Höjd på dimljus

clio00
8 april 2009 · 19 Inlägg

Finns de ngn gräns för hur högt man får ställa dimljusen eftersom dom lyser så kort?

Seth
8 april 2009 · 3 354 Inlägg

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872818
där står det lite om vad som gäller
"47 §   Dimstrålkastares geometriska synbarhet skall vara 5° uppåt och 5° nedåt samt 45° utåt och 10° inåt"

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
bombare
8 april 2009 · 282 Inlägg

Tror knappast bilprovningen kollar höjden på dom.. Bara dom inte bländar så är det nog ingen fara...

Rspeter Audi A5 quattro driver.
9 april 2009 · 2 203 Inlägg

clio00 skrev:
Finns de ngn gräns för hur högt man får ställa dimljusen eftersom dom lyser så kort?

Kör med halvljuset istället. Det lyser längre.

Loci
9 april 2009 · 471 Inlägg

bombare skrev:
Tror knappast bilprovningen kollar höjden på dom.. Bara dom inte bländar så är det nog ingen fara...

Bilprovningen har iallafall kollat så att mina inte står för högt de senaste åren.

Volvo V60 "T4 Ocean Race" (2016)
Siqqe Besserwisser
9 april 2009 · 263 Inlägg

Jag fick nerslag på att ena dimljuset pekade för högt. Besiktningsgubben var dock väldigt trevlig och drog ut säkringen åt mig.

Normalt sätt en tvåa på det.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Smajly
9 april 2009 · 3 059 Inlägg

Jadå, dimljusena kollas på besiktning.

clio00 skrev:
Finns de ngn gräns för hur högt man får ställa dimljusen eftersom dom lyser så kort?

Du kanske ska läsa på lite så upptäcker du varför dom lyser som dom gör. Dom ska INTE lysa längre om dom är rätt inställda..
Många som inte fattar syftet med dom.

Senast redigerat av Smajly (9 april 2009)

Bagarn
9 april 2009 · 689 Inlägg

Dimljusens inställning kollas på dimljusen om dom fungerar!
Får man nedslag och justeringen är trasig så att det inte går att justera så kan man dra ur båda kontakterna så dom inte fungerar..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang