Bondsänkning

RoadRunner87 Skit i allt lev fort å dö ful
17 mars 2009 · 38 Inlägg

DoWahDiddy skrev:

245anPajala skrev:
Okej utan fjäderspännare då el ? aa vill försöka att göra de så lugnt som möjligt tongue

Jepp, dock med heltäckande klädsel, hörselskydd samt skyddsglasögon. Håll gärna bort huvudet med, om skivan vill spricka smile

aa jag brukar ha skyddskläder glasögon å hörselskydd som e godkänt.. jo ja ska ta det lungt å lägga ansiktet mot skärmen

DET ÄR INTE FARTEN SOM DÖDAR, UTAN PLÖTSLIGA STOPP
Team: Hillbilly Cruisers V8 Enköping
RoadRunner87 Skit i allt lev fort å dö ful
17 mars 2009 · 38 Inlägg

mange_240 skrev:

ewrs skrev:
Tänk på att SBP inte gillar "bondsänkning". Det gör inte jag heller (viktigt att veta!). smile

så länge fjädrarna inte ramlar ur tallriken är de nog ingen fara.

Bak satte vi fast dom med avgasklämmor o tallriken. ne det är inte mycke dom gillar wink men det är tillfälligt tills ja får min sänkningssats

DET ÄR INTE FARTEN SOM DÖDAR, UTAN PLÖTSLIGA STOPP
Team: Hillbilly Cruisers V8 Enköping
TurbOla Reservdansk
17 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Janosch skrev:
Nu förstog jag varför det kallas bondsänkning..

Jag tänker på 007-sänkning. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
RoadRunner87 Skit i allt lev fort å dö ful
17 mars 2009 · 38 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Kan tillägga det: Kapa med skivan HELT vertikalt, minsta lutning när fjädern går av så nyper fjädern skivan, och sen smäller det.

Tackar det ska jag tänka på... Tackar tackar för tipset wink

DET ÄR INTE FARTEN SOM DÖDAR, UTAN PLÖTSLIGA STOPP
Team: Hillbilly Cruisers V8 Enköping
wimhed
17 mars 2009 · 510 Inlägg

mange_240 skrev:
finns de som kapar utan spännare oxå.totalt livsfarligt dock,

Nja, gjorde det på en polares 940 idag big_smile Tog runt 1-1,5 timmar .. Men råkade klämma fingret roll

Kapa lite i taget så dimper inte fjädern ner så långt .. Sen borrar du ett hål i "tallriken" och trär igenom en slangklämma och skruvar åt .. Helt Ok när man Bes bilen sen .. 2 varv brukar vara lagom för bilen blir väl runt 4-5cm lägre och det är endå lite spänns i fjädern ..

Nu fick du svaret ..

Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
reggae
17 mars 2009 · 119 Inlägg

Tanke på tråden här, om de är någon som kan förklara hur man ska kapa bak fjädern? Om man ska behöva värme fjädern så den blir "platt" ner i tallriken när man kapat så den blir lika dan som före kapning och efter kapning?

Ska det va så ska de va på skånska!
_____________________________
"Haur du sitt Malme, Haur du sitt varrden"
Volvo 850GLT "PEAB" (1992)
Kesler
17 mars 2009 · 3 650 Inlägg

wimhed skrev:

mange_240 skrev:
finns de som kapar utan spännare oxå.totalt livsfarligt dock,

Nja, gjorde det på en polares 940 idag big_smile Tog runt 1-1,5 timmar .. Men råkade klämma fingret roll

Kapa lite i taget så dimper inte fjädern ner så långt .. Sen borrar du ett hål i "tallriken" och trär igenom en slangklämma och skruvar åt .. Helt Ok när man Bes bilen sen .. 2 varv brukar vara lagom för bilen blir väl runt 4-5cm lägre och det är endå lite spänns i fjädern ..

Nu fick du svaret ..

Mvh Johan

behöver inte borra finns redan hål

Hasselstrom
17 mars 2009 · 796 Inlägg

Hatar dom där jävla spännarna... Använde dom första gången och sen aldrig igen.. Brukar plocka fram 4 kapskivor och sen är det bara att invänta smällen:)

Blir lite mer spänning så. Och tycker du att det gör ont när skivan trasas sönder och flyger på dej...... Då är du ingen riktig bonne!

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
container_johan
17 mars 2009 · 99 Inlägg

kapa inte utan fjäder spännare för de kan gå riktigt illa tyvärr typ som för  mig rondelskivan i handleden

Volvo 940 Turbo "Busan" (1991)
Andreasp84
17 mars 2009 · 30 Inlägg

annars kan du kapa så fjädern nästan e helt av o sen ta ett slag me slägga så går den av utan massa skivsplitter

Volvo V70 "V70N CLASSIC" (2008)
Attarpan
17 mars 2009 · 18 Inlägg

har kapat fjädrar utan spännare flera gånger och har aldrig tagit sönder en kap skiva.. inga problem bara man håller skivan helt vertikalt när de smäller wink kan även intyga att de inte är några problem att besiktiga med kapat, bara man skruvat fast fjädrarna med slangklämmor:P att svetsa fast fjädrarna är för övrigt inte godkänt;)

Senast redigerat av Attarpan (17 mars 2009)

Audi a4 s-line Quattro "b6.5 quattro" (2003)
Volkswagen Typ2 t2 "Baybuss" (1970)
Volvo_Mannen Volvoskadad
17 mars 2009 · 6 017 Inlägg

Attarpan skrev:
har kapat fjädrar utan spännare flera gånger och har aldrig tagit sönder en kap skiva.. inga problem bara man håller skivan helt vertikalt när de smäller wink kan även intyga att de inte är några problem att besiktiga med kapat, bara man skruvat fast fjädrarna med slangklämmor:P att svetsa fast fjädrarna är för övrigt inte godkäntwink

Dessutom rätt bökigt om man av någon anledning måste byta fjäderhelvetet tongue
t.ex. Fjäderbrott, 2a på bes, ombes på flygande, tröttnat på att studsa runt. tongue

Jonas
RoadRunner87 Skit i allt lev fort å dö ful
18 mars 2009 · 38 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Attarpan skrev:
har kapat fjädrar utan spännare flera gånger och har aldrig tagit sönder en kap skiva.. inga problem bara man håller skivan helt vertikalt när de smäller wink kan även intyga att de inte är några problem att besiktiga med kapat, bara man skruvat fast fjädrarna med slangklämmor:P att svetsa fast fjädrarna är för övrigt inte godkäntwink

Dessutom rätt bökigt om man av någon anledning måste byta fjäderhelvetet tongue
t.ex. Fjäderbrott, 2a på bes, ombes på flygande, tröttnat på att studsa runt. tongue

På tal om det där med att studsa runt som en bonnafan så fråga ngn polare mig om något gummi som man skulle ta bort en bit av  :S inte en aning vart de sitter men.. a tror ja kör på klämmor istället för å svetsa blir jobbigt å byta sen big_smile

DET ÄR INTE FARTEN SOM DÖDAR, UTAN PLÖTSLIGA STOPP
Team: Hillbilly Cruisers V8 Enköping
Beermann Drive It Like You Hate It
18 mars 2009 · 93 Inlägg

mange_240 skrev:

ewrs skrev:
Tänk på att SBP inte gillar "bondsänkning". Det gör inte jag heller (viktigt att veta!). smile

så länge fjädrarna inte ramlar ur tallriken är de nog ingen fara.

Jo du får på för kort fjädringsväg!

Volvo 740 GL "2.8L WEBER 55" (1988)
Audi RS4 B7 (2008)
Beermann Drive It Like You Hate It
18 mars 2009 · 93 Inlägg

245anPajala skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Attarpan skrev:
har kapat fjädrar utan spännare flera gånger och har aldrig tagit sönder en kap skiva.. inga problem bara man håller skivan helt vertikalt när de smäller wink kan även intyga att de inte är några problem att besiktiga med kapat, bara man skruvat fast fjädrarna med slangklämmor:P att svetsa fast fjädrarna är för övrigt inte godkäntwink

Dessutom rätt bökigt om man av någon anledning måste byta fjäderhelvetet tongue
t.ex. Fjäderbrott, 2a på bes, ombes på flygande, tröttnat på att studsa runt. tongue

På tal om det där med att studsa runt som en bonnafan så fråga ngn polare mig om något gummi som man skulle ta bort en bit av  :S inte en aning vart de sitter men.. a tror ja kör på klämmor istället för å svetsa blir jobbigt å byta sen big_smile

Om du inte vill riskera en finger lr 2 så tar du ner fjäderbenet å tar av fjäderna. de tar ca 20 min på varje sida.. å bak går de på ca 7 min på varje sida.. har gjort detta ett antal gånger..

så nämnde du genomslagsgummit, om du kollar runt dämparen fram innanför fjädern så ser du en "damask" å 3 ringar av gummi.. dom är de, du måstes kära bort dom=) kolla gärna min cab, har inga gummi å 2,5 varv kvar fram, den är hård men inte stenhård=)smile å en sista sak.. kapade fjädrargår inte igenom bes om de inte bara är 1,5-2 varv typ, du får på "för kort fjädringsväg"

Volvo 740 GL "2.8L WEBER 55" (1988)
Audi RS4 B7 (2008)
Martin81
18 mars 2009 · 1 232 Inlägg

tag bort fjädrarna helt annars.
jag ska kapa på plats idag.hehe nya bilder inom kort.

Andreasp84
20 mars 2009 · 30 Inlägg

245anPajala skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Attarpan skrev:
har kapat fjädrar utan spännare flera gånger och har aldrig tagit sönder en kap skiva.. inga problem bara man håller skivan helt vertikalt när de smäller wink kan även intyga att de inte är några problem att besiktiga med kapat, bara man skruvat fast fjädrarna med slangklämmor:P att svetsa fast fjädrarna är för övrigt inte godkäntwink

Dessutom rätt bökigt om man av någon anledning måste byta fjäderhelvetet tongue
t.ex. Fjäderbrott, 2a på bes, ombes på flygande, tröttnat på att studsa runt. tongue

På tal om det där med att studsa runt som en bonnafan så fråga ngn polare mig om något gummi som man skulle ta bort en bit av  :S inte en aning vart de sitter men.. a tror ja kör på klämmor istället för å svetsa blir jobbigt å byta sen big_smile

de sitter ett genomslagsgummi högst upp på dämparn som du kan kapa en bit av då blir de inte lika studsit

Volvo V70 "V70N CLASSIC" (2008)
Germax
20 mars 2009 · 12 086 Inlägg

mange_240 skrev:
finns de som kapar utan spännare oxå.totalt livsfarligt dock,

Jag har kapat flera fjädrar utan spännare på plats, de är bara hålla stadigt i kapen och hålla ansiktet bortåt smile

DP_RACING TEAM BREEHÄNGERS
20 mars 2009 · 153 Inlägg

de går som många andra har skrivit att kapa på plats, dock föredrar ja tigersågen då ja har fått rondellskivor i benet ett antal gånger, å de är inte så trevligt må ja säga! det bästa är väl om man kapar tills de är några mm kvar sen ta fram dundersläggan=)

//Martin M

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE
RoadRunner87 Skit i allt lev fort å dö ful
23 mars 2009 · 38 Inlägg

DP_RACING skrev:
de går som många andra har skrivit att kapa på plats, dock föredrar ja tigersågen då ja har fått rondellskivor i benet ett antal gånger, å de är inte så trevligt må ja säga! det bästa är väl om man kapar tills de är några mm kvar sen ta fram dundersläggan=)

//Martin M

Tackar Tackar det lät inte trevligt så då ska ja leta fram tiger sågen.. big_smile tackar big_smile

DET ÄR INTE FARTEN SOM DÖDAR, UTAN PLÖTSLIGA STOPP
Team: Hillbilly Cruisers V8 Enköping
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang