Elektrisk soppapump istället för bränsletrycksregulator?

volvo_142cab
20 mars 2009 · 41 Inlägg

Funderar lite på en ide att ha en elektrisk soppapump istället för en bränsletrycksregulator.. :S kan detta vara en ide? För att regulatorerna är ju ganska dyra.. och kollade på biltema på en pump som kostar 329 kr och har ett maxtryck på 0,1 bar.. så då kan det ju inte bli övertryck? men kanske är för lite tryck istället? :S någon som vet hur detta funkar? vad har orginal b20 soppapump för tryck?

Det jag ska ha det till är en b20 med solex 40 förgasare och resten standard big_smile

Senast redigerat av volvo_142cab (20 mars 2009)

isak_2234
20 mars 2009 · 143 Inlägg

det är 2 helt skilda saker...

zwepp
20 mars 2009 · 34 Inlägg

I Volvo 240/740 förgasare ska iallafall trycket på förgasaren vara 0,15 - 0,27 bar original, beroende på modell. Om jag minns rätt.

Se till att du har tillräckligt flöde med.

Senast redigerat av zwepp (20 mars 2009)

Citroën ZX (1995)
BMWKimmo Mekaniker
20 mars 2009 · 472 Inlägg

Hur ska du ställa trycket vid varvtal/belasting? Det är ju för att man ska ha något som reglerar bränslemängden efter behov. Även på bilar med eftermarknadssprut använder man ju en regulator.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
KHRacing
20 mars 2009 ·

Biltema har speciella pumpar enbart framtagna för just förgasarmotorer med :-)

volvo_142cab
20 mars 2009 · 41 Inlägg

spelar ingen roll för mig om jag kan reglera det eller ej.. men har hört att på solex weber och dellorto förgasarna har lätt att flöda över om de får för mycket tryck.. så det är bara det jag är ute efter att få ner trycket.. och flödet i den biltema pumpen var 120 liter i timmen, så borde väll räcka?smile men kan inte mycke om sånnt här så därför jag frågar.. kanske jag är helt fel ute?sadtongue

mrbuggy Entreprenör
20 mars 2009 · 1 784 Inlägg

volvo_142cab skrev:
Funderar lite på en ide att ha en elektrisk soppapump istället för en bränsletrycksregulator.. :S kan detta vara en ide? För att regulatorerna är ju ganska dyra.. och kollade på biltema på en pump som kostar 329 kr och har ett maxtryck på 0,1 bar.. så då kan det ju inte bli övertryck? men kanske är för lite tryck istället? :S någon som vet hur detta funkar? vad har orginal b20 soppapump för tryck?

Det jag ska ha det till är en b20 med solex 40 förgasare och resten standard big_smile

Va e de för fel på originalpumpen då...?  behövs ingen Bränsletrycksregulator på en förgasar B20...???!!!

Sharky
20 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Men hur har du tänkt få det avsedda trycket då? Du måste ju ha en regulator som "håller emot". DEt är ju inte så att pumpen ger 0.1 bar i sig.


Dessutom så är  kapacitet och max tryck två helt olika saker. Om detta är en förträngningspump så är volymflödet oberoende av mottrycket upp till max tryck men om det är en annan typ av pump så sjunker volymflödet med trycket.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mrbuggy Entreprenör
20 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Måste säga att jag Begriper inte själva iden med detta arrangemang...? (elektrisk pump ISTÄLLET för) bränslatrycksregulator..?

volvo_142cab
21 mars 2009 · 41 Inlägg

men de var ju för att en elektrisk bränslepump på biltema är mycket lättare att bara åka och köpa och dessutom billigare än en regulator.. big_smile

menmen jag var nog fel ute då med den idén ... hmm ska pröva hur den är orginal först så får jag se i framtiden om jag kanske köper en regulator endå. big_smile

mrbuggy Entreprenör
21 mars 2009 · 1 784 Inlägg

volvo_142cab skrev:
men de var ju för att en elektrisk bränslepump på biltema är mycket lättare att bara åka och köpa och dessutom billigare än en regulator.. big_smile

menmen jag var nog fel ute då med den idén ... hmm ska pröva hur den är orginal först så får jag se i framtiden om jag kanske köper en regulator endå. big_smile

Om inte maskin e trimmad eller nåt ..så funkar den perfekt med originalpumpen...å bränsletrycksregulator va väl inte uppfunnen när b-20 motorn va populär..Behövs ingen elpump,eller regulator...va har du fått de ifrån..Om du hade insprut så vore de en annan sak...

volvo_142cab
21 mars 2009 · 41 Inlägg

de e bara för jag har en solex förgasare (liggande) och det sägs att de är känsliga för övertryck... inte lika känsliga som dellorto men endå känsliga.

mrbuggy Entreprenör
21 mars 2009 · 1 784 Inlägg

volvo_142cab skrev:
de e bara för jag har en solex förgasare (liggande) och det sägs att de är känsliga för övertryck... inte lika känsliga som dellorto men endå känsliga.

Men inte blir de nåt övertryck med originalpump...!

volvo_142cab
22 mars 2009 · 41 Inlägg

tydligen ska en orginalpump ge upp till 0,45 bar vad jag ahr hört?:S men kanske är helt galet?

caromania Forummoderator
22 mars 2009 · 9 296 Inlägg

Ja du har alldeles rätt i att originalpumpen trycker på för mycket och det leder till tokig flottörnivå. Jag skulle ändå satsa på en Filterking regulator eller liknande så kommer du förmodligen även sänka din bensinförbrukning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
volvo_142cab
23 mars 2009 · 41 Inlägg

tack för tipset smile får nog köpa en sånn när jag har rådbig_smile

mrbuggy Entreprenör
23 mars 2009 · 1 784 Inlägg

caromania skrev:
Ja du har alldeles rätt i att originalpumpen trycker på för mycket och det leder till tokig flottörnivå. Jag skulle ändå satsa på en Filterking regulator eller liknande så kommer du förmodligen även sänka din bensinförbrukning.

Nu blir jag lite konfunderad här...är det förgasarmodellen som gör de känsligt eller...?  för liggande webrar går ju bra med en originalpump....!

caromania Forummoderator
23 mars 2009 · 9 296 Inlägg

mrbuggy skrev:

caromania skrev:
Ja du har alldeles rätt i att originalpumpen trycker på för mycket och det leder till tokig flottörnivå. Jag skulle ändå satsa på en Filterking regulator eller liknande så kommer du förmodligen även sänka din bensinförbrukning.

Nu blir jag lite konfunderad här...är det förgasarmodellen som gör de känsligt eller...?  för liggande webrar går ju bra med en originalpump....!

Nja, det går jättebra, men eftersom pumpen trycker in för mycket soppa i flottörhuset så blir trycket på nålventilen för stort och det går åt mer än det behövs. Bilen fungerar emellertid utmärkt med originalpumpen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mrbuggy Entreprenör
23 mars 2009 · 1 784 Inlägg

caromania skrev:

mrbuggy skrev:

caromania skrev:
Ja du har alldeles rätt i att originalpumpen trycker på för mycket och det leder till tokig flottörnivå. Jag skulle ändå satsa på en Filterking regulator eller liknande så kommer du förmodligen även sänka din bensinförbrukning.

Nu blir jag lite konfunderad här...är det förgasarmodellen som gör de känsligt eller...?  för liggande webrar går ju bra med en originalpump....!

Nja, det går jättebra, men eftersom pumpen trycker in för mycket soppa i flottörhuset så blir trycket på nålventilen för stort och det går åt mer än det behövs. Bilen fungerar emellertid utmärkt med originalpumpen.

De va ju em 30 år sen ja höll på med B 20..men jag kan nog minnas att man böt flottörventilerna faktiskt..men originalpump hade jag..B 20,,,Nisse hedlund kam...planat,,,extraktor....dubbla liggande webrar 45:or..

Senast redigerat av mrbuggy (23 mars 2009)

caromania Forummoderator
23 mars 2009 · 9 296 Inlägg

mrbuggy skrev:
B 20,,,Nisse hedlund kam...planat,,,extraktor....dubbla liggande webrar 45:or..

Låter kul men törstigt. lol Men vem brydde sig då? Min Passat drog 1,6l/mil. Visserligen var det bara 20 år sedan. roll Enda bekymret var att man fick tanka oftare. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang