Växellåda koppling eller od?

_Limpan MulleRacing
5 april 2009 · 499 Inlägg

Hejsan! har nyligen bytt låda i min bil. Och jag har fått lite problem med den nya lådan:( det är så att när man kört ett tag å oljan i lådan har blivit varm, och man växlar ner å motor bromsar så är det något som inte hänger med. man hinner liksom släppa upp kopplingen och hinner ha den uppe en liten kort stund innan motorn börjar gå i samma tempo som lådan?! och kopplingen har det inte varit något fel på tidigare. Sen när man åker å accelererar så hänger kopplingen med utan problem igen? Och när jag backar så går det liksom inte emot å driver riktigt? kan det vara nått mysko i ODn? annars har lamellen börjat krångla å gå tungt? eller? Hursomhelst så vill jag ha svar på detta!

tack på förhand!

Volvo 242 (1975)
Hilmer
5 april 2009 · 1 789 Inlägg

OD´n som är sliten.

pimpad740
5 april 2009 · 812 Inlägg

precis..  od´n som är slut i lamellerna..

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
_Limpan MulleRacing
5 april 2009 · 499 Inlägg

pimpad740 skrev:
precis..  od´n som är slut i lamellerna..

vad gör jag åt det?

Volvo 242 (1975)
Grundstrom Nismo
5 april 2009 · 758 Inlägg

GLT_Racing_ skrev:

pimpad740 skrev:
precis..  od´n som är slut i lamellerna..

vad gör jag åt det?

Gissa 1 gång? lol

_Limpan MulleRacing
5 april 2009 · 499 Inlägg

Grundstrom skrev:

GLT_Racing_ skrev:

pimpad740 skrev:
precis..  od´n som är slut i lamellerna..

vad gör jag åt det?

Gissa 1 gång? lol

byter:P men hur mycket? hela lådan eller ODn?

Volvo 242 (1975)
Hilmer
5 april 2009 · 1 789 Inlägg

Räcker att byta själva OD-enheten.
Man demonterar kardanaxeln och balken och sänker lådan så man får ner bakre delen, sen är det bara att lossa M8-skruvarna runtom. Kommer inte ihåg på rak arm hur många det är, men det lär du märka.
Glöm inte att handla hem 2,3liter ATF-olja och en ny packning.

Vurpollon
5 april 2009 · 43 Inlägg

det är od:n hade samma fel på min. i vissa fall fick man inte i den när man kört en stund så grejerna vart varma

_Limpan MulleRacing
5 april 2009 · 499 Inlägg

Hilmer skrev:
Räcker att byta själva OD-enheten.
Man demonterar kardanaxeln och balken och sänker lådan så man får ner bakre delen, sen är det bara att lossa M8-skruvarna runtom. Kommer inte ihåg på rak arm hur många det är, men det lär du märka.
Glöm inte att handla hem 2,3liter ATF-olja och en ny packning.

okej det blir fint det, kan ta ODn som satt på gamla lådan för den funkade fin fint:D

Volvo 242 (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang