Duttens första bil var en Volvo 745 med regnummer DUT221 därav smeknamnet dutten.
Nu har jag under en tid byggt på min bil en 70tals jänk som ska vara klar för 2009.
Planerna är en bil som är skoj att köra samt att den är udda.
En del känner igen bilen men anledning till ny tråd är att min tråd jag hade dog isamband med att jag försvann från nätet, en kapmaskin stoppade mig och gick nästan helt genom min arm men jag är på god väg tillbaka nu..
Jag kommer ha följande drivlina i bilen.
Motor 230F standard motor Växellåda 4vxl från en Volvo 240 Bakvagn från Volvo 960 Framvagn från Volvo 960 Bränsle systemet kommer styras av ett MS 2.2
Då min underbara fru gav mig en Digital Videokamera med HD så kommer bilder och video varvas, följde en tråd här som var helt underbar min är bara skit men duger.
Ja den behöver en motor i stoppad.....
Växellådan har hittat in...
Ett kustom byggt växellåds fäste är monterat för att slippa göra nya hål i karossen
Första noteringen var att lösa kardanaxeln som var för kort men detta löste sig med att ta en längre från en 740 med 4+1 låda, lite skillnad av längden..
sedan var det dags att fixa till det sista med fästerna för bakaxeln och det gjordes med 2mm gods i form av en U balk som kapades i lagom längd och svetsades fast, eftersom mina svetskunskaper är svaga så punktar jag bara fast dom så får polaren sen fixa det ordentligt .
nu återstår arbetet med att få fast framvagnen och jag har börjat bygga en stålram som ska vara fästplatta för framvagns balken, det är fyrkants stål profiler i 1mm gods....
nästa steg är att göra klart framvagns fästerna, sno en bit av rattstången från en 240:lol: ( den jag har är 5cm kort )och sedan i med fjäderben och motor.
Har arbetat idag med att iordningställa framvagnens nya infästningar. Infästnigarna gjordes i 35X35X2mm fyrkantsprofil som fick bulthål uppborrade ! Arbetet tog 4timmar och jag passade på att montera fast fjäderben ! Låter alla bilder tala för sig orkar inte skriva !
Nu kommer en standard 230F sättas i så bilen blir körbar komer med lite foto från dagens arbete, bakhjulen är i marken, bakaxeln är klar och styrstaget är fixat.
Styrstången består av orginal chrysler ratt med Volvo 740 koppling till volvo 240 förlängning till volvo 960 koppling till servot !
jaha det vart ingen bil hem idag men imorgon ska jag låna bil av pappa min så ska bilen hem så för att fördriva tiden hade jag lite motordelar hemma som fick lite volvo signalröd på sig.
Ska det strula strular det och mitt problem är hem transporten som strular, vagnen jag skullre använda var för klen, sen paja transport bilen och dagarna går. Under denna tid passar jag på att jobba på lite bling till motorrummets olika komponenter.
Volvo Signal Röd
FET STOR IC
Volvo Kylare
Lite motordelar lackade
Andra delar på torken
å kunde inte låta blir har man startat så åker även alla delar liggandes på lack såsom generator åsså
sen ska pojken min få en tavla som ska ha lagfotot från SSK
update 0905009
lackar ännu motordelarna röda, får inte tag i rosa färg så det får bli rött.
bygger nya pedaler till bilen, bromspedalen blir orginal, kopplings pedal blir från 240 kapad, vänd och egentillverkat extra fäste i anslutning till broms pedalen, gasen blir något liknande !
Pellefax skrev: Det är ju ingen jänkare på bilderna!! Var är jänkaren?
Okej alla har inte råd med slagskepp så jag håller mig till de mindre Chrysler modellen !
Jag menade att en jänkare är från USA,den där är ju från england eller kanske tillomed från frankrike.. Men det spelar ingen roll,hoppas du får ihop den,mycket jobb nerlagt på den..
Ska jag verkligen skräma dig... en Italienare från början som började bygga i Frankrike som sen togs över av Chrysler och idag ägs av Peugot men men bilen byggs sakta och säkert.
Nu har jag ju 3 bilar i min ÄGO !
Chryslern byggs som Prio 1 i verkstaden Scorpion som vavning en Drifter brukshäck Fiestan är min busbil jag kör med från A till B men man fixar till lite på den så den ser skaplig ut
Jaha en del vet vad som hände bruksbilen, tragiskt men mitt fel så den e DÖD !
Har arbetet på Scopionen kvar men en envis toplocks bult fick ge sig och jag lyckades tillslut få ut den tack vare sökningen i forumet och massor av tips, så under fredag ska delar på skroten jagas till den bilen.
Har varit och meckat en del med chryslern men missat att ta med kameran men inte idad, passade på och fotade lite på bilen.
Den står på en transport kärra för att man ska komma åt enkelt runt bromsarna, !
Bromsok,lackat
Bilen på transportkärran vid verkstaden
Nästan klar med pedalstället som består av kopplingspedal från 240, orginal bromspedal men saknar gas pedal
Andra framvagnsdelen
Det som sker härnäst är att ordna någon form av motorkuddar, ställa ner bilen på backen, koppla in motorn och sen provstart så det ligger inte lång fram i framtiden.
Inmontering av insprutningen, om det inte går att få att lira så plockar jag på en förgasare typ strombergare eller ngt annats som sitter på volvos 230 motorer.... ingen ide att köra 4portare den sparar jag åt min V8
Då jag inte får tag i någon som kan hjälpa mig få hem bilen per släp och inte har möjlighet att hyra ett så återstår valet att snabbast möjligt få motorn att fungera så den kan köras hem.
Detta innebär en mindre ändring i planerna på motorstyrning och ibland har man inget val.
Lever ju på akassa så man e fattig, tar vad man får... idetta fall delar från en 240...
Så lite mer gjort idag...
Snodde komplett gaspedal med wire och fästen från 240in....
Snodde hela insuget.....
Och monterade på det ...
Även mekanisk pump monterad.....
Observera det mycket snygga termostathuset !
Stackar motorn den måt nog inte så bra att nedgraderas men just nu har jag inget val...
jaha är det bara hos mig det regnar ? Har i regnet stått och skruvat och JÄVLA insuget sprack..... på två ställen... två olika platser så det går itne att laga...
I denna bedrövelse så passar jag på att göra annat för att få något gjort så det blev lite pyssel...
En volvo motor behöver en volvo kylare och denna kylare behövde fästen så det vart såhär...
Inte snyggast men det fungerar vilket är poängen.
Gav mig sedan på att montera termostat hus, generator osv... så låter bilderna visa..
Ser överlag ut rätt så bra..... nu ska jag ta tag i insuget igen..... tror jag...
lite mer arbete gjort... har skaffat nya kylar slangar... kopplat in elen för generatorn... letat elfel för tändningen, bytte rotor, fördelarlock, kodensator, brytare, tändspole inget hjälpte så kollade in elstammen och det visade sig att matar plusen från kupen strular så det löser jag med en extra knapp för att aktivera tändspolen... startade upp lite på startgas åxå http://www.youtube.com/watch?v=l9cGnB3RIYY
så nu under denna kväll har jag arbetat med att demontera ett avgas system från en 240 och anpassa det till min bil. kopplade vidare på elen i bilen... kopplade in lite slangar osv... små saker som tar tid men det som nu saknas är el fläkten och uppstarten.
så lägger ut de foton jag tog strax innan jag åkte hem... å det var gott om mygg .....
kommentarer ?
ja jag vet det vart inte som planerat men detta är näst bäst....
Efter att varit helt deppad i flera dagar då det regnat så såg jag fram emot att äntligen kunna göra något med bilen...
Bilen har sett lite deppig ut där den stått i regnet och man har inte kunnat göra något.
Detta regnande har gjort att jag hela helgen sökt information varför jag inte fått till tändningen på motorn och jag har sökt efter svar.
Motor setupen är lite off mot vad som var tänkt.
B230 bottendel med orginal vev och stakar. B230F top planad portad Fördelare placerad på oljepumpen med brytar spetsar och kondensator Insug från B200 serien med Piersburg 175 cdu förgasare Tändspole och annat som funnits till hands.
Den ville tända men sen dog den efter att den tände på startgas..
Jag började felsöka och fann att det inte fanns gnista på tändstiften vilket härlede mig till el problem.
Kopplade om elsystemet för startnyckel så tändningsplus och startläge gick genom relä och aktiverade 12V via huvud kabel.
Detta fungerade inte...
Var inne på diverse forum och pratade med folk per telefon och fann att denna setup i koppling av elen borde fungera...
resultat... fortfarande ingen gnista...
Kollade avståndet för brytarspetsar 0,4 ström fanns överakkt men idag på besök hos Mekonomen så fick jag prata med en av deras gammel rävar och han hade en enda kommentar, koppla bort jorden för spolen så startar den...
sagt och gjort... och elen är nu såhär...
Då stack kamremmen och vevaxel skivan lossnade....
JÄ*VLAR !
Åkte hem och surade lite och var allmänt pissed....
Åt lite pizza kramade gumman min och åkte tillbaka till bilen...
Plockade ner motorn totalt runt kamremmen, alla täckplåtar spännare allt....
Bytte kamaxel drev, bytte kamrem, plockade ihop allt, startade...
Ja sorry missade videokamera men jag säger bara det...