Angående nya billjudet :)

Stophe91
4 mars 2009 · 18 Inlägg

har precis köpt mig 2st kicker comp VR 12 i 4ohms utförande" och tänkte beställa en låda till dessa basar.
Men frågan är ju om jag ska beställa en portad eller en sluten?
har läst en del, och tror jag ska köra på sluten om jag ska få bästa ljudet?
rätta mig om jag har fel.
Och sen tänkte jag kolla upp med er på garaget om en kondensator på 1 farad räcker till mitt steg eller om det är för klent.
Steget är av märket Mutant Ascension 1 som ska leverera 1500watt/rms i 1ohm och 700W/rms i 4ohm.

Tacksam för svar smile


Peace out // Stophe

Honda Civic type-r "paddan" (2007)
SexyPie
4 mars 2009 · 104 Inlägg

Bygg en själv:)jag är säker på att du får bättre resultat dåsmile kan ingenting om kondensatorer:/

thulle1
4 mars 2009 · 733 Inlägg

bäst är att bygga en själv, sluten spelar oftast finare/renare, men tystare och en portad spelar högre, så det hänger mycket på hur du vill spela? skippa kondensator och köp ett billigt batteri och montera där bak istället, det ger mer ström och kostar inte mer än en kondensator.

Du behöver inte köpa ett optima eller något dyrt bateri, det funkar med biltema eller liknande, sålänge batteriet har samma storlek som det du har under huven (samma ah).

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Stophe91
4 mars 2009 · 18 Inlägg

SexyPie skrev:
Bygg en själv:)jag är säker på att du får bättre resultat dåsmile kan ingenting om kondensatorer:/

Jaoo. men det blir fet jobbigt med att klä in den och sånt smile hehe
Men jag har hittat en låda som är sluten med samma volym som kicker själva skriver ska vara anpassad för basarna men jag vet inte om jag ska ha sluten eller portad:(

Senast redigerat av Stophe91 (4 mars 2009)

Honda Civic type-r "paddan" (2007)
Louksor
4 mars 2009 · 1 915 Inlägg

Kontakta butiken du köpte basarna på och be att få en ritning på en låda, som passar dina basar och din bil och musiksmak.

Såg på dbakutens hemsida att det var lite skillnad i deras rekomenderade lådvolym för de basarna.
Rekommenderad lådvolym.
    * Slutet 25-55L
    * Portat 28-75L

Annars kan nog säkert nån här räkna ut volymen på en bra avstämd låda för de basarna till dig.
Har du en ritning så är det bara att gå till en byggfirma/byggvaruhus och be dom såga till en låda för en liten peng, sen är det bara att limma o skruva och till slut klä lådan med tyg.

Universallådor brukar aldrig låta bra.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang