Hjälp med baslåda!

4ntr4x Legitimerad bilfantast
5 mars 2009 · 223 Inlägg

Eftersom inbrottet i min förra bil, ska jag nu bygga nytt baslådebygge i min nya bil (Volvo 855), men vet inte hur jag ska bygga. Jag tänkte ta er gorgare till hjälp.

Jag har fått reda på att jag ska ha en låda på 200l Netto med 2 6" portar.
Det som ska i är 4 stycken 12" basar.

Måtten som är absoluta MAX i bilen är:
Djup:    800mm
Höjd:    1120mm
Bredd:  440mm

Någon som har lust att rita upp en låd-ritning? Har själv provat många lådprogram, men gav upp lika fort som de installerades =P

4ntr4x Legitimerad bilfantast
5 mars 2009 · 223 Inlägg

Verkligen ingen som har lust att hjälpa till?

Aronsson_Kil
5 mars 2009 · 653 Inlägg

4ntr4x skrev:
Verkligen ingen som har lust att hjälpa till?

Vad är det för basar? och skriv upp parametrarna på basarna som du ska använda så är det nog snart klart smile

4ntr4x Legitimerad bilfantast
5 mars 2009 · 223 Inlägg

Mutant 1207X

# 12" 30cm
# Impedans 4 ohm
# Max rek. slutstegseffekt 600W peak
# Max rek. slutstegseffekt 300W rms
# Känslighet 89 dB 1W/1M
# Frekv.omf. 34 - 2000 Hz
# VAS: 50,347
# Qts: 0,609
# Fs: 34,008Hz
# Xmax: 13mm
# BL faktor: 12.486 Tm
# Monteringsdjup 15cm



Detta är den information jag hittade tongue

Rickard-v
5 mars 2009 · 2 665 Inlägg

för lite info för att beräkna en låda. Fråga leverantören hur stor låda du ska bygga.

Fast å andra sidan så skriver du ju 200liter alltså 50liter styck. Då undrar man varför Aronsson vill veta parametrarna.

Det är alltså bara formen på lådan du vill ha inte själva volymen??

Måtten för en viss volym borde du kunna räkna ut, det lärde man sig tidigt i skolåren.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Rickard-v
5 mars 2009 · 2 665 Inlägg

Har du ett stort hål som motsvarar arean på basarna så du får in trycket i kupen??

Eller ska du bygga som du gjort tidigare. Med allt ljudtryck i bagaget. Men du sitter väl i kupen när du lyssnar??
Fattar inte att så många bygger så där som dina bilder visar. Vem skulle komma på tanken att montera hemmabiosubben i garderoben och spela med stängd dörr??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
4ntr4x Legitimerad bilfantast
5 mars 2009 · 223 Inlägg

Rickard-v skrev:
Har du ett stort hål som motsvarar arean på basarna så du får in trycket i kupen??

Eller ska du bygga som du gjort tidigare. Med allt ljudtryck i bagaget. Men du sitter väl i kupen när du lyssnar??
Fattar inte att så många bygger så där som dina bilder visar. Vem skulle komma på tanken att montera hemmabiosubben i garderoben och spela med stängd dörr??

Som sagt, jag ska inte ha detta bygge i min 740, utan i min 855 så det borde inte spela roll hur man bygger lådan.

Jag vill bara ha en lådritning, ingenting annat.. Bara så jag får se hur jag ska bygga.

4ntr4x Legitimerad bilfantast
5 mars 2009 · 223 Inlägg

Tänkte på det också, ska jag bygga så att det finns en skiljevägg, eller hur ska jag göra? Finns det någon som har lust att sätta sig ner och rita upp en ritning till mig?

Miramithe
6 mars 2009 · 573 Inlägg

4ntr4x skrev:
Tänkte på det också, ska jag bygga så att det finns en skiljevägg, eller hur ska jag göra? Finns det någon som har lust att sätta sig ner och rita upp en ritning till mig?

hur vill du ha skiljeväggen? mellan alla element eller mellan 2? så de blir som 2 lådor?

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Miramithe
6 mars 2009 · 573 Inlägg

4ntr4x skrev:
Eftersom inbrottet i min förra bil, ska jag nu bygga nytt baslådebygge i min nya bil (Volvo 855), men vet inte hur jag ska bygga. Jag tänkte ta er gorgare till hjälp.

Jag har fått reda på att jag ska ha en låda på 200l Netto med 2 6" portar.
Det som ska i är 4 stycken 12" basar.

Måtten som är absoluta MAX i bilen är:
Djup:    800mm
Höjd:    1120mm
Bredd:  440mm

Någon som har lust att rita upp en låd-ritning? Har själv provat många lådprogram, men gav upp lika fort som de installerades =P

ska de inte vara bredd 1120mm, höjd 440mm, djup 800?

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
4ntr4x Legitimerad bilfantast
6 mars 2009 · 223 Inlägg

Miramithe skrev:

4ntr4x skrev:
Eftersom inbrottet i min förra bil, ska jag nu bygga nytt baslådebygge i min nya bil (Volvo 855), men vet inte hur jag ska bygga. Jag tänkte ta er gorgare till hjälp.

Jag har fått reda på att jag ska ha en låda på 200l Netto med 2 6" portar.
Det som ska i är 4 stycken 12" basar.

Måtten som är absoluta MAX i bilen är:
Djup:    800mm
Höjd:    1120mm
Bredd:  440mm

Någon som har lust att rita upp en låd-ritning? Har själv provat många lådprogram, men gav upp lika fort som de installerades =P

ska de inte vara bredd 1120mm, höjd 440mm, djup 800?

Haha jo, det stämmer =P Jag är lite trött

4ntr4x Legitimerad bilfantast
6 mars 2009 · 223 Inlägg

Miramithe skrev:

4ntr4x skrev:
Tänkte på det också, ska jag bygga så att det finns en skiljevägg, eller hur ska jag göra? Finns det någon som har lust att sätta sig ner och rita upp en ritning till mig?

hur vill du ha skiljeväggen? mellan alla element eller mellan 2? så de blir som 2 lådor?

Jag vet faktiskt inte, jag vet inte vilket som är bäst

Miramithe
6 mars 2009 · 573 Inlägg

4ntr4x skrev:

Miramithe skrev:

4ntr4x skrev:
Tänkte på det också, ska jag bygga så att det finns en skiljevägg, eller hur ska jag göra? Finns det någon som har lust att sätta sig ner och rita upp en ritning till mig?

hur vill du ha skiljeväggen? mellan alla element eller mellan 2? så de blir som 2 lådor?

Jag vet faktiskt inte, jag vet inte vilket som är bäst

jag gissar iaf på att det blir bäst om du delar den så de blir som 2 lådor, men avd har du för slutsteg som ska driva de? och sen hur vill du ha basarna sitta? rakt bakåt som du har den gamla lådan eller uppåt kanske och sätta portarna riktade mot hatthyllan så man får in ljudet? för om man ska ha dom rakt bakåt blir de tight. vet inte exakta måtten på basarna men.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
4ntr4x Legitimerad bilfantast
6 mars 2009 · 223 Inlägg

Miramithe skrev:

4ntr4x skrev:

Miramithe skrev:
hur vill du ha skiljeväggen? mellan alla element eller mellan 2? så de blir som 2 lådor?

Jag vet faktiskt inte, jag vet inte vilket som är bäst

jag gissar iaf på att det blir bäst om du delar den så de blir som 2 lådor, men avd har du för slutsteg som ska driva de? och sen hur vill du ha basarna sitta? rakt bakåt som du har den gamla lådan eller uppåt kanske och sätta portarna riktade mot hatthyllan så man får in ljudet? för om man ska ha dom rakt bakåt blir de tight. vet inte exakta måtten på basarna men.

Jag ska som sagt inte ha detta i min 744 utan i min 855.
Jag har ett Orion HCA2400.
För övrigt ska jag ha basarna uppåt (magneten ner i lådan) , vilket betyder att jag ska ha portarna uppåt också.

Senast redigerat av 4ntr4x (6 mars 2009)

Miramithe
6 mars 2009 · 573 Inlägg

4ntr4x skrev:

Miramithe skrev:

4ntr4x skrev:

Jag vet faktiskt inte, jag vet inte vilket som är bäst

jag gissar iaf på att det blir bäst om du delar den så de blir som 2 lådor, men avd har du för slutsteg som ska driva de? och sen hur vill du ha basarna sitta? rakt bakåt som du har den gamla lådan eller uppåt kanske och sätta portarna riktade mot hatthyllan så man får in ljudet? för om man ska ha dom rakt bakåt blir de tight. vet inte exakta måtten på basarna men.

Jag ska som sagt inte ha detta i min 744 utan i min 855.
Jag har ett Orion HCA2400.
För övrigt ska jag ha basarna uppåt (magneten ner i lådan) , vilket betyder att jag ska ha portarna uppåt också.

okej okej, problemet är hur man ska sätta basarna,sätta alla 4 i bredd så får dom inte plats. men kollar på de.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
4ntr4x Legitimerad bilfantast
6 mars 2009 · 223 Inlägg

Miramithe skrev:

4ntr4x skrev:

Miramithe skrev:
jag gissar iaf på att det blir bäst om du delar den så de blir som 2 lådor, men avd har du för slutsteg som ska driva de? och sen hur vill du ha basarna sitta? rakt bakåt som du har den gamla lådan eller uppåt kanske och sätta portarna riktade mot hatthyllan så man får in ljudet? för om man ska ha dom rakt bakåt blir de tight. vet inte exakta måtten på basarna men.

Jag ska som sagt inte ha detta i min 744 utan i min 855.
Jag har ett Orion HCA2400.
För övrigt ska jag ha basarna uppåt (magneten ner i lådan) , vilket betyder att jag ska ha portarna uppåt också.

okej okej, problemet är hur man ska sätta basarna,sätta alla 4 i bredd så får dom inte plats. men kollar på de.

Okej smile Men de behöver inte stå i bredd väll? Det går väll att ställa dem 2 och 2? Så att det nästan blir en fyrkantig låda?

Senast redigerat av 4ntr4x (6 mars 2009)

Miramithe
6 mars 2009 · 573 Inlägg

4ntr4x skrev:

Miramithe skrev:

4ntr4x skrev:

Jag ska som sagt inte ha detta i min 744 utan i min 855.
Jag har ett Orion HCA2400.
För övrigt ska jag ha basarna uppåt (magneten ner i lådan) , vilket betyder att jag ska ha portarna uppåt också.

okej okej, problemet är hur man ska sätta basarna,sätta alla 4 i bredd så får dom inte plats. men kollar på de.

Okej smile Men de behöver inte stå i bredd väll? Det går väll att ställa dem 2 och 2?

det här är en sak som jag inte har räknat på i och med det att jag bara byggt med 2 element förut, så de borde rent teoretiskt gå att sätta tex 2 rakt bakåt och 2 spelande uppåt. men är ej säker på de.
iaf om du nu vill göra så så har jag räknat ut ett förslag, men här finns ingen mellanvägg, tror inte den behövs och du har ju ett steg till alla basar så de borde funka bra.

iaf 1120x400x566 (bredd x höjd x djup) 2st 6" portar 48cm (ännu ett problem hur och var man ska sätta dom..)

32,5 hz avstämning säger programmet iaf.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
4ntr4x Legitimerad bilfantast
7 mars 2009 · 223 Inlägg

Någon som kan ge ritning på detta? Alltså med uträkningen och basarna "uppritade"? Har lite svårt att 4 basar får plats på denna ritning

4ntr4x Legitimerad bilfantast
7 mars 2009 · 223 Inlägg

Ingen som vågar anta denna utmaningen? big_smile

Miramithe
7 mars 2009 · 573 Inlägg

har en ritning på 2 lådor, problemet är basportarna som jag inte kan få in riktigt.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang