Vad är era erfarenheter av oseriösa säljare/köpare?

leksak Kanon..
31 mars 2009 · 1 473 Inlägg

Jag är en besvärlig köpare som prutar av princip big_smile
Dock är jag nöjd om jag lyckas med 500 på en bil/mc för 60k+ smile

Vill helst alltid pruta bara för att, känns lite trevligare i själen att ha fått en vara för en liten summa billigare än vad det stod, men är priset bra så är priset bra.

trippelturbo Trucker
31 mars 2009 · 2 710 Inlägg

Soderqvist skrev:

tobee skrev:
Jesus! Konstigt att vi svenskar har fördomar...?

Ne det är inte alls konstigt!


Jag menar inget illa men nu för tiden skriver jag alltid i mina annonser att jag lägger på direkt om personen inte talar flytande svenska.

Förstår din mening. Tycker dock att det är lite dumt att vissa skriver "talar endast svenska" .. ?? finns möjligheter och lära sig andra språk wink Förstår deras mening men det låter som sagt dumt.
Jag är invandrare (vart jag kommer ifrån har det mindre betydelse för er). Jag pratar flytande svenska. bryter inte på ett ord.. hela hela kitet.

Sålt många bilar åt bekanta. ska dra och kolla på en Saab idag smile

/Hakke

Fart missbrukare
N_W V8 de bästa som finns!
31 mars 2009 · 1 092 Inlägg

Mest besviken blev jag efter det att jag skulle fara och köpa en svart camaro Z28 cab för några år sen.
Den skulle vara riktigt fin förutom en buckla på en bakskärm.
Jag skulle alltså åka 70mil tåg enkel resa, resan tog 7timmar med tågbyte. Jag betalde även en kompis biljett för de är ju roligt med sällskap på långresor.

Vid tågstationen kommer  säljaren åkandes, jag ser direkt bilen och tänker "fan oxo".
De är bucklor på i princip varenda karosspanel, sätena hade jag velat slänga ur bilen, hål lite här och där i dom. Däcken har helt fel dimension för fälgarna, bilen klonkar och slår i varje gupp, bromsskivorna är skevare än allt annat osv osv,  sen skulle bilen ha gått 11000mil eller ja 110000km men de är ju milesmätare ser jag och de betyder ju ungefär 18000mil.  Jag som är en väldigt lugn person får nåt psykbryt och säger åt kompisen att vi slår ihjäl de här fanskapet på plats vi är ju två, men man lyckas lugna ner sig.
Sen säger säljaren, ni kan ju få skjuts tillbaka till stationen iaf....
Ja sen blev det köp av två tågbiljetter till och 7timmar i returfärd. Nöjd nääe knappast.

Jag tycker man ska ha lite heder som säljare, de bilar jag haft har alltid varit i mycket bra skick, tror ingen köpare nånsin känt sig besvikna. Man kan ju inte lura folk kors och tvärs över landet som en hobby liksom.

Senast redigerat av Niklasw (31 mars 2009)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Delareno
31 mars 2009 · 218 Inlägg

Hade min avensis på blocket. väldigt fin och påkostad senaste månaderna för ca 15 ooo
Aldrig mer blocket säger jag!!!!!
skrev eventuellt byte till yaris, lupo etc. och ej telefonprutning
Det närmaste bytet som passade in va en 306 kombi 2.0
Men det roligaste va då en gubbe mailade och bjöd mig en volvo f16 !!!!

Hade ju ett x antal "nysvenskar" som bjöd mig spåkambud för bilen och jag drygade mig och ökade priset, frågade i vilken valuta, va de hade i inbyte osv.

Den roligaste "nysvensken" va en kvinna från Örebro som ringde. Bilen låg på 33 tusen kr.
Hon(med en unge 10cm från luren som någon nypt): Snälla jag har ett barn. Jag har bara 30 tusen och måste köpa vagn. Du får 28 för bilen.
Jag: Nej nej de står 33 i annonsen och ej prutning på telefon.
Hon: Snälla
Jag: Nej
Hon snääälla
Jag: Nej!
Hon: är du inte snäll? Jag har barn måste köpa vagn.
Jag: Nej jag har inte fått paket av tomten de senaste åren och jag skiter fullkommligt i din snorvalp. Ungen rammlade väl inte hur helt plötsligt?
Hon: Du får 30 tusen då
Jag: Men skulle inte ungen ha en vagn?
Hon: (börjar jiddra nå tungomål och drar en besvärlje typ över mig)
Jag: klick!

Trött man blir på dessa kebab-tomtar... Och hur kommer det sig att alla bor i Örebro????









En annan rolig sak hände farsan granne Nisse.
Han såg en åkgräsklippare för kalaspris 30mil söderut ifrån Blötberget vi bor i.
Han ringer köparen och de kommer överens om att han skulle få ta den för priset de står i annonsen och komma dagen därpå.
Så nisse fixar bil med drag och kärra och även resesälskap.
Munter som en fågel ringer han köparen och säger de är påväg och köparen välkommnade de så mycket och skulle ställa fram gräsklipparen.
De far iväg med kontanter i näven och nyklippt gräs i tankarna.
Ett par kilometer från de säljaren bodde mötte de en annan bil med kärra och en gräsklippare på.
De började skämta om att det säker va Nisses som de mötte.
Så kommer de äntligen fram till adressen de fått, kliver ur och knackar på dörren. Då öppnar han de pratat med över telefon dörren och skamset berättar att den just blivit såld.
Det va gräsklipparen dom just mött!!!!

biber
31 mars 2009 · 429 Inlägg

Och sedan undrar folk varför man får fördommar sad

// Pontus
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
31 mars 2009 · 1 948 Inlägg

Asså först till kvarn brukar det heta men man får ju ha lite heder i kroppen som säljare också. Jag brukar följa dessa riklinjer när jag säljer något.

1. Ta upp alla självklara fel per telefon, och säg inte utställningsskick till en bil i behov av omlack.
2. Åker dem jättelångt ifrån så ta upp varenda liten smådefekt, även helt onödiga saker.
3. Först till kvarn, men har vi redan bestämt tid och plats så säljer man den inte till någon annan.
4. Om dem inte kan komma direkt, utan ska komma typ "imorrn" säg att dem ska ringa innan dem åker och höra om bilen finns kvar.

Är det inte långt borta så måste man inte ta upp varenda smågrej tycker jag, utan då kan de komma och titta på bilen, men snackar vi längre sträckor då är man skyldig att informera tycker jag.

Senast redigerat av AcesHigh666 (31 mars 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Germax
31 mars 2009 · 12 086 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Asså först till kvarn brukar det heta men man får ju ha lite heder i kroppen som säljare också. Jag brukar följa dessa riklinjer när jag säljer något.

1. Ta upp alla självklara fel per telefon, och säg inte utställningsskick till en bil i behov av omlack.
2. Åker dem jättelångt ifrån så ta upp varenda liten smådefekt, även helt onödiga saker.
3. Först till kvarn, men har vi redan bestämt tid och plats så säljer man den inte till någon annan.
4. Om dem inte kan komma direkt, utan ska komma typ "imorrn" säg att dem ska ringa innan dem åker och höra om bilen finns kvar.

Är det inte långt borta så måste man inte ta upp varenda smågrej tycker jag, utan då kan de komma och titta på bilen, men snackar vi längre sträckor då är man skyldig att informera tycker jag.

Kommer de någon o ger pengar i handen så säljer jag direkt, oavsätt. Med undantag för ev handpenning möjligen, har aldrig hänt mig.. Det kan kosta alldeles för mkt att neka någon pga av att man "lovat" någon annan.

Ricky
31 mars 2009 · 1 062 Inlägg

stör mej på folk som ringer och prutar.. ska dom prutar så ska d ske på plats, annars så ser ja dom inte seriösa..

Senast redigerat av Ricky (31 mars 2009)

Kristian_L
31 mars 2009 · 1 893 Inlägg

Personligen håller jag inte på nått jag har till salu. Men jag har i alla fall vett att påtala detta. Om folk inte lägger en handpenning, så är risken att någon annan hinner emellan. Vill de man skall hålla på nått, får de slanta upp.
Man har varit med lite för länge för att gå på den en gång till. wink
Undantaget kan vara om någon ÄR PÅ VÄG.

Här en historia, inte om köparen, utan säljaren... eller tjah..

För ca 20 år sedan jobbade jag på Volvo. Kom i kontakt med lite olika människor där, bla en kille jag blev riktigt god vän med. Vi började sammåka, var ute o festade mycket ihop, trevlig prick. Men den här killen hade nått "fel", han skulle busa hela tiden.. När man kom ut på parkeringen stod alla torkare upp, speglarna pekade norr/söder, osv... (År ut och år in, samma grej)
En dag blev jag jäkligt trött på människan. (Ja det hände givetvis mer än en gång, med tanke på hur han är.) Så jag tänkte att nu skall han få igen..!

På denna tiden fans inte internet, ville man sälj sin bil, ringde man in en annons i lokal tidningen. Fanns knapt mobil telefoner heller, så man satt hemma hela den helgen annonsen låg inne och väntade på samtal.

I alla fall hade min kompis nyligen köpt en Renault 5 GTE, en riktig liten busbil. Tusen kilo bil med en 1,7 liters 95 hästare under locket. Ett hjul i varje hörn. En gatregistrerad GoCart. Värdet på bilen vid tillfället låg på ca 60-65k, kompisen var nöjd med att hittat denna för 60k.
Jag och en annan polare satte oss ner och skissade på en annons i lokaltidningen. Den löd ungefär...

Annonsen skrev:
Renault 5 GTE (Årsmod.) säljes.
2000mil  (Bilen hade rullat normala 8000mil.)
Måste sälj pga utlands flytt.
All utr. plus larm, nya sommar, nya vinter hjul Ny skattad och nybessiktigad.

Bla. bla. bla... Allt superbra och till sist priset.
Pris nu 40'000kr först till kvarn...

Kort och gott, vi ville göra en annons som var för bra för att någon som letar GTI bil skall kunna motstå det. Och vi lyckades över förväntan.
Veckan annonsen skulle publiceras, jobbade vi sent skift (Slutar 23.42) så vi är inte hemma torsdag kväll förän efter midnatt. Annonsen ligger ute fre, lör och söndag...
Kompisen kommer hem på natten och blir lite konfunderad att telefon ringer mitt i natten.
De riktiga bilskojarna väntar inte på tidningen till morgonen, de hämtar den innan midnatt, så de hinner sno russinen ur kakan innan vi andra hinner se dem...

I alla fall...
Nästa dag kommer kompisen över på morgon kaffe. Han ser allmänt grinig och sur ut. (Det är han aldrig annars.) Han berättar...
- Det är någon jävel som lagt ut min bil på annons. Det ringer precis hela tiden, jag kan inte ha telefonen inkoplad, stoppar jag i jacket så ringer det. Jag kan inte ens ringa ut, för jag väntar på en paus i ringsignalerna och lyfter luren för att ringa, så är det någon där... Så telefon är urkoplad.
Innan han fatta att det skulle bli så, hade han svarat i luren när han kom in. Där var någon sa sagt att "han tar bilen" och undrat om det gick bra att komma på en gång, fastän timmen var lite sen.
Kompisen berättade att han han med fyra samtal till mellan 12 och 02.30 innan han drog ur jacket för att kunna sova.
Nästa morgon hade han koplat in telefone för att kunna ringa själv, men det visade sig helt omöjligt. När han än lyfte på luren, så var där någon i andra änden, som ville ha hans bil som han precis köpt. wink

Hela den helgen, hela näst kommande vecka ringde det...
Han fattade att det var någon i bekantskaps kretsen på ca 20 pers som gjort det, men jag och polarn som var de skyldiga, vi talade inte om det för någon på ett halvår, så de andra var helt ärliga när de skrattade och sa att de inte viste nått, annat än att det var ganska kul. big_smile

Men det allra roligaste hade inte inträffat ännu...
Veckan efter, på torsdagen (Vi jobbade tidigt skift) följde jag med kompisen in efter jobbet, vi skulle ta en kopp o tjata lite (Det ringde fortfarande lite sporadiskt) Kommen hem tar han upp sin post och öppnar. Där är ett brev från lokaltidningen, han öppnar brevet och får en räkning på annonsen på nästan tusen kronor. big_smile big_smile big_smile Hans reaktion var helt oslagbar, jag är så glad att jag följde med han just denna dag och fick se ansiktsutrycket... Han var så arg att han inte fick fram ett ljud på säkert fem minuter. Hade jag talat om för han i det läget att jag var den skyldiga, hade han dödat mig där och då. Inget snack!
Men jag höll good min, givetvis skrattate jag så jag nästan trillade av stolen, men det hade vem som helst gjort i det läget...

Han ringde tidningen och de makulerade räkningen, flera månader efter blev kompisen fortfarande alldeles mörk i synen när saken kom på tal.
- Jag skall döda den jäveln om jag får reda på vem det är! Sa han.
Detta att han inte viste vem, var en del av det roliga, inte bara för mig, utan för hela bekantskaps kretsen. Alla var överens om att den som gjort det, inget skulle säga.
Så han fick undra i säkert två år innan  jag avslöjade mitt tilltag för han..

------------------------------------------------------------------

När jag sålde min första bil gick jag på en blåsning som kostade mig lite pengar.
Bilskojaren som köpte bilen, ville givetvis inte stå som mellan ägare, fast det sa han inte till mig.
Till mig sa han att om jag ville, kunde han posta ägarbytet, han visade mig några fler lappar som han skulle posta. Jag tänkte det var gott, då slapp jag det... LURAD!!!

Den lappen blev inte postad förän en månd senare, när bilskojaren hittat en köpare till bilen. Så jag fick betala försäkring på bilen en månad extra.
Men det var en billig läxa. Efter det har jag alltid sett till att själv få postat ägarbytet.
Blir det inte rätt, strular det direkt. En bil jag sålde, postade jag lappen, den visade sig inte vara den sist utskrivna, så VV godtjände den inte. Var till att beställa en ny lapp, fylla i, skicka till nya ägaren i Värmland för påskrift. Han skulle posta den till VV...
Lurifaxen fyllde givetvis i ett senare datum, och där stod jag med extra kostnader IGEN...
Fast nu hade jag faktiskt hans underskrift på papper, även om inte VV godtjände den, så var det en underskrift, och jag hade även underskrift på kvittot (Jag behöll en karbon kopia.) Så gubben fick så vackert ersätta mig, eller så gick vi till tinget...
Man kan inte vara nog försiktig nu för tiden.

Allt snack om nysvenskar till trots. (Jag har väl mina fördommar också.) så är dessa två herrar jag nämner, helsvenska. Om man skall vara helt ärlig tror jag inte det spelar någon roll om vi snackar svenska med eller utan brytning, det har väldigt lite med (o)ärlighet att göra.

-----------------------------------------------------------------

Och vist är det iriterande när man lägger upp ett redan lågt pris och någon ringer och bjuder halva det.
Jag orkar inte bli arg på sådant, jag lägger bara på, slösar inte mina stämband , eller den extra sekunden mobilbatteri på sådan "köpare" bara trycker på den röda luren.

Att folk prutar på telefon idag, är för mig OK om de ringer från långväga. Ringer man från Kiruna på en bil i Gbg, måste ju sådant lösas innan. Men när puckot ringer från 10km bort och snacket börjar med "Sista priset kompis"... Det är bara respektlöst. Kom och titta vad du budar på! Pruta sedan!!!

När jag sålde sista Vanen ringde en "sista priset kompis" och bjöd 15'000 när jag begärde 30'000 i annonsen.
Jag sa OK! Kom och hämta den. Då skulle han prata med sin kompis och ringa igen. Gissa om han ringde?
Varför ringa in skambud, om man inte vågar stå för ens det?
Jag var så trött på Chevan när snubben ringde, så jag hade släpt den bara för att bli av med problemet.
Men "kompisen" ringde aldrig... Så istället kom en bilhandlare från Skara och köpte den för 25'000...
Tråkigt för "kompisen" för hade han dykt upp skulle han gjort en ganska bra affär.
Inte var dag som man kan köpa en Diesel Van för 15k... (6.5L)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
jocke_gronberg
31 mars 2009 · 4 586 Inlägg

jag har en rolig sak att berätta. Kom en försäljare som skulle sälja lås. slutade med att han tog mitt nummer istället och skulle höra av sig vid köp av min bil. Försäljare än inte så jobbiga íbland

många som ringer på annonser har inte pengar och tänker pruta ändå mera på plats. Förstår inte varför ringer man på en bil som man inte har pengar till

När jag köper bil så har jag med mig hela summan sedan så drar jag ner priset på saker som jag skulle behöva laga som köparen ev inte visste om

Senast redigerat av jorre83 (31 mars 2009)

Lozinmust "Unloaded"
31 mars 2009 · 1 557 Inlägg

Delareno skrev:
Hade min avensis på blocket. väldigt fin och påkostad senaste månaderna för ca 15 ooo
Aldrig mer blocket säger jag!!!!!
skrev eventuellt byte till yaris, lupo etc. och ej telefonprutning
Det närmaste bytet som passade in va en 306 kombi 2.0
Men det roligaste va då en gubbe mailade och bjöd mig en volvo f16 !!!!

Hade ju ett x antal "nysvenskar" som bjöd mig spåkambud för bilen och jag drygade mig och ökade priset, frågade i vilken valuta, va de hade i inbyte osv.

Den roligaste "nysvensken" va en kvinna från Örebro som ringde. Bilen låg på 33 tusen kr.
Hon(med en unge 10cm från luren som någon nypt): Snälla jag har ett barn. Jag har bara 30 tusen och måste köpa vagn. Du får 28 för bilen.
Jag: Nej nej de står 33 i annonsen och ej prutning på telefon.
Hon: Snälla
Jag: Nej
Hon snääälla
Jag: Nej!
Hon: är du inte snäll? Jag har barn måste köpa vagn.
Jag: Nej jag har inte fått paket av tomten de senaste åren och jag skiter fullkommligt i din snorvalp. Ungen rammlade väl inte hur helt plötsligt?
Hon: Du får 30 tusen då
Jag: Men skulle inte ungen ha en vagn?
Hon: (börjar jiddra nå tungomål och drar en besvärlje typ över mig)
Jag: klick!

Trött man blir på dessa kebab-tomtar... Och hur kommer det sig att alla bor i Örebro????

Jo vi är ju lite speciella här i Örebro förstår du roll

"When innovation meets passion!"
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
31 mars 2009 · 1 948 Inlägg

JapMax skrev:

AcesHigh666 skrev:
Asså först till kvarn brukar det heta men man får ju ha lite heder i kroppen som säljare också. Jag brukar följa dessa riklinjer när jag säljer något.

1. Ta upp alla självklara fel per telefon, och säg inte utställningsskick till en bil i behov av omlack.
2. Åker dem jättelångt ifrån så ta upp varenda liten smådefekt, även helt onödiga saker.
3. Först till kvarn, men har vi redan bestämt tid och plats så säljer man den inte till någon annan.
4. Om dem inte kan komma direkt, utan ska komma typ "imorrn" säg att dem ska ringa innan dem åker och höra om bilen finns kvar.

Är det inte långt borta så måste man inte ta upp varenda smågrej tycker jag, utan då kan de komma och titta på bilen, men snackar vi längre sträckor då är man skyldig att informera tycker jag.

Kommer de någon o ger pengar i handen så säljer jag direkt, oavsätt. Med undantag för ev handpenning möjligen, har aldrig hänt mig.. Det kan kosta alldeles för mkt att neka någon pga av att man "lovat" någon annan.

Sant att man kan gå back, och det är därför mitt sytem funkar hyffsat bra, jag ber dem som ska titta på bilen att ringa innan dem kör hemifrån, och höra att den är kvar. Så dem kan ringa bäst dem vill, och jag håller inte bilen åt någon... föränns dem ringer och säger nu kör jag hemifrån. Oftast åker folk inte så långt och detta systemet har funkat bra, eftersom att dem som blir nekade bara får vänta en timme eller nått sen vet dem om den är kvar... hålla bilen en hel dag, eller en hel vecka kommer alltså inte på tal... utan dem får ringa innan dem kör ifrån sitt... gör dem inte det får de skylla sig själva.

Lite taskigt om man åker 20 mil enkel resa bara för att få reda på att bilen blev såld, så gör man inte.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Kanelbullen
31 mars 2009 · 1 722 Inlägg

Kristian_V skrev:
Personligen håller jag inte på nått jag har till salu. Men jag har i alla fall vett att påtala detta. Om folk inte lägger en handpenning, så är risken att någon annan hinner emellan. Vill de man skall hålla på nått, får de slanta upp.
Man har varit med lite för länge för att gå på den en gång till. wink
Undantaget kan vara om någon ÄR PÅ VÄG.

Här en historia, inte om köparen, utan säljaren... eller tjah..

För ca 20 år sedan jobbade jag på Volvo. Kom i kontakt med lite olika människor där, bla en kille jag blev riktigt god vän med. Vi började sammåka, var ute o festade mycket ihop, trevlig prick. Men den här killen hade nått "fel", han skulle busa hela tiden.. När man kom ut på parkeringen stod alla torkare upp, speglarna pekade norr/söder, osv... (År ut och år in, samma grej)
En dag blev jag jäkligt trött på människan. (Ja det hände givetvis mer än en gång, med tanke på hur han är.) Så jag tänkte att nu skall han få igen..!

På denna tiden fans inte internet, ville man sälj sin bil, ringde man in en annons i lokal tidningen. Fanns knapt mobil telefoner heller, så man satt hemma hela den helgen annonsen låg inne och väntade på samtal.

I alla fall hade min kompis nyligen köpt en Renault 5 GTE, en riktig liten busbil. Tusen kilo bil med en 1,7 liters 95 hästare under locket. Ett hjul i varje hörn. En gatregistrerad GoCart. Värdet på bilen vid tillfället låg på ca 60-65k, kompisen var nöjd med att hittat denna för 60k.
Jag och en annan polare satte oss ner och skissade på en annons i lokaltidningen. Den löd ungefär...

Annonsen skrev:
Renault 5 GTE (Årsmod.) säljes.
2000mil  (Bilen hade rullat normala 8000mil.)
Måste sälj pga utlands flytt.
All utr. plus larm, nya sommar, nya vinter hjul Ny skattad och nybessiktigad.

Bla. bla. bla... Allt superbra och till sist priset.
Pris nu 40'000kr först till kvarn...

Kort och gott, vi ville göra en annons som var för bra för att någon som letar GTI bil skall kunna motstå det. Och vi lyckades över förväntan.
Veckan annonsen skulle publiceras, jobbade vi sent skift (Slutar 23.42) så vi är inte hemma torsdag kväll förän efter midnatt. Annonsen ligger ute fre, lör och söndag...
Kompisen kommer hem på natten och blir lite konfunderad att telefon ringer mitt i natten.
De riktiga bilskojarna väntar inte på tidningen till morgonen, de hämtar den innan midnatt, så de hinner sno russinen ur kakan innan vi andra hinner se dem...

I alla fall...
Nästa dag kommer kompisen över på morgon kaffe. Han ser allmänt grinig och sur ut. (Det är han aldrig annars.) Han berättar...
- Det är någon jävel som lagt ut min bil på annons. Det ringer precis hela tiden, jag kan inte ha telefonen inkoplad, stoppar jag i jacket så ringer det. Jag kan inte ens ringa ut, för jag väntar på en paus i ringsignalerna och lyfter luren för att ringa, så är det någon där... Så telefon är urkoplad.
Innan han fatta att det skulle bli så, hade han svarat i luren när han kom in. Där var någon sa sagt att "han tar bilen" och undrat om det gick bra att komma på en gång, fastän timmen var lite sen.
Kompisen berättade att han han med fyra samtal till mellan 12 och 02.30 innan han drog ur jacket för att kunna sova.
Nästa morgon hade han koplat in telefone för att kunna ringa själv, men det visade sig helt omöjligt. När han än lyfte på luren, så var där någon i andra änden, som ville ha hans bil som han precis köpt. wink

Hela den helgen, hela näst kommande vecka ringde det...
Han fattade att det var någon i bekantskaps kretsen på ca 20 pers som gjort det, men jag och polarn som var de skyldiga, vi talade inte om det för någon på ett halvår, så de andra var helt ärliga när de skrattade och sa att de inte viste nått, annat än att det var ganska kul. big_smile

Men det allra roligaste hade inte inträffat ännu...
Veckan efter, på torsdagen (Vi jobbade tidigt skift) följde jag med kompisen in efter jobbet, vi skulle ta en kopp o tjata lite (Det ringde fortfarande lite sporadiskt) Kommen hem tar han upp sin post och öppnar. Där är ett brev från lokaltidningen, han öppnar brevet och får en räkning på annonsen på nästan tusen kronor. big_smile big_smile big_smile Hans reaktion var helt oslagbar, jag är så glad att jag följde med han just denna dag och fick se ansiktsutrycket... Han var så arg att han inte fick fram ett ljud på säkert fem minuter. Hade jag talat om för han i det läget att jag var den skyldiga, hade han dödat mig där och då. Inget snack!
Men jag höll good min, givetvis skrattate jag så jag nästan trillade av stolen, men det hade vem som helst gjort i det läget...

Han ringde tidningen och de makulerade räkningen, flera månader efter blev kompisen fortfarande alldeles mörk i synen när saken kom på tal.
- Jag skall döda den jäveln om jag får reda på vem det är! Sa han.
Detta att han inte viste vem, var en del av det roliga, inte bara för mig, utan för hela bekantskaps kretsen. Alla var överens om att den som gjort det, inget skulle säga.
Så han fick undra i säkert två år innan  jag avslöjade mitt tilltag för han..

------------------------------------------------------------------

När jag sålde min första bil gick jag på en blåsning som kostade mig lite pengar.
Bilskojaren som köpte bilen, ville givetvis inte stå som mellan ägare, fast det sa han inte till mig.
Till mig sa han att om jag ville, kunde han posta ägarbytet, han visade mig några fler lappar som han skulle posta. Jag tänkte det var gott, då slapp jag det... LURAD!!!

Den lappen blev inte postad förän en månd senare, när bilskojaren hittat en köpare till bilen. Så jag fick betala försäkring på bilen en månad extra.
Men det var en billig läxa. Efter det har jag alltid sett till att själv få postat ägarbytet.
Blir det inte rätt, strular det direkt. En bil jag sålde, postade jag lappen, den visade sig inte vara den sist utskrivna, så VV godtjände den inte. Var till att beställa en ny lapp, fylla i, skicka till nya ägaren i Värmland för påskrift. Han skulle posta den till VV...
Lurifaxen fyllde givetvis i ett senare datum, och där stod jag med extra kostnader IGEN...
Fast nu hade jag faktiskt hans underskrift på papper, även om inte VV godtjände den, så var det en underskrift, och jag hade även underskrift på kvittot (Jag behöll en karbon kopia.) Så gubben fick så vackert ersätta mig, eller så gick vi till tinget...
Man kan inte vara nog försiktig nu för tiden.

Allt snack om nysvenskar till trots. (Jag har väl mina fördommar också.) så är dessa två herrar jag nämner, helsvenska. Om man skall vara helt ärlig tror jag inte det spelar någon roll om vi snackar svenska med eller utan brytning, det har väldigt lite med (o)ärlighet att göra.

-----------------------------------------------------------------

Och vist är det iriterande när man lägger upp ett redan lågt pris och någon ringer och bjuder halva det.
Jag orkar inte bli arg på sådant, jag lägger bara på, slösar inte mina stämband , eller den extra sekunden mobilbatteri på sådan "köpare" bara trycker på den röda luren.

Att folk prutar på telefon idag, är för mig OK om de ringer från långväga. Ringer man från Kiruna på en bil i Gbg, måste ju sådant lösas innan. Men när puckot ringer från 10km bort och snacket börjar med "Sista priset kompis"... Det är bara respektlöst. Kom och titta vad du budar på! Pruta sedan!!!

När jag sålde sista Vanen ringde en "sista priset kompis" och bjöd 15'000 när jag begärde 30'000 i annonsen.
Jag sa OK! Kom och hämta den. Då skulle han prata med sin kompis och ringa igen. Gissa om han ringde?
Varför ringa in skambud, om man inte vågar stå för ens det?
Jag var så trött på Chevan när snubben ringde, så jag hade släpt den bara för att bli av med problemet.
Men "kompisen" ringde aldrig... Så istället kom en bilhandlare från Skara och köpte den för 25'000...
Tråkigt för "kompisen" för hade han dykt upp skulle han gjort en ganska bra affär.
Inte var dag som man kan köpa en Diesel Van för 15k... (6.5L)

Jag vet inte riktigt vad du menade med kompisen och bilen ??

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Doctor
31 mars 2009 · 90 Inlägg

Köper jag en bil från en internet-annonssida, vi kommer överens om pris, allt ser bra ut och allt låter bra.
Jag ber säljaren ta bort annonsen/annonserna han har uppe, och när allt är borta (självklart kollar jag upp så att annonserna är borta) först DÅÅ tar jag och ordnar pengarna och planerar min resa för att köpa bilen, absolut inte innan!

Har tyvärr blivit "lurad" många gånger på t.ex. blocket, där säljaren beskriver bilen som "nyskick" "bilen är som ny" m.m.

Tar dom bort annonsen är det ett tecken och en liten garanti för mig på att säljaren är seriös, bilen är i det skicket som beskrivs, och att han inte kan få andra köpare medan jag är på väg..

Vill dom inte ta bort annonsen så får dom antingen komma till mig eller så skiter jag i det..

Senast redigerat av Argy (31 mars 2009)

DasAuto
31 mars 2009 · 2 751 Inlägg

Soderqvist skrev:

tobee skrev:
Jesus! Konstigt att vi svenskar har fördomar...?

Ne det är inte alls konstigt!

Hehe nej det är inte konstigt.. Är själv invandrare och undviker att sälja mina bilar över Blocket just för att Ahmed kan ringa och försöka pruta halva priset, vilket har hänt mig ett flertal gånger. Inget fel på att pruta, men det skall vara inom normala gränser.

Skulle sälja min gamla Mazda 323 93-. Hade gått 11 000mil Inte många sådana med andra ord. Mitt pris var 7000kr Då ringde någon "arab" från Malmö och sa sista pris 1000kr. Bilen hade inte en enda smula rost, allting var perfekt på den. Besiktning klar, skatt betald... Själv hade jag kunnat gå ner till 5000kr men inte till 1000 lappen.

Efter det ringer någon Lisa och undrar ifall bilen har Stereo.. <-- Smart första fråga hahaha.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu har jag en ny simons ljuddämpare till salu.. Alltså helt NY.. Priset 1800kr Jag säljer den för 1000kr.. Såklart mailar någon "kompis" pris 500kr inklusive frakt... hehehe eller hur

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
T5Black
31 mars 2009 · 451 Inlägg

Köpte en opel calibra turbo för 3 år sedan, efter jag hade betalat och skirivit på och tagit bilen så sa han hejdå och tog upp en spritflaska ur ryggsäcken och satte sig på tåget hem (70 mil). Då hade han kört 70 mil för att sälja den, sen va han så jäkla sugen på sprit sa han haha.

Mortalis VW-nörd?
31 mars 2009 · 4 332 Inlägg

Haft många som kommit å tittat på två bilar ja hjälpt till att sälja, en Golf 89 för 5000 eller va de va och en SAAB 9000 vi hade ute för 3-4000.
Preciserat alla fel i annonsen åså säger de när de kommer å tittar "de är ju en del rost på den och skattemärket är gammalt" (skatten var betald inte orkat sätta på nya märken).
Folk tror liksom att de ska få en bil med nybilskänsla för 4000. Konstigt att det finns rost (syntes på bilderna) på en bil som är 20 år gammal. Blev så jävla less på folket.
Till slut ringer de ju nån vettig som vet att de e skitbilar o tar dem för va de e.

Kristian_L
31 mars 2009 · 1 893 Inlägg

Kanelbullen skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menade med kompisen och bilen ??

Måste man mena någonting?
Det var en historia. Tagen ur verkligheten.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Rquired Allmänt envis
31 mars 2009 · 12 512 Inlägg

Åkte ner till Malmö för att titta på en 328 Touring i somras, såg skitfin ut på bilderna och skulle bara ha gått 14k mil.

Väl nere kommer en bmw rullandes, ut kliver en nysvensk klädd från topp till tå i vitt och guldkedja runt halsen. På håll ser bilen riktigt fin ut, lite nämre ser man att ena dimljuset är krossat (stenskott) och front+vindruta ordentligt blästrade. Annars rostfri.

EDIT: Det var då ***, var enda gång jag loggar ut försvinner 2/3 av detta inlägget tongue

Senast redigerat av Rquired (31 mars 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
31 mars 2009 · 1 874 Inlägg

Delareno skrev:
Trött man blir på dessa kebab-tomtar... Och hur kommer det sig att alla bor i Örebro????

Dom bor inte i Örebro. Dom bor i hela landet, överallt. Fakta! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang