Hjälp med billjud, (bilder länkade som hjälp)

Electronicd
4 april 2006 · 91 Inlägg

Hej, skall köpa ljudanläggning till min Corvette C4 och behöver lite hjälp och tips.
Har fixat lite bilder för att underlätta beskrivningar och dylikt.

Börjar med att visa bilderna och måtten som jag har.

"Bagaget":
http://img478.imageshack.us/img478/5254/utrymmet9gy.jpg

Sett framifrån:
http://img86.imageshack.us/img86/4471/mellanstolarna1ca.jpg

Skiss på måtten:
http://img431.imageshack.us/img431/6879/skiss5gk.jpg


Vill ha en ordentlig bas med mycket kräm i, eventuellt flera basar om så rekomenderas och ett slutsteg som klarar driva basen/basarna bra givetvis.
Vad för bas rekomenderar ni? Prisklass runt 3000 kr (enbart för basen/basarna).

Har kollat på ett slutsteg som verkar intressant och prisvärt, ett Audison LRx 1.400 för 3195:-
Är iofs 1-kanals men spelar det någon roll? Behöver väl bara steget för att driva basen/basarna? Andra högtalare borde väl huvudenheten klara driva? (skall köpa en http://www.mds.se/products/caraudio_two … emId=28062)

Originalhögtalarna i bilen är 6 st Bose högtalare. Funderar på att byta ut dessa till några andra eftersom jag är rädd att dom inte kommer klara hålla jämn "klass" med basen, dom är ju trots allt 20 år gamla. Vad tycker ni?

Senast redigerat av Electronicd (4 april 2006)

Kojloj
4 april 2006 · 458 Inlägg

Electronicd skrev:
Hej, skall köpa ljudanläggning till min Corvette C4 och behöver lite hjälp och tips.
Har fixat lite bilder för att underlätta beskrivningar och dylikt.

Börjar med att visa bilderna och måtten som jag har.

"Bagaget":
http://img478.imageshack.us/img478/5254/utrymmet9gy.jpg

Sett framifrån:
http://img86.imageshack.us/img86/4471/mellanstolarna1ca.jpg

Skiss på måtten:
http://img431.imageshack.us/img431/6879/skiss5gk.jpg


Vill ha en ordentlig bas med mycket kräm i, eventuellt flera basar om så rekomenderas och ett slutsteg som klarar driva basen/basarna bra givetvis.
Vad för bas rekomenderar ni? Prisklass runt 3000 kr.

Har kollat på ett slutsteg som verkar intressant och prisvärt, ett Audison LRx 1.400 för 3195:-
Är iofs 1-kanals men spelar det någon roll? Behöver väl bara steget för att driva basen/basarna? Andra högtalare borde väl huvudenheten klara driva? (skall köpa en http://www.mds.se/products/caraudio_two … emId=28062)

Originalhögtalarna i bilen är 6 st Bose högtalare. Funderar på att byta ut dessa till några andra eftersom jag är rädd att dom inte kommer klara hålla jämn "klass" med basen, dom är ju trots allt 20 år gamla. Vad tycker ni?

Jaa du, svårt att säga detta.. Men ska du ha en redig bas som täcker den ytan så får du nog fan punga upp mer än 3000 kr på en bas + slutsteg till det blir nog inte heller så billigt.. Om det är 1 kanals så är det ett monoblock du menar då eller?

Det beror ju helt på hur man vill ha det.. Men jag hade nog sattsat på typ 1 redig bas max 2 st och ett riktigt bra slutsteg till det där..

Allternativt att jag hade siktat på ett snyggare bygge bara med kanske 2 st basar för de pris som du anget (3000 kr)..

Lycka till!

Electronicd
4 april 2006 · 91 Inlägg

Blev nog lite dåligt beskrivet av mig där. Måtten jag skrivit upp är vad som absolut MAX kan användas till min baslåda men jag vill hellst ha den mindre. Måtten är mest så att folk kan se vad som finns att jobba med.

Ja, det är ett monoblock jag menar. Kanske är bättre att köpa ett steg med fler kanaler så att man kan driva fler högtalare med det? Är inte vidare duktig på det här med slutsteg smile

Ett förtydligande: Prisklass runt 3000kr är enbart för basen/basarna, slutsteget är inte inräknat där. Såg att det nog lätt kan missuppfattas wink

Senast redigerat av Electronicd (4 april 2006)

JockeK BMW M3 är körglädje!
4 april 2006 · 102 Inlägg

Du kan ju driva mer än en bas med ett monoblock. Beror på vad du väljer för basar men kolla här...

Om jag tänker rätt med ohms-lag nu så:

1.Du väljer ex 2 st basar med dubbla talspolar. Välj basar med 2x2ohms spolar. Du seriekopplar dessa och får ers.resistansen 2+2ohm dvs 4ohm.
2. Du väljer 2 st basar med dubbla talspolar. Välj basar med 2x4 ohm spolar. Du parallellkopplar dessa och och får en ers.resistans 1/ers.res = 1/4+1/4 --> ers.resistans blir 2ohm.

Sen parallellkopplar du basarna och får då i 1.--> 1/ers.res = 1/4+1/4 --> 2ohm
                                                                2.-->1/ers.res = 1/2+1/2 --> 1ohm

I fallet 2 måste steget vara stabilt i 1ohm. Annars kan du seriekoppla basarna så blir ers.resistansen 2 ohm som i andra fallet.

Vet inte vilket av fallen man ska välja, men blir så här om jag inte tänkt helt fel med elläran tongue

Senast redigerat av JockeK (4 april 2006)

Blinka med blåljus om du vill race:a
nadaclue Nattdrömmare
5 april 2006 · 137 Inlägg

rockford punch 2 10" (P212S4) 4ohm..2 st, så har du snärt och tryck, men även djupbas.
dom går på ca 1400,- st

monoblock säger ja uteslutande DLS ultiamte A6.... går visseligen på ca 4500,- men då har du ett steg som driver 1200 watt rms i 1ohm stabilt... vilket driver ut de flesta bas/basar...

..:: mer vild än tam ::..
BMW 323 CI (2000)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
5 april 2006 · 2 353 Inlägg

Satsa på ett par 10 eller 12tums element, för 1500styck. Finns massor, Rockford, PG, MTX, med flera att välja på.

Sen ett monoblock till det. Jag skulle INTE rekommendera nåt som ger max effekt i 1ohm. Av ett par anledningar:

1. Det drar MYCKET mer ström att få ut effekt i 1ohm än 2 = du MÅSTE skaffa extra batteri
2. Det låter ALLTID sämre att köra 1ohm

Så, ett par 4ohms basar parallellt till 2ohm, och så ett monoblock som ger en 600W RMS kanske. Det duger gott!

Sen så håller jag med dig, du bör nog byta ut originalelementen.

mvh Jonas

Electronicd skrev:

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
loudness
5 april 2006 · 4 554 Inlägg

ska du kunna använda bagaget efter?

Electronicd
5 april 2006 · 91 Inlägg

Tack ni som svarat. Fler åsikter är välkomna.

jonash skrev:
Satsa på ett par 10 eller 12tums element, för 1500styck. Finns massor, Rockford, PG, MTX, med flera att välja på.

Sen ett monoblock till det. Jag skulle INTE rekommendera nåt som ger max effekt i 1ohm. Av ett par anledningar:

1. Det drar MYCKET mer ström att få ut effekt i 1ohm än 2 = du MÅSTE skaffa extra batteri
2. Det låter ALLTID sämre att köra 1ohm

Så, ett par 4ohms basar parallellt till 2ohm, och så ett monoblock som ger en 600W RMS kanske. Det duger gott!

Sen så håller jag med dig, du bör nog byta ut originalelementen.

mvh Jonas

Hur ser man att basarna är 4 ohms basar?
Om det står t.ex såhär i specifikationen:

Impedans 4 Ω, Re 3,24

Är det då 4 ohms basar?

Kollade på ett par kicker L5 10" där det stod:

- impedans 2 ohm DVC, 4 ohm DVC

Är det 4 ohms eller 2 ohms?


Ett monoblock som ger 600W rms.
Är detta ett lämpligt steg då? Eller kan jag kanske hitta något billigare lika bra? Tips?

Audison Lrx 1.400
Slutsteg 1kanal
Beskrivning:
1x350W rms 4ohm
1x650W rms 2ohm
1x900W rms 1ohm
( uppmätt 1100W 2ohm, 12V, 50Hz )

Inbyggda filter 24dB branthet
Pris: 3.195,00

Sen till mina originalhögtalare.
Om jag har en huvudenhet på 4*50w, klarar den då driva 6st högtalare?
Är denna huvudenhet jag kommer köpa:http://www.mds.se/products/caraudio_twocolumns.asp?ItemId=28062

loudness skrev:
ska du kunna använda bagaget efter?

Jag behöver ha plats till att lägga targa taket där så jag skall försöka fixa så det kan ligga över lådan på nåt vis. Kan bli krångligt.


En liten fråga till. Kan man fästa slutsteget på baslådan utan några bekymmer eller skall det sitta en bra bit ifrån basarna?

Tack

MVH David

Kojloj
5 april 2006 · 458 Inlägg

Electronicd skrev:
Tack ni som svarat. Fler åsikter är välkomna.

jonash skrev:
Satsa på ett par 10 eller 12tums element, för 1500styck. Finns massor, Rockford, PG, MTX, med flera att välja på.

Sen ett monoblock till det. Jag skulle INTE rekommendera nåt som ger max effekt i 1ohm. Av ett par anledningar:

1. Det drar MYCKET mer ström att få ut effekt i 1ohm än 2 = du MÅSTE skaffa extra batteri
2. Det låter ALLTID sämre att köra 1ohm

Så, ett par 4ohms basar parallellt till 2ohm, och så ett monoblock som ger en 600W RMS kanske. Det duger gott!

Sen så håller jag med dig, du bör nog byta ut originalelementen.

mvh Jonas

Hur ser man att basarna är 4 ohms basar?
Om det står t.ex såhär i specifikationen:

Impedans 4 Ω, Re 3,24

Är det då 4 ohms basar?

Kollade på ett par kicker L5 10" där det stod:

- impedans 2 ohm DVC, 4 ohm DVC

Är det 4 ohms eller 2 ohms?


Ett monoblock som ger 600W rms.
Är detta ett lämpligt steg då? Eller kan jag kanske hitta något billigare lika bra? Tips?

Audison Lrx 1.400
Slutsteg 1kanal
Beskrivning:
1x350W rms 4ohm
1x650W rms 2ohm
1x900W rms 1ohm
( uppmätt 1100W 2ohm, 12V, 50Hz )

Inbyggda filter 24dB branthet
Pris: 3.195,00

Sen till mina originalhögtalare.
Om jag har en huvudenhet på 4*50w, klarar den då driva 6st högtalare?
Är denna huvudenhet jag kommer köpa:http://www.mds.se/products/caraudio_twocolumns.asp?ItemId=28062

loudness skrev:
ska du kunna använda bagaget efter?

Jag behöver ha plats till att lägga targa taket där så jag skall försöka fixa så det kan ligga över lådan på nåt vis. Kan bli krångligt.


En liten fråga till. Kan man fästa slutsteget på baslådan utan några bekymmer eller skall det sitta en bra bit ifrån basarna?

Tack

MVH David

Klart det går men jag tycker inte det är speciellt snyggt bara!

Ronnie.L
5 april 2006 · 914 Inlägg

Electronicd skrev:
Tack ni som svarat. Fler åsikter är välkomna.
Hur ser man att basarna är 4 ohms basar?
Om det står t.ex såhär i specifikationen:

Impedans 4 Ω, Re 3,24

Är det då 4 ohms basar?

Kollade på ett par kicker L5 10" där det stod:

- impedans 2 ohm DVC, 4 ohm DVC

Är det 4 ohms eller 2 ohms?


MVH David

Det kan du själv välja man kan beställa antingen med 2ohm eller 4 ohm..  Ω symbolen står för ohm som du redan antagit.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
5 april 2006 · 2 353 Inlägg

Hej,
dety betyder att den basen finns med BÅDE dubbla 2ohms och dubbla 4ohms spolar, dvs två versioner av samma bas. För att få 4 ohm, så får du seriekoppla spolarna på 2ohm, dvs du skall isåfall ha varianten med dubbla 2ohms spolar.

Audison steget skulle funka fin-fint till det!

Huvudenheten kan driva 4st högtalare med 4ohms impedans.

Stegen kan sättas på baslådan.

mvh Jonas

Electronicd skrev:
Tack ni som svarat. Fler åsikter är välkomna.

Hur ser man att basarna är 4 ohms basar?
Om det står t.ex såhär i specifikationen:

Impedans 4 Ω, Re 3,24

Är det då 4 ohms basar?

Kollade på ett par kicker L5 10" där det stod:

- impedans 2 ohm DVC, 4 ohm DVC

Är det 4 ohms eller 2 ohms?


Ett monoblock som ger 600W rms.
Är detta ett lämpligt steg då? Eller kan jag kanske hitta något billigare lika bra? Tips?

Audison Lrx 1.400
Slutsteg 1kanal
Beskrivning:
1x350W rms 4ohm
1x650W rms 2ohm
1x900W rms 1ohm
( uppmätt 1100W 2ohm, 12V, 50Hz )

Inbyggda filter 24dB branthet
Pris: 3.195,00

Sen till mina originalhögtalare.
Om jag har en huvudenhet på 4*50w, klarar den då driva 6st högtalare?
Är denna huvudenhet jag kommer köpa:http://www.mds.se/products/caraudio_twocolumns.asp?ItemId=28062

loudness skrev:
ska du kunna använda bagaget efter?

Jag behöver ha plats till att lägga targa taket där så jag skall försöka fixa så det kan ligga över lådan på nåt vis. Kan bli krångligt.


En liten fråga till. Kan man fästa slutsteget på baslådan utan några bekymmer eller skall det sitta en bra bit ifrån basarna?

Tack

MVH David

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
lelleman
5 april 2006 · 129 Inlägg

kan tipsa dig on www.nardik.se
de är jätte bra och har bra priser. de tar nog fram en baslåda åt dig så du får in den på de dära måtten.köpte mina 2 basar som jag har på min sida där för 1600 och de packar mra med ljud

Electronicd
10 april 2006 · 91 Inlägg

Många tack för era svar.

Har köpt en Pioneer DEH30MP 4*50W. Vill byta ut originalhögtalarna i bilen (4 st är det, inte 6st). Räcker huvudenheten till att driva 4 st "bra" högtalare eller måste jag ha ett slutsteg till det också? Vet inte vad det är för storlek på högtalarna i bilen ännu men skall kolla upp det imorgon.

MVH

FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 april 2006 · 1 903 Inlägg

Electronicd skrev:
Många tack för era svar.

Har köpt en Pioneer DEH30MP 4*50W. Vill byta ut originalhögtalarna i bilen (4 st är det, inte 6st). Räcker huvudenheten till att driva 4 st "bra" högtalare eller måste jag ha ett slutsteg till det också? Vet inte vad det är för storlek på högtalarna i bilen ännu men skall kolla upp det imorgon.

MVH

det borde räcka med huvudenheten men om du vill ha mycket kräm i högtalarna så ska du nog skaffa dig ett slutsteg smile

MVH Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
10 april 2006 · 2 933 Inlägg

Köp Lrx 1.400 som du funderade på.. sen köper du en Kicker solobaric L5 12" dubbla 2 ohms spolar och kopplar till 1 ohm.. då har du bas så du klarar dig ska jag lova.!! smile big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang