En rand solfilm på framrutan = lagligt?

redlinish
14 mars 2009 · 64 Inlägg

Är det lagligt med en rand solfilm på framrutan? Då menar jag alltså längst upp. (se bild)

http://www.solfilmsohlsson.se/Bilder_files/HPIM0723.jpg

Lanjin
14 mars 2009 · 757 Inlägg

så länge den inte går för långt ner så?
har en markering på rutan som visar hut långt ner du får ha dekot toning mm mm

Senast redigerat av Lanjin (14 mars 2009)

master_-
14 mars 2009 · 730 Inlägg

Ja

redlinish
14 mars 2009 · 64 Inlägg

jaha ok perfekt!

alexgrahn
14 mars 2009 · 28 Inlägg

Jag var och besiktade min bil idag och fick kommentaren att min solfilm inte alls var speciellt omtyckt av varken bilprovningens personal eller polisen... men jag klarade mig ändå.
Min solfilm är väl i samma storlek som på bilden.

redlinish
14 mars 2009 · 64 Inlägg

där ser man..

KHRacing
14 mars 2009 ·

Ej lagligt. PÅ E-märkta rutor får inga som helst färgskikt monteras (tror jag lagen säger)

redlinish
14 mars 2009 · 64 Inlägg

KHRacing skrev:
Ej lagligt. PÅ E-märkta rutor får inga som helst färgskikt monteras (tror jag lagen säger)

Hmm nu blev man fundersam :S

evilaudio
14 mars 2009 · 16 195 Inlägg

KHRacing skrev:
Ej lagligt. PÅ E-märkta rutor får inga som helst färgskikt monteras (tror jag lagen säger)

kan säga att just den "lagen" e rätt luddig... har pratat me 3 olika bes.stationer här i sthlm om just detta.. de finns ju en "lag" som säger att man inte får ha nån film framför b-stolpen MEN på de stationer ja ringt till så kör dom me de s.k "A4testet" när de gäller streamers på framrutan..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
beemern .......
14 mars 2009 · 2 655 Inlägg

hur kan dom då tillåta alla fjortisraggare som åker me en fet svart board på rutan?. en solfilm ser man iallfall igenom, tänker montera sån på insidan min framruta längst upp iallfall, ser snyggare ut än board också smile...

Kesler
14 mars 2009 · 3 650 Inlägg

alexgrahn skrev:
Jag var och besiktade min bil idag och fick kommentaren att min solfilm inte alls var speciellt omtyckt av varken bilprovningens personal eller polisen... men jag klarade mig ändå.
Min solfilm är väl i samma storlek som på bilden.

dom villalltså att man ska bli bländad å köra av vägen..spån

Larssa91
14 mars 2009 ·

har du inte ett " T " på rutan så får du tona så att du har ett A4 på högkant från ratten till underkanten av boarden. annars får du inte inte tona längre ner än T märkningen. enligt lag. har själv kollat detta med vägverket, polisen och SBP.

Senast redigerat av Larssa91 (14 mars 2009)

KHRacing
14 mars 2009 ·

evilaudio skrev:

KHRacing skrev:
Ej lagligt. PÅ E-märkta rutor får inga som helst färgskikt monteras (tror jag lagen säger)

kan säga att just den "lagen" e rätt luddig... har pratat me 3 olika bes.stationer här i sthlm om just detta.. de finns ju en "lag" som säger att man inte får ha nån film framför b-stolpen MEN på de stationer ja ringt till så kör dom me de s.k "A4testet" när de gäller streamers på framrutan..

Håller med till fullo, men lagen/regeln säger som jag skrev -Om den inte ändrats)

har själv vatt med om att jag fått böter/ombes av polisen & sedan på SBP kom de
ut med ett A4-ark o mätte = godkänt :-)

Senast redigerat av KHRacing (14 mars 2009)

frosth__ Team Kränghäng
15 mars 2009 · 657 Inlägg

Jag hade board på min saab och den va inga problem att besiktiga med..

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se
NiMroD
15 mars 2009 · 264 Inlägg

jag har "hört" att det är 12 elr 14 cm du får tona.... kommer inte ihåg var jag har hört det..hmm

Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
Volvo V60 "D4 awd" (2013)
Christian S
15 mars 2009 · 4 816 Inlägg

SBP brukar som sagt köra med A4 metoden, har varit med om det ett par ggr själv då toningen på min V70 går 15cm nedanför markeringen på rutan och det är precis att det går att lägga ett A4 på ratten.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
15 mars 2009 · 5 650 Inlägg

brukar ju va orginal så varför skulle de va olagligt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
tomcrus ejfotograf
15 mars 2009 · 79 Inlägg

Sätt på en skitliten ratt så tjänar du nån cm

ABSOLUT Volvo
_zigge_
15 mars 2009 · 313 Inlägg

Finns en märkning på rutan som du inte får överskrida..

Dodge Charger "Only REAL Power" (1966)
liquisole
15 mars 2009 · 1 237 Inlägg

om dom drar ratt-testet så är det ju bara att ha ratten i läget längst ner tongue

har själv en nismo-streamer som är typ 15cm hög, dock väntar jag med att lägga på den efter besiktningen för säkerhetsskull smile

Senast redigerat av liquisole (15 mars 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang