V70 2.5t till ftt?

_Next_
3 mars 2009 · 84 Inlägg

Halloj

Skulle vilja veta lite mer om att göra en V70T-99 (B5254T Motorn) till en Ftt , Har kollat runt lite och har hittat några trådar om Ltt till ftt. Som jag har förstått det hittils så för att få den att gå som en fulltryckare så är det turbo byte (16t?) och sen chippa den som en t-5a? som gäller. Men vad jag undrar är om detta räcker? sitter det andra stackar/kolvar, spridare etc i t-5an ? eller är det bara mindre turbo och annan mappning som skiljer bilarna åt? Om det nu skulle vara så, Går det att byta till 16t Och seddan chippa den Med t.ex Autotech steg 2 Till en vanlig t-5a?

Senast redigerat av _Next_ (3 mars 2009)

Marlboroman
3 mars 2009 · 8 233 Inlägg

Ja, du kan byta turbo och chipa för att komma en bit på vägen, efter det skulle jag definitivt lägga pengarna på byta av downpipe då originalet är horribelt utformat. Med chip + 16T + 3" dp + kat så blir dt en helt annan bil att köra

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
_Next_
3 mars 2009 · 84 Inlägg

Marlboroman skrev:
Ja, du kan byta turbo och chipa för att komma en bit på vägen, efter det skulle jag definitivt lägga pengarna på byta av downpipe då originalet är horribelt utformat. Med chip + 16T + 3" dp + kat så blir dt en helt annan bil att köra

Tackar för ett bra svar, Men ska man chipa bilen som en T-5a då alltså? smile

Marlboroman
4 mars 2009 · 8 233 Inlägg

Du kan inte använda ett T5 chip utan du lär ha ett chip för en 2,5T. Spridare och sånt kanske du fårt byta med, beror ju lite på vad som krävs för den effekten du siktar på, men det är ju bara att snegla runt hos olika firmor och kolla.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Baloo79
4 mars 2009 · 148 Inlägg

Vet inte om detta stämmer men vi bygger ju motorerna där ja jobbar men kalla mig inte korkad nu men ja har för mig att de bara e WG som skijer på LLT å FFT?? har ja fel ? sen är de ju andra saker i motorn å de men annars e de väl samma maskin ?smile

quattro crew come to rape you
Smärta är feghet som lämnar kroppen
Audi 90 10v quattro "MEBA Racing" (1988)
Marlboroman
4 mars 2009 · 8 233 Inlägg

Baloo79 skrev:
Vet inte om detta stämmer men vi bygger ju motorerna där ja jobbar men kalla mig inte korkad nu men ja har för mig att de bara e WG som skijer på LLT å FFT?? har ja fel ? sen är de ju andra saker i motorn å de men annars e de väl samma maskin ?smile

Du tänker på rödblock, där skillnaden mellan fk och ft är wastegaten. På vitblock skiljer avsevärt mer, då skiljer borrning, stakar, spridare turbo och mjukvara.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pierre-na
4 mars 2009 · 398 Inlägg

Baloo79 skrev:
Vet inte om detta stämmer men vi bygger ju motorerna där ja jobbar men kalla mig inte korkad nu men ja har för mig att de bara e WG som skijer på LLT å FFT?? har ja fel ? sen är de ju andra saker i motorn å de men annars e de väl samma maskin ?smile

på 940 ,ja

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang