Fälgen tar i org. pinnbultarna!!!

HellRacer
17 april 2009 · 184 Inlägg

Igår när ja skulle testa och sätta dit fälgarna med spacerna på så tog fälgarna i orginal pinnbultarna. Fälgarna är inte "urgröpade" så att org. pinnbultarna får plats. Jag vet inte vad jag ska göra åt saken, så om någon har bra råd så är det bara att skicka ett inlägg!
Mvh/Robin

alexbenhard Hemlig Agent
17 april 2009 · 1 115 Inlägg

Du får väl antingen gröpa ur lite i dina nya fälgar eller sätta på en tunn spacer platta om det går.

Alternativ 2 hade nog varit bäst men det finns väl risk att det tar i skärmkanterna då.

MVH. Alex

HellRacer
17 april 2009 · 184 Inlägg

alexbenhard skrev:
Du får väl antingen gröpa ur lite i dina nya fälgar eller sätta på en tunn spacer platta om det går.

Alternativ 2 hade nog varit bäst men det finns väl risk att det tar i skärmkanterna då.

MVH. Alex

okej okej men jag måste ha flera tunna spacerplattor isåfall för pinnbultarna sticker ut ca 1 cm så antingen kapa pinnbultarna eller gröpa ur ca 1cm i fälgen. kapar jag pinnbultarna så har muttern fortfarande lika mkt att "greppa" som innan. men jag vet inte vad som är bäst.

Senast redigerat av HellRacer (17 april 2009)

bollen1986
17 april 2009 · 3 714 Inlägg

skulle nog kapat av pinnbultarna ist för att montera spacers och riskera att det tar i skärmkanterna

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Aerocombi Xenoholic
17 april 2009 · 2 559 Inlägg

Får man fråga vad dessa "pinnbultar" har för funktion?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
turboforssen Telge Drifting Team
17 april 2009 · 5 398 Inlägg

Aerocombi skrev:
Får man fråga vad dessa "pinnbultar" har för funktion?

han har ett par spacers som man skruvar fast å då är original pinbultar för långa så dom sticker ut från spacerna:)

på kompisens bil så kapade vi bara original bultarna lite, fick fortfarande på vinterfälgarna sen när spacerna va borta:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
epapower
17 april 2009 · 593 Inlägg

HellRacer skrev:
Igår när ja skulle testa och sätta dit fälgarna med spacerna på så tog fälgarna i orginal pinnbultarna. Fälgarna är inte "urgröpade" så att org. pinnbultarna får plats. Jag vet inte vad jag ska göra åt saken, så om någon har bra råd så är det bara att skicka ett inlägg!
Mvh/Robin

bara kapa bort den utstickande delen på pinnbultarna.. vanligt problem detta på 200/700/900-serien då man ska sätta dit fälgar med et45 och då använda 25-30mm spacers för att få fri gång..

Ja har gjort det, många andra har det= bara köra på.. skruva på muttern först bara sen kapa de som sticker ut plus 1mm, sedan gängar du ut muttern och då har du garanterat gängor som är ok!

(obs, tror bara de är ace som har urfräst i fälgen då de funkar med bultar som sticker ut från spacern. )
ja hade ace monaco och då behövde ja inte kapa, men då ja inhandla trw fälgar, då vart de andra bullar=)

lycka till

Aerocombi Xenoholic
17 april 2009 · 2 559 Inlägg

turboforssen skrev:

Aerocombi skrev:
Får man fråga vad dessa "pinnbultar" har för funktion?

han har ett par spacers som man skruvar fast å då är original pinbultar för långa så dom sticker ut från spacerna:)

på kompisens bil så kapade vi bara original bultarna lite, fick fortfarande på vinterfälgarna sen när spacerna va borta:)

Aha, trodde det var nån sorts extra styrbult eller nåt han menade o inte dom "rätta" bultarna.
Hade nog inte riktigt vaknat. wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
HellRacer
17 april 2009 · 184 Inlägg

aah najs att det kommit lite svar men ska kolla idag om det blir bra om jag kapar dom, så det inte blir för få gängor när jag ska ha på org fälgarna smile

HellRacer
17 april 2009 · 184 Inlägg

epapower skrev:

HellRacer skrev:
Igår när ja skulle testa och sätta dit fälgarna med spacerna på så tog fälgarna i orginal pinnbultarna. Fälgarna är inte "urgröpade" så att org. pinnbultarna får plats. Jag vet inte vad jag ska göra åt saken, så om någon har bra råd så är det bara att skicka ett inlägg!
Mvh/Robin

bara kapa bort den utstickande delen på pinnbultarna.. vanligt problem detta på 200/700/900-serien då man ska sätta dit fälgar med et45 och då använda 25-30mm spacers för att få fri gång..

Ja har gjort det, många andra har det= bara köra på.. skruva på muttern först bara sen kapa de som sticker ut plus 1mm, sedan gängar du ut muttern och då har du garanterat gängor som är ok!

(obs, tror bara de är ace som har urfräst i fälgen då de funkar med bultar som sticker ut från spacern. )
ja hade ace monaco och då behövde ja inte kapa, men då ja inhandla trw fälgar, då vart de andra bullar=)

lycka till

Är precis så som du säger! men det borde väl också gå med 20mm spacers? annars får jag ta och köpa nya sad eller köpa sånna smal spacer på biltema eller liknande och lägga dit.

Senast redigerat av HellRacer (17 april 2009)

HellRacer
17 april 2009 · 184 Inlägg

fan blir inte mkt kvar att gänga muttern på om jag ska ha org fälgarna sen. Lite väl riskabelt. man kan inte göra egna fördjupningar i fälgarna tro?

JoJJ3Wikstrom
17 april 2009 · 77 Inlägg

låter inte riktigt bra att vara i fälgarna och hålla på??
skulle då inte våga det möjligt vis så måste du ju balensera om fälgarna....
skulle häldre kolla om man kunde sätta dit minispecer eller kapa!

HellRacer
18 april 2009 · 184 Inlägg

JoJJ3Wikstrom skrev:
låter inte riktigt bra att vara i fälgarna och hålla på??
skulle då inte våga det möjligt vis så måste du ju balensera om fälgarna....
skulle häldre kolla om man kunde sätta dit minispecer eller kapa!

ja men då balanserar man ju fälgen samtidigt sen när man satt dit däck! så de kvittar ju. Jag kan ju göra så att jag skruvar på muttern utan spacer med org fälgarna och kapa efter dom så får jag göra egna urgröpningar i fälgarna, vilket inte kan bli mer än 5mm i fälgen. Vad tror folket om detta?

Rand
18 april 2009 · 1 024 Inlägg

jag kapade mina orginal pinnar så att dom inte sticker ut utaför space plattan det är viktigt att dom inte gör det för då blir hela sp plattan som en avdragare. å du tappar hjulet!

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Kesler
18 april 2009 · 3 650 Inlägg

jag skulle kapat, bultar går ju fort att byta

HellRacer
18 april 2009 · 184 Inlägg

Rand skrev:
jag kapade mina orginal pinnar så att dom inte sticker ut utaför space plattan det är viktigt att dom inte gör det för då blir hela sp plattan som en avdragare. å du tappar hjulet!

ja precis viktigt viktigt, men ja vill också kunna ha org fälgarna också, så funderar på att kapa lite och sedan göra egna urgröpningar i fälgarna som sagt.

Rand
18 april 2009 · 1 024 Inlägg

HellRacer skrev:

Rand skrev:
jag kapade mina orginal pinnar så att dom inte sticker ut utaför space plattan det är viktigt att dom inte gör det för då blir hela sp plattan som en avdragare. å du tappar hjulet!

ja precis viktigt viktigt, men ja vill också kunna ha org fälgarna också, så funderar på att kapa lite och sedan göra egna urgröpningar i fälgarna som sagt.

vadå vill ha kvar orginal. det är bara kapa bultarna på med space sen kan du köra med vanliga fälgar ochså ?  eller är det annan bultcirkel eller nåt spaceplattan  ?!

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
HellRacer
18 april 2009 · 184 Inlägg

Rand skrev:

HellRacer skrev:

Rand skrev:
jag kapade mina orginal pinnar så att dom inte sticker ut utaför space plattan det är viktigt att dom inte gör det för då blir hela sp plattan som en avdragare. å du tappar hjulet!

ja precis viktigt viktigt, men ja vill också kunna ha org fälgarna också, så funderar på att kapa lite och sedan göra egna urgröpningar i fälgarna som sagt.

vadå vill ha kvar orginal. det är bara kapa bultarna på med space sen kan du köra med vanliga fälgar ochså ?  eller är det annan bultcirkel eller nåt spaceplattan  ?!

så kan man också göra men jag ska nog säkerligen sälja bilen nångång också. visserligen kan dom också köra så men endå.

Rand
18 april 2009 · 1 024 Inlägg

det spelar la ingen roll kapa av skiten å ska du sälja så är det bara sätta nya på plats inte svårare en det, fram med kapen nu.

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
epapower
18 april 2009 · 593 Inlägg

bästa är nog som sagt att kapa av, ja har gjort så att ja använder mig aldrig av 940 org. fälgar längre för då behöver man ju inte fundera på om hjulbultarna räcker till då.. ja köper bara 850 fälgar för då får spacern sitta kvar helt enkelt.

annars får du slå ur de gamla hjulbultarna och slå i kgtrimnings sats med längre bultar och en spacer med bara 5 bulthål i (inga nya hål på spacern), har detta pkt bak på min 940.. funkar klockrent.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang