19" fälgar med Kumho 235/35 ZR 19" däck på en saab 9-3 aero...

Astramarkus
25 april 2009 · 455 Inlägg

KRYSSBO skrev:
ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt ( Anläggningsytan mot navet till fälgens mittpunkt) finns oftast angivet på fälgen. Alufälgar så finns stämpeln oftast instansad på insidan av fälgen. Stålfälgar så finns oftast instansad på fälgens utsida.

Exempel : 6,5 x 15 ET 45

Det betyder att anläggningsytan ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt och om man byter till en fälg med lägre ET mått exempel ET 35 så kommer fälgen att bredda utåt med 10 mm

Förutsatt att man kör med samma bredd på fälgen, annars blir det likte mer kalkylering...

Bygger Opel Corsa B Turbo, åker Opel Vectra OPC samt tyskstukad Opel Combo, sladdar Toyota Soarer JZZ30
http://www.realcar.se/
Årets företag på GreenlightGalan 2012!
Opel Vectra OPC "Black n chrome" (2008)
Bjork OEM <3
25 april 2009 · 6 957 Inlägg

Astramarkus skrev:

Bjork skrev:

Jockessaab skrev:
enligt instruktionsboken får/bör/ska man inte ha större än 17 tum

Vem har sagt att man inte får..

Instruktioner är för kärringar !

Hur bred är fälgen? ET? Om inget annat går det ju att modda hjulhuset lite smile

Har haft både 19 x 8.5" och 19 x 8" på min gamla og9-3, båda med 225/35 sulor.

8.5"(ET38) funka men full bil var inte att tänka på, 4 pers gick men man fick akta sig för gupp och gropar.
8" (ET40) funka kanon, 5 pers gick också fint att köra i bilen.

Tillägg också att den var sänkt.

Mvh

Tack, det är inte bara storleken på fälg och däck som inverkar ET  gör mycket. Kompisen äker 8,5x19 ET 40 med 225/35-19, funkar fint

Jodå, har inte påstått ngt annat, min var 8.5 med Et38, alltså längre ut...hade jag haft ET40 hade det nog varit smärtfritt

OEM <3
Cambrant
25 april 2009 ·

Äsch skit i skärmar och sånt. Släng på 19" och gasa bara. En bil med 19" fälgar och halvtrasigt hjulhus är snyggare än 15" med nytt och fräscht hjulhus smile Haha

KristianRS5
27 april 2009 · 79 Inlägg

Hej,

Jag kör 225 35 19" ET 38 med kumho däck tar i lite bak ibland men inget fram.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang