Kabelarea?

Dagby
22 april 2009 ·

Jag har inhandlat 2 st 12 or, GAS. 600w (300 RMS) per bas.

Jag har inte köpt slutsteg än.men kollar på http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ductid=377
Så fall köpa två stycken..
sedan undrar jag vad som är rekommenderat att ha i kabelarea mellan stereon och slutsteg.?och mellan slutsteg och lådan?Tänkte köpa 2,5 mellan lådan å steget?

Något mer att tänka på?Första gången jag bygger med större grejer tongue

Har dåligt med pengar så om någon vet något billigare steg skulle jag vara intresserad smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/103834/634160_6tefvp.jpg

stahre
22 april 2009 ·

satsa på 21mm2 ström och jord till steget. 2,5mm2 räcker som högtalarkabel, men ska du köpa köp 4mm2 på en gång, ingen större prisskillnad så.
Tycker du däremot ska satsa på ett monosteg till basarna, inte två.
antingen detta: http://dbakuten.se/detail-item_id-16306
eller detta http://dbakuten.se/detail-item_id-16453

Tänk på att jorda ordentligt på lämpligt ställe, skrapa av eventuell lack så du fås en ren och slät yta. Sätt säkringen på strömkabeln så nära batteriet som möjligt.

Senast redigerat av stahre (22 april 2009)

Dagby
22 april 2009 ·

okej! smile
men ger inte dom stegen lite för lite eller?
får ju ut mer av dom 2 små jag tänkte köpa först.

glömde skriva att det är 4 ohms..

Senast redigerat av Dagby (22 april 2009)

kalle_kalle
22 april 2009 · 2 914 Inlägg

då skulle jag satsa på mutant. men samtidigt kan orion göra som rockford. underspeca stegen.
som han stahre säger. ta ordentliga kabelskor. inget som stör kontakten och så vidare.

stahre
22 april 2009 ·

enligt spec jo.. men det behöver inte betyda att det är bättre, man ska inte kolla sig blind på watten. Sen är det inte bra att ha två steg, du kommer förmodligen inte kunna ställa in stegen precis lika och då blir det inte bra. Om vi ser på det steget som brl säljer med i paketet till denna baslåda du köpt "räcker" inte watten till heller.
Orion är ett bra märke och kommer förmodligen ge ut bäst kvalitet, men vet att mutant steget är mkt prisvärt.
Eller ett tredje alternativ är att kolla begagnat, finns mkt bra att få till bra priser.

evilaudio
22 april 2009 · 16 195 Inlägg

spara lite pengar å köp nåt vettigare steg.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
stahre
22 april 2009 ·

du har även Sinus Live SL-A500 V2 hos blekingebilradio.se
bra steg för lite pengar, kolla in deras rea länk så hittar du ett för 1200..

Dagby
22 april 2009 ·

Okej.. men ni skulle inte kunna kolla på denna sidan
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … Pro/store/
och se om det finns något som skulle kunna passa bra? Skulle vara gött att slippa beställa tongue
tack för hjälpen! smile

stahre
22 april 2009 ·

Varför vill du inte beställa? tar inte mer en ett par dagar innan det kommer hem och det är inte spec dyrt.. Blekingebilradio har bra service och korta levtider. Det enda jag kan tipsa om är  Sinus Live SL-A500 på den sidan. Men du kommer inte kunna pressa ut gas basarna vad dom tål. Tycker antingen du spar en månad till och köper ett lite mer kraftfullt steg eller kollar på dom alternativ jag skrev tidigare:D

Dagby
22 april 2009 ·

Sinus Live SL-A500 V2 verkade riktigt bra! big_smile
Det får nog bli det! smile
kom gärna med mer förslag om ni hittar något.. smile

stahre
22 april 2009 ·

ja antingen det eller mutant steget, skulle tro att det är hugget som stucket, har för mig att dom basarna du har inte är överjävligt tungdrivna. Men kom ihåg att ställa in steget och dra ordentligt med alla kablar för att få det bra.

740Glt16valve
22 april 2009 · 247 Inlägg

jag tycker du ska spara pengarna och köpa ett bra steg visseligen så kräver inte dom basarna nått särskillt steg så men kör annars på carpower 750 steget för de har jag haft själv en gång och det driver på bra för den peng man får betala smile men kör inte för hårt med de steget mitt blev så satans varmt haha så gick inte ta och nudda skiten knappt smile gick sönder strax efter de typ... och vorre jag dej skulle jag satsa på sinus live 1500 steget på blekinge bilradio eller carbonize.se de steget är riktigt bra för pengarna:) och levererar effekt till värre basar en gas smile eller rättare sagt det räcker till värre basar smile

Senast redigerat av 740Glt16valve (22 april 2009)

:):) 740:):)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Dagby
23 april 2009 ·

Nu har jag hittat ett annat steg!
http://www.blocket.se/vi/20333733.htm
Det översta..
Vad tror ni om det?
jag förstår att det kanske inte är det bästa som finns men det är priset som lockar!
Det står ju att man får ut 2x 800 watt, kan man typ strypa ner det?typ inställning på stegen?
någon som vet något om den sidan?
kolla runt och läste att dom hade bra grejer annars smile

Sedan funderar jag på att köpa en vanlig installationskabel.. Fk blir billigare.. som ström kabel. Har även fixat 4 mm kvadrats högtalarkabel.


Blir det någon skillnad om jag kopplar jorden i bak i bilen elr i fram?
har hört att det är bättre om man kopplar den så långt bort från generatorn som går?kan det stämma?

Kondensator: behövs det om jag har typ 32 kvadrats kabel från batteriet?vad jag har fattat så har man det för basen inte hänger med men om jag har tillräckligt tjock kabel borde det vell inte behövas?

Senast redigerat av Dagby (23 april 2009)

740Glt16valve
23 april 2009 · 247 Inlägg

Dagby skrev:
Nu har jag hittat ett annat steg!
http://www.blocket.se/vi/20333733.htm
Det översta..
Vad tror ni om det?
jag förstår att det kanske inte är det bästa som finns men det är priset som lockar!
Det står ju att man får ut 2x 800 watt, kan man typ strypa ner det?typ inställning på stegen?
någon som vet något om den sidan?
kolla runt och läste att dom hade bra grejer annars smile

Sedan funderar jag på att köpa en vanlig installationskabel.. Fk blir billigare.. som ström kabel. Har även fixat 4 mm kvadrats högtalarkabel.


Blir det någon skillnad om jag kopplar jorden i bak i bilen elr i fram?
har hört att det är bättre om man kopplar den så långt bort från generatorn som går?kan det stämma?

Kondensator: behövs det om jag har typ 32 kvadrats kabel från batteriet?vad jag har fattat så har man det för basen inte hänger med men om jag har tillräckligt tjock kabel borde det vell inte behövas?

lita inte på den efekten om de nu står 2*800 watt så stämmer det inte garanterat smile mitt 4 kanals de gick på 8000 kr och lämar 4*300 watt och 2*600 watt de där är nog löngn eftkter tyvärr sad köp ett sinus live 1500 dom är bra dom för pengarna dom kostar

:):) 740:):)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 april 2009 · 8 744 Inlägg

Det steget kommer då kunna driva dina basar ja, men om det blir bra är ju en annan fråga. Om du har råd så kan du ju köra på det större steget där för 1290 istället. Dom 2x800W som steget påstås ska kunna ge ut är nog maxeffekt en fin dag med solen i ryggen osv. Så stirra dig inte blind på det, tror inte det ger ut över 100Wrms.

Vanlig installationskabel funkar ja, men tänk på att den är betydligt stelare än riktig kabel gjord för användning i bil. Jorden sätter du så nära steget som möjligt för att få så kort kabel som möjligt, tänk på att den måste vara minst lika grov som pluskabeln!

Kondensator behövs inte nej, se till så att du har ett bra och fräscht batteri så blir det bra ändå. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Dagby
23 april 2009 ·

Okej men du tror asså att:
MEGAKICK - SS2200 - 4 KAN
    *  Max Watt 4x 550 Watt, bryggkopplad 2x 1100 Watt i 4 Ohm
    * Silvereloxerat alumnium
    * Ingångsnivå justerbart för både fram & bak (400mV - 5V)
    * Bryggkopplingsbar till 2/3/4 kanaler möjligt
    * Reglerbar Hög & Lågpass filter
    * RCA utgång för möjlighet att koppla ytterligare slutsteg
    * Kortslutningsskydd, Övertemperatursskydd, Överlastskydd
    * Frekvensområde 20-20.000Hz
    * Klirrfaktor <0,1%
    * S/N >95dB
    * Lågpassfilter 50-250Hz
    * Högpassfilter 120-3000Hz
skulle funka? smile
även om det är ljug borde det ju finnas lite kraft i det wink

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 april 2009 · 8 744 Inlägg

Ja nog sätter det fart på dina basar allt! smile Sen hur fin signal och hur mycket effekt det ger ut är ju en annan sak, men det duger nog till. Jag har ju dock inte testat det själv så jag kan inte svara helt hundra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
BaNaN85
23 april 2009 · 93 Inlägg

Dagby, köp inte det där SS2200 steget. Dom dära siffrorna kan vara 100% lögn, köpte själv en gång i tiden ett steg från liknande återförsäljare där det stog att steget skulle ge 2500w max. När man fick hem steget satt det 2st 20A säkringar på det = 400w.

Kör på ett säkrare kort som Mutant Black 1 eller Sinus Live SL-A500 V2 så får du bra grejjer.

Kan tillägga att steget jag köpte för ca 5år sedan hade exakt samma knappar på ovan sidan och text på sig som det dära SS steget har. Fake allt ihopp!

Dagby
23 april 2009 ·

Okej! Bra att du sa det! (Y)

Frissan
23 april 2009 · 4 693 Inlägg

Jag skulle rekomendera MDS GP800 monoblock 1600w/800wrms, både räcker och blir över till de basarna. Kostar 1699 :-, alltså lika mycket som de där du visade, men är säkerligen bättre.

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang