vem som skulle märka det, och frågan är hur pass hållbarheten sjunker pga varmbockning? Jag är beredd att fuska där.. tongue

Som jag skrev tidigare så ville dom ha 1500kr för att bocka en båge, alternativt 500kr om jag kom dit med bilen. Vilket skulle kosta mig en månadshyra. Så bockar jag rören kalla med sand och håller mig inom gränsen så ser ja inga regelbrott.

jag skulle inte ha värmt, finns ju massa andledningar till varför de förbjudit det roll

Ingenjörer med hållfasthetslära bakom stiftar deras regler kan jag tänka mig tongue

kallbocka med sand verkar ju bra.

-Daniel-
3 mars 2009 · 2 Inlägg

Buren till min buggy bockade jag med JULAs rörbock och det gick väldigt lätt.
Jag behövde varken värme eller sand när jag bockade.
Mina rör blev inte ovala, däremot blev det små märken på bägge sidor böjen
efter mothållen.

/-Daniel-

christofer_k Vorsprung durch Technik
3 mars 2009 · 2 432 Inlägg

går de inte att  härda stål  å få de hårdare genom att värma de helt rött  sen  kyla av de i olja??

Germax
3 mars 2009 · 12 086 Inlägg

-Daniel- skrev:
Buren till min buggy bockade jag med JULAs rörbock och det gick väldigt lätt.
Jag behövde varken värme eller sand när jag bockade.
Mina rör blev inte ovala, däremot blev det små märken på bägge sidor böjen
efter mothållen.

/-Daniel-

Det är ungefär exakt samma sits jag sitter i, och de va skönt o höra! smile

Germax
3 mars 2009 · 12 086 Inlägg

christofer_k skrev:
går de inte att  härda stål  å få de hårdare genom att värma de helt rött  sen  kyla av de i olja??

Hum? tongue Hur skulle de va relevant i denna tråd? Dessutom vill inte jag sitta i en bur full med härdare rör som går av och agerar akupunktur smile

christofer_k Vorsprung durch Technik
3 mars 2009 · 2 432 Inlägg

JapMax skrev:

christofer_k skrev:
går de inte att  härda stål  å få de hårdare genom att värma de helt rött  sen  kyla av de i olja??

Hum? tongue Hur skulle de va relevant i denna tråd? Dessutom vill inte jag sitta i en bur full med härdare rör som går av och agerar akupunktur smile

var bara en sak som ploppa upp i skallen  och var då tvingen att skriva de  satt å tänkte på en hammare

Germax
6 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Idag bocka jag mitt rör med stans skitreslutat tongue
Så de som säger att de inte är några problem att bocka i en vanlig "jula-bock" har haft andra rör tongue
Jag fyllde röret helt med blästersand, såg till så alla luftfickor försvann sen svetsade jag igen ändarna.
Bockarna vart ovala och tillomed aningens deformerade på insidan sad Jävla skit med andra ord.

Eftersom min halvbur i vilket fall inte är godkänd som den är så får jag väl nöja mig som de är. Vill jag ha helbur i framtiden får jag göra om allt, lr rättare sagt låta de göras om.

KHRacing
6 mars 2009 ·

JapMax skrev:
Som jag skrev tidigare så ville dom ha 1500kr för att bocka en båge, alternativt 500kr om jag kom dit med bilen. Vilket skulle kosta mig en månadshyra. Så bockar jag rören kalla med sand och håller mig inom gränsen så ser ja inga regelbrott.

eftersom du, vad jag förstått, vill ha en "godkänd" säker bur, men inte kommer tävla alls med bilen
så kan du väl värma dem iaf :-)   (I DETTA FALLET)
var försiktig när du bockar bara smile

1500kr för att bocka 4 ggr som kanske totalt tar 15min... rena statsstölden ju mad

härnera hade du fått det för en tårta.

Germax
6 mars 2009 · 12 086 Inlägg

KHRacing skrev:

JapMax skrev:
Som jag skrev tidigare så ville dom ha 1500kr för att bocka en båge, alternativt 500kr om jag kom dit med bilen. Vilket skulle kosta mig en månadshyra. Så bockar jag rören kalla med sand och håller mig inom gränsen så ser ja inga regelbrott.

eftersom du, vad jag förstått, vill ha en "godkänd" säker bur, men inte kommer tävla alls med bilen
så kan du väl värma dem iaf :-)   (I DETTA FALLET)
var försiktig när du bockar bara smile

1500kr för att bocka 4 ggr som kanske totalt tar 15min... rena statsstölden ju mad

härnera hade du fått det för en tårta.

Nu har jag ju redan bockat dom tyvärr hmm

De sa att en huvudbur kostar 1000kr om man kommer dit med bilen. Ska dom bocka efter mått skulle de va 2000kr, varav röret kostar 500kr. Ja tänkte jaha, skitsamma jag bockar skiten själv tongue

Som du säger jag ska inte tävla i min bil så min bur med ovala bockar får duga tongue

Bursmeden
22 september 2009 · 2 Inlägg

Hej! tänkte räta ut ett par frågetecken. värma röret=ändrar hållfastheten i röret och det blir mjukt å det vill du inte ha i en bur.
En folkrace båge kostar 1500kr bockad å färdig med alla rör och fästplattor (enl. SBF regler för folkrace) och de är gjorda i sömsvetsade stålrör. 40x2,0 eller 38x2,5 i minimum mått.
Till rally/racingburar är det andra regler och dyrare rör. "sömlösa" stålrör med bättre hållfasthet samt fler rör, Pris? ca 6000kr beroende på modell och utförande. 45x2,5 eller 50x2,0 i minimimått på huvudbågen.
Om förhållandet för ovalitet så är det 0,9 = rörets minsta diameter mot dess största diameter får inte vara större än 0.9 i skillnad. exempel: om 45mm rör bockat blir 46mm på ena hållet och 44 på andra. 44 delat med 46 = 0,95 eller 43 delat med 47 =0,91.
-Bursmeden-

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang