Evo 1 frikopplar inte

GuRveLn Däcknötare
23 april 2009 · 82 Inlägg

Min evo 1 frikopplar inte, om man står på tomgång och håller in kopplingen så vill den som smått dra iväg ändå. Har luftat kopplingen flera gånger utan resultat. Det känns nästan som man har luft i systemet, för pedalen går som lätt tills man kommit halvvägs ner, då känner man motstånd. Det har inte försvunnit någon vätska från behållaren. På bilen sitter en ACT 2900 koppling, och slavcylindern är tydligen bytt för 2 år sen, enligt ett kvitto jag har. Så vad återstår? Huvudcylindern? Kanske inte ska utesluta slavscylindern, men går det att felsöka vilken av dom det är i så fall?

Senast redigerat av GuRveLn (23 april 2009)

Volvo V70N 2,5T "Classic Momentum" (2007)
kolvas
23 april 2009 · 4 001 Inlägg

om du pumpar några gånger, ändrar läget på sig då? i så fall är det luft.
Har du kollat så tryckstången är rak? jag har sett såna som blivit krokiga på andra bilar
Kollat efter läckage?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
GuRveLn Däcknötare
24 april 2009 · 82 Inlägg

Nej det ändras inte om man pumpar..  Och det hjälper inte att lufta, har luftat med en luftningsapparat så man sätter tryck i systemet och det kommer inga bubblor.. Har haft igång den säkert 5 minuter så hela systemet är genomkört..

Volvo V70N 2,5T "Classic Momentum" (2007)
noki
24 april 2009 · 87 Inlägg

Har du hållt pedalen nertryckt under tiden du luftar? Brukar bli som du beskriver när den lämnats i normalt läge... Mvh Markus

(\__/)
(='.'=) This is bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination!!!
GuRveLn Däcknötare
24 april 2009 · 82 Inlägg

det ska väl inte behövas när man använder en luftningsapparat?

Volvo V70N 2,5T "Classic Momentum" (2007)
Moparboy440
24 april 2009 · 4 682 Inlägg

kan vara tryckplattan som gett upp. men kolla efter läckage först.

noki
24 april 2009 · 87 Inlägg

GuRveLn skrev:
det ska väl inte behövas när man använder en luftningsapparat?

Jo på vissa bilar gör det det, (luften som är i kolven blir annars kvar och bara resten av systemet luftas, (mitsubishi galant är en av modellerna som är sådana)

(\__/)
(='.'=) This is bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination!!!
GuRveLn Däcknötare
4 maj 2009 · 82 Inlägg

Okej nu hände det nåt när jag körde igår, jag gasade på och det som knakade till och nu går inte kopplingspedalen att trycka ner alls :S Ska riva ner lådan och kolla imorgon, men är det någon som har en aning vad som kan vara fel?

Volvo V70N 2,5T "Classic Momentum" (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 maj 2009 · 13 810 Inlägg

låter som om det är en gummislang som expanderar
ta en titt på slangen mellan kopplingscyl och slavcyl

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang