Ps3 Vs. xbox 360 Vilken ska man välja?

christofer_k Vorsprung durch Technik
23 mars 2009 · 2 432 Inlägg

har nu   funderat på att köpa en spelkonsoll  men vet inte vilken man ska välja ..

christofer_k Vorsprung durch Technik
23 mars 2009 · 2 432 Inlägg

Subw000fer--92 skrev:
Ps3 lätt!! smile jag har en Xbox 360 och den har gått sönder 2ggr j***a dret maskin + att den låter som ett flygplan tongue

har fått så många olika svar av folk   så vet inte   många säger att xbox  är roliager att spela multiplayer å sen när man kollar tester på nätet mellan  ps3 å xbox så verkar de som  xbox är bättre men man ska ju  inte  lita på allt som står på nätet tongue de är ett svårt val ..

Rspeter Audi A5 quattro driver.
23 mars 2009 · 2 203 Inlägg

Detta kommer att bli ännu en pajkastartråd...

Mitt tips. Köp båda och testa några spel. Sälj sedan den du inte gillar.
Folk tycker och prioriterar olika saker så det är omöjligt för dig att få ett bra svar ur denna tråden

-Mackan- Fire And Silk
23 mars 2009 · 2 254 Inlägg

Jag säger ps3, just för att den är så mycket mer än bara en spelkonsol.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Sanizz
23 mars 2009 ·

Är helt klart nöjd med mitt 360. Känns som det finns roligare spel till ps3.

christofer_k Vorsprung durch Technik
23 mars 2009 · 2 432 Inlägg

Sanizz skrev:
Är helt klart nöjd med mitt 360. Känns som det finns roligare spel till ps3.

finns de inte lika mkt spel till båda?

Sanizz
23 mars 2009 ·

christofer_k skrev:

Sanizz skrev:
Är helt klart nöjd med mitt 360. Känns som det finns roligare spel till ps3.

finns de inte lika mkt spel till båda?

Ingen aning, dock hittar jag intressantare spel till ps3. Kanske för jag inte tittar lika noga eller så kanske det inte finns.

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
23 mars 2009 · 1 781 Inlägg

nej det finns inte lika mycke spel till PS3 anledningen till det är att den konsolen inte funnits lika länge som 360. när det gäller att välja konsol så får man väga fördelar mot nackdelar. fördelen med 360 'är att det finns fler och eventuellt roligare spel. så vill man bara spela så köper man 360.
Vill man däremot ha en blu-rayspelare med på köpet så är ju PS3 ett klart alternativ.

Team Insane Racing
christofer_k Vorsprung durch Technik
23 mars 2009 · 2 432 Inlägg

Malm3n skrev:
nej det finns inte lika mycke spel till PS3 anledningen till det är att den konsolen inte funnits lika länge som 360. när det gäller att välja konsol så får man väga fördelar mot nackdelar. fördelen med 360 'är att det finns fler och eventuellt roligare spel. så vill man bara spela så köper man 360.
Vill man däremot ha en blu-rayspelare med på köpet så är ju PS3 ett klart alternativ.

men de lär ju komma mer  spel till ps3 under tiden tongue  man kanske  ska ta ps3 och köra ubuntu på de om  de nu går har 40 gb versionen  trådlöst  ?

Rquired Allmänt envis
23 mars 2009 · 12 512 Inlägg

Snart ryker PS3 och 360-anhängare ihop. Innan dess vill jag bara säga att PS3 är bra men dyr, står du ut med oväsendet så är nog xbox ett bättre val. Å andra sidan har PS3 en massa funktioner 360 saknar som att du kan surfa på den eller installera Linux (stödjs av Sony)

Svårt val det där, själv föredrar jag PC smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Murvald Knegare
23 mars 2009 · 718 Inlägg

Jag säger xbox 360, och ja.. Jag har haft bägge konsollerna.

Det började med att jag köpte en 360 men fick via jobbet köpa en PS3a billigt, så jag sålde 360n köpte PS3an för att varva farcry 2. Sen insåg jag att jag inte hade användning av ALLT som finns i den, så jag bytte tillbaka till 360n.. Det finns fler spel till 360n, det går att "köpa" spel billigt online till 360n, det är roligare i splitscreen i 360n.

PS3an är däremot väldigt mycket mer än en spelkonsoll. Bland annat en mediestation, och om du är lite "teknisk" kan du ordna så du surfar/ser film trådlöst från datorn. Riktigt smidigt faktiskt.

William 2009-02-20
smiler
23 mars 2009 · 672 Inlägg

Måste säja PS3... skulle aldrig kunna leva me en damsugare vid spelande.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/r … 4705544.ab

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
mastrovious
23 mars 2009 · 627 Inlägg

tjena,

Jag tycker du främst ska se till att komma underfund med vad du är ute efter. Xbox 360 e klart mkt roligare om du ska köra multiplayer online, även om PS3an e grym så tror jag Xbox:en e steget vassare när det gäller detta. Vill du ha ut mer av din konsol så e PS3an helt klart rätt val med tanke på grafiken och blu-ray spelaren. För mig blev det xbox då min tv ändå inte klarar av högsta hd-upplösningen. Jag köpte mig en elite som jag flashade och den hörs knappt. Tänk på att man kan lira spelen från hårddisken numera vilket minskar brummandet rejält!

Ekonimiskt sett är nog xboxen det rätta alternativet (om du nu inte utnyttjar blu-rayen i PS3an). Det kommer mkt grymmare spel (grafikmässigt) till PS3an, nya Killzone ska tydligen vara något i hästväg.

Fördel Xbox:
- Priset
- Online-spelandet
- Fullt tillräcklig hobby konsol

Fördel PS3:
- Blu-ray
- Grafik

We Ride Togheter, We Die Togheter!
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
23 mars 2009 · 1 948 Inlägg

Äger ingen av konsollerna själv men har haft tillfälle att spela X antal timamr på mina polares konsoller.

ps3.
bra.
Grafik
blu ray
mer än en spelkonsol(kul)

dåligt.
mindre utbud av spel
mer än en spelkonsol(kan vara jobbigt)
priset

Xbox.

bra.
priset
mycket titlar

dåligt.
låter
laggar
kvalité?

Och glöm inte Wii, en mycket kul konsol.

bra.
grymt rolig speciellt i multiplay.
inovativ
tyst
kul titlar

dåligt.
prestanda och graifik
mycket titlar men mest "barnspel"

Är själv en PC människa och hade nog själv köpt en Wii om jag skulle skaffat konsol, bara för att den är innovativ, och multiplayer är grymt kul. Vill jag ha grym prestanda och grafik då spelar jag dator.

av xBoX och ps3 hade jag valt ps3 utan att tänka 2 ggr, då den har bättre prestanda och känns rejäl på något vis.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
23 mars 2009 · 1 313 Inlägg

har ett xbox360 just nu och är väldingt nöjd trots att jag fått skicka den till tyskland 1 gång roll mkt roliga spel och xbox live är riktigt kul! smile

Men om de hade varit idag jag köpte ny konsoll skule jag lätt ha valt ett ps3!

Nått som jag inte skulle välja är Wii! tråkigare spel å konsoll får man leta efter, tröttnade på min efter ett par dagar! nu står den bara å samlar damm på tv bänken,, mad

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
5E
24 mars 2009 · 92 Inlägg

Har ingen av konsolerna men som bilspels entusiast skulle verkligen valet på PS3. Gran Turismo 5 är oslagbart. Provar man Forza 2 eller PGR3 känns det som att gå tillbaka flera år i utveckling när det gäller körkänsla, och grafiken inget vidare heller.

Skulle jag däremot gilla fps spel skulle det kanske se annars ut...

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
24 mars 2009 · 1 874 Inlägg

Murvald skrev:
Jag säger xbox 360, och ja.. Jag har haft bägge konsollerna.

Det började med att jag köpte en 360 men fick via jobbet köpa en PS3a billigt, så jag sålde 360n köpte PS3an för att varva farcry 2. Sen insåg jag att jag inte hade användning av ALLT som finns i den, så jag bytte tillbaka till 360n.. Det finns fler spel till 360n, det går att "köpa" spel billigt online till 360n, det är roligare i splitscreen i 360n.

PS3an är däremot väldigt mycket mer än en spelkonsoll. Bland annat en mediestation, och om du är lite "teknisk" kan du ordna så du surfar/ser film trådlöst från datorn. Riktigt smidigt faktiskt.

Öh... det där "roligare i splitscreen i 360n" kommer jag nog aldrig att förstå. Skillnaden är?

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
24 mars 2009 · 1 874 Inlägg

mastrovious skrev:
tjena,

Jag tycker du främst ska se till att komma underfund med vad du är ute efter. Xbox 360 e klart mkt roligare om du ska köra multiplayer online, även om PS3an e grym så tror jag Xbox:en e steget vassare när det gäller detta. Vill du ha ut mer av din konsol så e PS3an helt klart rätt val med tanke på grafiken och blu-ray spelaren. För mig blev det xbox då min tv ändå inte klarar av högsta hd-upplösningen. Jag köpte mig en elite som jag flashade och den hörs knappt. Tänk på att man kan lira spelen från hårddisken numera vilket minskar brummandet rejält!

Ekonimiskt sett är nog xboxen det rätta alternativet (om du nu inte utnyttjar blu-rayen i PS3an). Det kommer mkt grymmare spel (grafikmässigt) till PS3an, nya Killzone ska tydligen vara något i hästväg.

Fördel Xbox:
- Priset
- Online-spelandet
- Fullt tillräcklig hobby konsol

Fördel PS3:
- Blu-ray
- Grafik

Hm. Jag vill gärna att du utvecklar, vad är det som är bättre med att köra online på 360 jämfört med på PS3? Att det kostar pengar. Själv upplever jag att det är bättre på PS3 då det är gratis, samt att gränssnittet i spelen fungerar lika bra som när man spelar nätverk på t.ex PC - vilket är minst sagt bra.

Grafiken skiljer inte så mycket i sig. Det är det där med att man inte kan köra HDMI-out som standard på 360. Annars är ju grafiken rätt likvärdig. Fördelen som PS3 har är ju att det sitter kraftfullare processorer i burken, samt att den har Blu-Ray vilket då innebär att tillverkaren får bredare områden att röra sig på, grafikmässigt.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
24 mars 2009 · 1 874 Inlägg

Av mina tidigare inlägg att döma så säger jag såklart PS3. Varför?

Blu Ray-spelare.
Oslagbart filmformat som ger oerhört vettig bild. Att jämföra Blu Ray med DVD är som att jämföra DVD med VHS i mina ögon. Självklart spelar förstås din TV in här. Blu Ray i övrigt innebär ju att spelutvecklarna får större möjligheter vad gäller att skapa större/längre spel med grafik/funktioner utöver det vanliga. Idag ligger skivorna på 25 el. 30gb om jag inte minns helt fel. Dock finns det även 200gb Blu Ray skivor ute på marknaden redan. Så möjligheterna är ju rätt stora, minst sagt.

Spelutbudet.
Många använder argumentet att spelutbudet är större till 360 som argument för att man ska prioritera det framför ett Playstation 3. Det är till viss del sant, men då måste man förstås ha i åtanke att PS3:an släpptes relativt långt efter 360 också. Sedan må jag även nämna att jag lagt över 20.000 kr på spel till mitt Playstation 3 - Och jag har ändå långt ifrån alla de spel som finns att inhandla. Det förklarar ju en del - Det är inte så att det finns lite spel till PS3; snarare tvärt om.

Spela online.
Här har vi ju sett diverse påståenden om att XBOX Live ska vara bättre än nätverksdelen till PS3:an. Jag kan inte hålla med. Varför? XBOX Live kostar pengar (5 el. 600 kr per år - inte särskilt mycket, men ändå) - Att spela nätverk på PS3:an är alltid gratis. Dessutom liknar gränssnittet mer det du ser när du spelar nätverk i din dator - dvs att det är väldigt bra och väldigt smidigt.

Stöd för andra enheter.
Japp, det har vi ju redan kommit fram till i den här tråden. PS3:an har stöd för många olika enheter. T.ex kan du använda Bluetooth Headset när du spelar nätverk, diverse fjärrkontroller, du kan använda din externa hårddisk till ditt PS3 när din interna börjar bli full, du kan koppla in USB-minnen med filmer och musik, tangentbord, mus, du kan använda dina minneskort i minneskortläsaren, o.s.v, o.s.v.

Operativsystemet.
Operativsystemet till PS3:an känns mycket mer "professionellt" till PS3:an. Det är mer lättöverskådligt och påminner mer om något som skulle kunna vara till en dator. Och trivs du inte med det kan du förstås installera något annat operativsystem.

Kontrollerna.
Jag kan ibland hålla med om att kontrollerna till 360 generellt är bekvämare än till PS3:an, bortsett från det att jag upplever att själva knapp/spak-strukturen är bättre till PS. Dock är det väl så att det är smått irriterande att man antingen får välja att ha kabelbaserade kontroller till 360, alternativt trådlösa som går på vanliga AA-batterier - vilket innebär dyra batterikostnader, jobbiga laddningstider o.s.v. Kontrollerna till PS3:an har inbyggda batterier, och det är enkelt att koppla in en sladd om man fortfarande vill lira när batterier börjar ta slut. De medföljande sladdarna är dock hyfsat korta, men det är enkelt att köpa, då det är vanliga USB till Mini-USB (som t.ex till vilken kamera som helst, på marknaden). Batteritiden är lång, och laddningstiden är kort. Jag har haft mitt PS3 i snart två år, och min batteritid har inte blivit kortare....

Trofé-funktionen/Home.
Det finns en trofé-funktion även till 360. Många i detta forum verkar tycka att denna är bättre. Jag kan inte hålla med. Det går att, som i 360, titta på andras trofér via nätverket i en lista, rakt upp och ner - likt en highscore lista. Så kan du göra även på PS3. Du kan alltså helt enkelt bara gå in i en meny och titta, eller via spelet i sig för att se alla high scores. Sedan kan du även dela med dig av dina troféer via Sonys nya virtuella 3D-värld; Home. Då andra kan gå in i ditt trofé-rum för att titta på dina troféer. Det funkar dessutom bra för att bjuda in nya vänner till nätverksspel o.s.v.

Ljudet...
Ja, det är väl rätt känt att 360 låter som ett flygplan av modell större när man drar igång det. Inte roligt om man vill spela med hyfsat låg volym, om kvällarna t.ex. PS3:an är så grymt tyst, så att det nästan är otroligt.

Nätverk.
Du kan köra både via kabel och WiFi. Det trådlösa nätverket snappas upp snabbt och fungerar riktigt stabilt. Allt görs genom ett knapptryck i menyn. Tillgängligt finns Folding Home, som visar nyheter över hela världen. En webbläsare som fungerar näst intill lika bra som de du har i din dator. PS-Store, som enligt mig, känns bättre och mer lättöverskådlig än till 360. Där kan man enkelt tanka gratis/köpa spel, bakgrundbilder, teman till operativsystemet, filmer, musik o.s.v. Dessutom kan dina spel och ditt operativsystem enkelt uppdateras, vilket ger en större tillgång till nya funktioner samtidigt som man ständigt försöker att bli av med de fåtalet buggar som finns.

Utgångar/ingångar.
Här blir väl den första punkten där jag riktigt kritiserar PS3:an. Visst, generellt tycker jag att den har grymt mycket bättre utgångar/ingångar än 360; som faktiskt inte ens kör HDMI, vilket är på gränsen till tragiskt med tanke på dagens mediasituation. PS3:an har HDMI out, optisk utgång, AV/RGB, etc. Det är dessutom väldigt enkelt att t.ex köra bilden via HDMI samtidigt som du kör ljudet via AV. Dock tycker jag att AV-kontakten i sig är på gränsen till katastrof. Den glappar väldigt enkelt, och trots flertalet köp av nya kablar så verkar problemet inte vilja försvinna. Det går förstås att åtgärna genom att vicka lite på kabeln, men det är ändå lite småirriterande när det glappar sådär. Notera dock att detta är det enda problemet som jag någonsin har haft med mitt PS3.

Stabiliteten.
Man har ju hört rätt mycket om "the ring of fire", den röda ringen på 360. Buggar, problem, krascher o.s.v. Alla mina vänner kör 360 medans jag kör PS3, jag har även ägt ett 360 under en kortare tid. Och jag har sett en oerhörd skillnad på stabilitet. Medans mitt PS3 alltid startar, aldrig kraschar, aldrig buggar, aldrig strular, alltid går snabbt o.s.v - Så har mina vänner minst sagt haft problem med sina 360.

Kan hända att jag lägger till mer efter hand, men jag sitter på jobbet nu, och chefen är här, så kan inte skriva hur mycket som helst. Notera även att allt detta först och främst är baserat på mina egna åsikter, samt delvis på fakta som kommit fram från statistik o.s.v.

mastrovious
24 mars 2009 · 627 Inlägg

Hexenhammer skrev:

mastrovious skrev:
tjena,

Jag tycker du främst ska se till att komma underfund med vad du är ute efter. Xbox 360 e klart mkt roligare om du ska köra multiplayer online, även om PS3an e grym så tror jag Xbox:en e steget vassare när det gäller detta. Vill du ha ut mer av din konsol så e PS3an helt klart rätt val med tanke på grafiken och blu-ray spelaren. För mig blev det xbox då min tv ändå inte klarar av högsta hd-upplösningen. Jag köpte mig en elite som jag flashade och den hörs knappt. Tänk på att man kan lira spelen från hårddisken numera vilket minskar brummandet rejält!

Ekonimiskt sett är nog xboxen det rätta alternativet (om du nu inte utnyttjar blu-rayen i PS3an). Det kommer mkt grymmare spel (grafikmässigt) till PS3an, nya Killzone ska tydligen vara något i hästväg.

Fördel Xbox:
- Priset
- Online-spelandet
- Fullt tillräcklig hobby konsol

Fördel PS3:
- Blu-ray
- Grafik

Hm. Jag vill gärna att du utvecklar, vad är det som är bättre med att köra online på 360 jämfört med på PS3? Att det kostar pengar. Själv upplever jag att det är bättre på PS3 då det är gratis, samt att gränssnittet i spelen fungerar lika bra som när man spelar nätverk på t.ex PC - vilket är minst sagt bra.

Grafiken skiljer inte så mycket i sig. Det är det där med att man inte kan köra HDMI-out som standard på 360. Annars är ju grafiken rätt likvärdig. Fördelen som PS3 har är ju att det sitter kraftfullare processorer i burken, samt att den har Blu-Ray vilket då innebär att tillverkaren får bredare områden att röra sig på, grafikmässigt.

Jag anser att communityn är större när det gäller Xbox kontra PS3an. Alltså betydligt fler som kör online helt enkelt. Det kommer att bli gratis framöver (Xbox live alltså) enligt källor jag dock inte kommer ihåg och kan hänvisa till nu. Har haft den här diskussionen i en annan tråd här på garaget. Det går att köra HDMI kabel beroende på vilken Xbox du har, Arcade versionen saknar HDMI uttag annars är det standard på de övriga versionerna. Håller dock med dig att grafiken på samma spel (typ Fifa etc) skiljer inte mkt om du kör en xbox med HDMI kabel kontra PS3an.

Smaken e som baken, men för mig var Xbox givet då många av polarna dessutom kör det. Kanske blir en PS3a också framöver, spel kan man aldrig få nog av! big_smile

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang