Bränner säkringar..

bumb
27 april 2009 · 121 Inlägg

Tja, har just kopplat in mina nya slutsteg och allt funkar perfekt, spela bra som fan igår och inga problem alls.
MEN, när jag startar bilen idag så, PAFF säkringen går och inte säkringen på stereon utan säkring till stereon i bilen, jag byter ut den och tänkte att ah det va väl inget, slår på kopplingen PAFF smäller den med.

BMW 850 Ci (1992)
Leo86
27 april 2009 · 1 468 Inlägg

Kolla över alla pluskablar så inget jordar på något oönskat ställe.
Kolla med så att inget är felkopplat.
Om en minuskabel jordar så gör juh inte det någonting den ska juh vara jordad =P.
Men helst på bara ett ställe.

bumb
27 april 2009 · 121 Inlägg

grejen e den att jag koppla precis om till min gamla stereo och den starta som en klocka inga problem alls...

BMW 850 Ci (1992)
Leo86
27 april 2009 · 1 468 Inlägg

Jo visst. även experter kan bränna säkringar.
du har juh plus kablar dragna från batteri slutsteg till stereo.. finns vassa kanter överallt i alla bilar.
Ena dagen funkar der det superduper när du är ute o åker. o så nöts det någonstans på kablarna även om du kopplat så som det var innan.
Någongång jordar det juh om det ligger mot en oskyddad kant där exempel färgen flagats eller nåt.

Ta en voltometer och mät spänningen.
Har du 12volt på stora pluskabeln vid steget när nyckeln e på så e d juh inte den kablen.
Då kollar du signalkabeln "den smala från steget till stereon" på samma sätt. Har du ström i den när stereon ör avstöngd så är det felkopplat.
Försvinner strömmen när du vrider på nyckeln för att säkringen går så skulle ja iaf riva upp allt igen där kablarna ligger och se över alla sladdar.

Det är lite besvär men hellre det än att riskera att elda up hela bilen pga en felkopplad sladd.

bumb skrev:
grejen e den att jag koppla precis om till min gamla stereo och den starta som en klocka inga problem alls...

bumb
27 april 2009 · 121 Inlägg

jo jag vet, men tänkte att det va steget med så koppla loss stegen helt inte anslutna överhuvudtaget till stereon och den fortsätter och bränna därav min oroliga tankar att det kanske e stereon som kortslutet sig.

BMW 850 Ci (1992)
Leo86
27 april 2009 · 1 468 Inlägg

det kan vara plus kablaran till stegt ändå.
Det går juh från batteriet.
Batteri plåt slutsteg.
kan kortslutas ändå.

bumb skrev:
jo jag vet, men tänkte att det va steget med så koppla loss stegen helt inte anslutna överhuvudtaget till stereon och den fortsätter och bränna därav min oroliga tankar att det kanske e stereon som kortslutet sig.

bumb
27 april 2009 · 121 Inlägg

tack så mycket för all din hjälp förresten! jätte uppskattat ska ut och mäta lite smile

BMW 850 Ci (1992)
Leo86
27 april 2009 · 1 468 Inlägg

gå igenom alla kablar från batteri till skuffen hur säker du än är så du inte behöver ångra nåt i slutet ifall det är det. d låter som signalbakelkortis iaf. smal o ömtålig.

bumb skrev:
tack så mycket för all din hjälp förresten! jätte uppskattat ska ut och mäta lite smile

snurbo_diesel Egen företagare
27 april 2009 · 864 Inlägg

Detta fenomen fick jag på min s70i ett tag, det var isokontakten till sterion som smält ihop så kontakterna hade smält ihop.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
bumb
27 april 2009 · 121 Inlägg

stämde rätt bra där det va gummit runt om en av kontakterna som va isönder så den låg emot stereon mycket irriterande, men tog 4 säkringar att ta reda på ;D

BMW 850 Ci (1992)
snurbo_diesel Egen företagare
27 april 2009 · 864 Inlägg

bra att det löste sig iaf smile

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang