Tona rutor med "Solaplexius"?

martinpopovac
8 maj 2009 ·

Hejsan!

Jag har börjat att fundera på att tona rutorna på min S40.
Dock så känner jag mig inte sugen på att betala de pengar som det kostar
för att lämna in den och få den proffstonad.

Jag har då kollat runt lite och hittat ett par alternativa lösningar:

* Sollfilm från typ Biltema e. dyl.

* Finns även färdigskuren solfilm från ett företag som hette "Soyafilm" eller något sånt.

Dock så har jag hört att solfilmen är jävligt dryg och jobbig att sätta på rutorna. Visserligen
så blir ju allting snyggt om man lägger ner energi på det.

Sen ramlade jag över något som jag tyckte verkade väldigt intressant..

... Solaplexius

3 mm tjocka, färdigskurna plexiglasskivor som man enkelt fäster i rutorna..

Finns det någon som har erfarenhet av Solaplexius som har något att säga om det?
Bra eller dåligt?

//Martin

koka
8 maj 2009 · 629 Inlägg

Jag kör med solarplexius i bakrutan... Funkar kanon enligt mig smile Dock för det oväsen när man dra på med stereon ;D

Du har inte provat att använda "sök" funktionen? smile

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
martinpopovac
8 maj 2009 ·

Det var just det jag kunde tänka mig att det skulle göra också =P.

haha, jodå! men det kan ju vara kul att förnya lite ibland också ;D.

Kollberg
8 maj 2009 · 12 Inlägg

Biltemas film är bara att glömma anser jag. Den blir blekare med tiden och det är inte så roligt. Skulle rekomendera att köpa "riktig" film och ta lång tid på dig när du monterar den. Bakrutan kan vara lite krånglig att få till, men det går om man vill, om man tar det lugnt och fint tror jag att man kan få ett bra resultat även om man nybörjare. Annars kör du på "solaplexius" på bakrutan och tonar resten. "Soyafilm" har jag ingen erfarenhet av alls.
/Kollberg

Börjar snart bygga på 240-projektet med min sambo och andra glada vänner.
Jockessaab
8 maj 2009 · 248 Inlägg

Köp Solarplexius till Bakrutan och smårutorna där bak men hoppa över rutorna i bakdörrarna.
Det borde jag ha gjort men nu står rutorna till dörrarna i källarn o dammar smile

criller Aktiv Medlem
9 maj 2009 · 1 303 Inlägg

Biltemas funkar skit bra..biltemas dyra alltså..inte engångs skiten..har tonat alla mina bilar med den filmen.

Solarplexius är nog skit bra för tex bakrutan som brukar vara riktigt krånglig att tona på de flesta bilar.

Mvh Christian
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
9 maj 2009 · 5 650 Inlägg

plexi toningen är as nice farssan har haft de på många av sina bilar rasslar inget heller om man fäster dem så bra de bara går... ända som e dåligt med plexi om man har de på bakdörrarna tex du får inte ner rutorna då

för övrigt ska jag skaffa plexi toning när jag har rådbig_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
JonasK -.-
9 maj 2009 · 383 Inlägg

Jag hade Solarplexius på min 745 och det var jag väldigt nöjd med.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
By_Alfzone
9 maj 2009 · 679 Inlägg

Jag är oxå inne på o skaffa solarplexius te min 855:a....!

EmilV70T5
9 maj 2009 · 64 Inlägg

Jag kör med solarplexus på 5 rutor på min V70 och jag har inget att klaga på smile

Joo
9 maj 2009 · 741 Inlägg

jag hade solarplexius på min förra 9000, och jag tyckte det var ren skit.. har man en bas i bagaget så är det omöjligt att undkomma skallrande, och åker folk med i baksätet och vill hissa ner rutan så går inte det då börjar dom klaga och undra vad fan det är för skit, min syster en mörk kväll åkte med i baksätet hon hissade ner rutan och sedan kastar ut ölburken men den kommer inte så långt utan den rammlar in i bilen igen och ölen som är kvar rinner ut i bilen..

Jag slet bort skräpet illa kvickt, sedan så blir det ingen snygg färg på toningen av solarplexius, blir lite smått spegelliknande och grått när solen ligger på..

då är det värt och lägga ner 1-2,000 kr mer på att få det riktigt gjort istället för att ha hafsigt skräp..

_saab
9 maj 2009 · 91 Inlägg

jag ahr solarplexius i bagaget men skulle inte råda till att ha de där och sen tona resten med film , för man får inte samma nyans på rutorna.

Eat my shorts!
sik
9 maj 2009 · 1 072 Inlägg

Tycker det är ren skräp, man ser inte ett jota genom rutorna. Inte praktiskt för 5 öre när man backar och det är mörkt ute som ex. + att man inte kan veva ner bakrutona OCH att de skramlar eller att man måste justera dom hela tiden för att de inte sitter fast (beroende på bil)
Sen är de rent av hopplösa när man ska putsa imellan, för dammigt blir det och rutorna blir repiga omgående.

Så lägg hällre en tusing till på ordentlig toning.

gemini78 Jägermeister
9 maj 2009 · 909 Inlägg

Nackdelarna med solarplexus är att det samlas damm emellan, sen blir det väldigt immigt oxå och den går inte bort imman, sen kan du inte öppna öppningsbara rutor, en kompis hade det en sommar på sin bil men på vintern immade alla rutor igen som det var solarplexus på. Sen så låter dom lite oxå om man har lite mer bas i bilen som någon redan påpekade.

En gång är ingen gång...
ascona-tic
9 maj 2009 · 1 497 Inlägg

Solarplexusen funkar väl om man inte bryr sig om hur bilen ser ut! Hade det på min svarta 9-5 kombi och då såg det ut som spegeltoning/brons för rutan speglar sig i skivan. Jag bytade ut skivorna mot biltemas avtagbara solfilm. 39.90:-

Se länk http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=132082

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Cambrant
10 maj 2009 ·

Jag har solarplexius och är jättenöjd. Har inte problem med damm som folk säger men det beror väl på hur rutorna är tvättade och hur dom sitter fast. Mina sitter fast ordentligt mot rutan vilket många andras inte gör. Bakrutan däremot var svår, litet mellanrum där mellan ruta och plexi. Detta gör att det immar på vintern som nån sa men med bakrutevärman på och värme i bilen så försvinner det ju på 5 röda smile

Jolle87
10 maj 2009 · 1 585 Inlägg

Jag har också provat solarplexius och jag tyckte den var ren skit! För det första så ser det inte bra ut från utsidan av bilen, ser det ut som spegel toning vilket inte är snyggt!
Och från insidan ser det ut som om man har solglasögon på sig, (Typ bajs brunt) inte iheller så snyggt. När det är mörkt ute ser man inte ett skit genom rutorna vilket inte är så kul när man ska backa på en trång parkering eller nått.
Sen om du har baslåda i bilen så kommer det skallra som fan vilket är väldigt irriterade:P
Går att få den att sitta något så där bra på bakrutan men hänger oftast ner ett par centimer vilket inte är snyggt. Sen att man inte kan veva ner rutorna bak är ju också negativt. Så spara istället lite pengar och satsa på profs toning. Det är mitt råd iallafall. Jag kommer då aldrig köpa solarplexius igen iallafall.

Senast redigerat av Jolle87 (10 maj 2009)

TT-Avant
10 maj 2009 · 6 851 Inlägg

Har oxå den skit toningen på mina 3 bakre rutor. Ska väl ta och byta det nu snart är väl tänkt..Kan hålla med om att det vibrerar endel när man spelar högt..men jag kan inte förstå dem som säger att de hör att det låter om dem? det måste ju betyda att ni inte spelar tillräckligt högt i bilen om ni kan höra att det skallrar...wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Xuri One Man Clan
10 maj 2009 · 4 287 Inlägg

Jag fick en 745:a  å i den satt de solarplex på alla rutor bak, ägaren innan hade satt dom med små klickar med silicon eller smält-lim så dom inte kunde skramla å de gjorden knappt bakrutan ens om man drog igen bagageluckan hårt.. å de var mkt lätt att få bort dom!!!

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Industry Alfa Romeo 166
10 maj 2009 · 310 Inlägg

måste hålla med många , rena skiten betala 1400 för alla 5 rutor och dom sitter ju inte spec bra på rutorna, är några mm luft mellan rutan och skivan, så skramlar dom nå för jävligt när man spelar. Och utifrån ska man inte bara tala om hur fult de är när solen lyser på rutorna. ångrar att jag köpte dessa och nästa gång ska det blir riktigt toningsfilm istället, avråder er från att köpa plexi.

Ford Focus (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang