Varför kan inte politikerna bygga en motorbana istället för skateparker och dyl?

PLindblom
19 mars 2009 · 1 200 Inlägg

Fjellner skrev:
Det är ju på gång, men vissa kanske har missat detta..

http://www.vikingmotorpark.com/

40 minuter från Stockholm.

http://www.vikingmotorpark.com/images/Hemsida_toning3.gif

http://www.vikingmotorpark.com/images/vmp_layout.gif

Den 13 maj 2008 blev projektet godkänt av kommunfullmäktige. Detta är dock inget att hurra högt för. Just nu ligger ärendet hos miljödomstolen som har ett år på sig att godkänna eller avslå. Godkänner de förslaget blir det med all sannolikhet överklagat och hamnar därför hos miljööverdomstolen som också får ett år på sig att komma fram till ett beslut. Om drygt ett år får vi alltså reda på om motorbanan ens får byggas och om några pengar till projektet finns.

Jag önskar verkligen att detta blir verklighet, men jag tvivlar ganska starkt på det.

Saabnorden lastbils chaffis......
19 mars 2009 · 299 Inlägg

hmm e dock lite väl långt å åka dit från västkusten.... om den nu blir av.. varför bara bygga strippar e ju inge kul å åka fot raktfram ne små driftingparker hade varit toppen om någon har sett driftbible så menar ja inte en herrejösses stor bana utan mnindre bana med många knixiga kurvor.....

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
Lapp3n OCR
19 mars 2009 · 279 Inlägg

Varför lägger inte alla på garaget några kr i månaden, då har vi ju en bra början wink haha

Ocr
twin_cam Smålänning
19 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Det är väll bara så... Större procentandel av befolkningne som är intresserade av fotboll och skateboard än av bilar...

Här gråter förortens IF lite hos kommunen "Vi kan inte spela på våran fina välklippta naturgräsplan med bra belysning" och då fick dom en konstgräsplan OCH en vanlig med grymt ljus...

Södra IF här gjorde samma sak... och fick också en konstgräsplan! OCh där fanns det redan inna 5 st planer, varav 4 naturgräs och den 5:e grus...

Och FF har tröttnat på Kalmars arena byggt på 20-talet, och ska nu få en NY arena byggd mer åtkomligt och publikvänligt...

Enda som vart för oss motorintresserade är Blackrace som visseligen vart lyckade med tidtagning och bra antal deltagare som Lokala raceklubben arrangerar... OCh dessa hade även en grej på G med nystartade transportgymnasiet med en riktigt fin bara på deras övningfält på flyplatsen med möjlighet till 402 m och bankörning, enda haken var att det är billigare att hyra hela Emmabodastrippen i en dag än att köra 6 varv där... Nått sånt va det iaf, hutlös summa...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
påsen If your not out of control, your not in control
19 mars 2009 · 686 Inlägg

Politiker förstår inte bättre tongue

Men som någon sa, motorsport är miljöfarligt och det kan jag visst hålla med om, är ju lite så som politiker tänker också.
MEN, om motorsporten får vidareutvecklas så hjälper det bilindustrin världen över att vidareutvecklas, men så tänker nog inte politikerna riktigt tror inte jag.

Men men, till sist så kanske dem förstår dem också tongue

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
TLO
19 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Eftersom någon inte ansåg att jag var kompetent att avgöra rubrik på min egna fråga, så får jag klargöra :

Har inget mot Skateparker alls, tycker dock att det DESSUTOM är hög tid (och har varit länge) att ordna något åt oss som är motorintresserade.
Viking Motor Park vore kanon om det blev verklighet.....men tyvärr är det ju trendigt att köra med miljöljugan för att stoppa allt sånt just nu

Här finns det visst stålar förresten...

http://www.dn.se/sthlm/miljontals-krono … r-1.735874

Senast redigerat av TLO (19 mars 2009)

"You Go, we go!"
rickylicious Webbutvecklare
19 mars 2009 · 2 369 Inlägg

Jag tror att anledningen är vilka som är intresserade av det. Vad kostar det per intresserad person att bygga en fotbollsplan i en kommun? Säg att en kommun har en miljon invånare. Hur många är intresserade av att se en fotbollsmatch i en fin arena? Hur många är intresserade av en driftingbana? Så länge drifting och strip-körning är så litet som det är i Sverige så kommer det att byggas fler skateparker än racingbanor.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
mastrovious
19 mars 2009 · 627 Inlägg

Banor kommer när vi kör elbilar.. ballt om man kör en Tesla eller nya Quant från Könsägget... De här med miljö styr nog en del som många varit inne på. Det kan man ju diskutera i evigheter huruvida fokuset på miljön alltid prioriteras eller inte.. men men.

Jag hade lätt lagt en röst på att bygga en fet bana man kan bränna lite sulor på. Vi kan åka ner och sno med oss Nürnburgring. Startar en grupp på facebook så kan vi börja planera hur vi transporterar hem den. Kan ha den på altanen hemma så länge lol

We Ride Togheter, We Die Togheter!
rickylicious Webbutvecklare
19 mars 2009 · 2 369 Inlägg

mastrovious skrev:
Vi kan åka ner och sno med oss Nürnburgring. Startar en grupp på facebook så kan vi börja planera hur vi transporterar hem den. Kan ha den på altanen hemma så länge lol

"Gräv bort Nürnburgring" lol

Senast redigerat av rickylicious (19 mars 2009)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
mastrovious
19 mars 2009 · 627 Inlägg

rickylicious skrev:

mastrovious skrev:
Vi kan åka ner och sno med oss Nürnburgring. Startar en grupp på facebook så kan vi börja planera hur vi transporterar hem den. Kan ha den på altanen hemma så länge lol

"Gräv bort Nürnburgring" lol

Exakt big_smile

Nån som har släp eller?

Senast redigerat av mastrovious (19 mars 2009)

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Pikey
19 mars 2009 · 2 283 Inlägg

AlvereZ skrev:
Skate or die cool

Skateparker är viktigt i mina ögon med men alla jävla fotbollsplaner?!

Visst är det många som håller på med det men om man ser till hur flitigt de blir använda blir man ju mörkrädd!
Kolla på skateparkerna som är använda dygnet runt om vädret tillåter, sluta klaga på dem.

R.I.P. Michael Jackson!
TLO
19 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Ricky:

Jag är helt med på ditt resonemang, men likväl intressant hur politiker särbehandlar vissa intressen. Polisen i Stockholm kan skriva under på att motorintresset bara ökar, och att det finns mer och mer "problem" på gatorna pga att det inte finns någon naturligt träffpunkt för såväl motorproffs som motorburen ungdom.

Det jag retar mig på är den ständiga ursäkten att detta kostar att bygga! Klart som *** att det kostar!!  Men vad har man satsat genom åren kontra fotbollsplaner tex?

Tvärtom motarbetar man motorhobbyn aktivt, att tex Högstabanan i Stockholm finns kvar beror helt på eldsjälar. Detta är visserligen en rallycrossbana, men ändå....

"You Go, we go!"
TLO
19 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Pikey:

Håller med....är positiv till skate o BMX parker jag med, gammal åkare som man är smile

"You Go, we go!"
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
19 mars 2009 · 1 948 Inlägg

Pikey skrev:

AlvereZ skrev:
Skate or die cool

Skateparker är viktigt i mina ögon med men alla jävla fotbollsplaner?!

Visst är det många som håller på med det men om man ser till hur flitigt de blir använda blir man ju mörkrädd!
Kolla på skateparkerna som är använda dygnet runt om vädret tillåter, sluta klaga på dem.

Sant, dem alltid duktiga fotbollspelarna har gott om naturliga och byggda fina planer att spela på... kan ta min egen kommun som exempel, vi har minst 5 stycken jättefina foltbollsplaner/arenor/idrottsplater inom 2 mils radie... och då har jag inte räknat med alla jättefina planer som är naturliga, med bara lite mål uppställda.

Vi har en skatepark... och det är ett litet rum i en gammal industribyggnad...

för ett antal år sedan byggde en massa skatare en liten men fin "park" nere på en övergiven asfaltsplan på ett industriområde... polisen var där ganska ofta har jag för mig folk snackade om.. och det berodde på dem som bodde i närheten... i snackar hundratals meter bort. Nu har den fått ge plats till en sophög.

Däremot så pass stora områden med asfalt som bilkörning kräver.. det är svårare...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 mars 2009 · 5 650 Inlägg

Minister skrev:

Fjellner skrev:
Det är ju på gång, men vissa kanske har missat detta..

http://www.vikingmotorpark.com/

40 minuter från Stockholm.

http://www.vikingmotorpark.com/images/H … oning3.gif

http://www.vikingmotorpark.com/images/vmp_layout.gif

Den 13 maj 2008 blev projektet godkänt av kommunfullmäktige. Detta är dock inget att hurra högt för. Just nu ligger ärendet hos miljödomstolen som har ett år på sig att godkänna eller avslå. Godkänner de förslaget blir det med all sannolikhet överklagat och hamnar därför hos miljööverdomstolen som också får ett år på sig att komma fram till ett beslut. Om drygt ett år får vi alltså reda på om motorbanan ens får byggas och om några pengar till projektet finns.

Jag önskar verkligen att detta blir verklighet, men jag tvivlar ganska starkt på det.

har ju vart tjat om vikingmotorpark i åratal blir den äns godkänd och får byggas så blir jag förvånad men vore tuft om den skulle bli de så kankse tråkstaden enköping blir en kul stad=D

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
mastrovious
19 mars 2009 · 627 Inlägg

Klaga inte! FOTBOLL E LIVET! :LOL:

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Equeryah
19 mars 2009 · 112 Inlägg

Det finns fler projekt på gång. I närheten av mig: http://www.dalslandsring.nu/ kolla under fliken "idéskiss" så kommer en .pdf upp med - just det - en idéskiss:P

Går detta igenom så har vi en motorbana även i Västsverige. big_smile

Senast redigerat av volvo_addiction (19 mars 2009)

Rätta mig om du har fel...
MrNinja
19 mars 2009 · 148 Inlägg

Jag tror dom tänker mer att om det byggs banor så byggs även fler überracingbilar som "kan" vara farliga ute på vägen och trigga vårdslöst beteende.

Dvs gnälliga familjer kommer grina ihjäl sig tills allt förbjuds direkt.

Digital_Kicker
19 mars 2009 · 3 721 Inlägg

Svenska politiker är och har alltid varit fega kräk. Vad fan är problemet med att bygga banor och bli av med problemet "fartgalna".

Dom bryr ju sig bara om sina feta löner och pensioner. Sen vad det svenska folket vill skiter dom i fullständigt. Detta är iaf min åsikt!. Sen läste jag och har läst det flera gånger med perioder som gått något intressant om att vi på garaget borde lägga lite pengar själva till att få banor byggda.

Så ska det inte gå till!, men tyvärr så är det nog den enda lösningen för att vi ska få som vi vill.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
19 mars 2009 · 1 948 Inlägg

Digital_Kicker skrev:
Svenska politiker är och har alltid varit fega kräk. Vad fan är problemet med att bygga banor och bli av med problemet "fartgalna".

Dom bryr ju sig bara om sina feta löner och pensioner. Sen vad det svenska folket vill skiter dom i fullständigt. Detta är iaf min åsikt!. Sen läste jag och har läst det flera gånger med perioder som gått något intressant om att vi på garaget borde lägga lite pengar själva till att få banor byggda.

Så ska det inte gå till!, men tyvärr så är det nog den enda lösningen för att vi ska få som vi vill.

Där sa du nått... och visst lägga lite $$$ skulle nog många göra... men den otroliga kostnaden att driva en bana blir enorm med tanke på alla miljökrav och andra onödiga påfund.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang