Lampor som blinkar när jag höjer volumen på stereon

karlsson_1984
8 mars 2009 · 671 Inlägg

hej har märkt att mina lampor blinkar när jag vrider på hög volym på stereon. varför då
har laddat batteriet. sen har jag en aktiv gas12" och ett separat steg till allt annat som är sammankopplat

evilaudio
8 mars 2009 · 16 195 Inlägg

antingen e ditt batterie gammalt/kass elle så laddar inte din generator som den ska.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
karlsson_1984
8 mars 2009 · 671 Inlägg

hm okej fick en felkod om batterilampan och check engine  när jag pillade på dimmerknappen till interiörbelysningen. om det skulle vara det då

xtreme_v70
8 mars 2009 · 39 Inlägg

Tror också på batteriet, hur gammalt är det?

Sen har vi "klassikern" - dåliga anslutningar (jord, ström). Borde inte ha med det att göra men aldrig fel att kolla över. Testa även att extra-jorda motorn med minuspolen på batteriet och extra-jorda batteriet med karossen...

Det är aldrig fel - oavsett om man har ett fungerande system eller inte!

Audi RS4 "XTREME" (2007)
Volvo 965 16v Turbo Ambulans "TXR RAKETEN" (1994)
Dodge Viper RT/10 "THE TOY" (1995)
karlsson_1984
8 mars 2009 · 671 Inlägg

batteriet  kan nog vara 3år kanske  ren gissning  men det är bara på hög volym det är så.
sen såg jag att det fanns  kondensator. blir det mer ström av en sån

Miramithe
8 mars 2009 · 573 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
batteriet  kan nog vara 3år kanske  ren gissning  men det är bara på hög volym det är så.
sen såg jag att det fanns  kondensator. blir det mer ström av en sån

det blir inte mer ström med en kondensator, den tar bort lite av strömpikar och strömdippar (alltså du får jämnare med ström till steget).
Kondensator är egentligen inte det du ska satsa på först.
kolla så generatorn laddar bra och kolla vad batteriet står på när du har bilen avstängd.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
MikaelS
9 mars 2009 · 157 Inlägg

Förmodligen så har du discolampor.. hmmmmmmmm

Faniskogen Skogsfan
9 mars 2009 · 649 Inlägg

Ja kolla över alla anslutningar, jord, annars är det nog batteriet eller generatorn som är kasst som tidigare skrivit.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
robert_82
9 mars 2009 · 9 Inlägg

1 extra batteri är 100 ggr bättre än en kondensator... inte riktigt kanske men har du lite ljud så satsa på detta INNAN en kondensator

Mopar, or no car
Ok kanske VW med då
740Glt16valve
9 mars 2009 · 247 Inlägg

kör på ett kraftigt bilsterio batteri eller hör med en bilstereobutik hur stort batteri dom tycker du behöver men ett stort batteri är ingen nackdel men istället för att köpa en kondensator för runt 1000 lappen som bara flyttar ditt problem så lägg till en tusing och köp ett bra batteri smile för nu som de är räcker inte din totala ström i bilen till och sätter du ditt en kondensator som de är nu så laddar den upp sig när steget inte vill ha så mkt ström och sen tömmer den sig när steget behöver. så du flyttar bara problemet för du har inte mer ström i bilen med en konding men det kommer troligtviss inte att blinka för dig hoppas jag förklarat rätt rätta mig om jag har fel:)

:):) 740:):)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Lonefox Bad music kills good sound
10 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Lugna ner er lite....

Ni har gett bra tips.....MEN få honom inte att köpa ett nytt dyrt batteri om det tex. visar sig vara kolen på regulatorn som behöver bytas...

Själv tycker jag att du skall börja med att kolla regulatorn, sedan alla anslutningar (från generatorn till stegen) så att allt sitter fast och det är rent, inget ärj eller rost osv.

Sedan är det dags att kolla batteriet.....kolla vätskemängden och om du har möjlighet att kolla syrahalten.
Är batteriet gammalt iofs så kan ett nytt vara o tänka på.

Vad är det för steg du har förresten? För är det inte förkraftigt så behöver du inget dyrt "bilstereobatteri" utan det kan räcka med ett nytt fräscht startbatteri.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
karlsson_1984
10 mars 2009 · 671 Inlägg

Lonefox skrev:
Lugna ner er lite....

Ni har gett bra tips.....MEN få honom inte att köpa ett nytt dyrt batteri om det tex. visar sig vara kolen på regulatorn som behöver bytas...

Själv tycker jag att du skall börja med att kolla regulatorn, sedan alla anslutningar (från generatorn till stegen) så att allt sitter fast och det är rent, inget ärj eller rost osv.

Sedan är det dags att kolla batteriet.....kolla vätskemängden och om du har möjlighet att kolla syrahalten.
Är batteriet gammalt iofs så kan ett nytt vara o tänka på.

Vad är det för steg du har förresten? För är det inte förkraftigt så behöver du inget dyrt "bilstereobatteri" utan det kan räcka med ett nytt fräscht startbatteri.

ena steget är från biltema i katalogen stod det 500w på det och det går till fram+baksystemet och sen har jag en aktiv gas 12 från brl 600w om detta nu stämmer  men däremot så är mina kablar  i klenaste laget  om det spelar någon roll.. och jorden har jag fixat riktigt i plåten under sätet för det var fel förra gången

karlsson_1984
10 mars 2009 · 671 Inlägg

ska låna hem en syramätare från jobbet  och kolla ifall batteriet är på topp.. men om ett batteri blir dåligt kan det då påverka tex trögare styrservo  o dylikt  för ibland känns det så

740Glt16valve
10 mars 2009 · 247 Inlägg

Lonefox skrev:
Lugna ner er lite....

Ni har gett bra tips.....MEN få honom inte att köpa ett nytt dyrt batteri om det tex. visar sig vara kolen på regulatorn som behöver bytas...

Själv tycker jag att du skall börja med att kolla regulatorn, sedan alla anslutningar (från generatorn till stegen) så att allt sitter fast och det är rent, inget ärj eller rost osv.

Sedan är det dags att kolla batteriet.....kolla vätskemängden och om du har möjlighet att kolla syrahalten.
Är batteriet gammalt iofs så kan ett nytt vara o tänka på.

Vad är det för steg du har förresten? För är det inte förkraftigt så behöver du inget dyrt "bilstereobatteri" utan det kan räcka med ett nytt fräscht startbatteri.

batteriet har mer en ett år på nacken de räknar jag som gamalt batteri smile visst du har givit bra förslag och dom tycker ja han ska kolla ochså men ett nytt riktigt batteri är aldrig en nackdel dom flästa kommer till den dagen då dom måste mala lite för att få igång bilen vid txe soppa torsk då e de bra med ett stort batteri med och även till bilstereon:)

:):) 740:):)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Lonefox Bad music kills good sound
10 mars 2009 · 7 241 Inlägg

740Glt16valve skrev:

Lonefox skrev:
Lugna ner er lite....

Ni har gett bra tips.....MEN få honom inte att köpa ett nytt dyrt batteri om det tex. visar sig vara kolen på regulatorn som behöver bytas...

Själv tycker jag att du skall börja med att kolla regulatorn, sedan alla anslutningar (från generatorn till stegen) så att allt sitter fast och det är rent, inget ärj eller rost osv.

Sedan är det dags att kolla batteriet.....kolla vätskemängden och om du har möjlighet att kolla syrahalten.
Är batteriet gammalt iofs så kan ett nytt vara o tänka på.

Vad är det för steg du har förresten? För är det inte förkraftigt så behöver du inget dyrt "bilstereobatteri" utan det kan räcka med ett nytt fräscht startbatteri.

batteriet har mer en ett år på nacken de räknar jag som gamalt batteri smile visst du har givit bra förslag och dom tycker ja han ska kolla ochså men ett nytt riktigt batteri är aldrig en nackdel dom flästa kommer till den dagen då dom måste mala lite för att få igång bilen vid txe soppa torsk då e de bra med ett stort batteri med och även till bilstereon:)

Sant......
MEN det ÄR bättre att kolla upp detta innan man köper ett nytt batteri. För om det är ngt som inte är som det skall där så finns risken att det nya batteriet körs i botten och då har man kastat pengarna i sjön...
Det är DET jag vill undvika wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
10 mars 2009 · 21 761 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
men om ett batteri blir dåligt kan det då påverka tex trögare styrservo  o dylikt  för ibland känns det så

Det ska det inte göra, såvida inte det handlar om elservostyrning. Det där med trög styrning låter mer som dåligt spänd servodrivrem tycker jag, vilket även borde påverka generators arbetsförmåga (om drivremmen även driver generatorn förstås).

740Glt16valve skrev:
batteriet har mer en ett år på nacken de räknar jag som gamalt batteri smile

I så fall behandlar man inte batteriet på rätt sätt. smile

Jag håller med Lonefox. wink

Senast redigerat av Drönirettab (10 mars 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
11 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:

karlsson_1984 skrev:
men om ett batteri blir dåligt kan det då påverka tex trögare styrservo  o dylikt  för ibland känns det så

Det ska det inte göra, såvida inte det handlar om elservostyrning. Det där med trög styrning låter mer som dåligt spänd servodrivrem tycker jag, vilket även borde påverka generators arbetsförmåga (om drivremmen även driver generatorn förstås).

Instämmer smile

Drönirettab skrev:

740Glt16valve skrev:
batteriet har mer en ett år på nacken de räknar jag som gamalt batteri smile

I så fall behandlar man inte batteriet på rätt sätt. smile

Jag håller med Lonefox. wink

Nämen oj vad förvånad jag blir roll wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
740Glt16valve
12 mars 2009 · 247 Inlägg

dom jag har i nu är ca 0,5 år gammalt men dom kommer inte byttas nu vid ett år pga att de är så pass bra batterier att ja kör med dom tills dom är 2 år vill ha frächa grejer därför bytter ja inte pga dom är sönder utan att de är ju en förslitningsvara dom blir sämre med tiden:)

:):) 740:):)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Lonefox Bad music kills good sound
12 mars 2009 · 7 241 Inlägg

740Glt16valve skrev:
dom jag har i nu är ca 0,5 år gammalt men dom kommer inte byttas nu vid ett år pga att de är så pass bra batterier att ja kör med dom tills dom är 2 år vill ha frächa grejer därför bytter ja inte pga dom är sönder utan att de är ju en förslitningsvara dom blir sämre med tiden:)

Det står ett rött optima i mitt garage som gett upp efter 15 års användande.....
JA....... 15 ÅR....var hur fräscht som helst tills det åkta på en rejäl djupurladdning (vi mätte upp det till 9.8V vilospänning vid det tillfället polarn skulle åka härifrån och bilen batterit var dött) Men tänk dig....det tog batteriet 15 år att förbrukas.

Så om du byter agm-batterier efter 2-3 år och varit rädd om dem så tar jag gärna emot dem om du ändå skall kasta dem wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
12 mars 2009 · 21 761 Inlägg

I min fars gamla Amazon så sitter det ett rött optima, det köpte jag hösten 1996 och batteriet fungerar fortfarande. smile

Det är i princip två saker som påverkar batteriets livslängd, om batteriet i övrigt sköts på rätt sätt. Det är dels värme och dels antalet startcykler, med startcykler menas start-uppladdning. Batteriet åldras inte speciellt mycket av att bara "finnas till" i flera år, om man inte slarvar med att ladda upp det förstås. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang