S40/V40 plastlister vid skärmarna

Tompika
5 mars 2009 · 69 Inlägg

frågar åt en bekant som har en s40-00. De är så att han har kvar plastlisterna längs skärmarna(de som sitter runt hjulhuset). Han funderar att ta bort dem och vill veta va de finns för fördelar/nackdelar med det.

Senast redigerat av Tompika (5 mars 2009)

Volvo V40 2.0T Classic "TB-Edition" (2004)
Loco_Lopez
5 mars 2009 · 94 Inlägg

Ser snyggare ut om dom plockas bort, nackdelen är att stenskotten skadar lacken och rost risken ökar.

Powered By Autotech-----------Stopped By Brembo/EBC
www.x40nordic.com
dallelito med lem
5 mars 2009 · 1 147 Inlägg

ett tips om ni ska bort dom är att ta det ytterst försiktigt då lacken under listen lätt kan följa med listen.

snyggare utan och det samlas ingen sörja under om ni tar bort listen, men utan listen blir det sakta men säkert blästrat av småsten på vägen..

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
-Akerfeldt-
5 mars 2009 · 2 638 Inlägg

Loco_Lopez skrev:
Ser snyggare ut om dom plockas bort, nackdelen är att stenskotten skadar lacken och rost risken ökar.

Jag tycker att de passar rätt bra ändå, speciellt de som blir extra breda nertill mot tröskeln och fungerar som stänkskydd.

Men som sagt, alla tycker olika. Så beroende på vem man frågar så är det väl att det blir snyggare och att det inte samlas smuts där under om man monterar bort dem.

Nackdelen är väl att utan dem så är risken större för stenskott och lackskador. S40 fas 1 är rätt kända för att rosta vid skärmkanterna.

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
5 mars 2009 · 2 258 Inlägg

Jag har valt att behålla mina på min. Dessutom är det som Dalle skriver, oerhört svårt att få bort listerna utan att få lacksläpp.

Ett exempel på en bil som var jäkligt snygg med listerna kvar och som bidrog till att jag har valt att behålla mina är den här:

https://www1.garaget.org/archive/29/28035/25230/25230-427166.jpg

Då har man också skyddet kvar på skärmkanten.

Kram / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
R_fused There is no replacement for displacement
5 mars 2009 · 630 Inlägg

Tycker det ser mycket bättre ut utan dem. Och det finns rost bakom dem på många bilar och då är det ju lika bra att ta bort dem och fixa det innan det blir värre.

Tompika
5 mars 2009 · 69 Inlägg

haha ska bli kul å förmedla han detta smile

tror han är väldigt osäker om han ska göra detta men med era kommentarer så lär han få panikångest xD

Volvo V40 2.0T Classic "TB-Edition" (2004)
gentoo
7 mars 2009 · 569 Inlägg

Samtliga fas1 jag tittade på när jag skulle köpa min v40 hade rost innanför denna plast. sad

Björn J - Projekttråd V40
-Akerfeldt-
7 mars 2009 · 2 638 Inlägg

gentoo skrev:
Samtliga fas1 jag tittade på när jag skulle köpa min v40 hade rost innanför denna plast. sad

Jag kollade på fas 1 jag med innan jag köpte min fas 2. Och på den jag kollade hade lite rost där men även i nederkant av dörrarna. Rostskyddet på fas 1 är generellt sämre än på fas 2.

Danne_485
8 mars 2009 · 687 Inlägg

Går det inte att lacka dem i samma färg som bilen då ist?

Loco_Lopez
8 mars 2009 · 94 Inlägg

Danne_485 skrev:
Går det inte att lacka dem i samma färg som bilen då ist?

Självklart går det:)
Tycker jag ser bättre ut än olackat.

Powered By Autotech-----------Stopped By Brembo/EBC
www.x40nordic.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang