Loudness på low eller av?

Drönirettab
8 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Argen skrev:
.... Borde be nån som kan sin sak ställa in allt åt mig, är helt enkelt för kass på alla inställningar tongue

Du kan ju fråga Martin om han vill hjälpa till. smile

dbjanoz
8 mars 2009 · 1 785 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Argen skrev:
Hej, kör nu med loudness på "low" när ja är ute å skramlar plåt, men har hört så mycket att de är farligt å köra me loudness på, men de gör så jävla stor skillnad med low och av, så tycker ni att man ska slå av och testa öka gain istället eller?

Men vafaan?
http://www.justfuckinggoogleit.com/bart.gif
Innan du kommer med meningslösa trådjävlar...

Men enligt dig är det helt okej med meningslösa kommentarer?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Argen
8 mars 2009 · 91 Inlägg

Drönirettab skrev:

Argen skrev:
.... Borde be nån som kan sin sak ställa in allt åt mig, är helt enkelt för kass på alla inställningar tongue

Du kan ju fråga Martin om han vill hjälpa till. smile

Jo, borde ju faktiskt kunna höra med han, allt på steget å huvudenheten, är ju en jungel med inställningar i den ja inte har en aning om va dom ska vara så smile

- No shame
BMW 328i (1996)
fredriko666
8 mars 2009 · 157 Inlägg

Jag är inte speciellt duktig på bilstereo och kan inte allt, men det jag vet med loudness är som dom tidigare skrivit! MEN jag har kört med loud på nätan konstant nu i nästan två år med två olika framhögtalare och två olika basar, och jag har då aldrig fått nån dålig distad signal till varken bas eller framsystem, basarna, steget eller högtalarana har aldrig tagit stryk så vet inte om det är så dåligt som alla säger, kanske är det kanske inte men detta e en egen erfarenhet:)
Nu tar det väl hus i helvete hos er kunniga:P

Sharky
8 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Nej då.
Som jag skrev så finns det en akustisk anledning till loudness men det finns en del ifs and buts kring det.
En hyfsat korrekt loudness skall i sig inte leda till någon distad signal.
Men har man dessutom ett steg med max bass-boost så kan det givetvis dista men man kan inte skylla det på loudnessen i sig utan det är mera en fråga om att veta vad man sysslar med.

/Göran

fredriko666 skrev:
Nu tar det väl hus i helvete hos er kunniga:P

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Argen
8 mars 2009 · 91 Inlägg

bassboost har ja inte rört alls för de har ja hört att döden så den har ja skippa helt, har gain på ca 50% och loudness på low, för på medium och high blir de för mycket tycker jag. Sen finns det ju highpass å lowpass å src level å allt möjligt ja inte vet hur de ska ställas in på själva huvudenheten smile

Senast redigerat av Argen (8 mars 2009)

- No shame
BMW 328i (1996)
Ekis!
8 mars 2009 · 1 210 Inlägg

loud av.
Bas inställning på huvudenheten brukar i regel oxå ligga på minus...

de ska vara tungt rent ljud enligt mig och så lite förvrägning av ljudet som möjligt...

dvs ingen bas bosst och sånt skit heller big_smile

Lonefox Bad music kills good sound
8 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Ekis! skrev:
loud av.
Bas inställning på huvudenheten brukar i regel oxå ligga på minus...

de ska vara tungt rent ljud enligt mig och så lite förvrägning av ljudet som möjligt...

dvs ingen bas bosst och sånt skit heller big_smile

Loudness är oftast inget annat än en enkel EQ som har ett fast värde på frekvens och höjning. Och skall (som Göran påpekat innan) bara jobba på LÅGA volymer, om den är korrekt vill säga och inte jobbar under hela volymspannet (vilket dessvärre de flesta gör sad )
Vilken basinställning pratar du om? För bas och diskant brukar stå på 0 från fabrik wink Om du nu inte talar om sub-nivån....för DET varierar från tillverkare till tillverkare mkt beroende på vilka skalor det valt att använda smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Ekis!
9 mars 2009 · 1 210 Inlägg

Lonefox skrev:

Ekis! skrev:
loud av.
Bas inställning på huvudenheten brukar i regel oxå ligga på minus...

de ska vara tungt rent ljud enligt mig och så lite förvrägning av ljudet som möjligt...

dvs ingen bas bosst och sånt skit heller big_smile

Loudness är oftast inget annat än en enkel EQ som har ett fast värde på frekvens och höjning. Och skall (som Göran påpekat innan) bara jobba på LÅGA volymer, om den är korrekt vill säga och inte jobbar under hela volymspannet (vilket dessvärre de flesta gör sad )
Vilken basinställning pratar du om? För bas och diskant brukar stå på 0 från fabrik wink Om du nu inte talar om sub-nivån....för DET varierar från tillverkare till tillverkare mkt beroende på vilka skalor det valt att använda smile

ifrån fabrik jupp men klåfingrarna mina brukar ställa om ser du och jag menar bara så simpelt som bas inställningen... på stereon/huvudenheten..
förstår du nu???

dåligt formulerat av mig innan .. sorry wink

Senast redigerat av Ekis! (9 mars 2009)

Faniskogen Skogsfan
9 mars 2009 · 649 Inlägg

Ja, låg- och högpass inställningarna på steget är viktiga, så att elementen inte behöver spela onödiga frekvenser som är lite jobbiga för dem, så ifall du inte kan detta själv eller lyckas läsa dig skapligt till det så kolla om du kan ta hjälp av någon kunnig smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang