Dålig tomgång och gassvar på mercedes 320 E årsmodell 93

-Firefighter-
24 mars 2009 · 22 Inlägg

Bilen går dåligt på tomgången. Och om man ligger i typ 70 - 80 och vill göra en omkörning så svarar den inte som den ska på gasen, känns som att den snarare bromsar lite lätt när man gasar. Gör man sen ett nytt försök och trycker gasen i botten så kan det fungera hur bra som helst.
Har rengjort spjället som sitter på insuget men det blev ingen skillnad.
Kompisen har en testutrustning som man kan koppla in på bilen och få fram felkoder, vi fick fram felkoder för: 1. Knacksensorer
      2. Lambdasond
      3. Varvtalsgivare

Har pratat med ett antal "experter" och alla säger att knacksensorerna byter man i regel aldrig.
Lambda sonden får jag lite olika åsikter om, vissa säger att den kan ha med tomgången att göra andra säger att den inte ska spela någon roll, bilen har nyss besiktats och gått igenom och dom har ju skrivit upp lambda värdet.
Varvtalsgivaren (som går till kamaxeln) kopplade vi upp mot en voltmätare och drog en hammare framför och då fick vi utslag så den verkar ju hel... hmm
Har även provat byta luftmassemätare mot en som min kompis hade liggande. Den luftmassemätaren som vi satte i var inte ny men hans bil gick bra med den (han har en exakt lika dan bil) så den kan man ju anta var hel eftersom hans bil gick bra med den luftmassemätaren men det blev ingen skillnad i min bil, tomgången var fortfarande dålig...

Någon som har erfarenheter av detta eller något förslag på vad det kan vara för fel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang