[Renovering, lack + motorbyte, AIRRIDE] Volvo 144 -67

Helrenovering med motoruppgradering och luftfjädringsbygge på min Volvo 144 -67, målas i en ljus lamborghini grön med ljusgul pearl, och moddas för att kunna stå på 18" ekerfälgar. Cleant stuk och mycket krom är tanken, enjoy the ride! [ nylackad ]
  • 253 Följare
  • 557 359 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 april 2013
dyeltsbreh amatörkonstruktör
30 januari 2013 · 535 Inlägg

kloker skrev:
Ja det är juh det enklaste att göra så smile just ja angående blyersättning så lär du köra med det så länge du inte har konverterat om toppen till blyfri soppa med att byta ventilsäten.

Ja men då skall jag väl kunna gräva fram nå friska dämpare oxå wink har juh garanterat några på reservdels bilarna iaf smile

Jo jag läste det någonstans, och min topp är ju inte konverterad vad jag vet så det får la bli så då, inte direkt det jobbigaste i världen att hälla i en skvätt då och då big_smile
Vore guld om du kikade det, hittar bara två stycken helt omaka i nån kartong här hemma och vette sjutton vart alla jag sparat från alla bilar tatt vägen tongue

kloker
30 januari 2013 · 72 Inlägg

dyeltsbreh skrev:

kloker skrev:
Ja det är juh det enklaste att göra så smile just ja angående blyersättning så lär du köra med det så länge du inte har konverterat om toppen till blyfri soppa med att byta ventilsäten.

Ja men då skall jag väl kunna gräva fram nå friska dämpare oxå wink har juh garanterat några på reservdels bilarna iaf smile

Jo jag läste det någonstans, och min topp är ju inte konverterad vad jag vet så det får la bli så då, inte direkt det jobbigaste i världen att hälla i en skvätt då och då big_smile
Vore guld om du kikade det, hittar bara två stycken helt omaka i nån kartong här hemma och vette sjutton vart alla jag sparat från alla bilar tatt vägen tongue

ne lättare att hälla i lite, än att riva motorn igen och lämna in toppen wink
haha jaa jag har väl lite samma problem jag oxå med att veta vad man lagt allt tongue dock har jag turen att jag har massa bilar som inte är färdig skrotade wink

hh89
30 januari 2013 · 32 Inlägg

Hej! suttit å kika igenom din projekt tråd nu efter de att chefen min surrade om din 144 idag på jobbet. Riktigt imponerande jobb! smile

Kör så de ryker! ska bli skit kul å se den färdig! smile

/hh

Henning
Volvo 343 "sugfemma" (1983)
Mistander
30 januari 2013 · 73 Inlägg

Om toppen är renoverad nån gång relativt nyligen så borde dom ju satt i moderna ventilsäten. Fast det kanske den inte är? tongue

"Friendly Drifter"
Audi 80 GL "B1" (1973)
dyeltsbreh amatörkonstruktör
30 januari 2013 · 535 Inlägg

hh89 skrev:
Hej! suttit å kika igenom din projekt tråd nu efter de att chefen min surrade om din 144 idag på jobbet. Riktigt imponerande jobb! smile

Kör så de ryker! ska bli skit kul å se den färdig! smile

/hh

Haha men shit vad kul att höra big_smile kul att det uppskattas så pass att det är värt att nämna för andra, riktigt roligt och motiverar verkligen till att fortsätta och orka sista biten! Tack så mycket, det gjorde iallafall hela min kväll smile

dyeltsbreh amatörkonstruktör
30 januari 2013 · 535 Inlägg

kloker skrev:
ne lättare att hälla i lite, än att riva motorn igen och lämna in toppen wink
haha jaa jag har väl lite samma problem jag oxå med att veta vad man lagt allt tongue dock har jag turen att jag har massa bilar som inte är färdig skrotade wink

Jo så är det ju smile kika lite du så får vi se vad som finns!

Mistander skrev:
Om toppen är renoverad nån gång relativt nyligen så borde dom ju satt i moderna ventilsäten. Fast det kanske den inte är? tongue

Jo den är väl genomgången några gånger senaste ~10 åren lät det som, men inget jag ens tänkte på när jag var isär med den så har faktiskt ingen aning hmm men å andra sidan är ju mkt avplockat nu igen så är ju kanske inte värre än att ta av toppen och luska igen om nyfikenheten tar överhanden nån kväll wink

hh89
30 januari 2013 · 32 Inlägg

dyeltsbreh skrev:

hh89 skrev:
Hej! suttit å kika igenom din projekt tråd nu efter de att chefen min surrade om din 144 idag på jobbet. Riktigt imponerande jobb! smile

Kör så de ryker! ska bli skit kul å se den färdig! smile

/hh

Haha men shit vad kul att höra big_smile kul att det uppskattas så pass att det är värt att nämna för andra, riktigt roligt och motiverar verkligen till att fortsätta och orka sista biten! Tack så mycket, det gjorde iallafall hela min kväll smile

Jajjemen, kämpa på bara! många uppdateringar vill jag se! smilesmile haha kul att du vart så glad big_smile

Henning
Volvo 343 "sugfemma" (1983)
dyeltsbreh amatörkonstruktör
31 januari 2013 · 535 Inlägg

hh89 skrev:

dyeltsbreh skrev:

hh89 skrev:
Hej! suttit å kika igenom din projekt tråd nu efter de att chefen min surrade om din 144 idag på jobbet. Riktigt imponerande jobb! smile

Kör så de ryker! ska bli skit kul å se den färdig! smile

/hh

Haha men shit vad kul att höra big_smile kul att det uppskattas så pass att det är värt att nämna för andra, riktigt roligt och motiverar verkligen till att fortsätta och orka sista biten! Tack så mycket, det gjorde iallafall hela min kväll smile

Jajjemen, kämpa på bara! många uppdateringar vill jag se! smilesmile haha kul att du vart så glad big_smile

Det ska jag försöka ordna! Ska försöka få till lite bilder idag så det blir nått att se smile ja det var så kul att höra att det faktiskt finns folk som pratar om min lille bil big_smile

dyeltsbreh amatörkonstruktör
31 januari 2013 · 535 Inlägg

Lite snabba bilder!

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-9eaec015a1d07cb5f6a976d784ae0790.jpg

En sån här (eller likvärdig) magnetventil letar jag efter, tips?

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-7e49655ad57bc2e18ae0748d831e35d1.jpg

Slangdragnings vm! Fick ett par t-kopplingar av en kompis, hoppas dom håller måttet (och trycket) big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-74279b67b4fd7e3f0f05ef4d97e3a0ca.jpg

Knökade upp skiten tillslut, jäkla bök hela tiden! Provmonterat bälgen med distans och tror det får bli ungefär så här, nu kan det inte ta i någonstans och jag är nöjd smile vet att nedre plattan inte är parallell med övre men som det kanske syns så är det för att hela kalaset hänger på trekvart tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-181799aeebeb4a2d3d81ac9817e14883.jpg

Mkt smart lösning tycker jag wink förklarade för en polare hur jag ville ha det och fick det svarvat så fint så! En rundstav som går härifrån och ner i "botten" på bälgen. Tumgängat i ena ändan och vanlig m12 tror jag det blev i andra ändan!

Skruvade även isär webern för det kröp för mycket i fingrarna. Som misstänkt satt där originalmunstycken, e-rör och trattar.. med andra ord får nog Misab en beställning snarast smile och på tal om det, hur bär man sig åt för att byta trattar på bästa sätt?

hh89
31 januari 2013 · 32 Inlägg

dyeltsbreh skrev:

hh89 skrev:

dyeltsbreh skrev:

Haha men shit vad kul att höra big_smile kul att det uppskattas så pass att det är värt att nämna för andra, riktigt roligt och motiverar verkligen till att fortsätta och orka sista biten! Tack så mycket, det gjorde iallafall hela min kväll smile

Jajjemen, kämpa på bara! många uppdateringar vill jag se! smilesmile haha kul att du vart så glad big_smile

Det ska jag försöka ordna! Ska försöka få till lite bilder idag så det blir nått att se smile ja det var så kul att höra att det faktiskt finns folk som pratar om min lille bil big_smile

Härligt big_smile Ja fan, vi på bilskadeservice i härnösand gillar ditt bygge big_smile Men du,  du/ni som håller på med volvo, du vet inte av nå duett grejjer, typ dörrar, gärna nå ekonomiplåt m.m. de mesta av intresse smile

Henning
Volvo 343 "sugfemma" (1983)
kloker
1 februari 2013 · 72 Inlägg

http://shop.airliftcompany.com/products här kanske delarna du söker finns wink

dyeltsbreh amatörkonstruktör
1 februari 2013 · 535 Inlägg

kloker skrev:
http://shop.airliftcompany.com/products här kanske delarna du söker finns wink

Jo det vet jag, där grejorna kommer ifrån från början smile men över 600 spänn plus frakt för hela grejen med slangkoppling och allt känns väldigt onödigt när jag bara behöver själva magneten. Borde ju finnas nån sida i Sverige som har en liknande kan man tycka, men Google is not my friend tyvärr.

kloker
1 februari 2013 · 72 Inlägg

http://www.ventim.se/magnetventiler nått sånt då kanske smile alla som sålde luftfjädrings grejor skall juh ha 650:- ca för en magnetventil

dyeltsbreh amatörkonstruktör
1 februari 2013 · 535 Inlägg

hh89 skrev:
Härligt big_smile Ja fan, vi på bilskadeservice i härnösand gillar ditt bygge big_smile Men du,  du/ni som håller på med volvo, du vet inte av nå duett grejjer, typ dörrar, gärna nå ekonomiplåt m.m. de mesta av intresse smile

Haha va kul big_smile oj nä du faktiskt ingen aning! Jag har hittat alla mina saker på antingen blocket, här inne, kompisar eller veteranvolvos annonstorg på Facebook, väldigt bra ställe att leta grejer på så kolla där smile

hh89
1 februari 2013 · 32 Inlägg

dyeltsbreh skrev:

hh89 skrev:
Härligt big_smile Ja fan, vi på bilskadeservice i härnösand gillar ditt bygge big_smile Men du,  du/ni som håller på med volvo, du vet inte av nå duett grejjer, typ dörrar, gärna nå ekonomiplåt m.m. de mesta av intresse smile

Haha va kul big_smile oj nä du faktiskt ingen aning! Jag har hittat alla mina saker på antingen blocket, här inne, kompisar eller veteranvolvos annonstorg på Facebook, väldigt bra ställe att leta grejer på så kolla där smile

ska kolla på den där facebook sidan, smile tack för tipset smile

Henning
Volvo 343 "sugfemma" (1983)
dyeltsbreh amatörkonstruktör
1 februari 2013 · 535 Inlägg

hh89 skrev:
ska kolla på den där facebook sidan, smile tack för tipset smile

Inga problem, vet hur det är att leta hopplösa delar big_smile sjukt nöjd att jag fått så mycket "skräp" med båda 144'orna. Har ju alltid haft alla de rätta delarna som bara finns på -67 och sluppit leta många dyra grejor. Men kämpa på, oftast dyker det upp när man slutar leta wink

Hackev8
2 februari 2013 · 2 121 Inlägg

hur går det för dig får du fart på luften?

dyeltsbreh amatörkonstruktör
2 februari 2013 · 535 Inlägg

Hackev8 skrev:
hur går det för dig får du fart på luften?

Var inte ut nå i garaget igår men idag ska jag, så får se hur långt jag hinner smile fram är det ju typ klart men bak måste det svetsas på fästen på bakaxeln smile

Turbo_ManiaC
2 februari 2013 · 65 Inlägg

hh89 skrev:
Härligt big_smile Ja fan, vi på bilskadeservice i härnösand gillar ditt bygge big_smile Men du,  du/ni som håller på med volvo, du vet inte av nå duett grejjer, typ dörrar, gärna nå ekonomiplåt m.m. de mesta av intresse smile

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p … _FirstPage
http://www.cvi-automotive.se/sv/article … vo-pvduett
http://motoroldies.se/Shop/index.php?me … icka=Lista

Hoppas du hittar det du söker hh89 smile

dyeltsbreh amatörkonstruktör
11 februari 2013 · 535 Inlägg

Tänkte slänga ihop en snabb uppdatering innan jag rusar vidare, skitdag idag när inget går rätt! Har svetsarprövning på fredag så stressar ihjäl mig den här veckan så lär väl knappt hinna se insidan av garaget, suck! Ska försöka mig på kälfog rör Crome Moly och det är ju ett väldigt trevligt om än lite bångstyrigt material smile bränt mig två gånger i ansiktet idag och det säger väl en del om hur ofokuserad jag är.

Iallafall, fått upp framvagnen och båda sidorna är klara med distanser, bälgar och slang. Lyckats gräva fram fyra stötdämpare också till slut så nu sitter dom iallafall där dom ska bak, fram lär jag bygga nya fästen så det tar jag nån annan gång smile dragit klart elen till luften också, utom till den saknade magnetventilen, så får se hur jag löser det.

Hm ja det var väl det, ha det fint så länge smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang