Opel corsa a med vectra spis??

asperyd
19 mars 2009 · 2 Inlägg

hallojs..jag har fått en fundering på om de går o lägga i en 2.0 8v motor smidigt i min corsa 92:a...ngn som vet??tack på förhand

MattiasH
19 mars 2009 · 1 291 Inlägg

Det blir en bra helgsyssla wink
Du får modifiera bakre växellådsfästet lite och göra nya på framsidan
Drivaxlarna finns flera sätt att lösa, antingen att skarva vectrans inre del med corsans yttre eller att svarva om naven och montera ett audi 80 eller nått passat? lager och sedan korta vectrans axlar. (kommer inte ihåg )

Westlundmotorsport Corsa skruvare
21 mars 2009 · 6 Inlägg

använd corsans bakre fäste som du slipar ur lite,höger och vänster fäste tar du dom som sitter på motorn,passar direkt,axlarna nämdes ovan,fimpa runda axeln (växelföraren-den som kommer ur lådan,,,) ca 10mm och svetsa ihop,använd corsans länkage,sedan är det 5st kablar bara i vänstra kabelstammen,högra stammen tar du komplett med motorn inkl styrboxen då,finns en röd/blå kabel i lilla stammen vid styrboxen,den kopplar du ström på via tändningen,skarva lite slangar med tex rör,sedan är det klart.

bakre fästet har jag ett färdigt,likaså växel tjafset om du vill ha billigt.

fyll motorkuddarna med tex pl400/likvärdigt sikaflex/rutlim,man pajjar dom direkt annars.

men enklare är att ta en c16se från astra 92-94,den har 100hk och tillhör samma motorfamilj som corsans,dvs det blir inget tjafs med axlar för 3-5000kr eller skarver hit o dit o trasiga knutar,,,
den motorn o lådan är lättare än c20ne så dom där 15hk går nog jämnt ut,dessutom är vridmomentet uselt och tråkigt i c20ne,jag har båda alternativen så jag vet.

asperyd
22 mars 2009 · 2 Inlägg

hejsan..tackar för de inlägget..e ju egentligen en jänke kille..(se aneby  olds owners),,men har fyllt tretti fem..slutat supa..o vill göra ngt lite udda...jobbar som bilmek på mekonomen verkstad så en får la se om en orkar..hehe...kan du maila en byggskiss te mej??eller menar du att den maskin är bolt on no problemas??blir de ngt ös då??ha en trevlig helg..mvh tony

culan06 I En Gran Nära Dig
22 mars 2009 · 303 Inlägg

funderade på samma sak till corsa, tack för tipsen!

Pontiac Firebird 1989.
Westlundmotorsport Corsa skruvare
24 mars 2009 · 6 Inlägg

finns (lite) info här http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … top_cat=10
opelsportclub.com finns det mycket info på oxså, corsamaniacs (sök på google) är ju rätt snabba grabbar med corsa a (turbo mm) om någon är intresserade av över motoriserade corsor lol

ljungkvist91
28 mars 2010 · 10 Inlägg

På tal om Opel Corsa A. Har haft lite funderingar på att klämma i en Opel Kadett E GSI motor i min Corsa från -90. Någon som vet om det är mycket modifieringar m.m?

Tacksam för svar. smile

MattiasH
29 mars 2010 · 1 291 Inlägg

ljungkvist91 skrev:
På tal om Opel Corsa A. Har haft lite funderingar på att klämma i en Opel Kadett E GSI motor i min Corsa från -90. Någon som vet om det är mycket modifieringar m.m?

Tacksam för svar. smile

Allt står beskrivet i inläggen ovan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang