Vad är felet? Ford Escort -95

raggsockan
9 april 2006 · 133 Inlägg

Hej har fått problem med en av kärran!

Bilen:
Ford Escort clx 1.6 
års: 1995
mil: 7000mil
Full servad av ford innan.


Problemet!
När bilen börjar komma upp i arbets temp. så hackar den till vid gas pådrag. Rycker till rätt rejält ibland. Om man kör jävligt lungt så är det rätt lungt.

när jag står still med bilen óch varv upp den så är det inga missljud eller något annat.

Det jag gjort är: byt olja, tändstift, luftfilter, Vakum slangarna efter läckage, Tändkablarna är kollade.

Vad kan det vara för fel?  vettiga tips

MVH Erik

BMW Z3M (1998)
Mr Lemon Satans Kung
9 april 2006 · 467 Inlägg

Kolla bränslefiltret..Är det rostigt så kan filtret bäcka igen!

Bara ett förslag..Liknar felet som jag hade med min escort.

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se
chrillertbus Mek
14 april 2006 · 13 Inlägg

No1: Du har en Ford.
No2. De kan va va som helst, 95- , kanse luffsmassemäter, kollat felkods ?

Team_Ford PersonbilsTekniker
14 april 2006 · 155 Inlägg

Vanligt fel på dessa Escorter har själv en 1,6 clx 95 med samma problem...och de är bränslepumpen som måste bytas den går sporadiskt som autodatan förklarar så fint..
pumpen sitter i tanken och är ganska lätt att byta om man vet vad man håller på med...

Senast redigerat av Team_Ford (14 april 2006)

timpan_87
14 april 2006 · 781 Inlägg

om det är pumpen prova att tanka bilen nästan fullt eller fullt.. hackar den inte då är de pumpen. hackar den ändå är det troligen inte den.. kolla bränslefiltret som övriga säger. har du kollat fördelarlock och rotor? kan va en minimal spricka som du inte ser.. och när varvet ökar slår knista igenom locket. utan du vet om de

raggsockan
14 april 2006 · 133 Inlägg

Tackar förtipsen ska kolla det ni sagt!  Hör av mig när jag prövat!

MVH Erik

BMW Z3M (1998)
Team_Ford PersonbilsTekniker
14 april 2006 · 155 Inlägg

Inte lätt att kolla Fördelarelock och rotor på en bil där det inte finns...och som jag sa tidigare på dessa modeler är de vanligt att pumpen ger upp och är de inte det som är felet skulle jag nog kolla lambdasond..

general
14 april 2006 · 52 Inlägg

kolla tempgivaren

raggsockan
16 april 2006 · 133 Inlägg

Har bytt bränslefiltret samt kolla pumpen nu, inget  problem där inte!
Tänkte nog kolla op lambdasonden next

MVH Erik

Team_Ford skrev:
Inte lätt att kolla Fördelarelock och rotor på en bil där det inte finns...och som jag sa tidigare på dessa modeler är de vanligt att pumpen ger upp och är de inte det som är felet skulle jag nog kolla lambdasond..

BMW Z3M (1998)
Team_Ford PersonbilsTekniker
16 april 2006 · 155 Inlägg

Om du har möjlighet så skulle du lånat en pump eller liknande och provat köra med en annan...
är nästan säker på att de är pumpen

general
16 april 2006 · 52 Inlägg

du kan alltid kolla om pumpen funkar men ett batt, så slipper du att mont på bil.. men tror nog inte att det är pumpen, låter inte som det. hade samma problem med min 850 och då var det tempen.. går dåligt på låga varav. tempen öppnade för sent.. då fick jag en hackig gång..
men kan kanske kan vara pumpen..

ZeeRoW
16 april 2006 · 40 Inlägg

general skrev:
du kan alltid kolla om pumpen funkar men ett batt, så slipper du att mont på bil.. men tror nog inte att det är pumpen, låter inte som det. hade samma problem med min 850 och då var det tempen.. går dåligt på låga varav. tempen öppnade för sent.. då fick jag en hackig gång..
men kan kanske kan vara pumpen..

Menar du termostaten?


Jag tycker mycket väl det låter som den kan vara bränslepumpen, men det går inte att kolla om den fungerar med ett batteri för hade den inte gått alls hade bilen inte startat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang