Ljud = förflyttande av luft

Master-J tekniker
3 april 2006 · 88 Inlägg

har läst en mängd inlägg angående bashögtalare, subwoofers u name it. Funderat varför inte någon tycks ha anammat de ideer som ännu oftast gäller i större ljudsammanhang.
Att få plats med stora högtalare i en bil kan ställa till med en massa problem, men problem är ju till för att lösas. Mänskliga örat har en mängd nackdelar, en av dem är att det oftast inte kan orientera varifrån basljud kommer ifrån. Väsnter höger med andra ord. Detta är en av grunderna till att subwoofers ofta används ensamma. Det spelar därför ringa roll var ett eller flera baselement placeras i ljudrummet.
Att bygga ett "Leffler-horn" "Wharfadale-horn"  eller ett "Altec Lansing-horn" skulle därför kunna vara en vettig lösning för alla ljudbyggare, men ännu har jag inte sett att någon har försökt dessa alternativ. En nackdel med dem alla är att högtalarna i dessa system byggs in och helt döljs i en låda. En fördel med dessa horn-system är att de alla beräknades och utvecklades för att man skulle kunna använda mindre uteffekter på slutsteg.
Byggde för en mängd år sedan en kombination mellan ett Leffler o A Lansing horn i en Vauxhall Firenza. Hela basenheten placerades bakom ryggstödet, längst in i bagaget och doldes i princip helt. Från denna låda gick sedan en ljudkanal upp till ett 15cm x 25 cm ljudhål i hatthyllan med galler över. Tester gjordes sedan och i denna bil klarade systemet frekvenser ned till 20hz +-3db.
Att få hela bilen att skaka innebar inga problem annat än jobbet att skruva samman allt som tycktes vara löst. Vill man skapa möjlighet för ännu lägre frekvenser kan man också använda en motpolariserad slavbas högtalare. En högtalare som inte kommer att vara elektriskt inkopplad utan enbart rör sig till följd av den andra bashögtalarens rörelser.
de ljud vi uppfattar läget på kommer alla ur mellanregister och diskant. Varför i alla former av stereo system man självfallet monterar dessa i ett vänster höger förhållande. Tidigare nämnde Leffler utvecklade även ett fyrkanals system kallat Ambifoni som byggde på skillnadssignalen mellan vänster och höger högtalare. Ett system som passar betydlgit bättre i en bil än i ett vardagsrum.
mvh Johnny

Sharky
3 april 2006 · 10 287 Inlägg

20Hz? I en bil...

Ett horn skall ha samma omkrets som våglängden vid nedre cutoff om jag minns rätt. Dvs 20Hz så behövs ett horn med typ 17m omkrets på sin öppning. Dvs typ 5 meter brett och 3 meter hög öppning.
Någon som har konstruerat horn får svara, jag har alltid låtit en högtalarteoretikiker samt Morgan F på dåvarande Septon räkna på högtalare på den tid jag byggde PA och annat ljud.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
professorWinther
3 april 2006 · 585 Inlägg

Jag har länge funderat på att bygga in ett horn i en bil. Men de horn vi byggde var alldeles för stora för att kunna fungera i en normal bil.

Det vi byggde var dock Voight horn.

Har du någon bra sida där man kan läsa mer om dessa horn som ni tillverkade..

Jag har ett par VH-1 horn hemma som låter underbart, skulle vara kul att få in något liknande i bilen..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Drönirettab
3 april 2006 · 21 761 Inlägg

Men det går ju att få frekvensåtergivning ner till 20 Hz i bil med vanlig sluten låda också.
Vilken känslighet kan man få med dessa horn då?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
3 april 2006 · 2 353 Inlägg

Exakt. Det är INGA problem att få till rak frekvensgång ner till 20Hz i bil med en sluten eller vanlig basreflex-låda, på max 40liter för en 12a.

Hornen har bättre verkningsgrad, och kommer kunna spela högre, men dilemmat är att det inte är superlätt att få till den rent býggmässigt, och de tenderar att bli STORA.

Och gör man en dåligt byggd låda, så kommer det låta skit.

Jag gillar KISS-regeln, KeepItSimpleStupid.

mvh Jonas

Drönirettab skrev:
Men det går ju att få frekvensåtergivning ner till 20 Hz i bil med vanlig sluten låda också.
Vilken känslighet kan man få med dessa horn då?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Drönirettab
3 april 2006 · 21 761 Inlägg

Master-J, är det möjligt att du brukar hålla till på ett annat forum som har med hifi att göra?

Har försökt att hitta något som beskriver principen för Leffler och Wharfadale men det enda jag hittar är diskanthorn, inget bashorn.
Hur blir det med distorsionen i dessa horn som du beskriver? När jag läser om horn allmänt(hyperboliska och exponential) så blir de ju förhållandevis stora även om cutoff frekvensen är beräknad till 50 Hz. Man kan minska ner storleken en del men då ökar ju risken för att få resonanser och ringningar i hornet.

Master-J tekniker
4 april 2006 · 88 Inlägg

Drönirettab/ Nej jag brukar inte göra det, men utbildades och sysslade med TUNG hifi på 60-70 talet med bla besök o studier på Dynaco Laboratories i USA. Gillar verkligen ljud, eller rättare sagt välljud. Vill kunna höra MUSIK på bästa möjliga sätt även i bilen, antingen det är pop-rock eller opera o klassiskt. Att bygga system i en bil som ger maxad effekt brukar inte vara några problem idag. Men att bygga BRA ljud som fortfarande funkar med passagerare och bagage kan vara lite svårare. Ett flertal av världens bästa hägtalarsystem klarar sig utan 15"-18" baselement. Kolla gäran vad BOSE åstadkommit i hemstereo lådor, med 9 st 5" element.
Det horn som byggdes i ovannämnda VAuxhall tog kan man säga 20 cm av djupet i bilens bagage.

skrev redan i ursprunget til ltråden att verkningsgraden låg +-3db vilket är det normala mätområdet för HIFI.

Master-J tekniker
4 april 2006 · 88 Inlägg

proffWinter... hmm Voight horn funkar garanerat perfekt men blir förbaskat svåra att få plats med i en bil som du själv skrev dår de förutsätter en rak luftväg mellan elementet och lyssnaren. Ska försöka skissa lite och lägga in nån bild här snarast.
Beträffande grunden till Altec Lansing horn kan de flesta som besökt en stor biograf lyssna på dem. vet att Royal i Gbg har dylika, även dessa går att banta ned i storlek för att bättre passa bilbruk.

CoSmoZ 2lateuloose
4 april 2006 · 543 Inlägg

vi har också labbat med horn.. men vi la ner det!! det blev helt enkelt för stort! men om man skulle köra 6.5" är det ju en annan sak!..

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
4 april 2006 · 2 353 Inlägg

Det är nog ingen som är insatt som påstår att det krävs 15-18tums element för att uppnå bra ljud. De flesta tävlingsbilar inom SASCA (numera EMMA) använder antingen en 10 eller 12tums bas.

Sen just BOSE vet jag inte om det är ett prima exempel, de är INTE bra på att bygga högtalare, men väldigt bra på att processa ljud...

mvh Jonas

Master-J skrev:
Drönirettab/ Nej jag brukar inte göra det, men utbildades och sysslade med TUNG hifi på 60-70 talet med bla besök o studier på Dynaco Laboratories i USA. Gillar verkligen ljud, eller rättare sagt välljud. Vill kunna höra MUSIK på bästa möjliga sätt även i bilen, antingen det är pop-rock eller opera o klassiskt. Att bygga system i en bil som ger maxad effekt brukar inte vara några problem idag. Men att bygga BRA ljud som fortfarande funkar med passagerare och bagage kan vara lite svårare. Ett flertal av världens bästa hägtalarsystem klarar sig utan 15"-18" baselement. Kolla gäran vad BOSE åstadkommit i hemstereo lådor, med 9 st 5" element.
Det horn som byggdes i ovannämnda VAuxhall tog kan man säga 20 cm av djupet i bilens bagage.

skrev redan i ursprunget til ltråden att verkningsgraden låg +-3db vilket är det normala mätområdet för HIFI.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Sharky
5 april 2006 · 10 287 Inlägg

Berätta hur du löste tre-parameter problemet för att med ett litet horn få rak frekvensgång ner till 20Hz utan att det spelade bara på en rippel-resonans.
Eller var det en kvarts-vågspipa du byggde?
För ett exponentialhorn som skall spela ner till 20Hz, med hornladdning,  blir stort som ett hus.

20cm djupt horn?? Inte ens veckade bashorn går att få mycket under 50cm djupa och då hamnar man på horn som slutar ladda vid 60-70Hz.

(Leffler-lösningen är bara en på dussinet av lösning på den differentialekvation man försöker lösa.)

/Göran


Master-J skrev:
Drönirettab/ Nej jag brukar inte göra det, men utbildades och sysslade med TUNG hifi på 60-70 talet med bla besök o studier på Dynaco Laboratories i USA. Gillar verkligen ljud, eller rättare sagt välljud. Vill kunna höra MUSIK på bästa möjliga sätt även i bilen, antingen det är pop-rock eller opera o klassiskt. Att bygga system i en bil som ger maxad effekt brukar inte vara några problem idag. Men att bygga BRA ljud som fortfarande funkar med passagerare och bagage kan vara lite svårare. Ett flertal av världens bästa hägtalarsystem klarar sig utan 15"-18" baselement. Kolla gäran vad BOSE åstadkommit i hemstereo lådor, med 9 st 5" element.
Det horn som byggdes i ovannämnda VAuxhall tog kan man säga 20 cm av djupet i bilens bagage.

skrev redan i ursprunget til ltråden att verkningsgraden låg +-3db vilket är det normala mätområdet för HIFI.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
5 april 2006 · 12 086 Inlägg

Ända erfarenheten jag har av hornbasar är 2 högtalare farsan hade i vardagsrummet för massa år sen.. de basade på något fruktansvärt men de va i ett stort rum och basarna va ca 50x50x100 var. Vet inte vad principen kallas med ljudet gick som ett Z i baslådan och öppningen va ca 50x40.

Sharky
5 april 2006 · 10 287 Inlägg

Veckat horn.

Raka horn blir svårmöblerade....
Vi körde ett rakt bashorn, 7.2 meter brett, 6 meter djupt och 60 cm högt som filmsubbas i kårhuset på Teknis när jag jobbade där. Det gick till 35Hz.

/Göran

JapMax skrev:
Vet inte vad principen kallas med ljudet gick som ett Z i baslådan och öppningen va ca 50x40.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
loudness
5 april 2006 · 4 554 Inlägg

helt nytt för mej de här..itressant så prata påbig_smile

Sharky
5 april 2006 · 10 287 Inlägg

Bingo! Hittade länken jag hade tappat bort:

http://melhuish.org/audio/horndesign.html

Mouth Area vid 20 Hz och väggplacering blir alltså:

A (m2) = (1/ (4*4*pi))(344/20)^2

=> A = 6 kvadratmeter öppning på hornet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
5 april 2006 · 2 353 Inlägg

Som jag sa tidigare, i bil är det inag rpoblem att erhålla ett frekvenssvar i en 25L sluten låda rakt ner till i allafall 30Hz. Vissa går ännu djupare.

Varför i allsin dar man skulle bygag en TL eller horn, ja det begriper inte jag. Speciellt inte nuförtiden när effekt är ganska billigt.

mvh Jonas

Sharky skrev:
Bingo! Hittade länken jag hade tappat bort:

http://melhuish.org/audio/horndesign.html

Mouth Area vid 20 Hz och väggplacering blir alltså:

A (m2) = (1/ (4*4*pi))(344/20)^2

=> A = 6 kvadratmeter öppning på hornet.

/Göran

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Drönirettab
5 april 2006 · 21 761 Inlägg

Master-J skrev:
skrev redan i ursprunget til ltråden att verkningsgraden låg +-3db vilket är det normala mätområdet för HIFI.

Nja, du skrev att systemet spelade ner till 20 Hz +-3dB vilket inte är samma som verkningsgraden.
Det borde ha stått 20 Hz -3dB, +-3dB brukar väl anges när man talar om frekvensomfånget. Verkningsgraden är ju +, - eller 0. Sedan kan det ju vara rippel i frekvenskurvan och då blir det ju +-.

Förresten behöver väl inte hornet spela ända ner till 20 Hz, det räcker med att ha ungefär samma f-3dB som en sluten låda iom att frekvenskurvan är någorlunda snarlik slutna lådans i branthet om jag inte har helt fel. Rätta mig gärna.
Men jag undrar fortfarande hur hornet kan göras så liten utan att det blir en massa resonanser i det.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
5 april 2006 · 2 353 Inlägg

Att sätta in en baslåda i bilen, som i ett stort rum hemma (eller mätt free-field) spelar ner till 20Hz är FULLSTÄNDIGT värdelöst. Det kommer låta så luddigt att du kommer tro att dunkudden fastnat på trumhinnan...

Hela grejen med bra billjud spektralt bygger på överföringsfunktionen för den aktuella bilen, och hur man sen kompenserar för att uppnå så bra/jämn frekvensgång som möjligt. Just basområdet är ett av de enklare områdena, för den förstärkning som man får under 50-60Hz är hyggligt enkel att göra med. 

mvh Jonas



Drönirettab skrev:
Förresten behöver väl inte hornet spela ända ner till 20 Hz, det räcker med att ha ungefär samma f-3dB som en sluten låda iom att frekvenskurvan är någorlunda snarlik slutna lådans i branthet om jag inte har helt fel. Rätta mig gärna.
Men jag undrar fortfarande hur hornet kan göras så liten utan att det blir en massa resonanser i det.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
5 april 2006 · 2 353 Inlägg

jonash skrev:
Att sätta in en baslåda i bilen, som i ett stort rum hemma (eller mätt free-field) spelar ner till 20Hz är FULLSTÄNDIGT värdelöst. Det kommer låta så luddigt att du kommer tro att dunkudden fastnat på trumhinnan...Lådor eller högtalare för hemmabruk är skit för bil.

En ren anekdot: en kille ringde till mig och sa att han tyckte det var konstigt, för han hade köpt en Audio Pro AceBass enhet och satt in i bilen, men den lät så illa jämfört med hur hans hemma sub lät...snacka om borta..

Hela grejen med bra billjud spektralt bygger på överföringsfunktionen för den aktuella bilen, och hur man sen kompenserar för att uppnå så bra/jämn frekvensgång som möjligt utifrån det. Just basområdet är ett av de enklare områdena, för den förstärkning som man får under 50-60Hz är hyggligt enkel att göra med. 

mvh Jonas



Drönirettab skrev:
Förresten behöver väl inte hornet spela ända ner till 20 Hz, det räcker med att ha ungefär samma f-3dB som en sluten låda iom att frekvenskurvan är någorlunda snarlik slutna lådans i branthet om jag inte har helt fel. Rätta mig gärna.
Men jag undrar fortfarande hur hornet kan göras så liten utan att det blir en massa resonanser i det.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang