Slutstegs fråga!!

bJöRnLuNd
1 april 2006 · 2 Inlägg

Har lite frågor och funderingar!!

- Är slutstegen (se länkar nedan) något att lägga pengar på eller e det mest skit?
- Hur stor kondensator behövs, kravs ett extra batteri?
- Kabelstorlek, hur tjock kabel behöver jag dra tillbaka så att strömmen räcker?

4 kanalsteget kommer driva framsystem+6;9 och 2 kanalsteget en baslåda med troligtvis 2 st 12" basar ( har inte bestämmt vilka än men feta ska dom va iallafall, ge mig gärna förslag)

http://electronetto.se/index.php?main_p … cts_id=181

http://electronetto.se/index.php?main_p … cts_id=187

okkar
1 april 2006 · 694 Inlägg

Hmm jadu skulle ja gärna vilja veta med.. riktigt billiga steg faktiskt.. någon som vet om dom är något att ha?

Flemm
1 april 2006 · 172 Inlägg

Det värkar som OK steg, men MAX W:n är jag lite osäker på smile hehe

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A
Drönirettab
1 april 2006 · 21 761 Inlägg

Utgår man från avsäkringen och att steget har ca 50% verkningsgrad så blir det ca 360-420W för 2-kanalssteget och ca 720-840W för 4-kanalaren. Då har jag angett vid 12 och 14V. Helt plötsligt blev inte siffrorna så imponerande.

bJöRnLuNd
1 april 2006 · 2 Inlägg

Okej låt säga att jag ska lägga bara 3000kr på stegen, finns det något bättre köp än detta som ni känner till? Sen åter till fråga behövs ett extra batteri för att driva dessa två steg eller liknande steg??

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
1 april 2006 · 2 353 Inlägg

Tänk att det aldrig slutar dyka upp såna här web-siter med grejer från folk som inte har en jädra aning om nånting inom Bilstereo. Bara massa dynga. (ursäkta om jag trampar nån på tårna, men vi kan ju diskutera lite isåfall)

Är det inte konstigt? Och folk som inte vet bättre går ju på det. Ett helvete det där med hur lätt det är att sätta upp en Webshop..

mvh Jonas

Drönirettab skrev:
Utgår man från avsäkringen och att steget har ca 50% verkningsgrad så blir det ca 360-420W för 2-kanalssteget och ca 720-840W för 4-kanalaren. Då har jag angett vid 12 och 14V. Helt plötsligt blev inte siffrorna så imponerande.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
1 april 2006 · 2 933 Inlägg

Audison Lrx 1.400 driver på rätt bra, ett steg som jag rekomenderar..! har inget själv men stor del av mina kompisar har sådana och det är bra tryck i dem.. kostar väl ca. 2500-3000:- tror ja

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Kojloj
1 april 2006 · 458 Inlägg

jonash skrev:
Tänk att det aldrig slutar dyka upp såna här web-siter med grejer från folk som inte har en jädra aning om nånting inom Bilstereo. Bara massa dynga. (ursäkta om jag trampar nån på tårna, men vi kan ju diskutera lite isåfall)

Är det inte konstigt? Och folk som inte vet bättre går ju på det. Ett helvete det där med hur lätt det är att sätta upp en Webshop..

mvh Jonas

Drönirettab skrev:
Utgår man från avsäkringen och att steget har ca 50% verkningsgrad så blir det ca 360-420W för 2-kanalssteget och ca 720-840W för 4-kanalaren. Då har jag angett vid 12 och 14V. Helt plötsligt blev inte siffrorna så imponerande.

Menar du att detta är falskt eller?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
1 april 2006 · 2 353 Inlägg

Jag menar att dylika web-shoppar försöker MEDVETET använda en jädrigt felaktig marknadsföring för att sälja skit-grejer till folk som inte kan så mycket.

Jag tycker det dyker upp en ny varje vecka. Och det betyder ju att det LURAS massor av folk VARJE vecka. På sina surt förvärvade pengar. De tror ju på den text som skrivs om stegen, och helt ovetande har de köpt nåt skräp.

Inte så sällan, så när man kollar vem/vilka som ligger bakom såna här web-shoppar så är det folk som inte kan ett skit egentligen om bilstereo, men tror att de kan allt. för att de själva kört 6x9 med 0.75mm2 kabel från en gammal lampsladd.

mvh Jonas

Kojloj skrev:

jonash skrev:
Tänk att det aldrig slutar dyka upp såna här web-siter med grejer från folk som inte har en jädra aning om nånting inom Bilstereo. Bara massa dynga. (ursäkta om jag trampar nån på tårna, men vi kan ju diskutera lite isåfall)

Är det inte konstigt? Och folk som inte vet bättre går ju på det. Ett helvete det där med hur lätt det är att sätta upp en Webshop..

mvh Jonas

Drönirettab skrev:
Utgår man från avsäkringen och att steget har ca 50% verkningsgrad så blir det ca 360-420W för 2-kanalssteget och ca 720-840W för 4-kanalaren. Då har jag angett vid 12 och 14V. Helt plötsligt blev inte siffrorna så imponerande.

Menar du att detta är falskt eller?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
sveddan
1 april 2006 · 1 453 Inlägg

När får man se ditt ljudbygge då jonash wink

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
2 april 2006 · 2 353 Inlägg

Frågan e vad det hade med ämnet att göra? Men okej jag skall svara :-)

Se eller lyssna?

Jag skiter fullständigt i utseende jag, eller fullständigt kanske var att ta i. Jag var på två tävlingar förra året, med en 25% färdig bil bara. Men det lät iallafall skapligt.

Mina andra ljudbyggen genom åren har jag inte dokumenterat nåt vidare tyvärr. Men, jag skall försöka hinna bygga irodning nåt schysst till barkarby i sommar i en annan bil, jag har just nu en Toledo som jag skall sälja och köpa en Leon eller liknande istället.

Har 2 instrumentbrädor som passar, liksom ett ANTAL dörrsidor, och 9liters midbaslådor (för plats med 9tums midbasar, eller mindre) som man bultar fast i dörrsidan, det vore ju bra att kunna använda dem....så det blir nog en Leon.

mvh Jonas

sveddan skrev:
När får man se ditt ljudbygge då jonash wink

Senast redigerat av jonash (2 april 2006)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Isacsson_
2 april 2006 · 186 Inlägg

måste du ha 2 steg?
ett likadant som mitt får du för 3500:- och jag driver en del med det.. och det fungerar helt ok.
högre kan man i vilket fall inte spela i bilen om man vill ha hörseln kvar..
(funderar dock på ett monoblock till basarna och en ny HU.. mest för att det är flashigare)

Drönirettab
2 april 2006 · 21 761 Inlägg

bJöRnLuNd skrev:
Sen åter till fråga behövs ett extra batteri för att driva dessa två steg eller liknande steg??

Om du ska spela en hel del med motorn avslagen så är extra batteri med avskiljare att föredra, det går fort att dra ur batteriet även om man "bara" sitter och krämar 200-300W kontinuerligt. Har man ett standardbatteri, ett sk startbatteri, i bilen så tar det mycket stryk om det dras ur mycket.
Som extrabatteri bör man välja ett som är gjort för att tåla djupa urladdningar men ändå kan leverera hög startström.

Faze
10 april 2006 · 6 Inlägg

Jag fundera på köpa denna baslåda:

Jackson - BP12000
Max Watt: 600 Watt
Rms Watt: 300 Watt
Magnet: 80 Oz
Frekvensomfång: 30 - 2000 Hz
Dimensioner: 54cm x 40cm x 41,5cm

Och jag undra nu vilket sorts slutsteg ni rekommendera behöver jag för att
kunna driva denna baslåda till max?! Jag hade tänkt mig detta slutsteg:

Novex - SX1000
Max Watt: 2 x 500 Watt, 1 x 1000 Watt
Rms Watt: 2 x 250 Watt RMS, 1 x 500 Watt
Frekvensomfång: 10 - 50000Hz with +-1dB
Lågnivå ingång: 50 - 250 Hz
Högnivå ingång: 120 - 3000 Hz
Signalbrus: > 85dB
Break-even faktor: > 120
Super bass: +6 db, +12 db 2 Ohm stabil
Säkerhets egenskaper: Temperature and overload safety device

Tror ni att det räcker? tack för era svar

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
10 april 2006 · 2 353 Inlägg

Det steget duger säkert till den baslådan. Det e ju en färdig låda, och steget är inte nåt underverk, så förvänta dig inte bli värst vid korvmojjen om man säger så.

mvh Jonas

Faze skrev:
Jag fundera på köpa denna baslåda:

Jackson - BP12000
Max Watt: 600 Watt
Rms Watt: 300 Watt
Magnet: 80 Oz
Frekvensomfång: 30 - 2000 Hz
Dimensioner: 54cm x 40cm x 41,5cm

Och jag undra nu vilket sorts slutsteg ni rekommendera behöver jag för att
kunna driva denna baslåda till max?! Jag hade tänkt mig detta slutsteg:

Novex - SX1000
Max Watt: 2 x 500 Watt, 1 x 1000 Watt
Rms Watt: 2 x 250 Watt RMS, 1 x 500 Watt
Frekvensomfång: 10 - 50000Hz with +-1dB
Lågnivå ingång: 50 - 250 Hz
Högnivå ingång: 120 - 3000 Hz
Signalbrus: > 85dB
Break-even faktor: > 120
Super bass: +6 db, +12 db 2 Ohm stabil
Säkerhets egenskaper: Temperature and overload safety device

Tror ni att det räcker? tack för era svar

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang