Hur får man till "dump" ljudet?

Wanegardh Asgammal medlem.
4 maj 2009 · 2 246 Inlägg

zwich skrev:
alla turbobilar har ju dumpventil

Nej inte S13 bla

HenkeTIC
4 maj 2009 · 888 Inlägg

Alltså det är inte många rätt här inne...

Ljudet i filmen kan du får med en felställd kolvdump. 

Med dumpventil så får du SNABBARE spoolup!

Surge är något helt annat. Surge är när du har högre laddtryck än luftflöde genom motorn. Man får ett kvittrande när man håller gas och har laddtrycket uppe. inte när man släpper gasen.

Har inget med storleken på turbon att göra utan laddtrycket.

Mvh

LocKtar Herr
4 maj 2009 · 1 722 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Alltså det är inte många rätt här inne...

Ljudet i filmen kan du får med en felställd kolvdump. 

Med dumpventil så får du SNABBARE spoolup!

Surge är något helt annat. Surge är när du har högre laddtryck än luftflöde genom motorn. Man får ett kvittrande när man håller gas och har laddtrycket uppe. inte när man släpper gasen.

Har inget med storleken på turbon att göra utan laddtrycket.

Mvh

Hmm, Du menar allts när man gasar så kvittrar det? på min bil kvittrar det iaf när jag släpper gasen, och vad jag hört så är det pga att luften inte har någonstans att ta vägen så det går igenom turbons impeller och därav ljudet.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
HenkeTIC
4 maj 2009 · 888 Inlägg

Om det kvittrar när du släpper gasen så har du AV:n felställd eller för liten dump för att kunna evakuera all luft i ett pys.

Men det är klart är man så okunnig att man kör utan dump så kan ju detta ljudet komma då med. Men kan lova att alla med ett motorintresse inte är så dumma att man kör utan dump!

TurbOla Reservdansk
4 maj 2009 · 6 271 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Alltså det är inte många rätt här inne...

Ljudet i filmen kan du får med en felställd kolvdump. 

Med dumpventil så får du SNABBARE spoolup!

Mvh

Det beror på om det är en återcirkulerande dump eller en öppen dump.
Återcirkulerande dump skickar tillbaka luften till turbon via insuget, och håller uppe varvet på impellern.
En öppen dump släpper ut den inmätta luften i atmosfären, och tvingar impellern börja om från lägre varv.

Min dump öppnar inte fullt om jag inte laddar runt 1bar, för den är lite hårt spänd, och då får jag turbokvittret.
Som jag har förstått, är det luft som går tillbaka och slår mot impellern i kompressorhuset, vilket inte är bra för den.
Och då blir det väl att den "dumpar i luftfiltret".

Senast redigerat av TurbOla (4 maj 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
HenkeTIC
4 maj 2009 · 888 Inlägg

vet inte var ni får eran fakta ifrån? Korvkiosken?

Nu har du helt fel ang Öppen eller återcirkulerande Avlastningsventil. Det är INTE den återcirkulerande luften som håller varvet upp på impellern.

Både öppen och återcirkulerande AV är lika bra, bara det att den ena kan låta mer än den andra. det har ingen betydelse för spoolupen.

Mvh

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 maj 2009 · 2 252 Inlägg

TurbOla skrev:

HenkeTIC skrev:
Alltså det är inte många rätt här inne...

Ljudet i filmen kan du får med en felställd kolvdump. 

Med dumpventil så får du SNABBARE spoolup!

Mvh

Det beror på om det är en återcirkulerande dump eller en öppen dump.
Återcirkulerande dump skickar tillbaka luften till turbon via insuget, och håller uppe varvet på impellern.
En öppen dump släpper ut den inmätta luften i atmosfären, och tvingar impellern börja om från lägre varv.

Min dump öppnar inte fullt om jag inte laddar runt 1bar, för den är lite hårt spänd, och då får jag turbokvittret.
Som jag har förstått, är det luft som går tillbaka och slår mot impellern i kompressorhuset, vilket inte är bra för den.
Och då blir det väl att den "dumpar i luftfiltret".

Tack så mycket Ola så slipper alla gissa sig runt! smile

notis: när laddtrycket slår tillbaka mot impellern i kompressorhuset har en speciell benämning och de är kompressor stall, bara för er nördar som ville veta cool

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 maj 2009 · 2 252 Inlägg

HenkeTIC skrev:
vet inte var ni får eran fakta ifrån? Korvkiosken?

Nu har du helt fel ang Öppen eller återcirkulerande Avlastningsventil. Det är INTE den återcirkulerande luften som håller varvet upp på impellern.

Både öppen och återcirkulerande AV är lika bra, bara det att den ena kan låta mer än den andra. det har ingen betydelse för spoolupen.

Mvh

Öppen är "sämre" ur spoolup synpunkt då dumpad luft som redan är mätt av LMM (på bilar med LMM ofc) far ut i friska luften igen vilket innebär att den kommer fetta upp under en kortstund när man gasar på igen efter växling detta problem har du dock inte med återcirkulerande då den redan mätta luften åker tillbaka in i insugningsröret till turbon EFTER LMM och då fettar den inte upp som den gjort med öppen

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
LeafBox Lat Perfektionist
4 maj 2009 · 6 359 Inlägg

dahboy skrev:
Eller så skaffar du en sån här..
http://www.youtube.com/watch?v=VbNxugO-uf0

Haha! Undra om dom grabbarna hade mkt att göra tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Wanegardh Asgammal medlem.
4 maj 2009 · 2 246 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Om det kvittrar när du släpper gasen så har du AV:n felställd eller för liten dump för att kunna evakuera all luft i ett pys.

Men det är klart är man så okunnig att man kör utan dump så kan ju detta ljudet komma då med. Men kan lova att alla med ett motorintresse inte är så dumma att man kör utan dump!

Fan vad Nissans ingenjörer måste vara dumma

HenkeTIC
4 maj 2009 · 888 Inlägg

The_Mechanic skrev:

HenkeTIC skrev:
vet inte var ni får eran fakta ifrån? Korvkiosken?

Nu har du helt fel ang Öppen eller återcirkulerande Avlastningsventil. Det är INTE den återcirkulerande luften som håller varvet upp på impellern.

Både öppen och återcirkulerande AV är lika bra, bara det att den ena kan låta mer än den andra. det har ingen betydelse för spoolupen.

Mvh

Öppen är "sämre" ur spoolup synpunkt då dumpad luft som redan är mätt av LMM (på bilar med LMM ofc) far ut i friska luften igen vilket innebär att den kommer fetta upp under en kortstund när man gasar på igen efter växling detta problem har du dock inte med återcirkulerande då den redan mätta luften åker tillbaka in i insugningsröret till turbon EFTER LMM och då fettar den inte upp som den gjort med öppen

Ja detta är sant på en bil som har LMM men då har man ju inte en öppen dump eller hur?

Mvh

HenkeTIC
4 maj 2009 · 888 Inlägg

maximus skrev:

HenkeTIC skrev:
Om det kvittrar när du släpper gasen så har du AV:n felställd eller för liten dump för att kunna evakuera all luft i ett pys.

Men det är klart är man så okunnig att man kör utan dump så kan ju detta ljudet komma då med. Men kan lova att alla med ett motorintresse inte är så dumma att man kör utan dump!

Fan vad Nissans ingenjörer måste vara dumma

Faktiskt. Saab 900 t16 hade inte heller dump på sina första T16 1984 alltså för 25 år sedan.

TurbOla Reservdansk
4 maj 2009 · 6 271 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Både öppen och återcirkulerande AV är lika bra, bara det att den ena kan låta mer än den andra. det har ingen betydelse för spoolupen.

Mvh

Fel.
Öppen dump på bilar med luftmassemätare (t.ex. Volvo 850) skickar ut inmätt luft i atmosfären, vilket gör att den matar på mer soppa och får mindre luft, dvs går fett och det är ju rätt bra skjuts i den komprimerade luften som kan gå tillbaka via impellern, istället för att den går ut i atmosfären.

Tänk efter själv, om man leder runt luft som har bra hastighet och kompression, i recirkulation till turbon gör det mer nytta än om man bara släpper ut den komprimerade luften i atmosfären, och turbon får ingen hjälp av den luften.

Ganska logiskt eller hur?

Ska man vara riktigt petig, så är det lika fel med öppen dump som med öppen vevhusventilation, om man går efter bilprovningen.

Om du använder en helt atmosfärisk dumpventil tillsammans med en bil som är känslig för dessa så kan det resultera i att motorn går något fett. (dvs. för mycket bensin i förhållande till luft i förbränningen) I värsta fall kan det leda till att oförbränt bränsle kommer ut på avgassidan av motorn och fortsätter till katalysatorn. Därför kan denna skadas och även lambdasonden ligger i riskzonen.

Rallykvittret - Vi får dagligen frågan om vilken dumpventil som ska användas för att åstadkomma det så kallade rallykvittret. Svaret är: ingen. Rallybilarna har ingen dumpventil alls, så ljudet du hör är alltså laddtrycket som slår tillbaks in i turbon. En rallybil får en ny turbo så fort den blivit sliten, men det är kanske inget ekonomiskt alternativ att rekommendera den som vill ha kvittret på sin vanliga bil. Detta ljud kan även uppkomma om bilens originaldumpventil är trasig, eller om du justerat din dumpventil för hårt så att den inte öppnar ordentligt.

Återcirkulerande dumpventil - Den återcirkulerar övertrycket och skickar den tillbaka in i systemet. Nästan alla originalventiler är av denna typ och motorerna är oftast inställda från fabrik för att återcirkulera luften.

Atmosfärisk dumpventil - Den släpper övertrycket ut i luften och åstadkommer det karaktäristiska dumpljudet som många eftersträvar. Bilar med känsliga luftmassemätare kan få för fet blandning med öppen dump, vilket i sin tur kan leda till att katalysatorn går sönder. Även lambdasonden kan få skador.

En dumpventil är en avlastningsventil för turbon. Vid gaspådrag bildas ett övertryck mellan turbon och motorn. När man sedan släpper på gasen bildas ett vakuum i insuget som öppnar kolven på dumpventilen. Detta sker genom den mindre slangen som kopplas till toppen av ventilen. Denna funktion leder till att luften som annars skulle gå tillbaka mot turbon och därmed skada rotorbladen, i stället släpps ut i luften eller leds över till en position före turbon. I stort sett alla moderna turbomotorer har en återcirkulerande avlastningsventil monterad från fabrik.

http://www.streetside.se/index.php?main_page=page_2#2

Senast redigerat av TurbOla (4 maj 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
HenkeTIC
4 maj 2009 · 888 Inlägg

Du tänker helt fel med återcirkulationen. För att turbon skulle få fart av den återcirkulerande luften så skulle du få dumpa luften i grenröret.
Nu sugs den ju bara med in i systemet igen alltså den skjuter ju inte fart på turbon igen.

Matz-The-Man
4 maj 2009 · 204 Inlägg

tycker det ligger något i både det HenkeTic och turbola säger men finns det inte en lag som säger (vet i fan hur jag ska uttrycka mig)  ett vindkraftvärk kan inte generera tillräckligt mycket energi för en fläkt att få vindkraftverket att rotera? hoppas ni förstår hur jag menar.

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
Tubbex
4 maj 2009 · 1 517 Inlägg

LeafBox skrev:

dahboy skrev:
Eller så skaffar du en sån här..
http://www.youtube.com/watch?v=VbNxugO-uf0

Haha! Undra om dom grabbarna hade mkt att göra tongue

va faan hahahaha lätt skoj xD

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
TurbOla Reservdansk
4 maj 2009 · 6 271 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Du tänker helt fel med återcirkulationen. För att turbon skulle få fart av den återcirkulerande luften så skulle du få dumpa luften i grenröret.
Nu sugs den ju bara med in i systemet igen alltså den skjuter ju inte fart på turbon igen.

Du har ju inget direkt "mottryck" av avgaserna, när du släpper gasen, utan dom jobbar ju på rätt håll då dom går ut, fast inte i samma mängd som när man ger fullgas, och får impellern en dos av komprimerad luft, finns det ju knappast något som bromsar den på avgassidan, eller?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
putte_88
5 maj 2009 · 55 Inlägg

JonasK skrev:
Med dump snurrar ju turbon fortfarande när man gasar på igen, utan dump så stannar ju turbon o måste sätta fart igen när man gasar på.

Eller är jag ute o cyklar nu igen .... hmmm.... läste rätt mycket om det där när jag körde turbo, nästan 100 på att det är så....

varför skriver du då för Rätta mig om jag har fel / om du nu är så säker på att du har rätt haha

Marlboroman
5 maj 2009 · 8 234 Inlägg

TurbOla skrev:

HenkeTIC skrev:
Både öppen och återcirkulerande AV är lika bra, bara det att den ena kan låta mer än den andra. det har ingen betydelse för spoolupen.

Mvh

Fel.
Öppen dump på bilar med luftmassemätare (t.ex. Volvo 850) skickar ut inmätt luft i atmosfären, vilket gör att den matar på mer soppa och får mindre luft, dvs går fett och det är ju rätt bra skjuts i den komprimerade luften som kan gå tillbaka via impellern, istället för att den går ut i atmosfären.

Alla bilar med lmm gör inte så som du beskriver, och framförallt inte 850. Varför? Jo, vi har fuel-cut på våra vid gassläpp, vilket innebär att spridarna slås av. 850 första generationen X70 och V70N med me7 klarar av öppen ventil utan att påverkas. Trots att de har lmm, det är inte mängdmätaren i sig som bestämmer om det ska va öppen eller återcirkulerande, det är sprutet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
RasmusP
9 maj 2009 · 20 Inlägg

Äh, skaffa antilag så behöver man inte bry sig om sådant här skitsnack. Sen tycker jag ju i.a.f. att ljudet är så sjukt mycket finare utan dump. Låter ju bara fånigt när någon kommer med sin Kinakopia HKS, laddar 0,5KG och så låter det "PSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSHHHHHHHHH" lol

Volvo 242 Turbo "Bamses turbounderpants" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang