Visslande ljud från turbon, tror jag...

TeamBerget_Jocke TeamBerget
28 mars 2009 · 35 Inlägg

Hej, har fått ett visslande ljud i från turbon. Kan va något annat, men de låter nere från där turbon sitter.
Det inträffar när jag gasar upp den lite o släpper av fort. Då kommer ett litet visslande ljud.
Vad kan detta va? Är de turbon eller WG? Eller något annat?

Tack på förhand MVH Jocke


Kör en Saab 9-3 Ltt -99
Mer info på "teamberget_jocke"

Din Dröm Min Verklighet
Toyota Rav4 "RAVEN" (2004)
m_ellisson
28 mars 2009 · 17 Inlägg

Kan vara glapp i turbon så att impellerna skaver imot..kolla det!

BMW E30 M50B28 Turbo "323an" (1986)
TeamBerget_Jocke TeamBerget
28 mars 2009 · 35 Inlägg

Va? Va menar du? Är inte så haj på de där, me turbo. Men Tuen tack för tipset smile

Din Dröm Min Verklighet
Toyota Rav4 "RAVEN" (2004)
Mickius
28 mars 2009 · 4 670 Inlägg

han menar att det sitter en fläkt i turbon som snurrar.

och de sitter lager som fläkten snurrar på och där kan de börja glappa efter x antal mil eller körning o glappar de för mycke går de emot på sidorna!

du ska kunna röra fläkten ytterst lite om den är i bra skick. kan du röra den mycke när du försöker så börjar den ge med sig o då är de bara byta turbon eller renovera den

Senast redigerat av mickius (28 mars 2009)

Crille88
28 mars 2009 · 1 353 Inlägg

de e inte dumpen som visslar? wink

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
TeamBerget_Jocke TeamBerget
28 mars 2009 · 35 Inlägg

hehe nja, den pyser bara:D Ne men kan de va något fel på den? ne va?

Din Dröm Min Verklighet
Toyota Rav4 "RAVEN" (2004)
Frippe08 Galen
28 mars 2009 · 849 Inlägg

Kanske har dumpen låst sig på något sätt? Och att den börjat kvittra som s13 gör eftersom den inte har dump. Visslar den när du varvar den? eller bara när du varvar upp den och släpper? Är det det förstnämnda så kan det vara turbon eller turbopackning som är dålig.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Crille88
29 mars 2009 · 1 353 Inlägg

väldigt svårt o säga va de kan va.. men kolla så alla slangar sitter som de ska så de inte lossnat nånstans.
om du kan så filma gärna o lägg upp så man får lite hum om ljudet..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
TeamBerget_Jocke TeamBerget
31 mars 2009 · 35 Inlägg

Det låter när jag varvar upp och släpper. Och de låter inte högt. Hörs inte inne i bilen. Jag har skruvat lite och har hittat lite slangar som är lite spricker i. Och så hitta jag en backventil till vevhusventilation som gått sönder, typ spruckit. De har nog inte med de o göra men. Har haft o jämn tomgång ett tag så de hjälpte. Ass schyst att ni ger mig massor tips...tack! smile

Din Dröm Min Verklighet
Toyota Rav4 "RAVEN" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang