Byta motor på 740gl -88 går de bra med 940 sug motor?

stellan_dahl svetsare
4 mars 2009 · 329 Inlägg

hej flummig rubrik men.. min motor har havererat.. och undrar om de går att stoppa i en 940 motor utan problem lr om de kommer bli problem med tex kabelhärva, styrbox lr växelåda?

Senast redigerat av stellan_dahl (5 mars 2009)

Celica 2.0 Gti -90
Volvo 740 16v Turbo "Driftbilen" (1988)
Amazon_123GT Driifter;)
4 mars 2009 · 1 630 Inlägg

vilken motor sitter i din 740 nu? och vad e de för betäckning på 940ins motor?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
stellan_dahl svetsare
4 mars 2009 · 329 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
vilken motor sitter i din 740 nu? och vad e de för betäckning på 940ins motor?

ja 940 motorn har ja ju inte köpt än.. och de är elektron insprutarn va den nu har för betäckning. men kan de skilja så stor skillnad då? tror de är en b230f

Celica 2.0 Gti -90
Volvo 740 16v Turbo "Driftbilen" (1988)
Sharky
4 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Vad har du för sprut på din GL? Är det LH 2.2 eller LH2.4?

/Göran


stellan_dahl skrev:
hej flummig rubrik men.. min motor har havererat.. och undrar om de går att stoppa i en 940 motor utan problem lr om de kommer bli problem med tex kabelhärva, styrbox lr växelåda?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
guwib
5 mars 2009 · 624 Inlägg

7/900 serien har ju inte skilda motorer...samma som sitter i båda oftast

du har troligtvis en b23f, kvittar vilken bil du hittar en likadan motor ifrån..bara det ä samma motorkod.

who´s the man?
wildboy_87_
5 mars 2009 · 1 062 Inlägg

om du har en b230f i din bil så kan du ta en sugis från en 940 ja

kan kanske skilja lite olika givare å så  mellan motorerna men det e ju bara å byta

940 se ?? e inte det lättryckaren ??

Team Björkeryd
Sharky
5 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Om jag vet/minns rätt så har man LH2.2 i en 740 -88 med B230F.
I så fall så får man ju lite problem med tändtriggern. Eller hur?

/Göran


wildboy_87_ skrev:
om du har en b230f i din bil så kan du ta en sugis från en 940 ja

kan kanske skilja lite olika givare å så  mellan motorerna men det e ju bara å byta

940 se ?? e inte det lättryckaren ??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
blacklin3 Ugglan-racing
5 mars 2009 · 362 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
om du har en b230f i din bil så kan du ta en sugis från en 940 ja

kan kanske skilja lite olika givare å så  mellan motorerna men det e ju bara å byta

940 se ?? e inte det lättryckaren ??

jopp de är ltt!

How does dust taste sucker??
stellan_dahl svetsare
5 mars 2009 · 329 Inlägg

"se" finns även i icke turbo.. de äldre modelerna.

och vad är de för givare då?

Celica 2.0 Gti -90
Volvo 740 16v Turbo "Driftbilen" (1988)
Sharky
5 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Din 740 har LH2.2 som har tändlägesgivare i fördelaren. (jag utgår nu från att det är en 88a du har, 88b är jag lite osäker på)
Den motor du har tänkt dig är en LH2.4 motor med tändlägesgivare bak på blocket som använder svägghjulet som tändreferens.
Eftersom du skall ha kvar ditt orginal LH2.2 sprut så måste du flytta över fördelaren till din nya motor. Då uppstår problemet att vissa nyare 940 motorer har en apparataxel som inte har utfrästa drev för drivning av fördelare i blocket.

Man måste också byta tempgivare i toppen för sprutet eftersom LH2.2 och LH2.4 har olika givare (även om dom ser likadana ut...)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 mars 2009 · 1 899 Inlägg

740 fick b230f redan 87, och de har fördelaren monterad i bakkant på topplocket, så de är väl bara att montera en toppmonteradfördelare med hallgivare i nya motorn?

Senast redigerat av patrikhornfeldt (5 mars 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Sharky
5 mars 2009 · 10 287 Inlägg

OK. Så det var bara 240 som hade blockmonterad då.

/Göran

patrikhornfeldt skrev:
740 fick b230f redan 87, och de har fördelaren monterad i bakkant på topplocket, så de är väl bara att montera en toppmonteradfördelare med hallgivare i nya motorn?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 mars 2009 · 1 899 Inlägg

Sharky skrev:
OK. Så det var bara 240 som hade blockmonterad då.

/Göran

patrikhornfeldt skrev:
740 fick b230f redan 87, och de har fördelaren monterad i bakkant på topplocket, så de är väl bara att montera en toppmonteradfördelare med hallgivare i nya motorn?

Jajjamen, i o m att inte fördelaren får plats toppmonterad.
Vet att en hel del b230e block i 740 har apparataxlar som man kan montera fördelaren i blocket. Men har inte varit med om att de sitter sånna i b230f - i 740 då.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
schnauz
5 mars 2009 · 1 758 Inlägg

Som Sharky säger är det ändå olika sprut (med olika kabelmattor) på 88A och 88B. Den tidigare har LH2.2 och den senare har LH2.4.
Har du LH2.4 är det i princip bara att byta rakt över, men har du LH2.2 blir det problem.
Angående fördelaren så har alla B230F-motorer toppmonterad, men som Sharky säger så sitter hallgivaren på LH2,4 monterad över svänghjulet och får signal från det. Rent fysiskt kan man ta kammen och fördelaren från LH2.2-motorn och sätta på LH2.4an, men jag skulle tippa på att signalen är annorlunda... Känns som det borde vara betydligt fler lägen på svänghjulet än på kammen.
Allt går ju att lösa, men fan vet om det inte är smidigast att byta hela kabelmattan...

stellan_dahl svetsare
5 mars 2009 · 329 Inlägg

okej.. men de lutar emot att ja sätter i en likadan motor som ja redan har då jag behöver bilen så fort som möjligt och så lite krongel som möjligt känns de som. men tack för all hjälp jag fått=)

Celica 2.0 Gti -90
Volvo 740 16v Turbo "Driftbilen" (1988)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 mars 2009 · 1 899 Inlägg

schnauz skrev:
Som Sharky säger är det ändå olika sprut (med olika kabelmattor) på 88A och 88B. Den tidigare har LH2.2 och den senare har LH2.4.
Har du LH2.4 är det i princip bara att byta rakt över, men har du LH2.2 blir det problem.
Angående fördelaren så har alla B230F-motorer toppmonterad, men som Sharky säger så sitter hallgivaren på LH2,4 monterad över svänghjulet och får signal från det. Rent fysiskt kan man ta kammen och fördelaren från LH2.2-motorn och sätta på LH2.4an, men jag skulle tippa på att signalen är annorlunda... Känns som det borde vara betydligt fler lägen på svänghjulet än på kammen.
Allt går ju att lösa, men fan vet om det inte är smidigast att byta hela kabelmattan...

Byta kabelmatta är ju en del jobb det med.

Monterar han bara givare till 2.2 systemet i motorn och använder sitt nuvarande insprut så ska de inte vara några problem. Vet inte varför han ska ta kamaxeln från sin nuvarande motor och montera i den nya heller? Enda skillnaden lär ju vara att den nuvarande KAN vara slöare...

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
JaggaChafen Tesla Senior Technician
5 mars 2009 · 2 307 Inlägg

schnauz skrev:
Som Sharky säger är det ändå olika sprut (med olika kabelmattor) på 88A och 88B. Den tidigare har LH2.2 och den senare har LH2.4.
Har du LH2.4 är det i princip bara att byta rakt över, men har du LH2.2 blir det problem.
Angående fördelaren så har alla B230F-motorer toppmonterad, men som Sharky säger så sitter hallgivaren på LH2,4 monterad över svänghjulet och får signal från det. Rent fysiskt kan man ta kammen och fördelaren från LH2.2-motorn och sätta på LH2.4an, men jag skulle tippa på att signalen är annorlunda... Känns som det borde vara betydligt fler lägen på svänghjulet än på kammen.
Allt går ju att lösa, men fan vet om det inte är smidigast att byta hela kabelmattan...

Alla B230F har inte toppmonterad fördelare inte dom som sitter i 240.

Går nog aldeles utmaärkt att hänga i en motor från en 940 i din det e väll bara motorn som har havererat så då kan du ju flytta över alla elkomponenter så e det absolut inga problem.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 mars 2009 · 1 899 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Alla B230F har inte toppmonterad fördelare inte dom som sitter i 240.

Nä, jag skrev det tidigare också. Troligen menar han just b230f i 740 och 940.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang