HUR är v70:ins awd ?

noomadic
8 mars 2009 · 258 Inlägg

som topic. hur är deras "fyrhjulsdrift" ? Jag vet att det går och leka lite på snö och gräs o liknande . men går det på asfalt ? tänker inte på om den orkar utan om den klarar av det utan att rasa.
typ v70r awd eller 2.5t awd

enpetar-klubben
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
TeedasT 100% ninja
8 mars 2009 · 342 Inlägg

hmm, en polare hade en v70r-06a. och vad jag vet så var det väldigt svårt att få ut den där bak, du får tänka på att det är mest ett Assistsystem, bilen är framhjulsdriven, men skickar bak kraft när det behövs. ska du ha en riktig awd bil får du köpa en audi eller liknande, som har 50/50 eller bilar med 43/57.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Rille0
9 mars 2009 · 2 021 Inlägg

Äldre v70/850 hade ju Viskokoppling till 4wd'n som inte va nå vidare, billig kontruktion, vet inte riktigt när v70 fick haldex men det är ju ialf "riktig" 4wd.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
noomadic
10 mars 2009 · 258 Inlägg

Rille0 skrev:
Äldre v70/850 hade ju Viskokoppling till 4wd'n som inte va nå vidare, billig kontruktion, vet inte riktigt när v70 fick haldex men det är ju ialf "riktig" 4wd.

okej skulle uppskatta när de fick de så man vet vilken årsmodell man ska satsa på.

enpetar-klubben
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
Beeenny
10 mars 2009 · 982 Inlägg

Volvos awd fram till nångång -04-05-06 suger

va beredd på att få byta antingen vinkelväxeln eller viskokopplingen ett par gånger

Seth
10 mars 2009 · 3 354 Inlägg

v70 fick haldex -03 om jag minns rätt

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Beeenny
10 mars 2009 · 982 Inlägg

Seth skrev:
v70 fick haldex -03 om jag minns rätt

allt innan 03 är ren skit

baltis
10 mars 2009 · 1 948 Inlägg

Beeenny skrev:

Seth skrev:
v70 fick haldex -03 om jag minns rätt

allt innan 03 är ren skit

hur "funkar" dessa 4wd system? eller hur man nu ska uttrycka det smile

Är det konstant drivning på alla 4a? eller typ 25% bak 75% fram? eller edet bara så att bakhjulen får drivning så fort framhjulen spinner?

noomadic
10 mars 2009 · 258 Inlägg

baltis skrev:

Beeenny skrev:

Seth skrev:
v70 fick haldex -03 om jag minns rätt

allt innan 03 är ren skit

hur "funkar" dessa 4wd system? eller hur man nu ska uttrycka det smile

Är det konstant drivning på alla 4a? eller typ 25% bak 75% fram? eller edet bara så att bakhjulen får drivning så fort framhjulen spinner?

bakhjulen får drivning så fort framhjulen spinner

enpetar-klubben
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
Janneutanb
10 mars 2009 · 7 272 Inlägg

takidas skrev:

baltis skrev:

Beeenny skrev:

allt innan 03 är ren skit

hur "funkar" dessa 4wd system? eller hur man nu ska uttrycka det smile

Är det konstant drivning på alla 4a? eller typ 25% bak 75% fram? eller edet bara så att bakhjulen får drivning så fort framhjulen spinner?

bakhjulen får drivning så fort framhjulen spinner

Bakhjulen får drivning när man har grävt ner sig med framdelen.

Beeenny
10 mars 2009 · 982 Inlägg

Brains skrev:

takidas skrev:

baltis skrev:

hur "funkar" dessa 4wd system? eller hur man nu ska uttrycka det smile

Är det konstant drivning på alla 4a? eller typ 25% bak 75% fram? eller edet bara så att bakhjulen får drivning så fort framhjulen spinner?

bakhjulen får drivning så fort framhjulen spinner

Bakhjulen får drivning när man har grävt ner sig med framdelen.

ha typ..men som sagt..de driver bak endast när det behövs och inte konstant

2jzinside Fartygsingenjör
10 mars 2009 · 550 Inlägg

Beeenny skrev:

Seth skrev:
v70 fick haldex -03 om jag minns rätt

allt innan 03 är ren skit

Beeenny skrev:
Volvos awd fram till nångång -04-05-06 suger

va beredd på att få byta antingen vinkelväxeln eller viskokopplingen ett par gånger

Rolig prick du wink, nyss var allt innan -03 skit nu är även 04,05 och 06 skit. Skaffa rätt fakta och håll dig till en sak sen. Första generationen kom redan -98 men det är den andra generationen som kom -02 och framåt som blivit framgångsrikt.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
Sline-
10 mars 2009 · 20 Inlägg

Vad jag hört av folk och till och med poliser som kört awd så innan 2003 är det inte bra kan krångla sägs det.

Sline-
10 mars 2009 · 20 Inlägg

Men gamla haldex som kom 00 där tror ja inte på alls ja.

Sline-
10 mars 2009 · 20 Inlägg

På den gamla modellen av haldex så driver det väl bara på framhjulen men när ett hjul börjar snurra mer så fördelar det kraften bak oxå,Så till o göra donuts med är nog ingen hit tror ja då är de nog en Riktig Quattro du ska ha med kraftig drivlina,Eller Suabru Impreza.Är de inte konstant 4wd så är de nog svår to leka med på torr asfalt.

Jultomten
10 mars 2009 · 25 Inlägg

Som av en händelse kom jag precis in från snöslasket efter att ha kört en V70 AWD -06... inte så kul tyvärr, mkt understyrning, långt ifrån ex en audi hmm Bilen känns överlag 110% praktisk och -10% rolig, (men det kändes rätt bra ändå, när man åkte förbi alla bilar som kört ner i diket smile Såg en lastbil som vält också...

Munkis
10 mars 2009 · 1 637 Inlägg

Ingen fara att köpa gamla awd:n heller . I min familjs ägo så har vi en v70r awd -98 som vi har kört 13000 mil med utan bekymmer!

Senast redigerat av Munkis (10 mars 2009)

NxV ElectroRaggare
10 mars 2009 · 883 Inlägg

Jag skulle ta mig upp ur en backe med 10-12 cm snö med en XC70 -03:a. framhjulen spann och spann och spann, bakhjulen gjorde ingenting. nedgrävd och förnedrad så fick jag backa och vålda mig upp för den lilla backen med fart.  (fina dubbdäck var det åxå på)

Nej, jag må vara anti volvo över lag, men deras 4wd gör mig bara förbannad när jag jämför med min suveräna Quattro.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 mars 2009 · 2 973 Inlägg

NxV skrev:
Jag skulle ta mig upp ur en backe med 10-12 cm snö med en XC70 -03:a. framhjulen spann och spann och spann, bakhjulen gjorde ingenting. nedgrävd och förnedrad så fick jag backa och vålda mig upp för den lilla backen med fart.  (fina dubbdäck var det åxå på)

Nej, jag må vara anti volvo över lag, men deras 4wd gör mig bara förbannad när jag jämför med min suveräna Quattro.

Där måste ha varit nåt fel på den bilen! Så funkar det inte nämligen.


För att reda út alla issförstånd så kom Volvo med Haldex -02 på S60 och från -03 på V70N. Därefter är alla Volvo AWD med Haldex.

En bil med Haldex driver bak även utan att framhjulen spinner. Det är ett supervanligt missförstånd att bilen är framhjulsdriven tills det spinner och beror på att Haldex "sålde in sig" till bilar med visco med just argumentet att kraften förs över till bakhjulen mycket snabbare än med visco.
Dock gäller detta från stillastående, då man naturligtvis inte har nån drivning nånstans, fram eller bak smile (Och visco tar en stund innan oljan piskar runt till bakhjulen - Haldex tar en bråkdels sekund innan varvtalet byggt upp tryck till att pressa ihop lamellerna - 1/7 rotation enligt Haldex)

Vid normal körning är bilen dock mestadels framhjulsdriven - för att biltillverkarna vill ha det så. Minimala förluster, maximal bränsleekonomi. Tråkigt, tryggt och "lagom". Ca 5-10% drivning går till bakhjulen när man kör i konstant hastighet, rakt fram.
När mer behövs (acceleration, sväng, motorbroms osv) har man kraften där den behövs direkt.

På min (Haldex-)bil (quattro) sitter en uppgradering (från Ace Competition i samarbete med Haldex) som gör bilen mindre understyrd. Mjukvaran tillåter att mer kraft skickas bak tidigare än normalt. Roligt!

På en Bugatti Veyron sitter också en Haldex-koppling. Den är varken tråkig, trygg eller lagom...

Och alla som snackar om 50-50, 40-60 osv.. Det funkar inte så.  Bilar som inte är rena offroad-bilar med stumt inkopplad 4wd som inte är körbara i 4wd-läget i några hastigheter att tala om funkar på det viset.

Audi quattro med Torsen-teknik, Haldex och även andra bilar med Haldex, visco m fl system är dynamiska. Kraftöverföringen varierar ständigt efter behovet - och gör bilen körbar på bana, motorväg, i stan osv..

Senast redigerat av matteeee (10 mars 2009)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
azXig Finlirare
10 mars 2009 · 478 Inlägg

Men är du bara ute efter att sladda på asfalt, eller vill du ha 4-hjulsdrift PGA bättre framkomlighet i dåligt vägunderlag också. Ska du bara sladda så är väl hederlig bakhjulsdrift att föredra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang