Någon som torskat på svensk bilprovnings krav på ljudnivå???

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 maj 2009 · 5 650 Inlägg

fördel med turbo bilar de är äckligt tysta även utan ljudämpare.
men gäller inte de där om man överstiger de ljudet som står i regbeviset? om de får för sig och mäta de?

som tex min bil har ingen max gräns alls på regbevisen ?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
DusanMandick Random Hero
5 maj 2009 · 4 047 Inlägg

Marlboroman skrev:

DusanMandick skrev:
japp me oldsen, fick åka o skaffa bullerintyg komma tillbaka o le åt besiktningsgubben

Du skulle ha sagt åt dem att rigga ljudprovningsutrustningen. Det är nämligen som så att SBP ska tala om för dig hur mycket för mycket den låter och dessutom ge tips på hur du kan sänka ljudnivån. Så jag hade ju vägrat åka iväg nånstans för att fixa ett intyg eller ta en 2:a.

ja tror de e olika när en bil är precis intagen i sverige, de va första besiktningen i sverige o vi behövde inte åtgärda att den lät som den gjorde, men va tvugna o få intyget för att den skulle bli godkänd av sbp

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
korffen produktions/svets och automationstekniker
5 maj 2009 · 44 Inlägg

torskade på den punkten förra veckan sad och dom hade inte ens någon mätutrustning, besiktningsmannen sa att det var en bedömningsfråga som varje besiktningsman själv avgör om man har för högt ljud eller inte.

när jag sedan klagade så sa han bara att det inte var hans problem längre, trots att jag ville ha en ordinärt utförd mätning.

vid besiktningstillfället hade jag 2 st simons 2" ljuddämpare på, efter dessa har jag 2,5" system. längst bak hade jag en sk jappsdämpare med 4" utbås. tycker inte att det är allt för högt, visst det avviker från original men vilken bil gör inte det.

ljudet är väl lite fylligare men absolut inte störande om man inte tokvarvar.

/korffen

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
===========Volvo RacingTeam============
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Det spelar ingen roll vilken bil det är du kör, det är storleken på armen som hänger utanför som e det viktiga...
Frosted
5 maj 2009 · 1 878 Inlägg

får min dom om 10dagar då det är 3" hela vägen med sportkat till en 3" ljuddämpare som är fullflödes. får vänta och se vad dem säger.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Jerk-R
5 maj 2009 · 593 Inlägg

uman skrev:
Uj d ka bli jobbigt för mig nästa år på besiktningen dåtongue

Om din bil är den jag tror den är så är det ko-lugnt med tanke på att din SSQV överröstar allt vad motor och avgasljud heter..... wink

Adde_turbo
13 maj 2009 · 73 Inlägg

Besiktade min bil idag. Jag kör med JT 3" catback med en dämpare och det ända gubben sa var att jag hade fått till avgassystemet bra.

Team-Adolfsson Gödseldräng
13 maj 2009 · 4 529 Inlägg

bes mercan idag
raka rör med 1 simons burk längst bak
smattrar å slår som fan när man släpper gasen och låter redigt mycket
fint ljud du har sa dom bara å flinade ^^
måste bero på vart man bes ?

MrJAM
13 maj 2009 · 1 464 Inlägg

Ja, det där har säkert med var man besiktigar och vem som står där. Alla besiktningsmän följer inte lagarna till pricka. Vissa använder en strimma sunt förnuft, and använder sin erfarenhet.

Jag pratade förra året med en besiktningsman som själv meckar på ett par strippbilar i mellersta skåne som nämnde, i runda slängar:

'- Man ser ganska snabbt på personen i fråga vad som gäller och detta ihop med kvalitén på bilen så ändrar jag på beslut... Jag kan släppa en bil med ett 'lite större' problem som jag vet ägaren har koll på och kan/kommer att åtgärda. Det är värre när inte den vibben finns och man får känslan av att coolhetsfaktorn betyder allt, säkerheten och funktionen inget.'

På ett ungefär. Sedan om det där är politiskt korrekt ger jag mig inte in på. Minns inte vad 'större problem' omfattar heller, men har för mig att det gäller 2:or, som exempelvis dB och tonade rutor fram.

Tidigare har det också nämnts att polisen faktiskt plockat in bilar på flygande besiktningar utanför SBP' utfart och på det sättet straffat besiktningsmän som inte rapporterat in alla fel 2 minuter tidigare. Sånt kostar folk jobbet och förklarar säkert en del varför vissa kanske inte ser mellan fingrarna, fast de har en bil som är värre själva.

Lite OT, men... big_smile

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
LoudPipes
13 maj 2009 · 58 Inlägg

Kollade på transprotstyrelsen.se på min camaro och där står det inget om hur många db den får låta. Och alla säger ju olika om vad som gäller. Finns det nån som vet exakt vad som gäller? Ska man vara rädd att få 2 på camaron lr gäller det bara nyare bilar som dom felsta säger?

Vem fan behöver T5 när det finns V8?
VWolkswagen
13 maj 2009 · 67 Inlägg

Gött då kanske inte alla behöver runt med sina japs dämpare och bara föra massa oväsen!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang