Köpråd: Volvo vs. Saab vs. BMW vs. annan rolig bil med turbo

KJoensson
10 april 2009 · 273 Inlägg

Rille0 skrev:
för 35k så får du en riktigt fin saab pga av dess låga värde, du får lätt en 9000 aero/a50 i bra skick, tycker du borde satsa på en 9000 o inte en 900, klart bättre bilar egentligen.

okej är det stor skillnad mellan aero och A50? smile

Rille0
10 april 2009 · 2 021 Inlägg

ArizonaEagle skrev:

Rille0 skrev:
för 35k så får du en riktigt fin saab pga av dess låga värde, du får lätt en 9000 aero/a50 i bra skick, tycker du borde satsa på en 9000 o inte en 900, klart bättre bilar egentligen.

okej är det stor skillnad mellan aero och A50? smile

A50 är en vanlig cse med aero paket och inredning tror jag, det som skiljer är motoreffekten

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Niick Avstängd
10 april 2009 · 233 Inlägg

varför inte en 9-3a? köpte min för 3-4 månader sen för 40 lax och den har skinn och träinredning dessutom samt 200hk orginal med t5 blocket som tåls att trimmas, orkar inte gå in och kolla vad dom ligger på nu men borde väl vara billigare antar jag.

Blå saab 9-3 turba
KJoensson
10 april 2009 · 273 Inlägg

Niick skrev:
varför inte en 9-3a? köpte min för 3-4 månader sen för 40 lax och den har skinn och träinredning dessutom samt 200hk orginal med t5 blocket som tåls att trimmas, orkar inte gå in och kolla vad dom ligger på nu men borde väl vara billigare antar jag.

okej, har hört att man ska undvika 9-3 från 98-99, mycket barnsjukdomar?

Rquired Allmänt envis
10 april 2009 · 12 512 Inlägg

Av de bilar du räknar upp är det bara en som har körglädje.

Men var är då körglädje? Tja enligt mig är det inte att flyga fram när turbon kickar in med spinnande framhjul och försöka hålla bilen kvar på vägen.

Du kan aldrig få ut samma effekt eller samma prestanda i förhållande till kostnaden i en Bmw som i en turbo volvo/saab. Och dessa FWD turbobilar hanterar inte ens orginaleffekten utan massa ryck i ratten, ett chip och +100hp gör saken mycket värre. Men det är körglädje enligt en del, bilen känns jättestark och snabb (vilket den är) pga detta.

Själv håller jag då märken som Bmw högre, där har du äkta stabilitet och körglädje inbyggt så att säga. En kurvig väg är ren lycka och där hänger inte en turbo FWD med oavsett steg 1 eller 4, och även om de skulle hänga med så skulle de inte uppleva samma kommunikation med bilen och samma precision/balans som Bmw-föraren gör.

Det är i alla fall min definition av Körglädje; balans, precision, rwd, kommunikation mellan bil och förare.

Vid rödljuset hamnar du efter, i alla fall till slut men starten kommer du vinna pga bättre grepp.

Många skrythästar under huven eller en bil som hanterar det den har, valet är ditt. wink

(Och dyrt? Bmw har lika dyra/billigare delar, mer nöjda ägare vid undersökningar, lägre förbrukning, håller bättre enligt undersökningar men dyrare försäkring)

Intresserad av Bmw? Kolla in autopower.se, där finns mkt nyttigt att läsa. Gillar du inte Bmw finns Alfa Romeo, även den nya 156 är körglad enligt definitionen ovan trots FWD. smile

Senast redigerat av Rquired (10 april 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
KJoensson
10 april 2009 · 273 Inlägg

Rquired skrev:
Av de bilar du räknar upp är det bara en som har körglädje.

Men var är då körglädje? Tja enligt mig är det inte att flyga fram när turbon kickar in med spinnande framhjul och försöka hålla bilen kvar på vägen.

Du kan aldrig få ut samma effekt eller samma prestanda i förhållande till kostnaden i en Bmw som i en turbo volvo/saab. Och dessa FWD turbobilar hanterar inte ens orginaleffekten utan massa ryck i ratten, ett chip och +100hp gör saken mycket värre. Men det är körglädje enligt en del, bilen känns jättestark och snabb (vilket den är) pga detta.

Själv håller jag då märken som Bmw högre, där har du äkta stabilitet och körglädje inbyggt så att säga. En kurvig väg är ren lycka och där hänger inte en turbo FWD med oavsett steg 1 eller 4, och även om de skulle hänga med så skulle de inte uppleva samma kommunikation med bilen och samma precision/balans som Bmw-föraren gör.

Det är i alla fall min definition av Körglädje; balans, precision, rwd, kommunikation mellan bil och förare.

Vid rödljuset hamnar du efter, i alla fall till slut men starten kommer du vinna pga bättre grepp.

Många skrythästar under huven eller en bil som hanterar det den har, valet är ditt. wink

(Och dyrt? Bmw har lika dyra/billigare delar, mer nöjda ägare vid undersökningar, lägre förbrukning, håller bättre enligt undersökningar men dyrare försäkring)

Intresserad av Bmw? Kolla in autopower.se, där finns mkt nyttigt att läsa. Gillar du inte Bmw finns Alfa Romeo, även den nya 156 är körglad enligt definitionen ovan trots FWD. smile

poet? wink hehe

det är ju klart att bmw är mer sportbil än volvo/saab, men för mej är körkänsla en turbo som skjuter fart och en massa effekt så man trycks in i sätet tongue alla är vi olika smile som jag sa innan, hade bmw kört med turbo så hade jag aldrig velat köra nån annan bil

Rquired Allmänt envis
11 april 2009 · 12 512 Inlägg

ArizonaEagle skrev:

Rquired skrev:
Av de bilar du räknar upp är det bara en som har körglädje.

Men var är då körglädje? Tja enligt mig är det inte att flyga fram när turbon kickar in med spinnande framhjul och försöka hålla bilen kvar på vägen.

Du kan aldrig få ut samma effekt eller samma prestanda i förhållande till kostnaden i en Bmw som i en turbo volvo/saab. Och dessa FWD turbobilar hanterar inte ens orginaleffekten utan massa ryck i ratten, ett chip och +100hp gör saken mycket värre. Men det är körglädje enligt en del, bilen känns jättestark och snabb (vilket den är) pga detta.

Själv håller jag då märken som Bmw högre, där har du äkta stabilitet och körglädje inbyggt så att säga. En kurvig väg är ren lycka och där hänger inte en turbo FWD med oavsett steg 1 eller 4, och även om de skulle hänga med så skulle de inte uppleva samma kommunikation med bilen och samma precision/balans som Bmw-föraren gör.

Det är i alla fall min definition av Körglädje; balans, precision, rwd, kommunikation mellan bil och förare.

Vid rödljuset hamnar du efter, i alla fall till slut men starten kommer du vinna pga bättre grepp.

Många skrythästar under huven eller en bil som hanterar det den har, valet är ditt. wink

(Och dyrt? Bmw har lika dyra/billigare delar, mer nöjda ägare vid undersökningar, lägre förbrukning, håller bättre enligt undersökningar men dyrare försäkring)

Intresserad av Bmw? Kolla in autopower.se, där finns mkt nyttigt att läsa. Gillar du inte Bmw finns Alfa Romeo, även den nya 156 är körglad enligt definitionen ovan trots FWD. smile

poet? wink hehe

det är ju klart att bmw är mer sportbil än volvo/saab, men för mej är körkänsla en turbo som skjuter fart och en massa effekt så man trycks in i sätet tongue alla är vi olika smile som jag sa innan, hade bmw kört med turbo så hade jag aldrig velat köra nån annan bil

Jag har definitivt inget emot turbo och att tryckas mot sätet, tvärt om. Men inte om det sker med vild ryckande ratt wink

Men som sagt, körglädje kan vara många olika saker smile

Senast redigerat av Rquired (11 april 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
volvo__matte
11 april 2009 · 551 Inlägg

du kan ju inte gå från volvo till saab tongue satsa på en 850 t5 wink går bra, snygga, låter gött smile

Volvo For Life =)
Volvo V70 "D5 Sport Edition" (2006)
Volvo V70 "2.4d" (2010)
KJoensson
11 april 2009 · 273 Inlägg

volvo__matte skrev:
du kan ju inte gå från volvo till saab tongue satsa på en 850 t5 wink går bra, snygga, låter gött smile

klart 850 smäller högt men det är över min prisklass om man ska ha en riktigt fin =/

Rille0
11 april 2009 · 2 021 Inlägg

Rquired skrev:
Men som sagt, körglädje kan vara många olika saker smile

exakt, vissa gillar en hästspark i ryggen när turbon slår till (jag är en sån) medans vissa tycker det är häftig att svarva däck på en parkering med en rwd bil för det är sååå coolt.

Senast redigerat av Rille0 (11 april 2009)

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Germax
11 april 2009 · 12 086 Inlägg

Vill du ha en bil med effekt för dom pengarna ska du ju köpa en nyare 9000 Aero och sen steg 3 trimma, jävla mkt pulver för pengarna. Lr köp en 540 wink Fina bilar och går lika bra som en trimmad Saab, komfort deluxe men en jävla driftkostnader tongue

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
11 april 2009 · 3 404 Inlägg

Rille0 skrev:
för 35k så får du en riktigt fin saab pga av dess låga värde, du får lätt en 9000 aero/a50 i bra skick, tycker du borde satsa på en 9000 o inte en 900, klart bättre bilar egentligen.

Snarare en av Saabs bästa bilar genom tiderna, bombsäkra motorer (kanske inte lika säkra lådor men vrådar man dom ömt så håller dom), snygga från fabrik, mkt välutrustade, god kvalitet, fin prestanda med ok förbrukning och i dagens läge en prisvärdhet få kan slå.


Rille0 skrev:

ArizonaEagle skrev:

Rille0 skrev:
för 35k så får du en riktigt fin saab pga av dess låga värde, du får lätt en 9000 aero/a50 i bra skick, tycker du borde satsa på en 9000 o inte en 900, klart bättre bilar egentligen.

okej är det stor skillnad mellan aero och A50? smile

A50 är en vanlig cse med aero paket och inredning tror jag, det som skiljer är motoreffekten

Fel, A50 ser ut som en Aero utvändigt, dock har den inte samma goa stolar som Aeron, men det är skin iaf och man sitter fruktansvärt bra även i dom smile

Ska du ha en 9000 sattsa på en Aero eller A50 med 2.3T (visst är det kanske smartare att trimma en 2.0t men du går miste om 0.3liter och ladtrycksmätare original samt att det sitter en annan låda på fulltryckarna?)

Senast redigerat av TenZer (11 april 2009)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
11 april 2009 · 3 404 Inlägg

JapMax skrev:
Vill du ha en bil med effekt för dom pengarna ska du ju köpa en nyare 9000 Aero och sen steg 3 trimma, jävla mkt pulver för pengarna. Lr köp en 540 wink Fina bilar och går lika bra som en trimmad Saab, komfort deluxe men en jävla driftkostnader tongue

Stämmer dina siffror så går en 9000 Aero bättre original än en 540, 0-100 går på 6.9 (SAAB) mot 7.2 (BMW). Så att en trimmad Aero skulle gå jämnt med en 540 förstår jag inte hur det skulle gå till då Saaben troligtvis även sticker bra mycket bättre än BMWn efter 100

Senast redigerat av TenZer (11 april 2009)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Rquired Allmänt envis
11 april 2009 · 12 512 Inlägg

TenZer skrev:

JapMax skrev:
Vill du ha en bil med effekt för dom pengarna ska du ju köpa en nyare 9000 Aero och sen steg 3 trimma, jävla mkt pulver för pengarna. Lr köp en 540 wink Fina bilar och går lika bra som en trimmad Saab, komfort deluxe men en jävla driftkostnader tongue

Stämmer dina siffror så går en 9000 Aero bättre original än en 540, 0-100 går på 6.9 (SAAB) mot 7.2 (BMW). Så att en trimmad Aero skulle gå jämnt med en 540 förstår jag inte hur det skulle gå till då Saaben troligtvis även sticker bra mycket bättre än BMWn efter 100

540 E34 gör 0-100 på 6.8 sekunder. Alltså bör den hänga på även en trimmad Saab rätt bra smile Speciellt i starten eftersom det är svårare för en FWD att finna fäste.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Casy vinnarskalle!
11 april 2009 · 907 Inlägg

Jag åkte med i en polares Saab 9-3 igår, och fasen så gött den gick! smile Jag vet inte vilken modell det var, men den var helt orginal och hade 185hk. Vi satt 3 pers i bilen, och jag tror att den gick snäppet värre än min gamla 325a från -93. Jag har alltid vart tveksam till Saabs bilar, men nu måste jag nog ändra uppfattning tongue Visst, inredningen i dom är dö-tråkiga, men resten verkar mumma smile sköna stolar oxå! En BMW är nog lite bättre i kurvorna, men hur många pressar egentligen sin bil till det yttersta på vanliga asfaltsvägar i stan? Köp en Saab du, dom verkar fina.. billiga hästkrafter smile

BMW M3 "Crisis" (2002)
Rquired Allmänt envis
11 april 2009 · 12 512 Inlägg

Casy skrev:
Jag åkte med i en polares Saab 9-3 igår, och fasen så gött den gick! smile Jag vet inte vilken modell det var, men den var helt orginal och hade 185hk. Vi satt 3 pers i bilen, och jag tror att den gick snäppet värre än min gamla 325a från -93. Jag har alltid vart tveksam till Saabs bilar, men nu måste jag nog ändra uppfattning tongue Visst, inredningen i dom är dö-tråkiga, men resten verkar mumma smile sköna stolar oxå! En BMW är nog lite bättre i kurvorna, men hur många pressar egentligen sin bil till det yttersta på vanliga asfaltsvägar i stan? Köp en Saab du, dom verkar fina.. billiga hästkrafter smile

Billiga nu när det inte går så bra för Saab dessutom, fyndläge. Antar att det var en 2.0t du åkte med? Har 185hp orginal.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
danneC5
11 april 2009 · 186 Inlägg

ArizonaEagle skrev:
Hej i stugan!

har sprungit och blivit sugen på att sälja pärlan och köpa något annat roligt smile

Har funderat på:

Volvo:
850 T5
lätt-trimmad, snygg, väldigt skönt ljud tongue
Sorkdrift sad

Saab:
9000 2.3t/2.0t
900 2.0t
lätt-trimmade smile
sorkdrift sad

Bmw:
325
525
drivning i rätt ände, gött ljud, snygg smile
dyr, ingen turbo sad

Nissan:
200sx s13
drivning i rätt ände smile
japs, har hört rykten om att dom rasar lätt när dom är trimmade sad

VW:

Golf 3 vr6
liten och kvick, skönt ljud smile
Sorkdrift, ingen turbo sad

Eller någon annan rolig bil med turbo tongue

----------------------------------------------

BMWna och golfen har visserligen ingen turbo, men är ändå lite intresserade av dom.
Nu till frågan: vilken hade du valt och VARFÖR? vill gärna veta lite fördelar och nackdelar smile

pris - inte mer än 35k

Ha de! smile

Trimma 940in istället smile där har ju du en rolig bil redan enligt mig..smile

Kenko
12 april 2009 · 264 Inlägg

danneC5 skrev:

ArizonaEagle skrev:
Hej i stugan!

har sprungit och blivit sugen på att sälja pärlan och köpa något annat roligt smile

Har funderat på:

Volvo:
850 T5
lätt-trimmad, snygg, väldigt skönt ljud tongue
Sorkdrift sad

Saab:
9000 2.3t/2.0t
900 2.0t
lätt-trimmade smile
sorkdrift sad

Bmw:
325
525
drivning i rätt ände, gött ljud, snygg smile
dyr, ingen turbo sad

Nissan:
200sx s13
drivning i rätt ände smile
japs, har hört rykten om att dom rasar lätt när dom är trimmade sad

VW:

Golf 3 vr6
liten och kvick, skönt ljud smile
Sorkdrift, ingen turbo sad

Eller någon annan rolig bil med turbo tongue

----------------------------------------------

BMWna och golfen har visserligen ingen turbo, men är ändå lite intresserade av dom.
Nu till frågan: vilken hade du valt och VARFÖR? vill gärna veta lite fördelar och nackdelar smile

pris - inte mer än 35k

Ha de! smile

Trimma 940in istället smile där har ju du en rolig bil redan enligt mig..smile

Håller med! Trimma 940 istället!!

Volvo V60 D3 "BSR-ifierad" (2011)
hedley Saaboholic
12 april 2009 · 3 129 Inlägg

Snack om att man inte håller kvar en FWD bil på vägen när man trycker på, då äre nog snarare föraren det är fel på om man inte syftar på specifika modeller. Tar man tillexempel NG900 så har den dålig väghållning original och blir därför så som beskrivningen ovan nämnde. MEN det finns en rad botemedel för att motverka detta.

Jag har ägt både SAAB och Volvo, kört BMW, golfar och mkt mer jag kan sammanfatta det som att bmw är väl rätt sportig åså men inte fan är den ROLIG att köra med om man gillar kraft och fart tar ju en hel dag innan det händer nåt när man gasar (såvida man inte har en av modellerna med 200++ i effekt).

Dock ligger dom helt okej på vägen och rwd är ju skoj om man gillar att sladda, men sladda utan effekt är väl inte jätte kul det heller tongue

Jag hade antingen trimmat bilen du har nu eller skaffat mej en 9000 aero, väldigt pålitliga bilar som är riktigt lätt trimmade.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
KJoensson
12 april 2009 · 273 Inlägg

hedley skrev:
Snack om att man inte håller kvar en FWD bil på vägen när man trycker på, då äre nog snarare föraren det är fel på om man inte syftar på specifika modeller. Tar man tillexempel NG900 så har den dålig väghållning original och blir därför så som beskrivningen ovan nämnde. MEN det finns en rad botemedel för att motverka detta.

Jag har ägt både SAAB och Volvo, kört BMW, golfar och mkt mer jag kan sammanfatta det som att bmw är väl rätt sportig åså men inte fan är den ROLIG att köra med om man gillar kraft och fart tar ju en hel dag innan det händer nåt när man gasar (såvida man inte har en av modellerna med 200++ i effekt).

Dock ligger dom helt okej på vägen och rwd är ju skoj om man gillar att sladda, men sladda utan effekt är väl inte jätte kul det heller tongue

Jag hade antingen trimmat bilen du har nu eller skaffat mej en 9000 aero, väldigt pålitliga bilar som är riktigt lätt trimmade.

940in jag har är en -91, dvs med dom klena vevstakarna, så om jag ska pressa ut 270-280 hk ur den så blir jag troligen tvungen att riva i bottendelen och slänga i H-profilstakar sad det undviker jag helst då jag har svårt att få tag i en riktig garageplats. visserligen har torpis tidigare erbjudit viss hjälp med att bygga en motor med 300 hk, men då måste jag också skrapa ihop minst 40 000 och ta mej till ljungby ^^ snacka om dilemma

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang